Gå til innhold

Britney Spears

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lush skrev (54 minutter siden):

Nå har hun faktisk sjekket inn på rehab! Så det som har sett ut som rusmisbruk ser ut til å ha stemt ganske greit.

https://www.bbc.com/news/articles/ckgw8dy08m9o

Håper hun får hjelp, og er mottakelig for det.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (17 minutter siden):

Håper hun får hjelp, og er mottakelig for det.

Ja hun har vel vært innlagt på rehab mer enn par ganger dessverre.... jeg har også lest at jo flere ganger folk havner på rehab, desto større sjanse er det for at de kommer tilbake.

Forferdelig trist å se hvordan hun har det. Hun har aldri hatt sjansen til et normalt liv. Det er vondt å se på konsekvensene av det.

Ekstrem isolasjon og konstant overvåking hadde tatt knekken på et voksent menneske. Ingen er skapt for berømmelse. Hjernene våre er ikke utviklet for den konstante feedback-loopen som kjendisene utsettes for.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Lush skrev (42 minutter siden):

Ja hun har vel vært innlagt på rehab mer enn par ganger dessverre.... jeg har også lest at jo flere ganger folk havner på rehab, desto større sjanse er det for at de kommer tilbake.

Forferdelig trist å se hvordan hun har det. Hun har aldri hatt sjansen til et normalt liv. Det er vondt å se på konsekvensene av det.

Ekstrem isolasjon og konstant overvåking hadde tatt knekken på et voksent menneske. Ingen er skapt for berømmelse. Hjernene våre er ikke utviklet for den konstante feedback-loopen som kjendisene utsettes for.

Jeg føler så sinnssykt med henne💔

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg mener jeg leste en gang at hun har dissosiativ lidelse, er det noen som vet om det stemmer? Om hun har det og ikke går i traumeterapi, vil det vel knapt hjelpe med rehab alene, dessverre. Håper uansett at hun får god hjelp og blir tatt godt vare på og kommer seg!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
LullaSkrulla skrev (På 19.4.2026 den 11.37):

Jeg mener jeg leste en gang at hun har dissosiativ lidelse, er det noen som vet om det stemmer? Om hun har det og ikke går i traumeterapi, vil det vel knapt hjelpe med rehab alene, dessverre. Håper uansett at hun får god hjelp og blir tatt godt vare på og kommer seg!

Jeg har lest det og jeg har lest bipolar lidelse (og samtidig mye annet). De har aldri gått ut med noe offisielt så vi må se til rettsdokumenter for å kunne si noe om det, tror jeg.

Det kom frem under rettssaken (vergemål-rettsaken som oppsto like etter #FreeBritney-bevegelsen) at hun ble tvunget til å ta Litium. Det er en medisin som tradisjonelt sett brukes som stemningsstabiliserende medisin for de med bipolar lidelse:

Sitat

She was made to take medication she did not want

The star said she had no control over her healthcare, alleging that doctors put her on Lithium - a mood-stabilising drug - after she cancelled her Las Vegas residency in late 2018.

"Lithium is a very, very strong and completely different medication compared to what I was used to," she told the court. "You can go mentally impaired if you take too much, if you stay on it longer than five months."

After beginning the medication, Britney said she "felt drunk" and "couldn't even have a conversation with my mom or dad, really, about anything."

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-57593201

Sitat

Enkelte litiumsalter brukes i behandling av stemningslidelser som bipolar lidelse. Selv om det er uklart hvilken rolle litium spiller i kroppen, er virkningen godt dokumentert. Legemiddelet litiumkarbonat forskrives gjerne i form av tabletter på 250 milligram, men gis vanligvis ikke i en tidsperiode på mer enn fem år siden lenger eksponering kan skade nyrene. Se litium – legemiddel.

https://snl.no/litium#-Medisinsk_bruk

Og siden vi her i Norge har Felleskatalogen kan jeg jo egentlig inkludere det og:

