Gå til innhold

Er jeg en alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

18 halvlitere i uka er da ikke mye?

Anonymkode: bc5f8...c91

72 øl i mnd er myyyyye for meg!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lars1009
Skrevet

Nei. Kos deg videre. Man kan dø av hva som helst når som helst, og menn tåler tre-fire enheter daglig før det eventuelt får helsemessige konsekvenser.

Skrevet

18 halvlitere i uka. Det drakk jeg ikke i min verste party-periode i 20-årene en gang. Syns det hørtes mye ut.

Anonymkode: 1f217...500

• Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du er kanskje ikke alkoholiker, men du har et alkoholproblem. 

Anonymkode: 28e59...3db

Fasit.

Prøv en hvit mnd og se om det går helt greit. Hvis det gjør det, og du er komfortabel med, og har økonomi til, det alkoholforbruket så kan du sikkert leve greit med det. Men jeg regner med at du er alene. Det der lar seg ikke kombinere med familielivet.

Skrevet

Ville kalt det et alkohol problem. Du kan fort bikke over til mer og skillegrensen mellom et problem og det å bli alkoholiker er diffus. 
For din egen del så ville jeg prøvd å få hjelp hvis du ikke klarer å la være å drikke hver dag. 

Anonymkode: e685c...483

Skrevet

Få, om noen, kan her gi deg fasiten på dette. Det har man leger til.

Du har kommet så langt at du stiller spørsmål ved ditt eget forbruk. Dette tyder på at forholdet ditt til alkohol ikke er det beste og det er grunn til å ta på alvor. 

Forsøk en hvit måned eller to. Merker du det er problematisk så ta kontakt med kvalifisert helsepersonell som kan kartlegge dette og eventuelt iverksette tiltak om det er nødvendig. 

Som det skrives ovenfor så er grensen mellom alkoholiker og inneha et alkoholproblem diffus. 

Lytt gjerne til podcasten Ta Praten som er laget av Akan. 

Anonymkode: c17ce...f1f

Skrevet

https://penntoday.upenn.edu/news/one-alcoholic-drink-day-linked-reduced-brain-size

"The research, using a dataset of more than 36,000 adults, revealed that going from one to two drinks a day was associated with changes in the brain equivalent to aging two years. Heavier drinking was linked with an even greater toll." 

"But according to a new study, alcohol consumption even at levels most would consider modest—a few beers or glasses of wine a week—may also carry risks to the brain. An analysis of data from more than 36,000 adults, led by a team from the University of Pennsylvania, found that light-to-moderate alcohol consumption was associated with reductions in overall brain volume."

https://www.nature.com/articles/s41467-022-28735-5

"Chronic alcohol use is associated with changes in brain structure and connectivity9,10,11. Neuroimaging studies have shown that chronic heavy alcohol consumption (3 or more drinks for women and 4 or more drinks for men on any day) is associated with widespread patterns of macrostructural and microstructural changes, primarily affecting frontal, diencephalic, hippocampal, and cerebellar structures9,10,12. A recent meta-analysis of individuals with AUD (n = 433) showed lower gray matter volume (GMV) in the corticostriatal-limbic circuits, including regions of the prefrontal cortex, insula, superior temporal gyrus, striatum, thalamus, and hippocampus compared to healthy controls (n = 498)13. Notably, lower GMV in striatal, frontal, and thalamic regions was associated with AUD duration or lifetime alcohol consumption. Although alcohol consumption can produce global and regional tissue volume changes, frontal regions are particularly associated with these effects14,15,16. Further, research suggests that the effects of alcohol consumption on brain volume interact with the effects of aging9,17."

Anonymkode: 08fa5...be9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil klassifisere det du beskriver noe i retning fungerende alkoholiker. Selv om ikke fungerende alkoholikere drikker mye merog ikke fungerer i hverdagen, så drikker du ganske mye hver uke.

