Gå til innhold

Er mine to bestevenninner faktisk så dårlige venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener jo ikke at jeg bare sender melding om at jeg er hjemme fra jobb, men jeg kan gi noen eksempler fra chatten:

Kari: det var stress på jobb i dag, sjefen vil ha alt ferdig før helgen og alt må leveres før vi går fredag ettermiddag, hvordan skal jeg fikse dette? Iiiiik!! 

Lise: ååå er han i den modusen, du må bare stå på, gjør litt ekstra i dagene før så slipper du kanskje å stresse sånn fredag. Her er det omvendt, her drøyer det ut så vi må gjøre det samme prosjektet neste uke også snooork. Men han nye kollegaen er digg så det er i allefall noe å se på

Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul!

Lise: 👍😊

Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! 

 

Nå tok jeg bare noe og anonymiserte, men sånn går alle samtalene stort sett, blir aldri spurt om noe eller oppfordret til å dele. 

Anonymkode: b33a2...5c8

Hvis det er noe som er merkelig med den chatten så er det jo at de diskuterer en sak, og så kommer du inn med "MEEEG!!! og ja kan visst si noe om det samtalen ellers gikk på og". Skjønner virkelig ikke at dette er noe å reagere på. Helt ærlig hadde ikke jeg giddet å ta den typen prat i en gruppe. 

Anonymkode: 4fea7...71d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Der er akkurat det de ikke gjør, de sitter stille og ser på meg, svarer kort så er det tilbake til seg selv eller de spør hverandre om ting. De spør meg aldri spørsmål om jobben eller hvordan det går, de overser når jeg 1-2 ganger pr uke skriver om den, jobber jo bare noen timer i uka, og generellt unngår temaet.

Anonymkode: b33a2...5c8

Men hva er det du skriver om jobb 1-2 ganger i uken? Er det detaljer hvilke arbeidsoppgaver du har gjort liksom?

De er nok glade på dine vegne, men å høre om andre sin jobbhverdag er jo dørgende kjedelig. Jeg hadde nok hatt problemer selv med å svare noe mer meningsfullt enn høres fint ut. 

Jeg jobber selv, men med mindre jeg snakker med felles kollegaer i samme firma deler jeg aldri noe fra jobben min. Vennene jeg har som jobber i andre bransjer enn min vet knapt nok hvilken jobb jeg har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 timer siden):

Jeg ser på det som mye mer imponerende at folk som har vært ute av arbeidslivet pga sykdom i flere år, klarer å komme seg ut i jobb igjen. Godt jobba, ts👍🥰

Enig. Du er ei bra dame :) 

Anonymkode: 8e5ba...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS,du har ikke dårlige venner.

Ei venninne ville blåse ut litt.

Normalen da var at dere begge hadde gitt tilbakemelding på det. Forstår deg bla bla, også det humoristiske kjekk kollega hvertfall.

Dessuten fikk du tilbakemelding fra begge to.  No mer enn det trenger du ikke.

Anonymkode: f7382...2f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha fokuset på andre venner og familien som støtter deg. Prøv å ikke heng deg opp i hva de to skriver eller ikke skriver, og så ser du an vennskapet over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 14.09):

(…)

Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul!

Lise: 👍😊

Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! 

Anonymkode: b33a2...5c8

Hun svarer jo på en fin måte her? Og så går hun tilbake til samtaleemnet de hadde før du brøt inn med ditt. 

Anonymkode: 60c65...081

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 14.09):

Jeg mener jo ikke at jeg bare sender melding om at jeg er hjemme fra jobb, men jeg kan gi noen eksempler fra chatten:

Kari: det var stress på jobb i dag, sjefen vil ha alt ferdig før helgen og alt må leveres før vi går fredag ettermiddag, hvordan skal jeg fikse dette? Iiiiik!! 

Lise: ååå er han i den modusen, du må bare stå på, gjør litt ekstra i dagene før så slipper du kanskje å stresse sånn fredag. Her er det omvendt, her drøyer det ut så vi må gjøre det samme prosjektet neste uke også snooork. Men han nye kollegaen er digg så det er i allefall noe å se på

Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul!

Lise: 👍😊

Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! 

