AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #21 Skrevet 12. januar 2023 Jeg forstår også at mye sitter hos meg. Jeg skulle vel heller ønske hun kunne ta med barnet ut og gjøre noe. Hun kan snakke litt negativt om feks hvordan svoger og dama, om hvordan de gjør ting og valg av interiør osv når hun har vært hos de. Så da tenker jeg vel at hun gjør det samme som oss, hvorfor skulle hun ikke det når hun gjør sånn med andre. Men uansett må jeg lære meg å takle det. Vil ikke stå i veien for henne og barnebarnas tid sammen. Jeg bare klarer ikke slappe av, skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. 😳 Anonymkode: b2a4a...370 4
Gjest takinova Skrevet 12. januar 2023 #22 Skrevet 12. januar 2023 Føleri. Vær glad for at barnebarna har en bestemor som gidder være hos dere.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #23 Skrevet 12. januar 2023 Jeg kjenner meg godt igjen, og har full forståelse for at du blir anspent. Min svigermor har de siste to årene overnattet hos oss to netter nesten hver uke for at hun skal slippe å være så mye alene. Hun hjelper til med bretting av klær, rydder på kjøkkenet og henger med barna, det er positivt. Men så serverer hun de mye godteri som jeg hater at hun gjør (hun spør ikke meg først om det er greit). Jeg pleier å lage middag, sunn og god mat. Så kommer hun typisk med kritikk fordi barna ikke vil ha potet og at jeg ikke er så nøye på det ang rydding (ja, det kan flyte litt, men travel hverdag med full jobb, ofte overtid og barn som skal kjøres hit og dit). Når hun kommer med kritikk, så føler jeg at hun legger seg opp i saker som ikke er opp til henne å bestemme. Jeg blir anspent og føler at hun mener jeg ikke er bra nok. Vet ikke hva jeg skal svare for å ikke være frekk. Biter det derfor i meg og jatter med. Men kjenner at begeret snart er nådd. Anonymkode: e2201...669 4
Gjest ti10 Skrevet 12. januar 2023 #24 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør du din mann om lov til å ha besøk av dine foreldre? Hvis du heller vil at svigermor skal komme i helgen, så går vel det å si til henne? Fint at farmor vil treffe barnebarn ukentlig. Anonymkode: 248a0...a2c Hvis hun først kjenner på at det blir anstrengt når svigermoren er der, er det vel like greit å få det unnagjort i uka, ellers vil jo helga bli ødelagt, og det er vel verre.
Gneis Skrevet 12. januar 2023 #25 Skrevet 12. januar 2023 Det du føler er bare en følelse og trenger ikke være sant. Prøv å senke skuldrene og "gi litt faen" om du framstår som en perfekt hustru... tenk heller på svigermor som en ressurs for dere travle småbarnsforeldre. Dere er heldige som har en bestemor i familien som er glad i barnebarna sine. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #26 Skrevet 12. januar 2023 Gneis skrev (11 minutter siden): Det du føler er bare en følelse og trenger ikke være sant. Prøv å senke skuldrene og "gi litt faen" om du framstår som en perfekt hustru... tenk heller på svigermor som en ressurs for dere travle småbarnsforeldre. Dere er heldige som har en bestemor i familien som er glad i barnebarna sine. Jeg er enig. Men om det så er sant - hvordan klare å gi f? Anonymkode: b2a4a...370 2
Gneis Skrevet 12. januar 2023 #27 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er enig. Men om det så er sant - hvordan klare å gi f? Anonymkode: b2a4a...370 Tja, du kan jo begynne med å snakke fint til deg selv og skryte inni deg av hvor flink du er og hvor godt du fikser å være mor😚 og så kan du si til deg selv at svigermor kommer fordi hun liker å være hos dere, ikke for å sjekke at maten er laget fra bunnen og uten estoffer😁. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #28 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Svigermor og jeg har ikke det beste forholdet. Vi er ikke uvenner, men vi har bare ikke kjemi. Så det vil si at når hun er her så er jeg veldig anspent. Jeg trives ikke med å ha henne her, men pga barnebarna så lar jeg jo henne komme. Hun inviterer seg selv til oss kanskje en gang i uka, gjerne da en ettermiddag. Jeg føler at huset må være rent, og at vi må ha sunn hjemmelaget middag de dagene og stresset før hun kommer (det ligger nok bare hos meg, men gjør jo at disse besøkene blir ekstra slitsomme for meg). Bør jeg fortsette å la henne komme? En del av meg syns hun er litt frekk som bare antar det er greit for oss å ha henne hengende her om ettermiddagene når vi er slitne etter jobb og skole/barnehage. Vanskelig å si nei også... Anonymkode: b2a4a...370 Har du noen sønner selv? Hvis ja så vær klar for at din svigerdatter vil også synes at du er «frekk» som kommer på besøk. Anonymkode: 08939...12e 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #29 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen er på jobb. Jeg er hjemme i permisjon med minste Anonymkode: b2a4a...370 Så bra, da kan hun jo trille tur. Det gjorde min svigermor fast en gang i uka 🙂 Anonymkode: 248a0...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #30 Skrevet 12. januar 2023 Så heldige barna dine er. Sønnen min ser farmoren sin 2-3 ganger i året og vi bor ca 30 min unna hverandre. Hun prioriteter barnebarna sine og det er fantastisk. Sønnen min er ikke en prioritet hos farmoren sin. Det eneste hun gjør er å reise til utlandet eller tilbringe tid med det andre barnebarnet sitt (dattera til datteren sin). Anonymkode: 2c568...f7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #31 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er enig. Men om det så er sant - hvordan klare å gi f? Anonymkode: b2a4a...370 For det første kan du faktisk stille litt krav. Om hun skal komme så mye så kan hun ta med seg et barn ut. Takk henne for all støtte, men hun hadde hjulpet enda mer om hun hadde gjort så du får gjort det som gir deg litt mer ro, at hun ikke er inne….. Hvordan gi f? Ikke hør etter hva hun sier om tingenes tilstand og ikke se etter reaksjoner hos svigers. Skyld gjerne på mannen, og ev si at så bra hun hjelper med barna så du og mannen har overskudd sammen på kvelden til husarbeid sammen. Når det gjelder mat. Få henne og barnet til å lage mat- kjøp takeout, IKKE bruk tid på å «imponere» med hjemmelaget- du stjeler jo da mer energi som du får samlet opp ved å få litt avlastning. Du kan se på det som regnskap, energien skal ikke gå i minus etter besøk. Se etter energityvene i besøket og gi noen andre ansvar for oppgaver. Anonymkode: 769a6...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #32 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde du synes det var greit hvis mannen din synes det var "slitsomt" å ha DIN mor på besøk? Må du servere middag til henne? Kan ikke sønnen din varte henne opp? Ha som avtale at han lager middag de dagene hun kommer. Og så må dere begge bidra til å holde huset normalt reint. Hvis det er så skittent at du er flau over å få gjester, så tenker jeg at det er lurt å få regelmessig besøk så det ikke blir alt for graps. Anonymkode: defc4...7eb Takk for konstruktivt svar, tante Sofie fra Kardemommeby Anonymkode: 4f8c9...fa0 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #33 Skrevet 12. januar 2023 Jeg og svigers har et sånt forhold, men hun er så og si aldri her. Min mor derimot kan ofte dukke opp, og både jeg og samboern synes det er litt vel slitsomt av og til. MEN jeg har begynt å gi litt f. Ja, det står sikkert oppvask fra i går. Ja, det ligger leker både her og der. Ja, jeg glemte å rydde bort fat/glass etter frokosten. Ja, det ble pølse og ferdigmos til middag. Livet skjer, enkelte dager er mer hektiske, og man kan være i «babytåka». Om du får noen kommentarer, så bare si okei og gå videre med livet. Folk må ta livet mer med ro og gi litt mer f i hva andre synes - om det så er nær slekt. Anonymkode: 76eef...