Gå til innhold

Er jeg en alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I enkelte land i Europa ville det vært helt normalt. I Norge tenker man litt for fort at det er et problem om man drikker ofte alene. Greit å dra ut men ikke sitte alene liksom? Det er en litt rar holdning. Eget selskap er sterkt undervurdert. Det sagt så er det eventuell avhengighet som er det du må se opp for. Vi er forskjellig skrudd sammen når det kommer til det. Noen ryker raskt på avhengighet, andre opplever det aldri. Og det er ikke fordi de er mentalt sterkere eller mer strukturert. De opplever det bare ikke. Det sagt så har 18 øl temmelig mange kalorier. Det ville jeg tenkt på. 

Anonymkode: ded2d...2b1

Å drikke en sixpack om dagen på en hverdag er ikke så vanlig noen steder. I mange land er det vanlig å drikke vin nærmest daglig, men da er det som regel ikke mer enn 1-2 glass. Og i Storbritannia har jo en del menn tradisjon for å stikke innom puben etter jobben for en pint, men ikke en sixpack. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
orkide1 skrev (16 timer siden):

Klarer du droppe å drikke alkohol? I så fall har du svaret ditt.

Trykket liker på innlegget ditt, selv om jeg ikke er helt enig. Alle klarer å ta pauser og ha hvite måneder.

18 halvlitere i uka er ikke enheter, en liten pils er en enhet. Tror menn skal holde seg innenfor 14 enheter? 

I HI bekymrer det meg at du drakk daglig under corona og selv så signalene på fare. Det siste er bra, men synes du drikker for mye fremdeles. Ville blitt bekymret om du var min mann eller sønn /datter. 

Mitt spørsmål til ts er om han klarer stoppe etter en eller to pils? Tror svaret ligger der. Men du har et problematisk drikkemønster. Du er ung og kroppen tåler sannsynligvis det en god stund, men samtidig kan progresjonen komme snikende og til slutt må du ha mer. Hvis du går til legen vil du kanskje bli fratatt førerkort for en periode, men hva er viktigst, din helse eller lappen? Du kan også søke opp Julie Winge. Der er du anonym. Men først må du være klar for å redusere eller slutte. Det heter å slippe, slippe all planleggingen og alt det andre som følger med og som før eller siden kan få familie, kjæreste og venner til å reagere. Det er ikke sikkert de sier noe selv om de kan være bekymret. Det kommer an på om du utagerer eller er stille og rolig.  

Klarer du å stoppe etter inntak av en eller to øl? Eller glir det ut? 

Anonymkode: 14263...8e8

• Liker 1
Skrevet

Drikker omtrent tre six-pack i uka, fordelt på to ukedager og en helgedag. 

Sier det meste, du har et problem med alkohol. Ser ut som det er noe du må ha og over et viss antall

Alkoholiker blir nok mer subjektivt, jeg syns du faller innenfor kategorisering som alkoholiker

Hvilken GRAD av alkoholiker du er , er igjen subjektivt

Skrevet
maverick22 skrev (54 minutter siden):

Drikker omtrent tre six-pack i uka, fordelt på to ukedager og en helgedag. 

Sier det meste, du har et problem med alkohol. Ser ut som det er noe du må ha og over et viss antall

Alkoholiker blir nok mer subjektivt, jeg syns du faller innenfor kategorisering som alkoholiker

Hvilken GRAD av alkoholiker du er , er igjen subjektivt

Nei, diagnosen alkoholisme er ikke subjektivt. Det er kriterier som skal være oppfylt for å få den diagnosen. 

Det er mye synsing i denne tråden. TS har nok et problematisk forhold til alkohol, men om det har bevegd seg over i alkoholisme og avhengighet kan vi ikke vite sikkert ut ifra det som kommer fram i tråden. Men det er nok til at TS bør ta tak. Det kan vel de fleste være enig om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 9.44):

Trykket liker på innlegget ditt, selv om jeg ikke er helt enig. Alle klarer å ta pauser og ha hvite måneder.

18 halvlitere i uka er ikke enheter, en liten pils er en enhet. Tror menn skal holde seg innenfor 14 enheter? 

I HI bekymrer det meg at du drakk daglig under corona og selv så signalene på fare. Det siste er bra, men synes du drikker for mye fremdeles. Ville blitt bekymret om du var min mann eller sønn /datter. 

Mitt spørsmål til ts er om han klarer stoppe etter en eller to pils? Tror svaret ligger der. Men du har et problematisk drikkemønster. Du er ung og kroppen tåler sannsynligvis det en god stund, men samtidig kan progresjonen komme snikende og til slutt må du ha mer. Hvis du går til legen vil du kanskje bli fratatt førerkort for en periode, men hva er viktigst, din helse eller lappen? Du kan også søke opp Julie Winge. Der er du anonym. Men først må du være klar for å redusere eller slutte. Det heter å slippe, slippe all planleggingen og alt det andre som følger med og som før eller siden kan få familie, kjæreste og venner til å reagere. Det er ikke sikkert de sier noe selv om de kan være bekymret. Det kommer an på om du utagerer eller er stille og rolig.  

Klarer du å stoppe etter inntak av en eller to øl? Eller glir det ut? 

Anonymkode: 14263...8e8

Jeg er enig i at personen drikker ALTFOR mye, bare så det er klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...