Gå til innhold

Tar vi i mot ukrainske desertører og er det i såfall greit?


Mr X

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er et legitimt spørsmål. I utgangspunktet synes jeg alle menn og kvinner som er stridsdyktige og som ikke er enslige forsørgere for barn burde kjempe for landet sitt. Litt vanskelig å skrive helt kort hva jeg mener, men viss et ektepar har barn, så kan kvinnen flykte med barna og mannen bli igjen og kjempe så sant han er krigsdyktig. Er han tjenesteufør og konen er krigsdyktig, så blir det omvendt, altså at hun blir igjen og kjemper og han flykter med barna. Enslige krigsdyktige personer av begge kjønn burde bli igjen og beskytte landet sitt. Jeg har ingen oversikt over statusen til de ukrainske flyktningene som har kommet til landet vårt når det kommer til stridsdyktighet, å spekulere i at de er desertører som forråder sitt land blir, ja, bare spekulasjon. Og ikke opp til hvermansen og synse om.

Det er imidlertid interessant om myndighetene som vurderer bistand  og opphold i Norge tar stilling til dette spørsmålet. Og hva gjør de med noen som åpenbart er en desertør og landssviker? Jeg tror, men vet ikke, at alle får samme hjelp. For min del, så føles det ikke riktig å hjelpe noen som har sviktet sitt land og folk ved å stikke av fra ansvaret sitt. Samtidig ville jeg hatt problem med å sende de tilbake til helvete de flyktet fra.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Uansett hvem de tar imot fra Ukraina så bør de bli behandlet for paranoiaen de er skadet med , før de slipper inn.. dritlei av at de går rundt og fotograferer alle som ligner på russere og deler det med de andre asylantene , som igjen ugleser deg , hvis du har et typisk utseende som kan være østfra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (På 15.12.2022 den 15.41):

«Desertering betyr å trekke seg fra en tjeneste eller oppgave, som oftest i forbindelse med militære konflikter der en soldat nekter å kjempe eller rømmer fra militærtjenesten. Ordet kommer fra fransk déserter og latin desertio som henholdsvis betyr øde og forlate/svikte. Wikipedia».


Om jeg har en merkelig interesse i å spekulere om dette er vel relativt uintressant. Jeg stiller et legitimt spørsmål. Hvis du som mann mellom 18-60 reiser ulovlig ut av Ukraina er vedkommende per definisjon desertør. At du ikke liker bruken av dette begrepet er en annen sak.  Alle menn i denne kategorien har tjenesteplikt. Veldig mange blir pålagt å kjempe, mens andre utfører støttefunksjoner.

Ikke alle, man kan av helsemessige årsaker ikke være stridsdyktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (På 20.12.2022 den 20.56):

Sjekk definisjonen på begrepet desertør. Flesteparten av ukrainske menn mellom 18-60 velger å bli for å kjempe mot en vanvittig aggressor og er villig til å ofre livet sitt for fortsatt Ukrainsk selvstendighet, mens andre stikker av og velger å la andre kjempe for seg. Mitt hjerte er hvis de som valgte å bli for å kjempe for alt som de har kjært. Jeg skrev innledningsvis at hvis de 7283 mennene som har søkt opphold på humanitært grunnlag er over eller under 18-60 så er det greit, hvis ikke så synes jeg personlig at det ikke er greit. Nato stiller med det meste de kan for å støtte legitim ukrainsk frihetskamp, da forventer jeg at alle ukrainske tjenestedyktige menn også stiller opp, på samme måte som veg forventer at alle tjenestedyktige nordmenn stiller opp for Norge hvis det blir nødvendig («også vi når det blir krevet»). Her er det mange som lar følelsene og ikke fakta spille inn.

Jeg er like rettigheter og plikter, for er det ekstremt rart at kvinner får dra, mens menn skal kjempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (14 timer siden):

Ikke alle, man kan av helsemessige årsaker ikke være stridsdyktig. 

 

Mr X skrev (På 21.12.2022 den 15.18):

Selvsagt finnes det unntak. Hvis er person er så syk at vedkommende ikke kan bidra så er jo det en ærlig sak. Så lenge man er frisk nok kan de som ikke er stridsdyktige f eks bære ammunisjon, mat, hjelpe til med sårede, hjelpe til med å grave forsvarsstillinger, hjelpe til med lete etter overlevende ifm bombing av sivil infrastruktur, være til støtte for sivilbefolkningen som ikke har evakuert osv. Som du ser er det enormt mye en person kan bidra med og det er også et enormt behov for hjelpende hender inne i Ukraina. Derfor er jeg kritisk til at folk muligens stikker av og overlater alt til de som blir igjen i Ukraina. Jeg kan ikke si at vi har tatt i mot desertører i Norge, men jeg er litt skeptisk, selv om jeg håper at dette ikke er tilfelle. 

