Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen


Ann Mo

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Zaza said:

Hvem mannen er som Politiet mener befant seg i området dagen hun forsvant skulle jeg likt å vite hvem er. 

Svein Holden snakker veldig overbevisende i TH’s forsvar må jeg si. Han sier at han forventer at siktelsen mot TH henlegges. SH har ikke lest innstillingen til statsadvokaten. (Folk går på limpinnen til SH og tror TH nå blir frikjent)
 

1. TH vil alltid bli mistenkt i saken pga. Media sirkuset. Om det ikke kommer bevis som sier annet. 

2. Ingen vet enda hva Statsadvokaten gjør. TH kan bli siktet eller frikjent pga. Bevis mangel. 

3. Politi avslutter aldri saken etter norsk lov, før den er løst ved dom. 

Svein Holden sier akkurat det en forsvarer skal si, og det er å tale til all mulig fordel for sin klient. 
Mannen som politiet sikter til, og som skal ha befunnet seg oppsiktsvekkende nær åstedet, er etter det jeg forstår en mann som har drevet med grov kriminalitet nær sagt hele sitt voksne liv. Menneskehandel inngår i hans merittliste. Det er nok ikke uten grunn at han nå er interessant for politiet. 

Hagen forblir nok mest sannsynlig mistenkt i den generelle befolkningen så lenge ingen andre blir tiltalt eller dømt i saken.
Dersom siktelsen blir henlagt på bevisets stilling, er det riktignok juridisk ekvivalent med en frifinnende dom, dersom jeg ikke tar helt fullstendig feil. Men det hjelper ikke stort dersom saken blir stående uløst. Hverken for politiet, Hagen eller hans familie.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motelvibes skrev (7 timer siden):

Der tar du grundig feil.

Og da kan du nevne drapssaker hvor det media skriver, at det ikke er mye av essensen det bygges saker på... For det viser seg jo alltid at det som skrives om, at det er hva sakene handler om og hva som blir hovedpunktene i retten.

Noen mennesker, de tror derimot fullstendig misoppfattet, at Politiet i saker sitter på så mye som ikke kommer ut. Slik er det jo ikke, da får du komme med eksempler på saker hvor politiet sitter på så mye mer...

I saker viser jo ettertiden at media er raskt ute med essensen i sakene, klart at lekkasjene som kommer fra politiet, at det baserer seg på det politiet har. Og derfor kommer jo heller aldri noe kontroversielt nytt, som du hevder i og med at du insinuerer at politiet sitter på så mye mer (og lekker noe annet til media).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (4 timer siden):

Svein Holden sier akkurat det en forsvarer skal si, og det er å tale til all mulig fordel for sin klient. 

Det merkelige synes jeg, er at jeg ofte i kriminalsaker at debattanter angriper forsvarere og hva de kommer med. De gjør bare jobben sin, man kan si at dersom de ikke hadde sagt og gjort det de foretar seg, da hadde de gjort en dårlig jobb.

Og klart at de skal prossesere saken, ikke bare i rettsalen men i høyprofilerte saker er det av betydning å gjøre det i media også. Klart de ikke skal lastes for det, snarere heller er de flink dersom de evner å høste tvil til fordel for klienten de har.

Ikke alltid det de kommer med skaper like stor begeistring, i alle fall ikke for motpart og dem som har en forutinntatt mening om en sak før den er avgjort, har man forhåndsdømt noen i en sak for eksempel så vil de som har gjort det ikke synes noe om utspill og vinklinger forsvarere kan og skal komme med.

Man må se partene i en sak for hva de er, og ha forståelse for interessekonfliktene mellom partene og ha de rette forventningene til begge sider i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (12 timer siden):

Det merkelige synes jeg, er at jeg ofte i kriminalsaker at debattanter angriper forsvarere og hva de kommer med. De gjør bare jobben sin, man kan si at dersom de ikke hadde sagt og gjort det de foretar seg, da hadde de gjort en dårlig jobb.

Og klart at de skal prossesere saken, ikke bare i rettsalen men i høyprofilerte saker er det av betydning å gjøre det i media også. Klart de ikke skal lastes for det, snarere heller er de flink dersom de evner å høste tvil til fordel for klienten de har.

Ikke alltid det de kommer med skaper like stor begeistring, i alle fall ikke for motpart og dem som har en forutinntatt mening om en sak før den er avgjort, har man forhåndsdømt noen i en sak for eksempel så vil de som har gjort det ikke synes noe om utspill og vinklinger forsvarere kan og skal komme med.

Man må se partene i en sak for hva de er, og ha forståelse for interessekonfliktene mellom partene og ha de rette forventningene til begge sider i saken.

Ser man på de som ble dømt uskyldige i Norge, Baneheia m.fl. Så bør vi passe oss for å gå i bekreftelsesfella. Mulig går TH under den fella og ingen vet. Når andre krim etterforskere også er kritiske til Svein Holden’s media oppslag så er det interessant for saken synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (18 timer siden):

Mannen som politiet sikter til, og som skal ha befunnet seg oppsiktsvekkende nær åstedet, er etter det jeg forstår en mann som har drevet med grov kriminalitet nær sagt hele sitt voksne liv. Menneskehandel inngår i hans merittliste. Det er nok ikke uten grunn at han nå er interessant for politiet. 

