Gå til innhold

Gi informasjon til mannens fastlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samboeren min er alkoholiker, tørrlagt sådan. Han har vært tørr i 9 år nå.

Mitt mas og gnåling om alkohol hjalp ikke. Når han drakk så fikk han ikke være med på besøk til familie og venner. Jeg ville ikke ha med en mann som var beruset når vi kom en hvilken som helst ukedag. Han fikk ikke være med på arrangementer med barna av samme grunn. Han fikk ikke lov til å kjøre med barna. Jeg hadde satt opp mange begrensninger for han, så til slutt så besto livet hans av jobb, så å sitte hjemme å drikke noen timer før det var natta for han sin del. Ikke noe veldig spennende liv.

Til slutt så fikk jeg nok og satte hardt mot hardt. Jeg kontaktet en avrusningsklinikk og fikk klarsignal på at han kunne komme dit for innleggelse. Jeg sa det til han, å han ville det, men prøvde seg på å utsette det noen dager. Jeg beit ikke på den å sa at hvis vi ikke drar dit imorgen så drar jeg og ungene. Da mister du oss, hvis du fortsetter i det tempoet tar det ikke lang tid før du mister jobben, og etterhvert vil du bli tatt i kontroll og miste lappen også. Hva har du igjen da? 

Det endte med at vi dro, og siden har han ikke rørt alkohol. Han har også fått det mye bedre da han er inkludert igjen å er med på det meste som skjer. Han har også de fleste bokstavene i sertifikatet, så det er klart at det ville vært et sort tap å miste lappen. 

Ts, du sier t mannen din kjører bil. Kjører han på jobb på morgenen etter at han har drukket alkohol dagen før? Kroppen hans er vel aldri helt uten alkohol så lenge han tilfører den store mengder alkohol daglig. Blir han stoppet i kontroll så vil det klart gi utslag på alkotest. Men det er ikke så ille mtp at hvis det verste skjer å han skader noen i trafikken, noen uskyldige mennesker, for ikke å snakke om barn. 

Min samboers opphold ble dekket av arbeidsgiver da de har forsikring som dekker dette. For 9 år siden kostet hans behandlingsopplegg rundt 100.000,- Han betalte bare en egenandel på 1000,- 

Anonymkode: 77d81...cdc

Regner med at din mann skrev seg inn på en privat klinikk som ikke hadde opplysningsplikt overfor det offentlige? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man mister ikke lappen fordi man drikker, man mister lappen når man kjører bil når man har drukket.

Anonymkode: 2c2bb...5ce

Det stemmer dessverre ikke. 

Derfor nevnte jeg alanon og Juliewinge.no. Men han må ville det selv. 

Alle som sier gå fra han, ja det kan stilles et ultimatum, men ts vil fremdeles være redd når han har samvær alene. Det beste er å snakke med han. Han kan klare å modere seg før det utvikler seg og går for langt. 

Som barn ville jeg ikke ønsket å bli overlatt til barnevernet selv om min far drakk jevnlig over flere dager i uka i mange år. Han var som ts sin mann, snill og blid. Han kunne også si at nå måtte han legge seg for nå hadde han fått nok, da var jeg tenåring. 

Det tilsier jo ikke at barn har glede av at foreldrene drikker, men mye kommer an på hvordan personen er. I andre land drikkes det daglig. Håper det ordner seg for deg og din familie ts. 

Anonymkode: 984fa...611

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min mann drikker store mengder alkohol hver dag. Jeg kan dessverre ikke nevne dette eller be han ikke drikke, for han blir sur og det hjelper bare ikke. Han drikker minimum 5 store ølbokser hver dag, og supplerer også gjerne med konjakk. 

Når han drikker, er han alltid blid, aldri sur eller ufin. Men, han har dessverre etter det jeg kan se blitt en alkoholiker. Han snøvler i ord når han skal legge seg i helgene,  men også i nimellom på hverdagene. Og da vises det at han er full. 

Han kan aldri kjøre ungene etter kl 17. Det må jeg gjøre, ellers må de bare holde seg hjemme. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Han er snill og jeg elsker han. Men hater drikkingen. Så derfor lurer jeg på om det går an å kontakte fastlegen og informere om dette? Eller har det ingen hensikt? 

Hva kan jeg ellers gjøre? Trenger sårt råd. 

