Gå til innhold

Hva kjennetegner dine smarte venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen måter man kan kjenne igjen intelligens hos folk? Hva skiller dine smarte venner fra dine mindre intelligente venner?

Anonymkode: ce542...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste er i stand til å reflektere og se ting fra flere synspunkt. De aller smarteste innrømmer også at de ikke nødvendigvis vet alt alltid. 

En annen ting er at de ikke er spesielt interessert i å høre eller videreformidle sladder om andre. 

Anonymkode: 3646f...c91

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste likhetstrekket jeg har sett er at de oftere er rolige, introverte. 

Anonymkode: 3cb01...2c4

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en håndfull mennesker med IQ på mensanivå. IQ handler bare om å se systemer. Det betyr ikke at man har lest masse bøker eller forstår mennesker. IQ betyr heller ikke at man er flink på skolen. Men de fleste som skårer høyt er ledere i sin lille gruppe og har en viss selvtillitt.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellestrekk er vel at de stort sett er ansatt i høyere stillinger i helsesektor, skole og bedriftsledelse, eller har tatt videre kurs/utdanning innen deres ellers vanlige arbeidsform. 

Utseendemessig så vet jeg ikke, for store forskjeller på mine venner til å se tydelige fellestrekk, men muligens at jeg sjelden til aldri ser dem uten at de er velstelte. 
Dvs. at de menneskene jeg har møtt som jeg gjerne anser som mindre smarte ofte har fett hår, eller en hårklipp som ikke passer dem, illeluktende klær eller klær som ikke passer fasongen deres. 

Anonymkode: a5eb3...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fellestrekk er vel at de stort sett er ansatt i høyere stillinger i helsesektor, skole og bedriftsledelse, eller har tatt videre kurs/utdanning innen deres ellers vanlige arbeidsform. 

Utseendemessig så vet jeg ikke, for store forskjeller på mine venner til å se tydelige fellestrekk, men muligens at jeg sjelden til aldri ser dem uten at de er velstelte. 
Dvs. at de menneskene jeg har møtt som jeg gjerne anser som mindre smarte ofte har fett hår, eller en hårklipp som ikke passer dem, illeluktende klær eller klær som ikke passer fasongen deres. 

Anonymkode: a5eb3...f9b

Jeg har veldig lyst til å være uenig i dette, men det stemmer ofte. Dette er ikke mennesker som trener 6 dager i uken fordi utseende bærer deres person, men de vet også at rene klær er et minimum av hva som forventes av dem. Og det koster dem lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg møter oppegående mennesker. I dette havet av papegøyer som bare har lært seg å gjenta hva forrigemann sa, skiller evnen til å sette sammen egne tankerekker seg ut. Det at folk er oppvakte, kvikke og evner å ta poenger, samtidig som de tar seg noen sekunders betenkningstid og svarer utifra refleksjon. Det vitner, for meg, om at det rører seg noe i topplokket.

Jeg ser bort i fra skoler, bort i fra fine titler og merittlister. Det er helt tilfeldig hvor man har havnet her i livet, alle har individuelle startpunkt og slår forskjellige tall på terningene underveis. Det er mer flaks, eller kanskje uflaks også, som avgjør hvor man ender opp. Så intelligens, eller oppvakthet, har ingenting med dette å gjøre. 

Høy utdannelse har heller ingenting å gjøre med hvor oppegående man er. Det er tross alt bare en målestokk på hvor god man er til å ape etter, hvor flink papegøyen er til å huske og gjenta. 

Anonymkode: ffa93...d35

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er reflekterte, rolige, ikke så bastante, lekne, latteren sitter løst. Tar ikke seg selv så høytidelig. Plaprerne er de verste. De etteraper ofte intelligens ved å komme med en mengde kunnskap eller ved å være kvikke og rastløse. Virker ofte krampaktig.

Anonymkode: 7c381...7d6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder stort sett kjeft,

derfor er det også få som vet at de er smarte.

En av mine beste venner er blitt en av norges rikeste krypto-millionærer. Jeg er en av tre som vet om dette 😅 Resten tror nok han er en boms som går på nav. Men det bryr han seg ikke noe om.

Anonymkode: b72d2...2dc

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, MuggenKanari said:

De elsker friluftsliv, og alle jentene har drevet med hest. Det er egentlig det eneste fellestrekket. 

😅😅😅

Anonymkode: a90f2...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De snakker om ideer og visjoner og ikke folk. 

De klarer å se ting fra ulike perspektiver og tenker langsiktig.

Har stor selvinnsikt og er trygge i seg selv. God med folk. 

 

Lederen min er sånn. Hun har en lederstilling i det offentlige og jeg elsker henne. 

Anonymkode: 5229f...e75

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er single.

Anonymkode: 6780b...7e9

Jeg har en venn (som er mensamedlen) som så på det å få en kjæreste som et mattestykke. Han mente at han kunne få det til ved hjelp av logikk. Jeg var selvsagt skeptisk. Han fikk det til. Om han er lykkelig i dag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Følsom, nervøs, komplisert og empatisk er det de har til felles. 

Anonymkode: 69f61...ee4

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste smarte menneskene jeg kjenner er helt forskjellige fra hverandre. Jeg kan ikke komme på særlig mange fellestrekk bortsett fra at de alle har få fordommer. Men det kan ha mer med miljø enn IQ å gjøre. Flesteparten har også interesser eller lidenskaper de pleier men ellers har de ulike bakgrunner, ulike utdanningsnivå, ulike utfordringer og styrker. Noen er lite selvhøytidelige, andre er nesten morsomt pompøse.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unngå enkel generalisering, er noe av det viktigste.

Synes også det til en viss grad kan sees i blikket. Årvåkenhet og litt smilende øyne.

Endret av MortenMunkholm
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...