Sitat

Indikasjoner

• Profylaktisk ved maniske og depressive faser i manisk-depressiv sykdom.
  • Terapeutisk ved maniske tilstander.
Sitat
Bivirkningsoppslag
I løpet av de første 1-2 uker på litiumbehandling er de mest vanlige bivirkningene tørste og polyuri, fin håndtremor, muskelsvakhet, tretthet, kvalme og diaré. Gastrointestinale symptomer avtar gradvis eller forsvinner raskt, tremor mer gradvis.
I løpet av langtidsbruk har følgende symptomer inntruffet, i enkelte tilfeller vedvarende: Nedsatt nyrefunksjon, hypotyreoidisme, ikke-toksisk struma, svekket tubulærfunksjon, polyuri, fin tremor og reversible Parkinsonlignende symptomer.
Symptomer som kan signalisere umiddelbar litiumtoksisitet er utydelig tale, somnolens, grov tremor, kvalme, oppkast, diaré, muskelfascikulasjon og forvirring.
Endokrine
Svært vanlige Hyperkalsemi
Vanlige Hypotyreose (doserelatert), ikke-toksisk struma
Ukjent frekvens Hyperparatyreoidisme, paratyreoideaadenom, paratyreoideahyperplasi
Gastrointestinale
Vanlige Diaré, kvalme, magesmerte (oftest forbigående)
Ukjent frekvens Hypersalivasjon, munntørrhet
Generelle
Vanlige Ødem
Mindre vanlige Allergisk reaksjon
Ukjent frekvens Tretthet (spesielt de første ukene)
Hjerte
Vanlige EKG-forandringer (spesielt hos eldre)
Mindre vanlige Arytmi (vanligvis doserelatert)
Ukjent frekvens Brugadas syndrom (synliggjøring/forverring)2
Hud
Vanlige Ikke-spesifikke makulopapuløse utslett eller akneiformt utslett
Mindre vanlige Forverring eller utbrudd av psoriasis, moderat alopesi (noen ganger assosiert med hypotyreose)
Ukjent frekvens DRESS, lichenoid legemiddelreaksjon
Muskel-skjelettsystemet
Mindre vanlige Muskelsvakhet
Nevrologiske
Vanlige Fin håndtremor
Mindre vanlige Dysfasi, hodepine, nedsatt motorisk koordinasjon (spesielt i begynnelsen av behandlingen), reversible parkinsonlignende symptomer (relatert til dose, lengde på behandlingen, samt samtidig antipsykotikabehandling), svimmelhet, tremor
Sjeldne Ikke-spesifikke EEG-forandringer
Ukjent frekvens Intrakraniell hypertensjon, malignt nevroleptikasyndrom (primært i kombinasjon med antipsykotika), syndrom av irreversibel litiumindusert nevrotoksisitet2
Nyre/urinveier
Vanlige Polyuri
Mindre vanlige Forstyrrelser i tubulærfunksjon (relatert til dose og lengde på behandling)
Ukjent frekvens Mikrocyster, onkocytomer og karsinomer i nyrenes samlesystem (ved langtidsbruk)2, tilfeller av nyresvikt er sett (spesielt ved økte litiumkonsentrasjoner og/eller hos predisponerte pasienter)2
Psykiske
Vanlige Appetittløshet, forvirring, somnolens
Sjeldne Svekket kognitiv og motorisk funksjon
Stoffskifte/ernæring
Vanlige Økt tørste, økt vekt
Øye
Ukjent frekvens Synsforstyrrelse1

https://www.felleskatalogen.no/medisin/lithionit-karo-pharma-561032

Det er primært bipolar lidelse (tidligere betegnet som ''manisk-depressiv sykdom'') den medisinen brukes for og det er for å nøytralisere stemningsleiet så ikke du får de maniske toppene og ekstreme depresjonene. Veldig vanlig medisin for den gruppen. Det er så godt som synonymt - men leger kan jo alltid forskrive noe ''off-label'' for helt andre formål enn den er tenkt for, kanskje særlig der borte. Så vi kan ikke være helt sikre med mindre hun selv sier noe eller det på en annen måte kommer frem.

Om ikke det er bipolar lidelse, så tyder det på at hun har fått den for å motvirke maniske perioder eller psykoser, men da får folk som regel antipsykotika (f.eks. Seroquel eller lignende).

Endret av Lush
ville sette inn lenke til felleskatalogen - innlegget ble postet med uhell før jeg rakk å gjøre meg ferdig
  • Liker 2
Skrevet
Lush skrev (24 minutter siden):

Jeg har lest det og jeg har lest bipolar lidelse (og samtidig mye annet). De har aldri gått ut med noe offisielt så vi må se til rettsdokumenter for å kunne si noe om det, tror jeg.