Så vi kan se på Oslo bermen? TH sa jo at han trodde det kunne være lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Zaza said:

Så vi kan se på Oslo bermen? TH sa jo at han trodde det kunne være lokalt. 

De som så langt er innblandet, ihvertfall i følge politiet, er fra Oslo-området, og har forbindelser til gjengmiljøene. Men det kan jo ha forgreininger, og vi har jo sett i senere tid at disse miljøene har forbindelser videre til Sverige, det såkalte "FoxTrot-nettverket". Han som nå ble innkalt til avhør bor i Sverige, hvis jeg har forstått ting riktig. Han har visst også drevet med masse kriminell virksomhet hos "Söta Bror", i tillegg til alt han har gjort her i Norge.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alarmselgeren skrev (På 9.5.2024 den 10.50):

De som så langt er innblandet, ihvertfall i følge politiet, er fra Oslo-området, og har forbindelser til gjengmiljøene. Men det kan jo ha forgreininger, og vi har jo sett i senere tid at disse miljøene har forbindelser videre til Sverige, det såkalte "FoxTrot-nettverket". Han som nå ble innkalt til avhør bor i Sverige, hvis jeg har forstått ting riktig. Han har visst også drevet med masse kriminell virksomhet hos "Söta Bror", i tillegg til alt han har gjort her i Norge.   

Lørenskog er jo tett på en av norges mest traffikerte motorveier. hvor nære sloravegen var han egentlig ? og når ? på u-gjerningsdagen ?

Det står i yrkes-kriminelles lærebok at sporbare mobiler bør være langt unna åsteder. det de gutta ikke kan om sporing av mobiltrafikk er ikke verdt å kunne noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kardemommete said:

Lørenskog er jo tett på en av norges mest traffikerte motorveier. hvor nære sloravegen var han egentlig ? og når ? på u-gjerningsdagen ?

Det står i yrkes-kriminelles lærebok at sporbare mobiler bør være langt unna åsteder. det de gutta ikke kan om sporing av mobiltrafikk er ikke verdt å kunne noe om.

Politiet vet nok best selv hvorfor de har bedt denne mannen stille til avhør. Vi vet vel heller ikke om telefonen det er snakk om er vedkommendes vanlige telefon. Men du har for all del et poeng, og ikke minst bor det jo nær sagt et halvt tonn superkriminelle folk på Fjellhamar så det ville vel kanskje helst vært mistenkelig om ikke noen av dem skulle dukke opp på radaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (1 minutt siden):

Politiet vet nok best selv hvorfor de har bedt denne mannen stille til avhør. Vi vet vel heller ikke om telefonen det er snakk om er vedkommendes vanlige telefon. Men du har for all del et poeng, og ikke minst bor det jo nær sagt et halvt tonn superkriminelle folk på Fjellhamar så det ville vel kanskje helst vært mistenkelig om ikke noen av dem skulle dukke opp på radaren.

joda,men er det kjent når og hvor tlf hans slo inn ? om han satt å snakka med dama på vei opp/ned motorveien så er jo dette verdiløst som bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er synsk og mente at hun var i en hvit hytte (når saken var fersk) Jeg føler at hun er begravet i Sverige. Ved en litt bratt dal med skog og et gjerde. Er det andre synske her som føler det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kardemommete said:

joda,men er det kjent når og hvor tlf hans slo inn ? om han satt å snakka med dama på vei opp/ned motorveien så er jo dette verdiløst som bevis.

Nei, selvsagt ikke noe politiet har sagt noe om. Poenget er vel at denne personen bor langt fra Lørenskog, så det ville vel være naturlig dersom han oppholdt seg i nærområdet mer enn enn en halv time på forsvinningsdagen så burde vel politiet sjekke hvorfor? Men han er visst ikke den eneste som var i nærheten den dagen. Som en referanse til innlegget mitt over. Mange krimtyper i området, og ikke hvem som helst, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mizzy said:

Min datter er synsk og mente at hun var i en hvit hytte (når saken var fersk) Jeg føler at hun er begravet i Sverige. Ved en litt bratt dal med skog og et gjerde. Er det andre synske her som føler det samme?

Jeg tror ikke på såkalt synske, men Michael Winger påsto han hadde "sett" at Anne Elisabeth Hagen ble drept i en hytte utenfor Drøbak som etterpå ble satt fyr på. Det stemmer at det var en hytte der i området som brant 1. november 2018, men det ble siden kjent at den ble brent ned som hevn av en nabo, for ett eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke på såkalt synske, men Michael Winger påsto han hadde "sett" at Anne Elisabeth Hagen ble drept i en hytte utenfor Drøbak som etterpå ble satt fyr på. Det stemmer at det var en hytte der i området som brant 1. november 2018, men det ble siden kjent at den ble brent ned som hevn av en nabo, for ett eller annet. 

