Gå til innhold

Gi informasjon til mannens fastlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Baktus skrev (43 minutter siden):

Ja , det står minimum 6 mnd i skriftlige vedtak..søker man opphold på sykehus til avrusing , feks, på alkohol..så er det første overlegen spør om..har du førerkort på , bil, vår, fly , våpentillstelse, så er vi forpliktet til å oppgi dette til statsforvalteren , eller fylkesmannen , som du velger å kalle henne 🙂....selve prosessen med å få praktisk gjennomføre en slik tilbakelevering vet jeg ikke eksakt jeg heller .. Vi får bare håpe vi ikke havner dit Shab ..god jul til deg 

Helt enig! God jul :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære TS

Jeg synes du har et godt blikk på situasjonen. Du beskriver en situasjon, og det er ingen grunn til at du overdriver i ditt innlegg, men mange ser ut til å lese egne erfaringer inn i din situasjon. Jeg synes det er krisemaksimering fra ende til annen.

Om det du sier er riktig, at han ikke er ufin, sint, aggressiv, ikke kjører han bil etter han har drukket etc. Hn blir litt fraværende, trøtt og søvnig på kvelden.

Jeg har bodd i andre land, det er mye og sannsynligvis problematisk med tanke på å slutte og på lang sikt for leverer. 

Det er ikke omsorgssvikt. Jeg antar han sitter rundt middagsbordet og holder en samtale. At han oppfører seg mer eller mindre normalt. 

Det hjelper ikke å kontakte fastlegen. Men du bør ta det opp med han, be han holde seg unna drikking i hverdagen, og be han se om han ikke kan holde det til det. For klarer han ikke det, da er det vanskeligere for han å nekte for at han har et problem.

Det er jo et problem at man blir sløv og mindre tilgjengelig, at man blir litt avstumpet og ikke evner å bry seg like mye. 

Jeg tror dere klarer å fikse dette 😊 Lykke til 😘

Anonymkode: ace70...a98

Tusen takk for dette svaret ❤️

Og dere andre også: tusen takk dor dere synspunkter og svar! Det er mye trist lesing- og jeg forstår jo at alkoholisme aldri er eller har vært positivt for noen. 

Men vi er en sammensveiset familie. Jeg tror barna vil ta mer skade om vi skilles enn at vi lever med farens drikkemønster. Han er flink til å følge barna opp på skolen, han drikker aldri før han skal på foreldremøte eller om vi skal bort til kaffebesøk sammen med barna. Men, når vi kommer hjem er det rett i kjøleskapet. 

Vi har koselige frokoster og middager sammen, men fra ca kl 17 begynner han å drikke. Aldri unntak. 

Jeg har av og til tenkt tanken på å ringe politiet når jeg vet han kjører til jobb hvor han umulig kan være helt edru ettersom  han drikker kontinuerlig iallefall til kl 23 på kveldene og han setter seg i bilen kl 07 om morningen. Men om han mister lappen, er jeg redd han må være hjemme fra jobb- som mest sannsynlig vil resultere i mer drikking. Jeg ser at det jeg skriver her er galskap! 😦

Uff.... dette er så vanskelig. Jeg kommer til å ringe hjelpetelefon etter jula. Håper de kan hjelpe oss litt på vei. 

Ts

Anonymkode: 641d2...c63

• Hjerte 4
Skrevet
Bålkaffe skrev (9 timer siden):

Legen får ikke gjort noe fra eller til om han ikke er motivert til å slutte.

Det du kan gjøre er å gi et ultimatum: Han må slutte helt å drikke eller så forlater dere han.

Og være tøff på det, det er ikke noe "hvis om atte dersom atte" her: Han må bli avholds, uansett hva, og det er det eneste som er godt nok. Bursdager, jubileum, nyttår, julaften. Helt 100% avhold hele året rundt, uansett anledning.

Legen KAN gjøre noe fra eller til med informasjon om at en pasient er avhengig av alkohol. Det er mange alkoholrelaterte lidelser, og derfor er det viktig for en behandlende lege å kjenne til dette.

Trådstarter: Ja, du bør informere legen om dette. Både fordi legen eventuelt kan hjelpe med alkoholmisbruket, men også fordi legen bør kjenne til alkoholproblematikk generelt når legen skal behandle manne din for eventuelle andre problemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er dine minner. Vet du at det er slik for HI sine barn? 
Hun sa ikke at han raver dritings rundt i huset. 
Hvorfor kan de ikke dra på familie utflukter? Sa hun de ikke kunne dra på familie utflukter? Hun sa at han ikke kjører, som er fornuftig nok, men hun kan jo kjøre sikkert. Det er ikke alle som har lappen, heller ikke bil. 

Det var voldsomt til krisemaksimering både i ditt innlegg og andres.