Det kom frem under rettssaken (vergemål-rettsaken som oppsto like etter #FreeBritney-bevegelsen) at hun ble tvunget til å ta Litium. Det er en medisin som tradisjonelt sett brukes som stemningsstabiliserende medisin for de med bipolar lidelse:

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-57593201

https://snl.no/litium#-Medisinsk_bruk

Og siden vi her i Norge har Felleskatalogen kan jeg jo egentlig inkludere det og:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/lithionit-karo-pharma-561032

Det er primært bipolar lidelse (tidligere betegnet som ''manisk-depressiv sykdom'') den medisinen brukes for og det er for å nøytralisere stemningsleiet så ikke du får de maniske toppene og ekstreme depresjonene. Veldig vanlig medisin for den gruppen. Det er så godt som synonymt - men leger kan jo alltid forskrive noe ''off-label'' for helt andre formål enn den er tenkt for, kanskje særlig der borte. Så vi kan ikke være helt sikre med mindre hun selv sier noe eller det på en annen måte kommer frem.

Om ikke det er bipolar lidelse, så tyder det på at hun har fått den for å motvirke maniske perioder eller psykoser, men da får folk som regel antipsykotika (f.eks. Seroquel eller lignende).

Ja, det er ikke godt å si og det er vel egentlig bra at vi ikke vet. 

Skrevet

Nå er hun ute fra rehab. Kommer vel noen nye IG videoer snart

• Liker 1
Skrevet

Der var hun tilbake ja. Hjalp ikke mye den rehaben

• Liker 1
Skrevet
MalloryK skrev (2 timer siden):

Der var hun tilbake ja. Hjalp ikke mye den rehaben

Lurer på hva hun egentlig får ut av å legge ut disse videoene. Man kan jo ikke kommentere der engang, så hun får jo ikke noe feedback (hverken positiv eller negativ) på dem. Ellers har hun en fin samling tekopper...? 

• Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (På 4.5.2026 den 11.11):

Lurer på hva hun egentlig får ut av å legge ut disse videoene. Man kan jo ikke kommentere der engang, så hun får jo ikke noe feedback (hverken positiv eller negativ) på dem. Ellers har hun en fin samling tekopper...? 

Tipper det er et snev av ''jeg gjør akkurat hva jeg vil uansett hva noen prøver å fortelle meg''. Det er hvertfall ikke helt usannsynlig med tanke på at hun har levd et liv der hun blir kontrollert. Det er veldig lett å innbille seg at man (vi) har peiling på det som skjer, men det har vi jo strengt tatt ikke. For alt vi vet er hun oppegående nok til å ha et snev av ''dere bestemmer ikke over meg''. 

• Liker 1
Skrevet
Lush skrev (2 timer siden):

Tipper det er et snev av ''jeg gjør akkurat hva jeg vil uansett hva noen prøver å fortelle meg''. Det er hvertfall ikke helt usannsynlig med tanke på at hun har levd et liv der hun blir kontrollert. Det er veldig lett å innbille seg at man (vi) har peiling på det som skjer, men det har vi jo strengt tatt ikke. For alt vi vet er hun oppegående nok til å ha et snev av ''dere bestemmer ikke over meg''. 

Tror du er inne på det. 

Skrevet
Lush skrev (På 12.5.2026 den 4.03):

Absolutt. I tillegg til dette en hjerne som er ødelagt av rus, dessverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Irja skrev (3 timer siden):

Absolutt. I tillegg til dette en hjerne som er ødelagt av rus, dessverre. 

Definitivt enig i det. Tror ikke det er noe å legge skjul på heller. Uten å fremsnakke det, så mener jeg det ikke er veldig rart at en person som henne søker til rus som en slags flukt. Folk gjør det samme for langt mindre.

• Nyttig 1
Skrevet
Lush skrev (6 minutter siden):

Definitivt enig i det. Tror ikke det er noe å legge skjul på heller. Uten å fremsnakke det, så mener jeg det ikke er veldig rart at en person som henne søker til rus som en slags flukt. Folk gjør det samme for langt mindre.

Ja, null problemer med å forstå det. Og her er det jo mye som vi ikke vet om..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...