Mezzosoprena Skrevet 13. desember 2022 #21 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 Jo, man tar de med å ting, men når de ikke kan oppføre fjerner man seg fra situasjonen av to grunner: barna lærer og man tar hensyn til de andre som er tilstede. 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #22 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De var selvfølgelig med foreldrene som nok var veldig interessert, men ikke hadde barnevakt. Anonymkode: 1826c...b92 Det er helt irrelevant hvor interessert foreldrene er? De ødela kvelden for alle i salen, med all sannsynlighet. Så egoistisk og tafatte foreldre finnes faktisk, og man kan selvfølgelig sette dem på plass. Tar man med barn i kirken skal de få streng beskjed om å holde seg rolig, blir det noe tull får dem én sjanse - hvis ikke går vi. Trist det er foreldre der ute som mangler all oppdragelse på både seg selv, og kidsa. Anonymkode: 1a5d7...a41 3 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #23 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Visse kulturer? Å gi muslimer(det er jo alltid de som er «visse kulturer» på dette forumet) skylda for å bråke på julekonserter i kirka må jo bare være det ypperste av norsk rasisme 🤣 Anonymkode: e2de1...bf7 Ljære deg, det er jo du som er en rasist som mener at uttrykket «visse kulturer» referer til muslimer. Jobb med holdningene dine. Anonymkode: b7985...a0e 5
Crazydoglady Skrevet 13. desember 2022 #24 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ettersom foreldrene tydeligvis aldri var interessert i å ta noe som helst ansvar, så er de sannsynligvis ikke interessert i at andre folk forsøker å gripe inn i situasjonen deres heller. Anonymkode: 8f940...ff4 Det kan hjelpe mye at andre sier ifra. Gjør ikke så mye inntrykk at foreldre sier "hysj, du forstyrrer de andre/konserten". Om noen ukjente sier ifra derimot så blir det ubehagelig, pluss at det understreker faktumet at andre faktisk blir forstyrret. "It takes a village" osv. Antar foreldrene prøvde å si ifra/underholde/avlede og/eller hadde ett annet inntrykk av hvor seriøst dette arrangementet var. Personlig hadde jeg aldri orket å dra med urokråka mi på noe sånt. Evt hatt med mobil å hodetelefoner som nødhjelp om jeg måtte. Han er stort sett en fun, omsorgsfull, enkel og velloppdratt sjel, men sitte stille er ikke hans greie. Og med adhd i mange generasjoner så er det ganske som forventet. Ubehaget av at andre sier noe derimot kan raskt sette en demper som ikke jeg får til uansett hva jeg gjør. Nå har vi aldri opplevd at folk sier ifra ute i det offentlige da, for jeg er opptatt av å ta hensyn eller la være å dra på ting jeg vet ikke funker, men han møter jo mye voksenpersoner gjennom skole, fritidsaktiviteter osv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #25 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 Nei, man skal ikke isolere seg inne, men man fjerner ungen fra situasjonen til hensyn av alle rundt. Selvfølgelig. Du drar ting ut av proposjoner og går voldsomt i forsvar, hva med å heller lese konkret hva folk sier - og ikke «ta helt av» med selvmedlidenhet? Anonymkode: 1a5d7...a41 5 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #26 Skrevet 13. desember 2022 Jeg tenker at det er viktig og normal høflighet å vite hvilke situasjoner små barn som bråker (som er helt nornalt for små barn) passer i. Det handler om danning! Det er uhøflig mot de som er på scenen, og det er forstyrrende for de rundt. Enten går man ut, eller så må man dele seg! Vi har selv hatt 10år med småbarn, og det er faktisk ikke alt man kan ta de med på, av hensyn til resten. Vi har gått alene på konserter for å se noen opptre, og latt småbarna være hjemme. Anonymkode: 06097...519 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #27 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eh, nei, jeg har ikke barn. Tenkte bare at nan må regne med at småsøsken er med på eldre søskens fritidsaktiviteter. Anonymkode: fe17a...691 Selvsagt. Det betyr ikke at man lar småsøsknene herje og bråke og ødelegge konserten. Hvis de gjør det så kan de ikke være der, da må foreldrene gå ut med dem. Normal folkeskikk. Anonymkode: 8b6f9...aeb 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #28 Skrevet 13. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 Men da snakker man vel til ett åringen og lar den ikke bråke å kaste leker rundt? Anonymkode: 175e8...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #29 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, de var norske. Helt vanlig par i 30 års alderen. Jeg forstår at man noen ganger har med barn på arrangement. Men når de ikke klarer å oppføre seg blir jeg provosert. Burde ikke unger lære seg at man oppfører seg ulikt på en lekeplass i frilek og i en kirke under en konsert? Anonymkode: c99d5...1a6 Jeg forstår deg utrolig godt, TS - og jeg hadde aldri akseptert dette av egne barn. Barn er barn, det er selvfølgelig - men klarer man ikke oppføre seg og er til sjenanse for andre mennesker, da må vi reise oss å gå. Barnet får selvfølgelig én enkel advarsel først, og dette er også måten man lærer barn at det finnes konsekvenser for ens handlinger (ovenfor både andre og en selv). Man oppdrar faktisk ikke empatiske barn når man systematisk