Gå til innhold

Gi informasjon til mannens fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann drikker store mengder alkohol hver dag. Jeg kan dessverre ikke nevne dette eller be han ikke drikke, for han blir sur og det hjelper bare ikke. Han drikker minimum 5 store ølbokser hver dag, og supplerer også gjerne med konjakk. 

Når han drikker, er han alltid blid, aldri sur eller ufin. Men, han har dessverre etter det jeg kan se blitt en alkoholiker. Han snøvler i ord når han skal legge seg i helgene,  men også i nimellom på hverdagene. Og da vises det at han er full. 

Han kan aldri kjøre ungene etter kl 17. Det må jeg gjøre, ellers må de bare holde seg hjemme. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Han er snill og jeg elsker han. Men hater drikkingen. Så derfor lurer jeg på om det går an å kontakte fastlegen og informere om dette? Eller har det ingen hensikt? 

Hva kan jeg ellers gjøre? Trenger sårt råd. 

Anonymkode: 641d2...c63

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan det. Men det har ingen hensikt. 

Har selv vært sammen med en alkoholiker. Han drakk seg ihjel og jeg angrer på at jeg ikke dro mange år før.. Det er psykisk vold når han blir sint og truende når du snakker med han om problemet. Dette kommer til å ødelegge deg :(

Anonymkode: d1fd1...393

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre. Hvis han ikke selv forstår at han må kutte ut alkohol hjelper ingenting.

Anonymkode: 12c0a...835

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dra fra han, for ungene sin del. 

Anonymkode: 62607...1b8

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg ønsker ikke å dra. Han er en god far, gjør alt for ungene, er handy, morsom, snill og vi har det godt på alle måter. Utenom når han drikker. Eller, det blir feil. Han er snill da også. Men det er et problem at han ikke kan ha en hvit dag. Og når han har fri, er første ølen drukket innen kl 15 om ikke før. Det er dyrt. Det er en uting og aldri kunne være edru. Er så LEI meg for dette. Og er også bekymret for hans helse....

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan det. Men det har ingen hensikt. 

Har selv vært sammen med en alkoholiker. Han drakk seg ihjel og jeg angrer på at jeg ikke dro mange år før.. Det er psykisk vold når han blir sint og truende når du snakker med han om problemet. Dette kommer til å ødelegge deg :(

Anonymkode: d1fd1...393

Hvordan døde han? Var det hjertet? Hvor gammel var han? Hva var symptomene? 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ikke så overbevist om at dette ikke påvirker barna som du er. Min far var en velfungerende alkoholiker så jeg har erfaring.

Anonymkode: ae99a...ac8

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å dra. Han er en god far, gjør alt for ungene, er handy, morsom, snill og vi har det godt på alle måter. Utenom når han drikker. Eller, det blir feil. Han er snill da også. Men det er et problem at han ikke kan ha en hvit dag. Og når han har fri, er første ølen drukket innen kl 15 om ikke før. Det er dyrt. Det er en uting og aldri kunne være edru. Er så LEI meg for dette. Og er også bekymret for hans helse....

Det påvirker de mest sannsynlig mye mer enn du tror…. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke så overbevist om at dette ikke påvirker barna som du er. Min far var en velfungerende alkoholiker så jeg har erfaring.

Anonymkode: ae99a...ac8

Uff, kan du fortelle litt mer? På hvilken måte var det skadelig for deg som barn? Jeg spør for ønsker å vite...

Som sagt er han ALDRI sint, men han blir treg i oppfattelsen utover kvelden- og det merker jo ungene...

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Ta kontakt med blåkors og få veiledning av dem. Når han drikker så mye som han gjør, blir du medavhengig. Det samme blir barna dine. Dette påvirker mye mer enn du tror. Hvis du ikke tar tak i dette nå, vil problemet bare eskalere. 

Anonymkode: 686e1...d82

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Du ser ikke problemet fordi du har blitt medavhengig allerede. Stakkars barn… flytt nå fra gubben før de også blir medavhengig og ødelagt for livet 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ser ikke problemet fordi du har blitt medavhengig allerede. Stakkars barn… flytt nå fra gubben før de også blir medavhengig og ødelagt for livet 

Hva mener du med medavhengig? Våre barn har det veldig bra, men de ser jo at pappaen drikker hver dag. Men vi snakker normalt, og spiller brettspill og ser på filmer sammen. 

Jeg tror ikke at det hadde vært bedre for dem med skillsmisse- men fortell meg mer om medavhengighet 😑

Ts

• Hjerte 6
Skrevet

Jeg hadde verdens beste pappa, en ressurssterk person som hadde alt på stell, økonomi og humør var alltid på plass. De andre barna elsket å være hjemme hos oss på besøk. Men likevel merket jeg allerede første slurkene på ham fra jeg var veldig liten. Så det på øynene. Ble veldig lei meg til tross for at han brukte tid på familien og var hjelpsom. Merket selvfølgelig snøvling utpå kvelden og han la seg tidlig. 
Dette har skadet meg for livet og jeg er tydelig preget av dette nå som voksen. Skulle ønske min mor også forstod dette. Men hun beskrev ham på samme måte som ts. Lege har ikke noe hen skulle ha sagt så lenge han ikke anerkjenner problemet. Har ingen gode råd, men barna tar skade av dette!

Anonymkode: d7b38...f99

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med medavhengig? Våre barn har det veldig bra, men de ser jo at pappaen drikker hver dag. Men vi snakker normalt, og spiller brettspill og ser på filmer sammen. 

