Gå til innhold

Noen som har gjort en "klassereise". Hatt foreldre uten utdannelse som nå har prestisjeutdannele?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det største problemer under studietiden var å holde ut rundt folk som bare skulle snakke om seilbåten til pappa. 

Anonymkode: fcfa9...b2f

Kjenner til det. De beste studentmiljøene er de som har alle slags folk, både veldig forskjellige pappagutter og de som opererer på samme frekvens som deg selv. Da blir man vant til å jobbe med alle slags mennesker. Nyttig kompetanse i senere jobbsituasjoner. Litt synd på folk som går gjennom hele livet kun omgitt av jevnaldrede kopier av seg selv.

Anonymkode: c2e05...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok klassereise andre veien. 

Har foreldre som har høyere utdanning og var ledere i sitt felt. Selv er jeg ufør. 

Anonymkode: 0e8e6...6ba

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gikk an før (1990-tallet og 2000-tallet), men har blitt ganske vanskelig de siste 12+ årene. Man ser helt klart at de som studerer det du nevner i innlegget nå for tiden kommer fra øvre middelklasse og oppover. De er veldig overrepresentert på de studiene. F eks: ei som studerer jus, har høy sannsynlighet for å ha far som advokat og mor som jurist, osv. Mye av det samme med lege / tannlege og flere andre du har nevnt. 

Disse yrkene krever også betydelig mer tilstedeværelse på studiene - og ikke minst at man bruker mer tid på studiene hver eneste uke. I og med at vi alle vet at studiesatsene fra Lånekassen, bestemt av Stortinget er så patetisk lave at det ikke finnes ord, så bør man være i den situasjonen der man ikke trenger deltidsjobb på Kiwi og ellers "shoppe" vakter rundt til 175 kr timen i noe fullstendig irrelevant i henhold til det man studerer.  De eneste som er i en slik situasjon er de som enten har penger eller foreldre som sponser godt utover satsene fra Lånekassen. 

 

Anonymkode: 49d70...861

Med unntak av at barn av jurister, leger osv gjrrne blir det selv, er jeg helt uenig i alt du skriver her.

Ingen har vondt av å jobbe noen lørdager i måned eller lignende. Er studiene såpass krevende at man ikke har mulighet til det så studerer man noe over sitt eget nivå. Og fra en som har godt på et slikt "prestisjestudie" de siste 5 årene så kan jeg meddele at normalen blant medstudenter var å jobbe ved siden av studiene. Selv de som hadde juristforeldre. Og ikke alle var så heldige å lande relevante deltidsjobber. Men også de har landet gode jobber etter endte studier.

Slike bortforklaringer er mer skadelig enn til hjelp. Man tegner et bilde av at det er umulig for noen fra dårlige kår å komme seg opp og frem. Men det er det aldeles ikke. Gå på skolen. Få greie til gode karakterer. Søk et studie som man interesserer seg for og som man har kapasitet til å mestre. Fullfør studiet. Søk relevante jobber og ta vikariater til man lander "rett" jobb. Og voila, "klassereise" gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En iten avsporing....

Jeg har observert at foreldre med lav/ingen utdanning ofte er veldig opptatt av at barna skal ta høyere utdanning . Og i noen av disse tilfellene blir det bare for mye press på avkommet.

Så klassereise er ikke bare positivt 9

Anonymkode: fbd93...824

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Lang utdanning i Norge er tapsprosjekt. 

Anonymkode: 79756...b4d

Kommer an på hvilken utdanning.

Ser man på livslønn vil de fleste med høyere utdanning ta igjen resten innen de er 40-50. Noen før 30 om de velger "rett".

Anonymkode: c2e05...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En iten avsporing....

Jeg har observert at foreldre med lav/ingen utdanning ofte er veldig opptatt av at barna skal ta høyere utdanning . Og i noen av disse tilfellene blir det bare for mye press på avkommet.

Så klassereise er ikke bare positivt 9

Anonymkode: fbd93...824

Enig. Det viktigste for ethvert barn som reiser inn i voksenlivet må jo være å finne seg noe man trives med. Om det innebærer mastergrad, fagskole eller erfaring er egentlig likegyldig, så lenge finner en vei man trives med.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besteforeldrene mine var snekker, vaskehjelp, hjemmeværende og butikkmedarbeider. Mine foreldre hadde videregående, og jobbet med ulike ting. Barna og partnere er henholdsvis siviløkonom, lege, sivilingeniør og jurist. 

Jeg husker mye positivitet rundt skole og læring, mengder med leksehjelp og oppmuntring til å lese. Diskusjoner om ulike utdannelser og yrker. Aldri press eller kritikk. 

Anonymkode: 5df20...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sivilingeniør, har foreldre uten vgs. Har aldri tenkt over det du skriver 😂 Jeg har alltid gjort det bra på skolen, og hadde B+ snitt på masteren. Jeg bodde gratis hjemme under studietiden, så slapp deltidsjobb, og fikk forskudd på arv da jeg var ferdig med studiene så flytter rett inn i egen leilighet. 

Anonymkode: 5497c...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En iten avsporing....

Jeg har observert at foreldre med lav/ingen utdanning ofte er veldig opptatt av at barna skal ta høyere utdanning . Og i noen av disse tilfellene blir det bare for mye press på avkommet.

Så klassereise er ikke bare positivt.

Anonymkode: fbd93...824

Dette stemmer, spesielt blant innvandrere. Så er det selvfølgelig ulikt hvor sterkt presset da er.

