Gå til innhold

Hv kan man gjøre når medleietaker ikke betaler?


Ukjent99

Anbefalte innlegg

Datteren min leier med en veninne, begge har signert samme kontrakt hos utleier.

Veninnen har ikke betalt i 2 mnd nå og huseier sier begge står ansvarlig. Selv om min datter kan vise til at hun har betalt hver mnd.

Hva gjør vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leietaker og medleietaker(e) er solidarisk ansvarlig overfor utleier, hvilket betyr at de i fellesskap er ansvarlig for oppfyllelse av kontraktens plikter og ansvarsfordeling. Dette innebærer at alle leietakerne holdes ansvarlig ved mislighold av pliktene som følger av kontrakten. Det kan vurderes om det bør inngås en kontrakt for hver leietaker for å begrense dette ansvaret.
 

https://www.husleie.no/utleier/leiekontrakt/veiledning-for-utfylling-av-leiekontrakt-side1
 

Datteren din kommer ingen vei utenom så sant de ikke har hver sin kontrakt

Anonymkode: e908a...5d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Dumt det blir slik når det er første gang hun prøver seg ute i verden alene.... noen venner er rett og slett ikke grei.

Datteren min jobber 24/7

Mens veninnen drikker, går på resturant.. tar lippfillers og kaster vekk penger og betaler hverken strøm eller husleie. 

Det ble en dyr første lærdom om tillit til hvem man velger å bo med

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp henne å si opp, finne et nytt sted å bo. Og så får husverten sitte igjen med den rotta. 

Anonymkode: ec43c...e78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har sakt opp og funnet nytt sted. Men pga oppsigelsestid må hun betale frem til 01.02

Da vil vel gjelden bare vokse for jeg tviler på at veninnen betaler den resterende mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelp henne å si opp, finne et nytt sted å bo. Og så får husverten sitte igjen med den rotta. 

Anonymkode: ec43c...e78

De må nok si opp i sin helhet.

Anonymkode: beddf...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt neste spørsmål er om vi kan kaste ut denne jenten. Hun har også sakt opp og må være ute 01.02 men jeg nekter å tro hun betaler januar leien. Så om da datteren min må betale uansett, kan ikke vi bare kaste henne ut?  Hun har jo bodd gratis i 2 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent99 skrev (2 minutter siden):

Mitt neste spørsmål er om vi kan kaste ut denne jenten. Hun har også sakt opp og må være ute 01.02 men jeg nekter å tro hun betaler januar leien. Så om da datteren min må betale uansett, kan ikke vi bare kaste henne ut?  Hun har jo bodd gratis i 2 mnd

Nei, dere kan ikke kaste henne ut. Det er kun Namsmannen som kan kaste henne ut. Og det er utleier som skal begjære det til namsmannen ikke leietaker.

Anonymkode: 013e8...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er på alder med din datter så hadde jeg faktisk tatt kontakt med foreldrene hennes. Kanskje de kan strekke henne litt opp? 

Anonymkode: a62ac...25e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde med meg også. Jeg solgte motorsykkelen hans og fikk tilbake pengene på den måten. 

Svindel ja, men samtidig ikke🙄

Anonymkode: 62e09...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om hun er på alder med din datter så hadde jeg faktisk tatt kontakt med foreldrene hennes. Kanskje de kan strekke henne litt opp? 

Anonymkode: a62ac...25e

Ja hun er på alder med min datter men denne jenten er under ettervern i barnevernet. Hun er 20 . Foreldrene er desverre ikke aktuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjedde med meg også. Jeg solgte motorsykkelen hans og fikk tilbake pengene på den måten. 

Svindel ja, men samtidig ikke🙄

Anonymkode: 62e09...931

Ja, lurte på å gå inn og ta ut eiendelene hennes og sette i min garasje, frem til hun betaler.

Glad du fikk pengene dine. Jeg skjønnet godt du gjorde det på den måten.

Jeg fant i dag ut at desverre er ikke min datter den første hun har gjort dette mot. Da må hun gå en lærepenge selv, ellers fortsetter hun

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent99 skrev (2 minutter siden):

Ja hun er på alder med min datter men denne jenten er under ettervern i barnevernet. Hun er 20 . Foreldrene er desverre ikke aktuell. 

Da er det kanskje NAV som gir henne penger til husleia? Du kan tipse dem 

Anonymkode: a62ac...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...