De fleste som skriver her har vokst opp med nøyaktig samme forhold som ts beskriver. De forteller sin historie fra et barns perspektiv for å få ts til å skjønne at dette ikke kan unnskyldes bare fordi det er en såkalt snill alkoholiker. 
Så er spørsmålet hvorfor du også nedgraderer alvoret i ts’ beskrivelser.  

Anonymkode: d7b38...f99

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og dere andre også: tusen takk dor dere synspunkter og svar! Det er mye trist lesing- og jeg forstår jo at alkoholisme aldri er eller har vært positivt for noen. 

Men vi er en sammensveiset familie. Jeg tror barna vil ta mer skade om vi skilles enn at vi lever med farens drikkemønster. Han er flink til å følge barna opp på skolen, han drikker aldri før han skal på foreldremøte eller om vi skal bort til kaffebesøk sammen med barna. Men, når vi kommer hjem er det rett i kjøleskapet. 

Vi har koselige frokoster og middager sammen, men fra ca kl 17 begynner han å drikke. Aldri unntak. 

Jeg har av og til tenkt tanken på å ringe politiet når jeg vet han kjører til jobb hvor han umulig kan være helt edru ettersom  han drikker kontinuerlig iallefall til kl 23 på kveldene og han setter seg i bilen kl 07 om morningen. Men om han mister lappen, er jeg redd han må være hjemme fra jobb- som mest sannsynlig vil resultere i mer drikking. Jeg ser at det jeg skriver her er galskap! 😦

Uff.... dette er så vanskelig. Jeg kommer til å ringe hjelpetelefon etter jula. Håper de kan hjelpe oss litt på vei. 

Ts

Ja, dette er skremmende lesning dessverre. Ønsker dere alt godt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Jeg sier ikke at du skal gå ifra han, men heller prøve å overtale han til behandling. Fortell han hva han kan miste om han fortsetter som nå. Vær bestemt mot han så han innser at han må gjøre noe med drikkingen sin.

Når det er sagt, er det skremmende at du vet at han kjører med promille, også gjør du ingenting med det. Blir noen skadet eller dør pga det, så er det uskyldig og tilfeldige ofre. Jeg skjønner at det er kinkig mtp jobben hans, men er det ikke verre om han skader eller kjører ihjel noen under rus? 

Jeg spurte tidligere i tråden om du lot barna deres sitte på med han, men det har du ikke svart på. 

Anonymkode: 77d81...cdc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sier ikke at du skal gå ifra han, men heller prøve å overtale han til behandling. Fortell han hva han kan miste om han fortsetter som nå. Vær bestemt mot han så han innser at han må gjøre noe med drikkingen sin.

Når det er sagt, er det skremmende at du vet at han kjører med promille, også gjør du ingenting med det. Blir noen skadet eller dør pga det, så er det uskyldig og tilfeldige ofre. Jeg skjønner at det er kinkig mtp jobben hans, men er det ikke verre om han skader eller kjører ihjel noen under rus? 

Jeg spurte tidligere i tråden om du lot barna deres sitte på med han, men det har du ikke svart på. 

Anonymkode: 77d81...cdc

Takk for svar. 

Jeg nevnte nok en gang hans store alkoholkonsum i går, og han gikk tvert i forsvarsmodus. Det ble skikkelig dårlig stemning, men han lovte at i januar skal han ha en hvit måned. Det er kanskje en begynnelse å åpne øynene hans, for jeg tror ikke han vil klare det. Håper det ringer noen bjeller da, men har dessverre likevel mine tvil. 

Ang det du spør om om han kjører barna/ ungdommene i påvirket tilstand så er svaret nei. Ungene kommer seg selv til skolen på morningen. De er 11 og 15 år.

Min mann kjører aldri i ruspåvirket tilstand,  altså etter å ha drukket på ettermiddagen/kveld. Men han vil nok ikke innse at han faktisk gjør det når han setter seg i bilen dagen derpå....

Ts

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste som skriver her har vokst opp med nøyaktig samme forhold som ts beskriver. De forteller sin historie fra et barns perspektiv for å få ts til å skjønne at dette ikke kan unnskyldes bare fordi det er en såkalt snill alkoholiker. 
Så er spørsmålet hvorfor du også nedgraderer alvoret i ts’ beskrivelser.  

Det var ikke tilsvarende situasjoner som ble trekt frem. Det var mye medavgengighet, aggressivitet, ravende full, og omsorgssvikt. Det passer da ikke. Nå er det fyllekjøring som dominerer. Det er heller usannsynlig at 5-6 pils tar deg over grensa neste morgen, hun sa vel han sovner tidlig? 
Ekstremt lite konstruktivt, svært dømmende.