Du har en rutine på drikkingen, noe som er et annet tegn på alkoholproblem. Visst jeg vil tippe, så virker det som motivasjonen din for å komme deg igjennom uken er at du kan se frem til disse sixpackene med øl, de er jo nærmest avsatt i kalenderen din. Du har sikkert nå funnet et balansepunkt der du kan drikke akkurat den mengden mens du akkurat har kontroll nok til å fungere i hverdagen, men du må fortsatt drikke det og gjerne til faste dager.

Jeg vil også anta, selv om det ikke sikkert er en problemstilling for deg, at du rydder plass i kalenderen for å få til denne drikkingen. Ved at du passer på at du ikke har andre planer eller avlyser eller endrer planer, og at ting må vike for at du skal ha denne drikkestunden. Et annet rødt flagg.

Jeg har nok dessverre noen fungerende alkoholikere i min familie, men de anser seg nok ikke selv som alkoholikere i det hele tatt fordi de har såpass kontroll på drikkingen, men det skjer regelmessig hver uke og det som ikke de ser er hvordan alkoholen alltid får prioritert og det påvirker planer. Det er gjerne i nære relasjoner man merker sånt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Under Korona i Oslo ble hverdagsdrikking alene (av alkohol) normalisert for meg. Det var ofte å stå opp, hjemmekontor, drikke, sove. Det var på et nivå hvor jeg selv annerkjente at det var et problem, men det var så lite med alternativ.

Når korona nå er "ferdig" og har vært det en stund, merker jeg fortsatt at litt henger igjen. Det drikkes fortsatt mer enn anbefalt, men fortsatt betydelig mindre enn før. Problemet nå er at jeg kanskje har havna på en sperre for å kutte mer, og jeg lurer oppriktig på om det egentlig er et problem med rutinen jeg har fått.

Drikker omtrent tre six-pack i uka, fordelt på to ukedager og en helgedag. Ukedagene pleier å være alene etter jobb. Har lært meg å drikke 0,5 l vann for hver 1l øl, så våkner skjelden med bakrus eller andre ting som hemmer. Møter alltid på jobb dagen derpå, og drikker aldri samme dag/ i nærheten av møter/seminar osv.

Jeg har sett ekte alkoholikere. Blant annet en onkel. Jeg vil ikke ende opp sånn, men jeg liker å ta noen øl etter jobb og spille ett spill. Jeg drikker sammenlignet med andre mye, men jeg er 23 og føler jeg har kontroll.

Er jeg da alkoholiker for å drikke 3x øl i uka?

Anonymkode: b05c8...a61

6 øl om dagen, 3 dager i uka -  er ganske mye. Det kan nok eskalere fortere enn du liker. Hadde du ikke hatt en avhengighet så hadde det ikke vært et problem å la være. Du kan jo teste med å kjøpe alkoholfritt og se om det gir deg det samme. 

Mennesker er vanedyr og alle rusmidler gir hjernen noe den liker, og da vil vi ha mer av det. Det er ingen som har tenkt at "mitt mål for livet er å bli alkoholiker" det er noe som skjer fordi det blir mer og mer.  Dersom du ikek klarer å la være å drikke de ølene, eller da bare tenker på dem - så ja, da har du et alkoholproblem. De aller fleste alkoholikere ser du det ikke på når du møter dem, og de har vanlige jobber, men alkoholen har likevel tatt over styyringen. 

Anonymkode: 15cfb...1ce

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (8 timer siden):

Ja for din synsing er fasiten? 

Jeg tror nok ikke du ville få diagnosen alkoholisme TS, men det kan fort utvikle seg dit og det bør du ta på alvor. 

Jeg dømmer etter det jeg ser de alkisene jeg ser der er det 40% som dominerer 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du drikker mye øl selv du tenker jeg...

Anonymkode: f9652...84c

Hadde du kommet til meg med en flaske øl så hadde du måtte ta med deg ølen din og gått  igjen for i huset her slipper bare 36-40% innenfor døra :) helst burde du hatt med Tronnes Napoleon :) ØL=Kattepiss fysj til ribba er det julebrus :) 

Endret av Maskinfører
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Jeg dømmer etter det jeg ser de alkisene jeg ser der er det 40% som dominerer 

Det er ganske kort av deg å tro at du vet fasiten ut ifra din egen subjektive fordømmelse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Under Korona i Oslo ble hverdagsdrikking alene (av alkohol) normalisert for meg. Det var ofte å stå opp, hjemmekontor, drikke, sove. Det var på et nivå hvor jeg selv annerkjente at det var et problem, men det var så lite med alternativ.