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Drizzt skrev (På 21.12.2022 den 16.12):

 Det er rett å forvente at mennene skal slås for å forsvare eget land. Det er ingen vinnere i denne krigen. 

***Hvorfor det? Hborfor skal menn gå i døden bare grunnet sitt kjønn? 

    I min kommune var det flere Ukrainske menn i stridsdyktig alder. Jeg traff noen av dem og vi pratet litt. Ikke om krigen. For meg er alle velkomne hit uansett kjønn eller alder. 

       Et yngre ektepar var Jehovas vitner. De nekter jo militærtjeneste uansett.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr X skrev (På 21.12.2022 den 19.27):

Jeg undres over mye av naiviteten jeg hører fra folk der vi har hatt fred og fordragelighet i årtier. Hvis det var opp til dere så var det kun de frivillige som skulle stille opp for å forsvare fedrelandet. Hvordan i himmelens navn skal da en nasjon overleve? Hvis ingen gidder å stille opp, vel da fortjener ikke denne nasjonen å overleve som nasjon. Heldigvis viser historien oss at det ikke er slikt.

«Kjemp for alt hva du har kjært,
  dø om så det gjelder!
  Da er livet ei så svært,
  døden ikke heller.»

Mange av dere har sikker sunget denne salmen uten å tenkt en tanke over hva som ligger i teksten. Ukrainas kamp for sin overlevelse som selvstendig nasjon sier alt om dette!

    Hvis du føler så sterkt for å slå ihjel folk du aldri har truffet for at noen politikere har vestemt det, så værsegod. Bare respekter at andre muligens ikke vil gjøre det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit. Det er ikke Norges jobb å passe på at ingen desserterer.

Dessuten bør det kanskje være igjen noen menn når krigen er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 time siden):

    Hvis du føler så sterkt for å slå ihjel folk du aldri har truffet for at noen politikere har vestemt det, så værsegod. Bare respekter at andre muligens ikke vil gjøre det samme.

Hva mener du egentlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (8 timer siden):

Hva mener du egentlig her?

  Hva forstod du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (16 timer siden):

  Hva forstod du ikke?

«Hvis du føler så sterkt for å slå ihjel folk du aldri har truffet for at noen politikere har vestemt det, så værsegod. Bare respekter at andre muligens ikke vil gjøre det samme»
Sitatet ditt gir ingen mening for meg, beklager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Mr X skrev (På 16.6.2023 den 23.16):

«Hvis du føler så sterkt for å slå ihjel folk du aldri har truffet for at noen politikere har vestemt det, så værsegod. Bare respekter at andre muligens ikke vil gjøre det samme»
Sitatet ditt gir ingen mening for meg, beklager 

  Tja, kan jo forenkle det litt. Politikere vil at Ukraina skal fortsette å oporettholde konflikten der.  Til syvende og dist blur det jo det samne om Norske menn skal gå i døden for politikere her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AdonisFFM skrev (På 7.7.2023 den 9.08):

  Tja, kan jo forenkle det litt. Politikere vil at Ukraina skal fortsette å oporettholde konflikten der.  Til syvende og dist blur det jo det samne om Norske menn skal gå i døden for politikere her. 

Da har du dessverre ikke fått med deg hvordan en nasjonalstat fungerer. Den baserer seg på lover og regler. I Norge har vi bl a Forsvarsloven Kapittel 2 Verneplikten
§ 6 Hvem som har verneplikt
Norske statsborgere som er skikket til tjeneste i Forsvaret, har verneplikt fra det
året de fyller 19 år, til utgangen av det året de fyller 44 år. Norske statsborgere som også er statsborgere av et annet land, har verneplikt i Norge så lenge de er bosatt her, og så lenge avtale med det andre landet ikke er til hinder for det.

Med andre ord er det helt irrelevant hva om du eller andre skulle mene i en krise/krigssituasjon. Da er det lovverket som slår inn og er du norsk borger mellom 19 og 44 år har du en plikt til å stille opp. Det er alltid de folkevalgte politikerne som bestemmer om Forsvaret skal iverksette tiltak ihht Forsvarsloven, og det er bl a dette som gjør det juridisk riktig å kalle norske borgere til krigstjeneste. Dette vil i sin verste konsekvens bety at norske borgere både må ta liv og at norske liv går tapt i kampen om å forsvare norsk territorium. 