Anonymkode: 641d2...c63

Jeg har vært med en tørrlagt alkoholiker i over 20 år. Han drakk på fulltid i 20 år og har vært tørr lengre. 
Dessverre så hjelper det ikke å gjøre noenting før han vil det selv.  Du vil ikke få til noenting før han vil det selv. 
Det du kan gjøre er å prøve å overbevise han  om at han trenger hjelp. Antageligvis har det gått så langt at han må nå bunnen i bunnen før han kanskje ser at han har et problem. 
Det du må gjøre er å reise fra han å evt vente til han når bunnen av seg selv så han forstår at han må ha hjelp. Du må vente til han vil selv. Hvis det er han du vil ha. 
Alkoholisme er grusom sjukdom og enda værre for de rundt. Du må skåne deg selv og barna dine inntil det snur, hvis det gjør det. 
For min mann så var det kommunen som hjalp han inn på Vangseter avrusning og behandlingssenter. 
Han også måtte nå bunnen og ville det selv for å kunne bli tørrlagt. Han kunne varme opp med en liter sprit i dusjen før han gikk ut. Etter behandling jobbet han på Vangseter i et år. 
Han har aldri ramlet av vogna. Fikk seg jobb rett etterpå og jobber den dag idag. 

Ikke mist håpet. Du kan kontakte al-anon.no og høre litt med de hva du skal gjør. 
Lykke til. Håper det ordner seg for dere. 

Anonymkode: dd902...480

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Regner med at din mann skrev seg inn på en privat klinikk som ikke hadde opplysningsplikt overfor det offentlige? 

Ja, det stemmer at det var en privat klinikk. Vet ikke hvordan det var med opplysningsplikt, men han mistet ihvertfall ikke sertifikatet. Jeg vet at fastlegen og arbeidsgiver var på møte med klinikken, men det var nok for å tilrettelegge samt opplyse om hvilket hjelpeapparat som er på arbeidsplassen.

Samboeren min engasjerte seg veldig i AA, og de første årene så var han på møter et par ganger i uken + at han innimellom var på møter på klinikken. Nå er han på AA møter kanskje 8-10 ganger i året. Men det hjalp han veldig å være engasjert og stadig treffe likesinnede. 

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen kan også kreve at han tar peth prøver for å få beholde førerkortet! Det må alle som mistenkes har et rusproblem gjøre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det stemmer at det var en privat klinikk. Vet ikke hvordan det var med opplysningsplikt, men han mistet ihvertfall ikke sertifikatet. Jeg vet at fastlegen og arbeidsgiver var på møte med klinikken, men det var nok for å tilrettelegge samt opplyse om hvilket hjelpeapparat som er på arbeidsplassen.

Samboeren min engasjerte seg veldig i AA, og de første årene så var han på møter et par ganger i uken + at han innimellom var på møter på klinikken. Nå er han på AA møter kanskje 8-10 ganger i året. Men det hjalp han veldig å være engasjert og stadig treffe likesinnede. 

Så godt å høre at det gikk bra. Tidligere hadde ikke leger plikt til å rapportere inn så førerkortet sto i fare. I dag har de det. 

Vangseter var ett av stedene som ikke rapporterte, men nå har de visst fått avtale med helfo og da må de rapportere. 

Mitt første råd til ts er å ha en dialog med sin mann. Hun kan også ringe Julie Winge først. Det er gratis å ringe, men send en tekstmelding eller mail før eventuell samtale. Men det viktigste er at mannen selv innser at han har et problem, og det kan ta tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man mister ikke lappen fordi man drikker, man mister lappen når man kjører bil når man har drukket.

Eh feil.

Til informasjon; 

Man mister lappen når man får behandling for rusproblemer uten at man har kjørt bil. Når man drikker for mye alkohol oppfyller man ikke kravet for å ha førerretten. Først får man et muntlig kjøreforbud på seks måneder hvor man må levere rene peth prøver en gang i måneden i seks måneder. Bare en halvliter 2-3 uker før blodprøven kan gi utslag. Den er svært sensitiv og kan ikke lures. Hvis man får utslag under perioden med muntlig kjøreforbud så meldes dette til fylkesmannen og førerkortet inndras. Da må man gjennom seks nye måneder for å få det tilbake.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også vokst opp med en far som var alkoholiker, og tro meg, barna merker det!

Utrolig trist å gå til pappan sin sent om kvelden fordi man ikke får sove/har mareritt, og pappa bare snøvler og er rar og utrygg.

Pappa skal være en trygg havn! Jeg merket det alltid på sekundet om pappa hadde drukket - da skygget jeg banen. Til slutt så jeg på pappa som to forskjellige mennesker. Det var pappa - han som var edru, trygg og som alltid hjap meg. Så var det HAN. Han som ikke lignet pappa lengre. Ustø gange, litt for blid, sa rare ting. Han ble jeg skikkelig ukomfortabel av, og var mest mulig på rommet.

Jeg har sverget at jeg aldri skal utsette mine barn for det samme. Er gravid nå med en mann som sjelden drikker - og da bare et par glass vin til maten ❤️

Anonymkode: 1f37a...5b2

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
shab skrev (11 minutter siden):

Eh feil.

Til informasjon; 

Man mister lappen når man får behandling for rusproblemer uten at man har kjørt bil. Når man drikker for mye alkohol oppfyller man ikke kravet for å ha førerretten. Først får man et muntlig kjøreforbud på seks måneder hvor man må levere rene peth prøver en gang i måneden i seks måneder. Bare en halvliter 2-3 uker før blodprøven kan gi utslag. Den er svært sensitiv og kan ikke lures. Hvis man får utslag under perioden med muntlig kjøreforbud så meldes dette til fylkesmannen og førerkortet inndras. Da må man gjennom seks nye måneder for å få det tilbake.

Vel det stoppet ikke min eks. 

Anonymkode: fc966...31c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel det stoppet ikke min eks. 

Anonymkode: fc966...31c

Nei, skjønner. Kjørte han uten førerkort han da? Eller kanskje det var før disse reglene. Tror de er ganske nye.

Skrevet
shab skrev (20 minutter siden):

Eh feil.

Til informasjon; 

Muntlig forbud ??.. sykehus eller fastlege sender info til statsforvalteren og sistnevnte utsteder vedtak..og videre har du rett .vise til prøver hos lege i minimum 6 mnd. 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Han er hverken snill, eller en god far. Det han gjør er og legge føringer på hvordan dere skal oppføre dere , samt legger beslag på hele familien.

Alt skal foregå på hans premisser. Drikkingen går foran alt, han kan stå opp en fredag klokken 07:00 og begynne og drikke fordi han vil.

Hvis du virkelig tror at ungene ikke har tatt/tar skade av den drikkingen så har du verdens største skylapper. Selvfølgelig tar de skade av drikkingen, det han driver med er ikke normalt, og bidrar til en dysfunksjonell familie.

• Ta med venner hjem er bare og glemme, fordi pappa raver dritings rundt i huset.
  • Kjøring til fritidsaktiviteter, glem det.
  • Ha en *hyggelig* helg, det er bare når han ikke er hjemme.
  • Familieutflukter er bare og glemme

Som ett barn av en alkoholiker, ta med barna og dra, han gidder ikke og endre seg, og da er det lite du får gjort.

Anonymkode: 6add9...47c

Dette er dine minner. Vet du at det er slik for HI sine barn? 
Hun sa ikke at han raver dritings rundt i huset. 
Hvorfor kan de ikke dra på familie utflukter? Sa hun de ikke kunne dra på familie utflukter? Hun sa at han ikke kjører, som er fornuftig nok, men hun kan jo kjøre sikkert. Det er ikke alle som har lappen, heller ikke bil. 

Det var voldsomt til krisemaksimering både i ditt innlegg og andres.

Anonymkode: ace70...a98

• Liker 1
Skrevet

Det mange ikke tenker over er at alkoholikere har promille - selv om det er endel timer siden de har drukket. 

Så lurer jeg på ts. tenker du ikke på at du lar en mann med promille få kjøre rundt med barna dine? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
shab skrev (2 minutter siden):

Den har jeg aldri z før , men leste linken der og slik jeg forstår den så er den en anmodning , fremfor å sende saken til statsforvalteren og få det i vedtak..det er jo egentlig samme konsekvensen, bare uten å blande inn fylkesmannen ..hvis jeg forsto det riktig ..hadde aldri hørt om det da.. 

Har vært oppe i mangen debatter rundt fastlege/pasient at fastleger unnlater å innrapportere mistanke om misbruk for å unngå å ødelegge forholdet til pasienten.. 

Takk for info 

Skrevet

Nå strømmet det på med barndomsminner av å lese. Å aldri kunne være ute på ettermiddag/kveld og helg fordi ingen kunne kjøre pga drikking, aldri kunne ha med noen hjem. Hyggelige turer på restaurant med en voksen som er beruset (pinlig…) koselige julekvelder med en beruset foreldre før middagen er klar.. grue seg til ferie for da kan det drikkes mer og tidligere på dagen. Pinlige turer på polet.