 

Nå tok jeg bare noe og anonymiserte, men sånn går alle samtalene stort sett, blir aldri spurt om noe eller oppfordret til å dele. 

Anonymkode: b33a2...5c8

Jeg klarer virkelig ikke å se at de gjør noe galt her. De snakker sammen på en humoristisk klagende måte, så kommer du inn med noe helt urelatert, og så kommer du med en slags merkelig oppmuntrende kommentar som høres ut som den er fra tante Hilda på 72 år. Hvorfor slenger du deg ikke heller med på liksom-klagingen eller den litt tullete tonen? Du virker veldig bokstavelig og uten humor i dette eksempelet i hvert fall. Hva skal de liksom svare da, for at du skal bli fornøyd? Hadde vært mye mer naturlig om du her svarte "jeg har også endelig en digg kollega å hvile øynene på", eller "dessverre ikke noe eyecandy på min jobb" eller "jeg synes det er så digg å endelig jobbe igjen, så jeg klarer ikke å finne noe å klaffe på med sjefen, sorry 😂" eller noe.

Anonymkode: 72ee7...38c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 13.20):

de har i følge din beskrivelse krevd tilbakemeldinger i år og dag, støtte og tilbakemeldinger, gratulasjoner og skryt, på en sånn linje at jeg faktisk forventet det samme selv fordi de to venninnene som er i jobb gir det til hverandre konstant, og jeg til de begge fordi jeg unner de det. Men når jeg fikk jobbe igjen, fikk opplevelser å dele, mestring å dele, da var det så vidt det ble tatt imot av de to, men mine andre venner og familie skrøt veldig av meg som etter årevis utenfor endelig får prøve meg i jobb.

 Så det er ikke så svartmalende som du prøver å beskrive, jeg bare følger en sjargong jeg trodde gjelder meg også. 

Anonymkode: b33a2...5c8

Jeg synes det høres ut som de ser ned på deg. 

Jeg står i noe av det samme om dagen. Innser at mange folk strever så med seg selv at de greier ikke glede seg på andres vegne. Og vet du, da har man det bedre uten. 

Anonymkode: 9b4be...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 9.45):

Har vært utenfor arbeidslivet i noen år nå med dårlig helse, har prøvd ut forskjellig behandlinger og har endelig fått satt sammen et program som ser ut til å fungere. Har fått komme tilbake til min gamle arbeidsplass i liten prosent stilling til å starte med, med opptrapping dersom det går rette veien det neste året, er så glad at jeg tror jeg drømmer. Venner og kjente er glade på mine vegne og overrasket meg med en liten feiring i helgen. Men mine to gode venninner står litt i bakgrunnen på det hele, de sier selvsagt at det er fint og bra, og støtter, men så overser de også når jeg deler ting fra jobben. De svarer ikke når jeg sier at jeg har kommet hjem fra jobb og det er så deilig, eller når vi møtes til lunsj i arbeidstiden og jeg gleder meg over at jeg må tilbake på jobb. Jeg beskrev litt kort en spesielt koselig arbeidsdag på gruppechat med de, og fikk en tommel opp med smiley og en "det høres fint ut". Når jeg la til noe mer som skjedde, ble det stående på les, til en av de andre delte noe. 

Jeg ble veldig lei meg, jeg innså plutselig at de siste årene så har jeg nærmest vært en kronisk lytter og veggpryd, jeg har ikke vært interessant eller gjort interessante ting for dem, når de har fått jobber og bonuser, lønnsøkninger og  goder, så har jeg feiret og ønsket dem alt godt og ment det. Nå som det endelig ser ut til å gå bra med meg, forstår jeg ikke at de ikke kan vise meg litt av det samme?

Delte dette med en annen venninne og hun kalte det jævla bitchy oppførsel og at jeg skulle overse det.

Anonymkode: b33a2...5c8

Kanskje de har litt enkle hjerner siden de tenker at å være på jobb er "ikke så big deal" De er jo glade, de sier jo "så fint" Men de er ikke nære nok deg til å forstå hvor inderlig viktig det er for deg. 

Vær glad du. Sånn er det i livet. Og det er mange der ute som ikke gleder seg så mye for andres del. Ta det heller som læring, du ser nå hvordan de er som mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...