Gå til innhold

Seriøst bør vi snart kutte ut russen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sorry , jeg elsker russ. Men når elever blir fryst ut, hengt ut, dropper ut skolen pga russetiden. 

Jeg har selv en ex elev, som startet i en fin klasse. Denne klassen skulle feire hele klassen sammen. Sørge for at alle var med. 

Min elev, fikk etterlengtet corona vaksine  høsten for ett år siden. Og ble dessverre en av de som fikk kronisk hode pine og fatigue etter den. 

Skole året ble fylt med mye fravær. Motet var godt, iht å klare alle fag evnt nesten alle.  Klassen var fortsatt et godt sted å være, men slitsomt pga den nye tilstanden. 

Det er nå 2 klasse, alle har planlagt for en felles feiring. Siden første klasse  og er nå midt i andre klasse.  Da finner 4 elever ut at de skal feire alene. De er litt mer bemidlet hjemmefra, og de andre er opptatt av miljø, og vurderer å bli vandre russ, eller ha en liten van de kan komne seg rundt i. Siden russefeiring ikke lenger er lokalt, men over alt. Etterhvert kaster fler og fler seg i mindre grupper.  Og noen i andre klasser. Og en dag, kommer min ex elev, som. Ikke har fått med seg denne omgrupperingen, og står nå som enste elev i klassen uten noen å feire med. 

De andre vil ikke snakke om det og fryser ut eleven. Klase miljøet ble dårlig og gruppert,  iht et fag samarbeid er veldig viktig for alle , for å lykkes på skolen. Kreativt fag. Det utvikler seg til baksnakking,  dårlig omtale mellom elever. En elev slutter midt i semesteret, en annen elev øker fraværet. Felles chat, blir til flere chatterog  for de mindre gruppene. Klassen på 16 elever er nå delt opp i 5 grupper. Og alt felles er mer eller mindre borte. 

Min ex elev. Begynte i tillegg til extra utfordringer, å utvikle angst. En elev som i utgangspunktet var sterk og uredd.  Noen dager ble det svært vanskelig psykisk å dra til skolen og bli på skolen. Alle forsøk på å rette litt opp, endte med at alt ble bare værre. Så denne glade og sprudlende ungdommen ble iløpet av noen mnd en skygge av seg selv. Og mer skole er ikke aktuelt.  Skole er så traumatisk, at bare det å snakke om å ta opp noen fag, medfører oppkast.

Og 3 klasse har ikke 16 elever lengre de har 13. 

Dette er ingen unik historie. Dette skjer over hele landet, i varierte former. I dette tilfellet har det iallefall ikke vært noen audition på hvem som skal være med eller ikke. Mens mange utsettes også for det. 

Hvis russetid planlegging, skal få elever til å slutte eller gi opp sine studier. Eller at du ikke skal få være med å feire en avslutning på endt skoletid. Så mener jeg virkelig at dette er gått for langt. Dessuten så er det jo blitt så dyrt  , at det nermest er bare rikmanns barna som kan delta. Og da er ikke avslutningen for alle.

På en annen skole,  der var de en stor klasse, med 12 jenter. De hadde en buss  med 8 seter. Og løste det med kjøreansvarlig. Som satte opp kjørerute og på rundgang hadde de første rett på plass i bussen.  De planla, enten at bussen kjørte to ganger, eller noen foreldre stilte opp og fikk alle til stedet de skulle. De var ikke super venner alle på bussen, men ingen brøt inkluderings regelen. 

Jeg anser også de sykt mange stor festene, og hvor sykt dyrt russe selskapene tar seg betalt som ett av det store problemet,  som mulig legger så stort økonomisk press, på unge elever, som igjen vil ha mest mulig for pengene,  og som igjen lar det gå utover noen. 

Der finnes jo bare gode løsninger på å holde på en regel om 100% inkludering. Også for de " ukule"

Russe feiring er noe som SKAL være for alle som vil delta. Og når elever utvikler sterk angst og slutter på skolen, pga utfrysning pga planlegging av russetid. Samt kommer til å slite psykisk i flere år, og mulig ender opp på nav istedenfor en jobb. Da har det gått for langt, og russefeiringen er et samfunnsproblem,  som koster samfunnet mange penger , i mange år etterpå   

Så min bønn til all russ i år, ta vare på alle rundt deg. Alle skal med, det ER faktisk gøyere , når alle er med. Ikke utsett noen for psykisk press. Klarer dere ikke snu denne trenden, så håper jeg hele russefeiringen blir 100% borte.  Og det sier jeg som elsker å se  russen på våren,  like mye som jeg nyter å se de lysegrønne bladene på trærne i mai 

 

Anonymkode: fe61c...a9b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mye av russetiden før handlet i mye større grad om å holde sammen, uansett, dra med mest mulig mennesker. Husker det som at en var åpen til alle og enhver. En feiret jo at vi var nordmenn som skulle feire landet vårt. Færre gikk alene. Men med markedskrefter, om å gjøre om å flashe mest mulig penger med dyre busser, klær, konseptavn har russetiden blitt gjort om til å skille seg ut, med sin gruppe. Samholdet er ikke lengre i fokus. men heller å være kul med sin gjeng. Som er ganske så motsatt av hva russetiden en gang var.

Anonymkode: e2a6b...7a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror mye av russetiden før handlet i mye større grad om å holde sammen, uansett, dra med mest mulig mennesker. Husker det som at en var åpen til alle og enhver. En feiret jo at vi var nordmenn som skulle feire landet vårt. Færre gikk alene. Men med markedskrefter, om å gjøre om å flashe mest mulig penger med dyre busser, klær, konseptavn har russetiden blitt gjort om til å skille seg ut, med sin gruppe. Samholdet er ikke lengre i fokus. men heller å være kul med sin gjeng. Som er ganske så motsatt av hva russetiden en gang var.

Anonymkode: e2a6b...7a9

Desverre og veldig trist. Jeg tenker jo at russetiden selv kommer til å bli borte selv på et punkt. Pga flere og flere velger å ikke være det, pga risiko for bli ufryst, samt tar for mye fokus fra skolen

Anonymkode: fe61c...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russetiden er ikke hva det en gang var. Det var samhold, skape gode minner og backe hverandre opp for hva vi har i vente. 
 

Nå er det utfrysning og hierarki. Totalt motsatt av hva russetiden er ment for. Det har gått for langt. De kan starte med å forby russebussene. 
 

 

Anonymkode: 8816e...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...