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #34 Skrevet 12. januar 2023 Det er jo ikke rart hun kommer så mye på besøk når du lager sånn deilig hjemmelaget middag! Hun lager sikkert bare grandiosa og Findus selv 😀👍 Anonymkode: defc4...7eb 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #35 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Svigermor og jeg har ikke det beste forholdet. Vi er ikke uvenner, men vi har bare ikke kjemi. Så det vil si at når hun er her så er jeg veldig anspent. Jeg trives ikke med å ha henne her, men pga barnebarna så lar jeg jo henne komme. Hun inviterer seg selv til oss kanskje en gang i uka, gjerne da en ettermiddag. Jeg føler at huset må være rent, og at vi må ha sunn hjemmelaget middag de dagene og stresset før hun kommer (det ligger nok bare hos meg, men gjør jo at disse besøkene blir ekstra slitsomme for meg). Bør jeg fortsette å la henne komme? En del av meg syns hun er litt frekk som bare antar det er greit for oss å ha henne hengende her om ettermiddagene når vi er slitne etter jobb og skole/barnehage. Vanskelig å si nei også... Anonymkode: b2a4a...370 Off. Svigermødre er dritt. Jeg har det samme anspente forholdet til min svigermor. Nå er det kaldt ute, men på vår og sommer så får hun kun komme i hagen, så sender vi barna ut. Jeg går kanskje ut på balkongen og sier hei. Hun er på besøk kanskje 6 ganger i året, så det er helt greit. Ca 4 av gangene er hun i hagen. Ts Finn en måte som passer dere to. Ikke finn deg i for mye. Anonymkode: 27f62...00e 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #36 Skrevet 12. januar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er enig. Men om det så er sant - hvordan klare å gi f? Anonymkode: b2a4a...370 Øve og øve. Finn frem til de negative tankene du har rundt dette og undersøk dem. Er dette sant? Vet jeg det eller føler jeg det? Og om det er sant, hvorfor betyr det noe? Hold fast på fakta. Legg merke til følelsene, (å ja, nå ble jeg redd for å bli dømt av svigemor igjen), men velg å ikke la dem styre deg. Anonymkode: d0c21...d04
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #37 Skrevet 13. januar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: En del av meg syns hun er litt frekk som bare antar det er greit for oss å ha henne hengende her om ettermiddagene når vi er slitne etter jobb og skole/barnehage. Vanskelig å si nei også... Anonymkode: b2a4a...370 Tror du hun gjør den samme antagelsen på ny, hver eneste gang hun kommer? Og ser bort fra hun har gjort det masse ganger før og aldri noensinne fått negativ tilbakemelding? Skal hun tankelese at dere er slitne? Anonymkode: f1894...423
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #38 Skrevet 13. januar 2023 Problemet ligger hos deg. Du må lære deg å gi blaffen i hva andre tenker og mener om deg. Bare da kan du bli fri fra disse negative og begrensende følelsene. La evt kritikk gå inn det ene øret og ut det andre. Si det som det er om hun himler med øynene over evt rot eller lettlaget middag. Det er jo du som har "makten" i ditt hjem. Hun bare besøker dere og det er hun som taper mest på å bli uvenn med deg. Anonymkode: 0660c...f55 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #39 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Off. Svigermødre er dritt. Jeg har det samme anspente forholdet til min svigermor. Nå er det kaldt ute, men på vår og sommer så får hun kun komme i hagen, så sender vi barna ut. Jeg går kanskje ut på balkongen og sier hei. Hun er på besøk kanskje 6 ganger i året, så det er helt greit. Ca 4 av gangene er hun i hagen. Ts Finn en måte som passer dere to. Ikke finn deg i for mye. Anonymkode: 27f62...00e Å herlighet for en is kald skulder denne svigermoren møter...er dere uvenner ? Er det kun din mor som får komme inn i varmen i huset og hva sier mannen om den forskjellsbehandlingen av mødre ? Anonymkode: 0660c...f55 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #40 Skrevet 13. januar 2023 Stakkars svigermødre. Enten får de kjeft på KG fordi de aldri eller sjelden vil være med barnebarna sine, og nå skal de føle seg dårlig fordi de treffer dem for ofte. Kanskje er der svigerdøtrene som må skjerpe seg litt… Bare et hjertesukk fra ei som heldigvis ikke er svigermor. Anonymkode: b6ce0...780 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå