Gå til innhold

Gi informasjon til mannens fastlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Har to barn på 4 og 10 år. Han har vært periodedranker i ca 8 år. Jeg tenker også at ungene ikke tar skade av det, for han er bare snill og morsom når han drikker. De har ikke hatt behov for å bli kjørt noe sted som har utgått pga alkohol. Det lukter av han ja, men vi passet på at han ikke kjørte i bhg de dagene.... Jeg gikk fra han for 3 mnd siden, ikke pga alkohol egentlig, men pga årsakene til at han drikker. Han sliter med psyken. Vi har ungene 50/50, og han har lovet å ikke drikke når han har dem. Men jeg følger nøye med, det er ikke greit for meg hvis han gjør det. Det er en vanskelig situasjon... 

Anonymkode: 2c6a5...b6f

Å herregud….. håper barnehagen melder fra om de kjenner lukten 

Anonymkode: 62607...1b8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som vokser opp med foreldre som ruser seg lever med uro og usikkerhet. Det hjelper ikke om pappa er blid når han drikker. Man blir redd og det kjennes veldig ekkelt at pappa oppfører seg rart og annerledes. Det kan føre til psykisk uhelse for barn på sikt. 

Anonymkode: 21297...20d

• Liker 8
Skrevet

Legen får ikke gjort noe fra eller til om han ikke er motivert til å slutte.

Det du kan gjøre er å gi et ultimatum: Han må slutte helt å drikke eller så forlater dere han.

Og være tøff på det, det er ikke noe "hvis om atte dersom atte" her: Han må bli avholds, uansett hva, og det er det eneste som er godt nok. Bursdager, jubileum, nyttår, julaften. Helt 100% avhold hele året rundt, uansett anledning.

• Liker 5
Skrevet
Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Legen får ikke gjort noe fra eller til om han ikke er motivert til å slutte.

Det du kan gjøre er å gi et ultimatum: Han må slutte helt å drikke eller så forlater dere han.

Og være tøff på det, det er ikke noe "hvis om atte dersom atte" her: Han må bli avholds, uansett hva, og det er det eneste som er godt nok. Bursdager, jubileum, nyttår, julaften. Helt 100% avhold hele året rundt, uansett anledning.

Legen kan melde bekymring videre … 

• Liker 1
Skrevet

Mamma og pappa drakk en del da jeg var liten, men de var ikke alkoholikere. Det var likevel utrolig ekkelt og føltes utrygt da de gjorde det, selv om de var veldig blide og aldri gjorde noe galt. De ble bare så annerledes.

Anonymkode: 397ad...d9a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn blir utrygge av å ha voksne som drikker rundt dem. Jeg har vokst opp med en alkoholiker (far), og han var aldri slem, men likevel har det satt så dype spor at jeg i dag er 50% ufør!

Jeg ville meldt i fra til legen hans om jeg var deg. Enten får han gå helhjertet inn for å slutte å drikke ved hjelp av terapi, ellers tar du med deg barna og flytter! Det er ikke greit slik det er nå.

Anonymkode: 1fb3d...4f2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter om kanskje fastlegen ikke er beste stedet å starte, men en av de rådgivningsstedene er så absolutt noe du må ta kontakt med! Du må snakke ut med noen og få støtte og hjelp oppi dette. For barnas skyld, for din skyld og også for hans skyld. Det er ingen som drikker uten grunn. Kanskje har han et traume han bærer på eller noen andre psykiske plager. Han trenger å dra en tur på rehab, men du trenger hjelp av noen med kompetanse til å finne ut av hvordan dere skal snakke med ham og overtale ham om at det er det riktige. 

Anonymkode: edee6...d21

• Liker 1
Skrevet

Mannen til bestevenninnen min var sånn. Verdens snilleste.. det gikk ikke utover ungene. Helt i april i år. Da ble han tatt for fyllekjøring med 13åringen i baksetet. Må i fengsel og har mistet lappen i 2 år. 

Venninnen min tok heldigvis til vettet og forlot ham. Det er trist for alle selvfølgelig. Men nødvendig. 

Anonymkode: c3b2b...e06

• Liker 4
Skrevet

Ser at flere skriver at det ikke har noe for seg å snakke med fastlegen. Da tror jeg de glemmer det at man kan få mange gode råd når man oppsøker profesjonelle.

Anonymkode: 21297...20d

• Liker 5
Skrevet

Snakk med fastlegen og få din bekymring journalført. Ingen kan tvinge noen til å ta i mot hjelp, men du må forsøke. Som datter av en alkoholiker kan jeg med sikkerhet si at dine barn merker også alkoholbruken. Det er så utrolig vondt å vokse opp slik, ikke gjør dette mot barna dine💔

Anonymkode: 73a42...94e

• Hjerte 2
Skrevet

Faren til bestevenninnen min var sånn. Han drakk fra sekundet han kom hjem. Han var også "gladfull", men vi skjønte jo som små barn at noe ikke stemte. Venninnen min skjønte jo også det, og hun har alltid vært flau over faren sin. Det endte jo opp med at vi aldri var der, for han var jo veldig "tullete i hodet", og venninnen min var ukomfortabel.

Som sagt var han også blid når han var full i starten, men med årene så forandret det seg. Da vi kom hjem fra skolen så var han ofte blid og full, men jeg kan huske at det endret seg rundt samme tidspunkt som Hotel Cæsar startet på kvelden. Da ble han irritabel og kunne bli veldig sint. Det endte som regel opp med at vi dro da, og venninnen ble med. Dagene vi ikke var med hjem så dukket hun opp på døren vår rundt det tidspunktet, for da var pappa sint igjen.

JEG som venninne husker dette så godt, og det har gjort meg veldig var på foreldre som drikker rundt barna, så du kan jo tenke deg at det har satt enda dypere spor i venninnen min og hennes søsken.

Anonymkode: 86d20...818

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen til bestevenninnen min var sånn. Verdens snilleste.. det gikk ikke utover ungene. Helt i april i år. Da ble han tatt for fyllekjøring med 13åringen i baksetet. Må i fengsel og har mistet lappen i 2 år. 

Venninnen min tok heldigvis til vettet og forlot ham. Det er trist for alle selvfølgelig. Men nødvendig. 

Anonymkode: c3b2b...e06

Bare 2 år 🤯

Anonymkode: bd7be...d94

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mamma og pappa drakk en del da jeg var liten, men de var ikke alkoholikere. Det var likevel utrolig ekkelt og føltes utrygt da de gjorde det, selv om de var veldig blide og aldri gjorde noe galt. De ble bare så annerledes.

Anonymkode: 397ad...d9a

Å ta innover seg at et drikkemønster er alkoholisme kan være vanskelig. Spesielt barn tror stort sett at ting er normalt i oppveksten fordi de ikke har referanser. Du skriver ord som ekkelt, utrygt og annerledes. Det er nok i mine ører til å definere dette som alkoholisme. Jo fortere man får satt hale på grisen jo fortere kan følelser bearbeides. Disse subtile valgene vi tar og følelsene vi som voksne har og som vi ikke helt blir kloke på kan være grunner fra barndommen. Håper du har det bra som voksen.  
Jeg personlig skjønte ikke hvorfor jeg reagerte slik på at noen drakk rett fra flaska eller boksen. Hvorfor jeg ble så rasende om mannen min en sjelden gang drakk drink nr 2. Eller hvorfor jeg ikke drikker selv fordi jeg bare blir kvalm fysisk. Nå skjønner jeg. 
Foreldre skal ikke være annerledes titt og ofte. Det skaper utrygge barn. 

Anonymkode: d7b38...f99

• Nyttig 3
Skrevet

Dette kommer til å høres forferdelig ut, men du MÅ gå fra han. Du lar han ødelegge barna. Dette sier jeg ikke bare som barn av en alkoholiker - dette sier jeg fordi all erfaring og forskning sier det. Ungene må vekk, dette kommer til å skade dem for livet.

Anonymkode: d5d4d...2db

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han kan aldri kjøre ungene etter kl 17. Det må jeg gjøre, ellers må de bare holde seg hjemme.

Han er en god far, gjør alt for ungene

Disse to tingene henger ikke på greip. Han er ikke en god far som gjør alt for ungene, når han ikke kan følge de opp på normal måte fordi han drikker.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ønsker ikke å dra. Han er en god far, gjør alt for ungene, er handy, morsom, snill og vi har det godt på alle måter. Utenom når han drikker. Eller, det blir feil. Han er snill da også. Men det er et problem at han ikke kan ha en hvit dag. Og når han har fri, er første ølen drukket innen kl 15 om ikke før. Det er dyrt. Det er en uting og aldri kunne være edru. Er så LEI meg for dette. Og er også bekymret for hans helse....

Anonymkode: 641d2...c63

Min far var (er) alkoholiker. Vær så snill og ikke snakk for ungene dine. Det du ser er fra ditt perspektiv, gjerne farget av et ønske om at ting er bedre enn de er.

Mamma trodde vi hadde det bra til tross for at pappa drakk, noe som er langt i fra sannheten. Jeg var redd, fortvilet og følte meg utrygg rundt ham konstant, selv om han sjelden var ufin eller utagerende. Jeg turte ikke å si sannheten til mamma fordi jeg visste det ville ødelegge henne. Barn av alkoholikere bærer ofte på en slik bør - redd i hjemmet sitt, men også redd for å si fra fordi de er redde for å miste det eneste hjemmet de kjenner, eller å føle  skyld over at familien splittes. 

Jeg forstår at det er vanskelig for deg, men her har du et ansvar ovenfor barna dine. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legen kan melde bekymring videre … 

Ja, og melde fra så han mister førerkortet. 

Ville heller kontaktet Alanon (for pårørende) eller Julie winge.no. i tillegg til å snakke med han om hvordan du opplever det. 

I en temmelig lang periode hadde min far et usunt drikkemønster, men var morsom og snill og stilte opp. Tror jeg hadde tatt mer skade av foreldre som drakk seg drita hver jul og sommerferie, som er mer normalt enn man skulle tro. 

Anonymkode: 984fa...611

Skrevet

Samboeren min er alkoholiker, tørrlagt sådan. Han har vært tørr i 9 år nå.

Mitt mas og gnåling om alkohol hjalp ikke. Når han drakk så fikk han ikke være med på besøk til familie og venner. Jeg ville ikke ha med en mann som var beruset når vi kom en hvilken som helst ukedag. Han fikk ikke være med på arrangementer med barna av samme grunn. Han fikk ikke lov til å kjøre med barna. Jeg hadde satt opp mange begrensninger for han, så til slutt så besto livet hans av jobb, så å sitte hjemme å drikke noen timer før det var natta for han sin del. Ikke noe veldig spennende liv.

Til slutt så fikk jeg nok og satte hardt mot hardt. Jeg kontaktet en avrusningsklinikk og fikk klarsignal på at han kunne komme dit for innleggelse. Jeg sa det til han, å han ville det, men prøvde seg på å utsette det noen dager. Jeg beit ikke på den å sa at hvis vi ikke drar dit imorgen så drar jeg og ungene. Da mister du oss, hvis du fortsetter i det tempoet tar det ikke lang tid før du mister jobben, og etterhvert vil du bli tatt i kontroll og miste lappen også. Hva har du igjen da? 

Det endte med at vi dro, og siden har han ikke rørt alkohol. Han har også fått det mye bedre da han er inkludert igjen å er med på det meste som skjer. Han har også de fleste bokstavene i sertifikatet, så det er klart at det ville vært et sort tap å miste lappen. 

Ts, du sier t mannen din kjører bil. Kjører han på jobb på morgenen etter at han har drukket alkohol dagen før? Kroppen hans er vel aldri helt uten alkohol så lenge han tilfører den store mengder alkohol daglig. Blir han stoppet i kontroll så vil det klart gi utslag på alkotest. Men det er ikke så ille mtp at hvis det verste skjer å han skader noen i trafikken, noen uskyldige mennesker, for ikke å snakke om barn. 

Min samboers opphold ble dekket av arbeidsgiver da de har forsikring som dekker dette. For 9 år siden kostet hans behandlingsopplegg rundt 100.000,- Han betalte bare en egenandel på 1000,- 

Anonymkode: 77d81...cdc

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, og melde fra så han mister førerkortet. 

Ville heller kontaktet Alanon (for pårørende) eller Julie winge.no. i tillegg til å snakke med han om hvordan du opplever det. 

I en temmelig lang periode hadde min far et usunt drikkemønster, men var morsom og snill og stilte opp. Tror jeg hadde tatt mer skade av foreldre som drakk seg drita hver jul og sommerferie, som er mer normalt enn man skulle tro. 

Anonymkode: 984fa...611

Man mister ikke lappen fordi man drikker, man mister lappen når man kjører bil når man har drukket.

Anonymkode: 2c2bb...5ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker ikke å dra. Han er en god far, gjør alt for ungene, er handy, morsom, snill og vi har det godt på alle måter. Utenom når han drikker. Eller, det blir feil. Han er snill da også. Men det er et problem at han ikke kan ha en hvit dag. Og når han har fri, er første ølen drukket innen kl 15 om ikke før. Det er dyrt. Det er en uting og aldri kunne være edru. Er så LEI meg for dette. Og er også bekymret for hans helse....

Anonymkode: 641d2...c63

Sitter i samme båt. Han er snill og god far, jobber og har god lønn. MEN han drikker hver kveld. Han har aldri vært full, men jeg merker at han er beruset når han legger seg. Han også nekter å snakke om det, han syns ikke at det er problem.

Anonymkode: a15bd...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...