Jeg nedgraderer ikke alvoret, jeg bare ikke krisemaksimerer. Det er langt fra ideelt, og denne mannen bør nok slutte/kutte ned. Det er allikevel slik at ikke alt her i verdener ideelt.

Det er godt mulig det har gått så langt med han at når januar kommer, begynner han å drikke i smug. Jeg ser ikke bort i fra at han ikke evner å ta seg sammen, at utviklingen vil bli negativ. At det vil nå et krysningspunkt hvor det vil bli mer skadelig for barna, enn å fortsette. At TS vil nå et punkt hvor skuffelsene, ensomheten med å bære familie ansvaret etc vil gjøre at hun opparbeider seg stor motvilje mot han, vil heller ikke utelukke aggresjonen vil komme.

Siruasjonen er derimot ikke kommet så langt enda. Svarene var lite konstruktive, og svært dømmende. Klart han kan bli bedre, og det er ikke alltid best å gå.

Barna er store, hun kan snakke med dem. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir forbanna, veldig forbanna! 

Mannen din, som er far til dine barn er den snilleste du vet om til og med når han drikker. Du vil ikke forlate han, og du tror det vil bli verre for barna om du gjør det. Det er heller ikke så rart at du ikke vil forlate han for din egen del. Han er jo ikke engang slem. Det ironiske her er at kvinner (eller menn) som blir utsatt for både psykisk og fysisk vold forsvarer sin partner, og nekter å gå ut av forholdet. Til tross for at du ikke ønsker å forlate mannen din, så anser du hans drikking som et problem. Med god grunn. 

Det kan godt være at alkoholen i dag ikke byr på de største problemene, men det har sine utfordringer. Dessverre er bare dette starten på vanskelighetene. I dag drikker han øl, og han supplerer med noe sterkere. Han endrer seg i form av snøvling og han blir glad. Dette merker ungene dine, 100% sikkert. Selv om vi alle er forskjellige, så er barna dine så glade i faren deres at de legger merke til den minste endring. De merker at det skjer noe når han drikker alkohol. Du ser kanskje ikke problemet akkurat nå, for endringen har du og barna dine lært å lære å leve med. 

Etter hvert vil pappan deres velge noe sterkere enn øl. Hvorfor? Fordi alkohol er rus. Han drikker mye, hver dag. Hvorfor? Fordi han er avhengig. Kroppen trenger det. Hvorfor blir han sur når du tar opp alkoholkonsumet hans? Fordi han er så avhengig av det at det at nekter å innse at det er et problem. Han forsvarer drikkingen. Etter hvert vil ikke 5-6 bokser øl gi noe rus. Han tåler mer. Han må drikker mer. Han må ha noe sterkere. Og det her her det vil bli problemer. Utfordringer med dagliglivet når han drikker vil aldri ta slutt. Dere lever kanskje fint med det, men kroppen hans vil ikke gjøre det. Han kommer til å få helseproblemer, helt garantert. Høyt blodtrykk, hjerneskade, nerveskader, problemer med leveren, hjertetrøbbel, kreft osv, osv. Hva tror du dette vil gjøre med familien? Å se en syk far inn og ut av sykehuset pga. alkoholproblemer? Det vil bli langt verre enn om du stiller han et ultimatum. 

Jeg sier ikke at du skal forlate ham, men du må vurdere det. Han har et problem, og du skal ikke bare forlate problemet. Du må hjelpe han. Hvis han ikke vil ha hjelp, da forlater du han, for du kan ikke leve med at noen kaster bort livet sitt med alkohol. 

Han kan heller ikke bare velge å plutselig ha en hvit månedet. Det kommer aldri til å fungere. Hvis han er vant til å drikke hver dag, så må han begynne å redusere. Hvordan det gjøres best mulig, vet jeg ikke. Men han kan ikke gå fra 100 til 0. Han må gradvis avvennes. Hvis han skal gå fra 100 til 0, så må han vel innlegges. Men som nevnt, alkoholavvenning kan jeg ingenting om, for min far har aldri sluttet å drikke. 

• Liker 2
Skrevet

Han kan klare å gå gradvis ned på inntaket. Mange gjør det, og som Hemoglobin sier kan det være farlig å bråstoppe. Men mange som trapper ned vil under prosessen ende med å trappe opp spesielt hvis de ikke er vant med det. 

Lykke til ts. Ta praten når han er i godt humør. Hvis ikke ender det med at han går i selvforsvar. 

Anonymkode: 984fa...611

• 1 måned senere...
Skrevet

Hva skjedde med mannen din TS?

