Gå til innhold

Barn som ødela konsert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Manglende oppdragelse 

Anonymkode: 5bf36...eb2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekna med foreldra sa "om de ikkje oppfører dykk no så reiser vi heim att" sånn 5 gongar, som alle foreldre som dreg med seg born på ting dei ikkje vil, gjer 🙈😂

Eg er veldig for at born skal øve seg på norm og skikkar i det offentlege, men då må óg foreldra lære seg å kjenne borna sine, og ikkje dra dei med på t.d. kyrkjekonsertar når dei sikkert veit det vil gå utover andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I et sånt tilfelle så syns jeg det er innafor å signalisere til foreldrene at de må ta med barna ut og hvis foreldrene absolutt ikke reagerer så irettesette barna og si hysj selv og plukke opp leken de kaster rundt og holde på den til konserten er over

Anonymkode: a639d...9ca

Hahaha, særlig! 😂😂😂

Skrevet

Her burde arrangøren/kulturskolelærer tatt en prat med dem.
Noen ganger slår små barn seg vrang og det nytter ikke alltid å «snakke med dem». Da er det ikke verre enn at en av foreldrene kunne tatt med seg ungene ut i gangen en stund til de hadde roet seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Innvandrere har mer folkeskikk enn nordmenn. 

Anonymkode: b9207...afc

Om du antyder at andre er rasistiske så bør du feie for egen dør. Snarest.

Anonymkode: e8868...7da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den tankegangen  er jo en luksus enslige foreldre bare kan drømme om. 

ja hvis man er et «vi» så slipper man jo å ta det hjerteskjærende valget i mellom at andre foreldre skal bli bittelitt forstyrret eller at aldere skal være den eneste uten en forelder til stede. 

Anonymkode: fe17a...691

Igjen, du overdriver veldig og drar dette veldig langt. Her er det vel snakk om et foreldrepar med minst to småbarn, så skjønner ikke hvorfor du drar inn enslige foreldre og «hjerteskjærende valg». Det er ikke det det er snakk om her. 

De fleste oppegående mennesker skjønner at man tar hensyn til hverandre i settinger der det er mange til stede. 
På en kulturskolekonsert er det ofte mange barn / ungdom som opptrer, og det er ufint å la mindre barn ødelegge for barna som har lagt ned mye øving og  arbeid for å fremføre på scenen. Har man med småbarn som lager bråk så tar man grep, men lar ikke småbarna ødelegge for alle barna på scenen og deres foreldre. 

Anonymkode: 8b6f9...aeb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Blåste foreldre av generasjonen «vi trenger ikke oppdragelse, barn får være barn. Det er oss det gjelder. Verden sirkler rundt oss». 

Så klart hadde det vært innafor å sende dem et spørrende blikk, om de ikke reagerte, hadde jeg gått bort og snakket med de. Noen få skal ikke få ødelegge for alle. 

Jeg tenker også på de som framførte konserten, hvor utrolig forstyrrende det måtte ha vært for dem (spesielt solistene) at disse barna ikke ble tatt ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Mange gode innspill her, vi har samme utfordingen her. Et søskenpar som med foreldre som ikke griper inn når barna trenger veiledning og følelseregulering. Det hylles, herjer, plager andre harn, bla mit barn som er yngre.Søskenpare kommer ofte bort til oss der vi sitter og er stygge i munnen,  prøver å dra barnet vårt ut av situasjonen( har skjedd noen ganger) vi er i,barne vårt sitter på fange til en av oss voksne, mitt barn er livredd disse. Søskenpare høre ikke på noen voksne og til og med spytter på mann min.Foreldrene, går ikke ann å snakke med. Virker som disse to søsken ikke har noen inntresse av å delta.Skulle nesten tro vi var på samme konsert.

Anonymkode: 4e4d9...c3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ødela barnaprat og litt leker en barne/ungdoms-kor? Det var ikke Oslo gospel choir liksom. Syntes du virker vel sart. 

Anonymkode: fe17a...691

(barne)Prat og leking og all støy ødelegger selvfølgelig enhver konsert. Vær snill og aldri ta med dine barn på det. Msn er stille sv respekt for utøverne, men også for resten av publikum. «Bare et ungdomskor», håper du troller. 

