Gå til innhold

Godt nyttår eller godt nytt år?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med julekort, og ble med ett i tvil. Er det godt nyttår? Eller godt nytt år, som i at man ønsker noen et fint år, og ikke et fint nyttår? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det er mest riktig med godt nytt år. For det er vel det man faktisk ønsker den man skriver til? Det er jo en anelse forskjell i de to uttrykkene. Man skriver det man mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barne- og familiemedister

Jeg skiller litt. De jeg liker får kortene riktig skrevet (to ord, med andre ord), mens de jeg bare omgås får nøye seg med godt nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Det var da enda godt. (Takk for link Rattleshake.) Jeg har bestilt 35 julekort med teksten "God jul og godt nytt år", og det hadde vært litt småkjipt om det hadde vært skrivefeil på mine aller første julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja

Riktig skrivemåte er nyttår. Det ser dere både i følge linken som ble lagt ut og om dere gidder å slå opp i Norsk rettskriving.

Ergo får alle vennene til Statsmedister kort med stavefeil, mens omgangsvennene får kort som er riktig stavet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig skrivemåte er nyttår. Det ser dere både i følge linken som ble lagt ut og om dere gidder å slå opp i Norsk rettskriving.

Men se på linken til Rattleshake.

nyttår

  1 nytt år godt n-! 

  2 årsskifte han kommer over n- / mellom jul og n-, jf *nyår 

Så da heter det nyttår dersom man altså snakker om årsskiftet, og nytt år dersom man snakker om 2006. Så når Statsmedister skriver godt nyttår til perifere ønsker han dem kun en fin kveld denne ene dagen, mens sine nærmeste får ønsker om et fint 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mitt innlegg over her.

Ble plutselig usikker på om jeg tolket bokmålsordboken feil nå. Hm...

Endret av Matahari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mitt innlegg over her.

Ble plutselig usikker på om jeg tolket bokmålsordboken feil nå. Hm...

Linken viser rett skrivemåte: nyttår.

1 og 2 er forklaringer, ikke alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barne- og familiemedister

:ler:

Fant ut at jeg ikke har bommet likevel. På de aktuelle kortene har vi ønsket folk en fin julefeiring og et aldeles herlig 2006. Ikke 20 06.

Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken viser rett skrivemåte: nyttår.

1 og 2 er forklaringer, ikke alternativ.

Nei. Nyttår er overgangen. Hvis jeg ønsker noen et godt nytt år ønsker jeg en fin 2006.

nyttår

1 nytt år godt n-!

2 årsskifte han kommer over n- / mellom jul og n-, jf *nyår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja
Nei. Nyttår er overgangen. Hvis jeg ønsker noen et godt nytt år ønsker jeg en fin 2006.

nyttår

  1 nytt år godt n-! 

  2 årsskifte han kommer over n- / mellom jul og n-, jf *nyår

Feil. Når det står tall i en ordbok, angir det forklaringer, altså ulike betydninger ordet kan ha. Se linken under for behandling av ordet SAK. Det har fem punkt, altså fem ulike betydninger ordet kan ha. IKKE fem ulike stavemåter av "sak"...

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Endret av Sesselja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

neida, når det står; 1 nytt år godt n-!

så betyr det at du skal sette inn oppslagsordet etter n-, altså godt nyttår i følge denne ordboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo logisk at man ønsker et godt nytt år. Man kan jo droppe nytt, og fortsatt mene det samme. "Nytt" er bare der for å spesifisere at det er det nye året man mener...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...