Anonymkode: e78c9...d78

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 0.07):

Jeg ønsker ikke å dra. Han er en god far, gjør alt for ungene, er handy, morsom, snill og vi har det godt på alle måter. Utenom når han drikker. Eller, det blir feil. Han er snill da også. Men det er et problem at han ikke kan ha en hvit dag. Og når han har fri, er første ølen drukket innen kl 15 om ikke før. Det er dyrt. Det er en uting og aldri kunne være edru. Er så LEI meg for dette. Og er også bekymret for hans helse....

Dette er ikke ment som dømmende, men ha er viktigst for deg? Han eller barna? Hvem har ansvaret det dagen det får skikkelig gærent? Hva gjør du når behovet for å øke dosen kommer? For den vil den. Alkoholikere får høyere toleransegrense og for alt du vet så drikker han mer enn du vet allerede. Trist. 

Anonymkode: 1fe7d...4e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 23.53):

Min mann drikker store mengder alkohol hver dag. Jeg kan dessverre ikke nevne dette eller be han ikke drikke, for han blir sur og det hjelper bare ikke. Han drikker minimum 5 store ølbokser hver dag, og supplerer også gjerne med konjakk. 

Når han drikker, er han alltid blid, aldri sur eller ufin. Men, han har dessverre etter det jeg kan se blitt en alkoholiker. Han snøvler i ord når han skal legge seg i helgene,  men også i nimellom på hverdagene. Og da vises det at han er full. 

Han kan aldri kjøre ungene etter kl 17. Det må jeg gjøre, ellers må de bare holde seg hjemme. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Han er snill og jeg elsker han. Men hater drikkingen. Så derfor lurer jeg på om det går an å kontakte fastlegen og informere om dette? Eller har det ingen hensikt? 

Hva kan jeg ellers gjøre? Trenger sårt råd. 

Jeg vokste opp hos alkoholikere som preger meg den dag idag. Du bør komme deg vekk og ts med deg barna dine om han ikke tar ett opphold for å bli rusfri!

Snakk med fastlegen hans!

Få time på fvk!

Pass på barna!

Anonymkode: bbf0b...824

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 0.32):

Hva mener du med medavhengig? Våre barn har det veldig bra, men de ser jo at pappaen drikker hver dag. Men vi snakker normalt, og spiller brettspill og ser på filmer sammen. 

Jeg tror ikke at det hadde vært bedre for dem med skillsmisse- men fortell meg mer om medavhengighet 😑

Ts

Du normaliserer for barna at å drikke seg brisen hver dag er vanlig . Når de som voksne skal finne seg en livspartner , kan det godt hende de går i samme felle som du. Medavhengig betyr å tilrettelegge for misbruk . Du tolererer jo at han er brisen foran barna, og du tilrettelegger ved å alltid være sjåfør etter kl 17 . 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan den hvite måneden gikk.

Anonymkode: 21297...20d

Skrevet

Stakkars unger som har en mor med verdens største skylapper! 

Hilsen ei som har vokst opp med en «blid» alkoholiker til far 😞

Anonymkode: 1645a...06d

• Nyttig 2
Skrevet

Har stått i denne situasjonen selv. Jeg gikk til slutt ettersom drikking og atferd eskalerte. Burde ha gått mye før.

Det som imidlertid er viktig å være klar over, er hvor sterkt retten for barn og foreldre til å være sammen er. Det er ikke slik at han ikke vil kunne få noe samvær selv om han har et alkoholproblem. Jeg hadde aldri trodd at det var slik, men det er det. 

Så det blir en vurdering til slutt av hva som gjør at man selv klarer å være en best mulig forelder; i et dårlig forhold og alltid på vakt, men til stede for barna til enhver tid. Eller fri fra alkoholikeren, men uten å kunne være til stede for barna til enhver tid. Ideelt er det ikke uansett. 

Anonymkode: d7401...103

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har stått i denne situasjonen selv. Jeg gikk til slutt ettersom drikking og atferd eskalerte. Burde ha gått mye før.

Det som imidlertid er viktig å være klar over, er hvor sterkt retten for barn og foreldre til å være sammen er. Det er ikke slik at han ikke vil kunne få noe samvær selv om han har et alkoholproblem. Jeg hadde aldri trodd at det var slik, men det er det. 

Så det blir en vurdering til slutt av hva som gjør at man selv klarer å være en best mulig forelder; i et dårlig forhold og alltid på vakt, men til stede for barna til enhver tid. Eller fri fra alkoholikeren, men uten å kunne være til stede for barna til enhver tid. Ideelt er det ikke uansett. 

Anonymkode: d7401...103

Det der kommer jeg ALDRI til å skjønne!

Hadde bv fått vite at mannen drakk sånn hadde de komt å tatt barna! Men når de skilles så skal far få ansvar og ha de alene om det er alkohol eller narkotika. Med overgrep og! Hvor søren er logikken??

Anonymkode: bbf0b...824

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...