Dette kommer av at foreldrene selv ikke har hatt muligheten, har hatt det vanskelig hele livet, og ønsker så mye bedre for sine barn.

Min mor tok fagbrev, pappa ville holde på med kunst etter vgs, men fikk ikke engang fullført pga. krig.

De har for oss barna gjort alt de kan for å gi oss de beste mulighetene for å oppnå «suksess» ifht. utdanning og yrke.

Jeg endte opp med å bli sosionom. Ikke noe prestisje, men for de var det godt nok med en bachelor og en trygg og stabil jobb i kommunen.

Anonymkode: b557b...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 Jeg sikter til de som i dag er advokater, leger, forskere, samfunnsøkonomer, sivilingeniører, psykologer, tannleger, fysiker, mattematiker, industrielle økonomer eventuelt andre akademisk krevende studier og hadde foreldre/søsken med kun fullført grunnskole evt. en av foreldrene med yrkesrettede/ praktiske bachelorgrader eller kurs.

Hvordan var studietiden? Hvordan gikk det etterpå? Jeg har lest at det er de studentene som får de dårligste resultatene og gjør der dårligst etterpå fordi de ikke har samme forutsetninger/ kulturell kapital og rådgivere på hjemmebane.

Del gjerne. J

 

Anonymkode: 32958...2ed

Spennende å se samfunnsøkonomer nevnt i samme vending som leger og advokater...

Anonymkode: 13750...cb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mastergrad. Ikke i de yrkene som nevnes i HI, men absolutt en respektert utdannelse. Har blitt anbefalt å ta ph.d. Søsken har også  mastergrad. En av mine foreldre har dog bygd opp sin egen bedrift og vedkommende er meget intelligent selv om hen ikke har en akademisk grad.  

Anonymkode: e6d3d...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sine foreldre er innvandrere uten noen utdannelse i det heletatt, min mann er overlege og spesialist. Hans brødre har også utdannelser som alle er over master nivå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Man har vel ikke dårlige sosioøkonomiske kår selv om foreldre ikke har fem års høyere utdannelse 🤮

Anonymkode: fcfa9...b2f

I denne sammenhengen snakker vi om sosio-delen, ikke økonomi, og barn av foreldre med høy utdanning, vokser opp under bedre sosio-(økonomiske) kår enn de uten.

Anonymkode: aa01d...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassereise og klassereise. Utdanningsmessig, ja. Jeg har 7 år høyere utdanning, mens min mor og far har 0 år høyere utdanning. Likevel har jeg en lønn som er under halvparten av hva min far har. Han er utdannet yrkesfaglig fra videregående og har hatt flere millioner i årslønn de siste 20 årene. Utdanning lønner seg ikke alltid.

Anonymkode: f1f0c...c87

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannet lektor m/opprykk, har to bachelorgrader, mastergrad og mye etterutdanning. Har 14 års studier bak meg.

Mine foreldre har begge yrkesfaglig fra videregående/gymnas og jobbet i lavtlønnsyrker. Mamma tok riktignok lederutdanning sent i 40-årene. De er usigelig stolt av meg. Men, fikk mye støtte hjemmefra, er vokst opp i en veldig politisk engasjert familie, i tillegg til at begge har vært opptatt av kultur og historie, spesielt pappa. 

Jeg føler at mamma og pappa har støttet meg veldig mye fordi jeg har fått utrettet mye av det de selv ikke har hatt muligheten til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, men så ble jeg ufør midt i studiet… Varige mén etter vold i barndommen ødela selv om jeg sto på…. 

Anonymkode: fe555...f9c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, stikk motsatt. Rike og utdannede foreldre som jobbet hardt, mens jeg bare reiste verden rundt fra jeg var 20 til 35 og startet ikke karriere før jeg kom tilbake.

TJener under snittet i Norge.

Anonymkode: 34eb0...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bestefedre var bonde og gruvearbeider. Mine bestemødre var hjemmearbeidende. Mine foreldre var fagarbeidere. Jeg er siv.ing. Alltid vært skoleflink og det var naturlig at jeg skulle studere. Bra jeg ikke visste at jeg presterer mot normalt, det hadde vært demotiverende.

Anonymkode: d3a7e...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke så uvanlig. Vi kan takke skolesystemet i Norge for dette, gratis utdanning til alle, så det spiller ingen praktisk rolle om du ikke er vokst opp med foreldre uten utdanning.

Mine foreldre har ikke utdanning og fikk barn tidlig, far var tidligere bonde, begge foreldre jobber nå i lavlønnsyrker (butikk) med har det ganske greit likevel. 

Vi er fire barn, det er både psykolog, en som er halvveis i medisinutdanningen og som blir lege, jeg har master, også et av mine søsken hoppet riktignok av videregående, men valgte å starte å jobbe tidlig i stedet og har i dag jobbet seg opp til en lederstilling med rundt 700 000 kr i årslønn. Så alle har klart seg veldig bra. Og per nå tror jeg faktisk det er han som ikke har utdanning som faktisk har den høyeste lønnen, men den kommende legen tar han nok igjen til slutt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er det (lege, foreldre uten utdannelse). Det har gått helt fint etterpå, ingen problemer med det. Mulig det er verre for yrkesgrupper hvor de fleste ikke jobber i det offentlige. Men klart det ting blir enklere hvis pappa er overlege, ikke noen tvil om det, men de fleste har ikke det. 

Anonymkode: 118d5...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...