Jeg tror ikke at det hadde vært bedre for dem med skillsmisse- men fortell meg mer om medavhengighet 😑

Ts

Du får Google og lese deg opp. Har selv hatt alkoholikere i familien, onkelen min døde når han var i tidlig 30 årene, bestefar var alkoholiker, har også flere som drikker mye/tar rusmidler. 
Jeg har en venninne som er oppvokst med mor som er alkoholiker, verdens snillest mamma, aldri sint, aldri sur. Datteren er likevel skadet for livet av medavhengighet… Der hadde det vært bedre med skilsmisse (eller fosterhjem). 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Aldri hørt eller lest noen si at det var helt greit at pappa var alkoholiker, han var jo blid...

Misbrukerforeldre setter dype spor. Spor som aldri blir borte.

Han ødelegger så utrolig mye for barna sine...og du hjelper han.

Ja han er blid, men du må fortelle barna at det var viktigere med en øl, enn å kjøre de.

Ølen kommer før barna. Ølen kommer før deg.

Voksne fulle menn er ekle for andre voksne.

For barn er det ennå verre....

Anonymkode: 32615...57f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Søk hjelp før hele familien er ødelagt. Når skaden først er skjedd for barna så er det ugjenopprettelig! Sett barna før deg selv, alltid. At man er alkoholiker har ingenting med om man er snill eller ikke, det er en sykdom som ikke bare skader alkoholiker selv, men alle rundt en. Barn merker mer enn du tror, og de tar til seg følelsene. Syns du det er okei at barna dine skal vokse opp med en far som setter alkoholen forran de? En far som prioriterer den ene (eller flere) Ølen fremfor å følge de opp? Han lukter mest sannsynlig alkohol, den lukten er jævli for barn. Det setter seg som traumer i kroppen… øynene endrer seg, personligheten endrer seg, oppførelsen endrer seg.  Barna kan føle seg redde, usikker og skyldige. Mindre verdt… hva mer trenger du å høre ? SØK HJELP eller flytt fra han med barna før de tar for mye skade. Stakkars barn. Det er din jobb å beskytte de 

• Liker 6
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er hverken snill, eller en god far. Det han gjør er og legge føringer på hvordan dere skal oppføre dere , samt legger beslag på hele familien.

Alt skal foregå på hans premisser. Drikkingen går foran alt, han kan stå opp en fredag klokken 07:00 og begynne og drikke fordi han vil.

Hvis du virkelig tror at ungene ikke har tatt/tar skade av den drikkingen så har du verdens største skylapper. Selvfølgelig tar de skade av drikkingen, det han driver med er ikke normalt, og bidrar til en dysfunksjonell familie.

• Ta med venner hjem er bare og glemme, fordi pappa raver dritings rundt i huset.
  • Kjøring til fritidsaktiviteter, glem det.
  • Ha en *hyggelig* helg, det er bare når han ikke er hjemme.
  • Familieutflukter er bare og glemme

Som ett barn av en alkoholiker, ta med barna og dra, han gidder ikke og endre seg, og da er det lite du får gjort.

Anonymkode: 6add9...47c

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du bør snakke med legen hans. Du kan også snakke med familiekontoret alene og få luftet litt tanker og få litt råd. Du kan gå dit flere ganger for støtte gjennom prosessen som jeg tenker er enten å få han til å slutte å drikke eller forlate han.

Anonymkode: 2c2bb...5ce

• Liker 2
Skrevet

Selv om du nekter å innse det, så går det utover barna, deg og familielivet at han drikker såpass hver dag. Du kan absolutt melde fra til legen hans, så kan enten legen kalle han inn, eller ta det opp neste gang han er der. Dersom du ikke tar grep er du en "enabler" som man kaller det på engelsk, en som muliggjør at han kan drikke som han vil, stiller med økonomien for å gjøre det og unnskylder oppførselen hans slik at han kan fortsette. Du bør absolutt ta grep, og dersom mannen ikke vil endre noe så tar du men deg barna og forlater ham. En god far utsetter ikke barna sine for daglig fyll. Dersom du trenger hjelp, å snakke med noen eller lese mer, så gjør det gjerne her:

https://avogtil.no/hjelp-med-alkohol/drikker-en-du-er-glad-i-for-mye/

https://www.blakors.no/her-er-vi/?gclid=CjwKCAiAnZCdBhBmEiwA8nDQxVMUE3CenAfN9fLvVvmKDbPVD6ekPM2uS_FhbWepPwHMrUXz9UwcvxoCy-kQAvD_BwE

https://www.anonymealkoholikere.no/2/

Anonymkode: 55c2f...1d2

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Har to barn på 4 og 10 år. Han har vært periodedranker i ca 8 år. Jeg tenker også at ungene ikke tar skade av det, for han er bare snill og morsom når han drikker. De har ikke hatt behov for å bli kjørt noe sted som har utgått pga alkohol. Det lukter av han ja, men vi passet på at han ikke kjørte i bhg de dagene.... Jeg gikk fra han for 3 mnd siden, ikke pga alkohol egentlig, men pga årsakene til at han drikker. Han sliter med psyken. Vi har ungene 50/50, og han har lovet å ikke drikke når han har dem. Men jeg følger nøye med, det er ikke greit for meg hvis han gjør det. Det er en vanskelig situasjon... 

Anonymkode: 2c6a5...b6f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...