Min foreldre var aldri i dårlig humør, men det var så ekkelt at hn ikke var seg selv og ikke var mentalt og emosjonelt tilstede lenger. Jeg betydde plutselig ingenting når alkohol var i fokus. Du risikerer også at barna selv ender opp med alkoholproblemer, og det kan jeg love deg at ikke er noe du vil gi barna dine. Barn blir skadet av foreldres rusmisbruk, uansett hvor blid man er.

Anonymkode: 3b494...e6a

• Hjerte 6
Skrevet
Baktus skrev (11 minutter siden):

Den har jeg aldri z før , men leste linken der og slik jeg forstår den så er den en anmodning , fremfor å sende saken til statsforvalteren og få det i vedtak..det er jo egentlig samme konsekvensen, bare uten å blande inn fylkesmannen ..hvis jeg forsto det riktig ..hadde aldri hørt om det da.. 

Har vært oppe i mangen debatter rundt fastlege/pasient at fastleger unnlater å innrapportere mistanke om misbruk for å unngå å ødelegge forholdet til pasienten.. 

Takk for info 

Sykehuset gir også mutlig forbud u en del tilfeller.

Skrevet

Kjære TS

Jeg synes du har et godt blikk på situasjonen. Du beskriver en situasjon, og det er ingen grunn til at du overdriver i ditt innlegg, men mange ser ut til å lese egne erfaringer inn i din situasjon. Jeg synes det er krisemaksimering fra ende til annen.

Om det du sier er riktig, at han ikke er ufin, sint, aggressiv, ikke kjører han bil etter han har drukket etc. Hn blir litt fraværende, trøtt og søvnig på kvelden.

Jeg har bodd i andre land, det er mye og sannsynligvis problematisk med tanke på å slutte og på lang sikt for leverer. 

Det er ikke omsorgssvikt. Jeg antar han sitter rundt middagsbordet og holder en samtale. At han oppfører seg mer eller mindre normalt. 

Det hjelper ikke å kontakte fastlegen. Men du bør ta det opp med han, be han holde seg unna drikking i hverdagen, og be han se om han ikke kan holde det til det. For klarer han ikke det, da er det vanskeligere for han å nekte for at han har et problem.

Det er jo et problem at man blir sløv og mindre tilgjengelig, at man blir litt avstumpet og ikke evner å bry seg like mye. 

Jeg tror dere klarer å fikse dette 😊 Lykke til 😘

Anonymkode: ace70...a98

• Liker 1
Skrevet
Baktus skrev (1 time siden):

Takk for info 

Jepp, det muntlige kjøreforbudet gis og fjernes etter 6 mnd med rene peth-prøver. Det er ofte ment som en motivasjon for å holde seg rusfri. Det muntlige forbudet gjør jo også at man slipper få inndratt førerkortet i registeret og måtte muligens ta peth prøver enda lenger enn 6 mnd. F.eks må man vel ta kvartalsvis etter 6 mnd med rene peth prøver fordi man får tilbake lappen på prøvetid? Jeg vet ikke så mye om det.. 

Det kan jo være leger som ikke gir slike forbud da, men sender rett til fylkesmann. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater moren min av mange årsaker, men den største er at hun ikke gikk fra faren vår da vi var små. Han er alkoholiker og det gav oss en traumatisk oppvekst med mye redsel, bekymring og skam. 
Først tar du barna og går fra ham. Deretter melder du fra til fastlegen hans. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
shab skrev (7 minutter siden):

Jepp, det muntlige kjøreforbudet gis og fjernes etter 6 mnd med rene peth-prøver. Det er ofte ment som en motivasjon for å holde seg rusfri. Det muntlige forbudet gjør jo også at man slipper få inndratt førerkortet i registeret og måtte muligens ta peth prøver enda lenger enn 6 mnd. F.eks må man vel ta kvartalsvis etter 6 mnd med rene peth prøver fordi man får tilbake lappen på prøvetid? Jeg vet ikke så mye om det.. 

Det kan jo være leger som ikke gir slike forbud da, men sender rett til fylkesmann. 

Ja , det står minimum 6 mnd i skriftlige vedtak..søker man opphold på sykehus til avrusing , feks, på alkohol..så er det første overlegen spør om..har du førerkort på , bil, vår, fly , våpentillstelse, så er vi forpliktet til å oppgi dette til statsforvalteren , eller fylkesmannen , som du velger å kalle henne 🙂....selve prosessen med å få praktisk gjennomføre en slik tilbakelevering vet jeg ikke eksakt jeg heller .. Vi får bare håpe vi ikke havner dit Shab ..god jul til deg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...