Jeg vet jo ikke om min datter har rett. Men hun visste og at mannen til Janne Jemtland hadde gjort det. Og da var det fortsatt en savnet sak. Hun er bare 13 år men om jeg viser bilde så kan hun se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Fb

Endret av nitrogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (45 minutter siden):

 

 

Endret av nitrogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mizzy said:

Jeg vet jo ikke om min datter har rett. Men hun visste og at mannen til Janne Jemtland hadde gjort det. Og da var det fortsatt en savnet sak. Hun er bare 13 år men om jeg viser bilde så kan hun se. 

Jeg og "visste" at mannen til Jemtland sto bak allerede da meldingen kom om at hun var savnet. Ikke fordi jeg er synsk, dog. På samme vis "visste" jeg at det i dette tilfellet, altså Lørenskog-saken, ikke var usannsynlig at ektemannen kunne stå bak.  Men jeg hadde neppe tenkt så mye på slikt da jeg bare var 13. Datteren din er kanskje bare intelligent og har et ryddig hode? Folk flest er jo sløve og glemsk av seg, det er vel helst "normaltilstanden". Kvikke og oppvakte folk peker seg ut. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PippPipp1
Alarmselgeren skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke på såkalt synske, men Michael Winger påsto han hadde "sett" at Anne Elisabeth Hagen ble drept i en hytte utenfor Drøbak som etterpå ble satt fyr på. Det stemmer at det var en hytte der i området som brant 1. november 2018, men det ble siden kjent at den ble brent ned som hevn av en nabo, for ett eller annet. 

Dersom noen synske faktisk kan se sånne ting, så burde selvfølgelig klart å se nøyaktig hvor Anne-Elisabeth Hagen befinner seg nå. 

Ikke bare noe vagt piss preik, av typen "i nærheten av noen trær" eller "ikke langt unna vann"" eller lignende tullball. Noe som selvfølgelig kan være praktisk talt hvor som helst i hele verden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PippPipp1 said:

Dersom noen synske faktisk kan se sånne ting, så burde selvfølgelig klart å se nøyaktig hvor Anne-Elisabeth Hagen befinner seg nå. 

Ikke bare noe vagt piss preik, av typen "i nærheten av noen trær" eller "ikke langt unna vann"" eller lignende tullball. Noe som selvfølgelig kan være praktisk talt hvor som helst i hele verden.  

Jeg tenker man kan bytte ut "synsk" eller "klarsynt" med "forestillingsevne" - dvs. fantasi. Noen har mer, noen har mindre. 
Det du refererer til er kjent som "cold reading", dvs. at man innleder med generelle beskrivelser, og lar etterhvert sitt publikum bekrefte eller avkrefte detaljer, for på den måten å snevre inn til man har et mer sammenhengende narrativ, eller en mer nøyaktig beskrivelse av enten sted eller hendelsesforløp. Den "synske" legger altså ut ledetråder, men lar publikum ta seg av resten.

Winger brukte jo i denne saken opplysninger han hadde hentet fra media, og kokte dem sammen til noe han presenterte som sine "syner". Dette gjorde han ved to anledninger, først i 2019, deretter i 2021. Det han "så" i sistnevnte tilfelle, var basert på sakens utvikling etter at Tom Hagen var blitt siktet, mens første runde baserte han seg på nyhetsbildet som det var da politiet fremdeles framholdt kidnapping som hovedteori.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden  saken mot Tom Hagen mest sannsynligvis blir henlagt er jeg spent på om Politiet vil gå tilbake til hovedteorien om en kidnapping. For meg er det logisk

Endret av nitrogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, nitrogen said:

Siden  saken mot Tom Hagen mest sannsynligvis blir henlagt er jeg spent på om Politiet vil gå tilbake til hovedteorien om en kidnapping. For meg er det logisk

De har innstilt på henleggelse etter bevisets stilling, hvis vi skal tro det NRK sier. Det kan bety at de har indisier som peker i retning av at Hagen er involvert, men at de ikke kan bevise hva han eventuelt har bidratt med. De har fremholdt drap som hovedhypotese, men med forbehold om at de også har andre mulige teorier. Uansett ser det ut som at de nå konsentrerer seg om andre involverte enn Hagen selv, noe som kan slå begge veier, og kan anses som såkalt hypoteseuavhengig. Hvis de mot formodning skulle klare å finne fellende bevis mot andre personer, kan det teoretisk sett enten lede vekk fra Hagen, eller tilbake til ham. Vi vet jo heller ikke om andre enn Hagen kan ha hatt sine egne grunner til å ønske Anne Elisabeth av veien.
Hvis Hagen er uskyldig, kan det jo tenkes at han har mistanker eller kunnskaper om hvem det kan være. Kanskje det er folk han har grunn til å frykte, og at han ikke tør å avsløre dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...