Gå til innhold

Harry Hole bøkene. Bør jeg lese alle i rekkefølge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Henger de sammen eller kan jeg bare hoppe inn hvor som helst?

Anonymkode: 16649...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Henger de sammen eller kan jeg bare hoppe inn hvor som helst?

Anonymkode: 16649...635

Ja 😊

Anonymkode: ab763...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les i rekkefølge. Vi følger jo livet hans og personer som har noe å si for nyere bøker. 

Anonymkode: 2e19d...f1e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hele boken git litt mer mening om du starter på første bok i og med at historien til Hole følger gjennom bøkene. Men selve plottet i hver bok er uavhengige.

Anonymkode: 07b03...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest dem i rekkefølge, handler litt om å holde oversikt over hvem som lever når og hvem som er sammen med hvem på hvilket tidspunkt. 

Om du er kun interessert i myrderiene så trenger du ikke å lese i rekkefølge. :) 

Anonymkode: ad8b8...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh jeg skulle ønske jeg kunne lest alle bøkene på nytt for å få den der "aha" opplevelsen på nytt. Du har mye å glede deg til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese dem i rekkefølge, for bøkene bygger til en viss grad på hverandre. Selv har jeg ikke lest dem i rekkefølge, for jeg kjøpte min først bok for ett år siden, og jeg ønsker å lese dem innbundet, og jeg har ikke klart å skaffe dem i kronologisk rekkefølge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er glad i å lese og liker Nesbøs skrivestil: les hele serien i rekkefølge og kos deg med den.

Er du mer nysgjerrig på om dette er noe for deg; bare les en av bøkene å se om den faller i smak.

Selv har jeg lest hele Hole-serien to ganger. Første gang begynte jeg på bok nr 3, fordi det var den som sto i hylla hjemme. Fant deretter nr 4 &5 før jeg så leste 1&2. Mange år senere leste jeg hele greia kronologisk.

I alle bøkene refereres det kort til hva som har skjedd før, slik at en bok kan leses for seg selv, men det er bedre å ha hele historien hvis du vil få mest mulig ut av det. Særlig mtp karakterene og hvordan de endrer seg + forholdet mellom dem, er det greit å ha lest alt.

Hvis du ikke vil lese hele serien kan du jo lese noen av de andre bøkene, som ikke handler om Harry Hole. Feks "Kongeriket" eller "Hodejegerne"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart i rekkefølge. Jeg manglet ene da jeg leste alle en ferie. Veldig irriterende da jeg leste den etter den jeg manglet, og også da jeg senere leste den jeg hadde manglet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somba9 skrev (19 timer siden):

Er ikke det bare kjedelige Norske krim bøker? En fyr i skinnjakke som skal løse en gåte. Sykt kjedelig A4 menneske ting, ikke noe personlighet i det.

Hvis jeg vil se på noe kriminal opplegg som er interessant så ser jeg på "Poirot" eller noe, fordi karakteren er interessant

Har du lest bøkene før? Det er ganske mange lag i denne karakteren 😅

Anonymkode: 07b03...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Somba9 skrev (19 timer siden):

Er ikke det bare kjedelige Norske krim bøker? En fyr i skinnjakke som skal løse en gåte. Sykt kjedelig A4 menneske ting, ikke noe personlighet i det.

Hvis jeg vil se på noe kriminal opplegg som er interessant så ser jeg på "Poirot" eller noe, fordi karakteren er interessant

Harry Hole er en ravende sprø gammal tulling av et narkovrak. Altså så langt fra et kjedelig A4-menneske som du kommer. 

Anonymkode: 9516e...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese hvilken som helst av dem da de har avsluttende krimsmysterier men du får ikke hele bakgrunnshistorien om hva som skjer i privatlivet til Harry Hole på samme måte når du ikke leser i rekkefølge . Så svaret er du KAN lese i tilfeldig rekkefølge men du BØR lese i riktig rekkefølge for å få den beste leseopplevelsen . 

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 14.38):

Har ikke lest de så vet ikke egentlig 

Anonymkode: 59bb7...620

Interessant. Fortell mer.

Anonymkode: 2287d...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke lese dem. Les heller noe kvalitetslitteratur.

Anonymkode: 48d9a...262

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ramona1970 skrev (6 timer siden):

Er det noen av Harry Hole-bøkene som er filmatisert?

Ja Snømannen , men filmen er dårlig :( Se heller Hodejegerne ( Filmatisert Nesbø bok uten Harry Hole i hovedrollen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...