Når korona nå er "ferdig" og har vært det en stund, merker jeg fortsatt at litt henger igjen. Det drikkes fortsatt mer enn anbefalt, men fortsatt betydelig mindre enn før. Problemet nå er at jeg kanskje har havna på en sperre for å kutte mer, og jeg lurer oppriktig på om det egentlig er et problem med rutinen jeg har fått.

Drikker omtrent tre six-pack i uka, fordelt på to ukedager og en helgedag. Ukedagene pleier å være alene etter jobb. Har lært meg å drikke 0,5 l vann for hver 1l øl, så våkner skjelden med bakrus eller andre ting som hemmer. Møter alltid på jobb dagen derpå, og drikker aldri samme dag/ i nærheten av møter/seminar osv.

Jeg har sett ekte alkoholikere. Blant annet en onkel. Jeg vil ikke ende opp sånn, men jeg liker å ta noen øl etter jobb og spille ett spill. Jeg drikker sammenlignet med andre mye, men jeg er 23 og føler jeg har kontroll.

Er jeg da alkoholiker for å drikke 3x øl i uka?

Anonymkode: b05c8...a61

Dette er for mye!! Alkohol gir kreft og leverskader- du bør starte med munkholm! Er det rusen eller ølsmaken du er ute etter?

Anonymkode: 059a9...76a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tre sixpack i uka er ingenting. Du er ikke i nærheten av å være alkoholiker. 

Anonymkode: 9d03a...16b

Eh jo- HVORFOR ikke drikke alkoholfritt?? Samme smak!!

Anonymkode: 059a9...76a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Drikker omtrent tre six-pack i uka, fordelt på to ukedager og en helgedag

Klarer du droppe å drikke alkohol? I så fall har du svaret ditt.

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Det er ganske kort av deg å tro at du vet fasiten ut ifra din egen subjektive fordømmelse. 

Jeg dømmer ingen i det hele tatt for meg er alkoholisme okay kjente mange Krigsseilere og vet åssen de ble alkoholikere hva gjorde staten ? ingenting alle ser at Ola drikker men hvem spør hvorfor drikker Ola ?? nei hadde man fikset problemet så hadde kommunen mistet diverse stillinger og av og til ville vært en saga blott 

Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Jeg dømmer ingen i det hele tatt for meg er alkoholisme okay kjente mange Krigsseilere og vet åssen de ble alkoholikere hva gjorde staten ? ingenting alle ser at Ola drikker men hvem spør hvorfor drikker Ola ?? nei hadde man fikset problemet så hadde kommunen mistet diverse stillinger og av og til ville vært en saga blott 

Jeg er rusavhengig selv og vet mye om dette, og selvsagt kan en som kun drikker øl være alkoholiker. Du vet jeg har blitt fraktet bevisstløs til sykehus med 3,2 i promille kun av å drikke øl. Pustestopp hadde jeg også. Man kan altså dø av å drikke øl akkurat som ved sprit. Enten akutt eller langsomt.

Selv avskyr jeg smaken av sprit.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 20.12):

Du er kanskje ikke alkoholiker, men du har et alkoholproblem. 

Anonymkode: 28e59...3db

Det er vel en og samme sak i grunnen.

Anonymkode: eb1a4...163

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel en og samme sak i grunnen.

Anonymkode: eb1a4...163

I grunn ikke. I diagnosesystemet er det diagnosekode for skadelig bruk, og avhengighetssyndrom. Man kan ha skadelig bruk uten å ha blitt avhengig ennå. Jeg fikk først "skadelig bruk av multiple stoffer" i starten. Men så utviklet det seg til diagnosekode avhengighet. 

Men forhøyet/skadelig forbruk er jo et steg på veien til avhengighet.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...