Anonymkode: 63fa8...e68

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fem barn og der er det mye å følge opp av avslutninger osv 😅 jeg stenger meg ikke inne og har tatt med barna på alt (i alle deres aldre) MEN, jeg ser jo situasjonen an! Ville for eksempel aldri satt meg forann i salen, tatt med bråkete leker osv. Setter meg nærmest utgangen såklart så jeg ta barna å løpe ut hvis det blir forstyrrende 😂men jeg har sett flere av disse foreldrene som tar seg godt til rette og tenker at uansett hvor uoppdragen og ufyselig barnet deres er så kommer alle til å synes de er søte og morsomme når de ødelegger for alle andre 🙄 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva slags type foreldre var dette? Var de norske?

Anonymkode: b7985...a0e

Har det noe å si virkelig?

• Liker 1
Skrevet

Så utrolig leit. De fleste i min krets hadde tatt med seg barna ut ihvertfall. Man greier jo ikke å sitte å nyte en konsert når barna skråler og herjer. Da går man ut med dem, eller ihvertfall til lekerommet. Synes det var skikkelig dårlig gjort ihvertfall. Tydeligvis ikke bare barna som mangler oppdragelse i den familien. 

Skrevet

Man skal selvfølgelig ta med barna ut, og det er helt innafor å signalisere at det er på tide å gjøre det.

Jeg var solist på en konsert for noen år siden og MITT barn begynte å bråke, så mannen min måtte gå ut med barnet. Var kjedelig at de ikke fikk med seg soloen min, men samtidig glad for at mannen min hadde vett nok til å gå ut.

Anonymkode: 5a748...ed1

Skrevet

Jeg syns småbarn er helt naturlige på den type konserter, hvor det antakelig er søsknene deres som spiller. Men de må selvsagt kunne være rolige, ellers må foreldrene ta dem med ut. Et av mine barn spilte nylig på en slik konsert, og siden jeg visste at vår yngste gutt på 4,5 var veldig sliten den dagen og derfor kunne bli urolig, hadde jeg med nettbrett med hodetelefoner i back-up. Halvveis i konserten fikk han dette. Denne gangen ville begge vi foreldrene være med og det var også hyggelig for barnet som skulle spille å ha hele familien der. En annen gang kan det være at mannen min må jobbe sent og jeg uansett derfor må ha med alle barna. En gang dro bare jeg og barnet som skulle spille. Det er flere grunner til at småbarn blir med på slike konserter, men foreldrene må jo jobbe med å holde dem rolige så de ikke ødelegger for andre.

• Nyttig 1
Skrevet
On 12/13/2022 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

I kveld var vi i kirken på en julekonsert med den lokale kulturskolen og et Barne og ungdomskor. Flere ungdommer skulle fremføre rolige soliststykker.

I ett område av kirken satt det en familie med to yngre barn som satt gjennom hele konserten og bråket. De lekte høylytt med medbrakte leker, kranglet og pratet. Ting ble kastet i gulvet og det var herjing.

De ødela store deler av konserten for mange av oss rundt. Er det innafor å sette på plass ungene eller foreldrene i slike tilfelle? Man skulle jo tro foreldre selv forstår at den type oppførsel ikke går? Og hvorfor tar man med små barn på konsert i det hele tatt når de ikke er interessert?

Anonymkode: c99d5...1a6

Ja, i en sånn situasjon kan man ta et par ord med foreldrene. Ikke greit.

Anonymkode: 6145c...c45

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 21.32):

Ok, men visst det er utlendinger du refererer til så mener jeg de skal følge de normer og regler vi har her til lands om de velger å bosette seg her. 

Anonymkode: 9ee87...64c

Så vi utlendinger som ikke syns den norske tradisjonen å sitte å snakke når nasjonalsangen spilles, vi skal tenke at vi skal endre oss. Så jeg skal slutte å stå å synge med når "Ja, vi elsker dette landet" spilles?

Når man som utlending kommer til Norge, så oppdager man at det finnes mange ulike parallelle normer og uskrevne sosiale regler. Som i alle andre land. Som det som tråden handler om. Når man som utlending bor lenge i Norge, så oppdager man at disse normene og uskrevne sosiale reglene endrer seg over tid, også internt hos enkelt individer og hos grupper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...