Det samme gjelder i Ukraina, her regnes det som forræderi å desertere og det samme ville vært tilfellet i Norge hvis norske borgere unndrar seg tjenesteplikt i en krigssituasjon i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det mest interessante med spørsmål om "verneplikt" i dagens Vesten er hvor relevant dette nå er. Kontrskten imellom goøk og nasjonalstaten er i praksis brutt ved suverenitetsavgivelsen som våre "ledere" har gjort med De facto EU-medlemskapet.  Så lenge EU ikke kaller for mobilisering, er det nok umulig å forvente at Norske menn sksl tvinges til å slåss for politiske vedtak. 

   Og et EU-diktat om mobilisering vil bli banesår for mang en Norsk mann. Vi har ikke lenger ledere som vil bry seg om oss. Kanskje for en gangs skyld kan en bruke Schengen-våset som er tredd nedover hodet vårt til noe konstruktivt?

     Det er heller ikke riktig å kalle de fleste Ukrainske menn i Norge for dessertører siden de ikke var inrullert til å begynne med. Og hvem som er ved dine fulle fem vil frivillig la seg bruke i NAZO sitt skitne spill for så å bli kastet som en brukt kondom etterpå.

     De fleste Ukrainske menn og kvinner jeg treffer er imot hele konflikten og lite interessert i å diskutere den. Det som er sikkert er at de jeg har truffet på trening (for eksempel) overhodet ikke vil dra dit i uanskuelig framtid. 

   Jeg forstår dem godt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noen skal miste det ene livet de har fordi ledere av land er noen kjøtthoder. Liv er viktigere enn landegrenser. De ødelegger alt, innbyggerne, dyrene, naturen, kulturen, byene, absolutt alt, ikke verdt det.

Nei til krig, nei til dumme nek. Gi dem en krigs simulator og psykolog for å komme til buns i hva enn de sliter med når de går så langt og ser så lite verdi i liv. 

Endret av Rosakatt
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når politikere SELV drar til fronten (i første linje og ikke for mer PR av ego); sender egne sønner inn (og IKKE som priviligerte divaer) samt ikke er personlig rikere ETTER en konflikt enn før den startet, DA kan en begynne å tro på noe av det de sier.

    Det blir litt som Erna skal belære folk om integritet eller Støre om at dn skal gjøre "borgerplikt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Det mest interessante med spørsmål om "verneplikt" i dagens Vesten er hvor relevant dette nå er. Kontrskten imellom goøk og nasjonalstaten er i praksis brutt ved suverenitetsavgivelsen som våre "ledere" har gjort med De facto EU-medlemskapet.  Så lenge EU ikke kaller for mobilisering, er det nok umulig å forvente at Norske menn sksl tvinges til å slåss for politiske vedtak. 

EU har ikke sin egen hær, det er da helt irrelevant å dra inn her. EØS-avtalen er langt mindre omfattende enn fullverdig medlemskap, men gir også ingen stemmerett eller innflytelse.

Det er en avtale flertallet av nordmenn er svært godt fornøyde med og ikke ønsker å reversere til en dårligere avtale fra 70-tallet, som er nasjonalistenes "alternativ". Vi så jo alle hvor dårlig brexit-fadesen gikk, og de er et større land med sterkere muskler i internasjonale forhandlinger.

AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Det er heller ikke riktig å kalle de fleste Ukrainske menn i Norge for dessertører siden de ikke var inrullert til å begynne med. Og hvem som er ved dine fulle fem vil frivillig la seg bruke i NAZO sitt skitne spill for så å bli kastet som en brukt kondom etterpå.

Det er ikke NATO som er problemet her, det er Russland  Russland er de eneste som har ansvaret for at krigen startet og at den fortsetter, Putin kan stanse krigen imorgen om han vil ved å trekke seg ut. Ukrainerne er svært fornøyde med våpenstøtten de får fra NATO og ønsker å melde seg inn i organisasjonen for å kunne forhindre fremtidig russisk aggressjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (11 timer siden):

Jeg syns ikke noen skal miste det ene livet de har fordi ledere av land er noen kjøtthoder. Liv er viktigere enn landegrenser. De ødelegger alt, innbyggerne, dyrene, naturen, kulturen, byene, absolutt alt, ikke verdt det.

Nei til krig, nei til dumme nek. Gi dem en krigs simulator og psykolog for å komme til buns i hva enn de sliter med når de går så langt og ser så lite verdi i liv. 

Du er imot krig? 
Dette hørtes litt ut som et intervju under en missekonkurranses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Du er imot krig? 
Dette hørtes litt ut som et intervju under en missekonkurranses. 

Ja, krig er tåpelig. 

Hadde du heiet på meg om jeg deltok? 👸️ Krig er dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...