aksepterer, at de ikke skal ta hensyn til andre mennesker. Det er dårlig takt og tone, uempatisk og sinnssykt uhøflig. Anonymkode: 1a5d7...a41 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #30 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, de var norske. Helt vanlig par i 30 års alderen. Jeg forstår at man noen ganger har med barn på arrangement. Men når de ikke klarer å oppføre seg blir jeg provosert. Burde ikke unger lære seg at man oppfører seg ulikt på en lekeplass i frilek og i en kirke under en konsert? Anonymkode: c99d5...1a6 Hvorfor det? Hele konseptet å være barn er at de ikke har lært seg alt det vi voksne kan enda. Jo det burde de lære seg. Vet du HVOR de lærer seg det? Det er ved å trene på det i situasjonen! jeg burde jo slutte å bli overrasket på et tidspunkt, men venndiagramet til folk som mener at barn ikke bør befinne seg på offentlige steder, og folk som klager på at barn ikke greier å oppføre seg på offentlige steder er en sirkel🙄 Anonymkode: fe17a...691 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #31 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg gjetter disse var 4-6 år. Anonymkode: c99d5...1a6 Da trenger de mer trening da, eller tenker du disse barna skal isoleres? Anonymkode: fe17a...691 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #32 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 Du overdriver ekstremt. Som foreldre må man kunne bruke skjønn, når passer det å ta med småbarn og når passer det ikke. Det er forskjell på å ta med småbarn på barneteater og å ta dem med på julekonsert i kirken for eksempel. I noen settinger kan man ikke ta med småbarn hvis de lager bråk og ødelegger for alle andre. Jeg har hatt småbarn i mange år, og dette har aldri vært noe problem. Ikke har vi isolert oss inne, og ikke har vi ødelagt konserter med bråk og skrål. Tar du utgangspunkt i vanlig folkeskikk så kommer du langt. Anonymkode: 8b6f9...aeb 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #33 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, man skal ikke isolere seg inne, men man fjerner ungen fra situasjonen til hensyn av alle rundt. Selvfølgelig. Du drar ting ut av proposjoner og går voldsomt i forsvar, hva med å heller lese konkret hva folk sier - og ikke «ta helt av» med selvmedlidenhet? Anonymkode: 1a5d7...a41 Jeg har ingen selvmedlidenhet, jeg har ikke barn. Anonymkode: fe17a...691
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #34 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ljære deg, det er jo du som er en rasist som mener at uttrykket «visse kulturer» referer til muslimer. Jobb med holdningene dine. Anonymkode: b7985...a0e Hvilken kultur menes da? Muslimer drar ikke på julekonsert. Så da må det være Øst-europere,eller? Anonymkode: b9207...afc
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #35 Skrevet 13. desember 2022 Disse bråkete barna i kirke blir nok snowflakes som er vant med å få viljen sin hele tiden og ikke tåler tilsnakk.. Anonymkode: c9cc0...690 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #36 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Hele konseptet å være barn er at de ikke har lært seg alt det vi voksne kan enda. Jo det burde de lære seg. Vet du HVOR de lærer seg det? Det er ved å trene på det i situasjonen! jeg burde jo slutte å bli overrasket på et tidspunkt, men venndiagramet til folk som mener at barn ikke bør befinne seg på offentlige steder, og folk som klager på at barn ikke greier å oppføre seg på offentlige steder er en sirkel🙄 Anonymkode: fe17a...691 Etter hvajeg forstår, gjorde ikke disse foreldrene noe for å roe barna, og de tok ikke barna ut. Da er det faktisk ikke trening. Bare et egoistisk foreldrepar som ga blaffen i at barna ødela for andre. Mange sånne på offentlige steder,dessverre. På alt fra matbutikker til kirkekonserter. Anonymkode: f9ca4...5e6 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #37 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt. Det betyr ikke at man lar småsøsknene herje og bråke og ødelegge konserten. Hvis de gjør det så kan de ikke være der, da må foreldrene gå ut med dem. Normal folkeskikk. Anonymkode: 8b6f9...aeb Og da kan ikke eldste ha en forelder til stede heller. Tipper ts var den eneste som ble plaget av barn som prater og leker. Drt hørtes ikke ut som masse bråk slik ts beskriver det. Jeg ville forventet bråk når et barnekor synger. Det er ikke uvanlig at barn har småsøsken, og noen er for små til å vite hvordan man oppfører seg på «konsert». Anonymkode: fe17a...691
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #38 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men da snakker man vel til ett åringen og lar den ikke bråke å kaste leker rundt? Anonymkode: 175e8...aaf Det er en prosess og en avveining. Hvem vet om det var flere enn ts som lot seg irritere. Anonymkode: fe17a...691
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #39 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Hele konseptet å være barn er at de ikke har lært seg alt det vi voksne kan enda. Jo det burde de lære seg. Vet du HVOR de lærer seg det? Det er ved å trene på det i situasjonen! jeg burde jo slutte å bli overrasket på et tidspunkt, men venndiagramet til folk som mener at barn ikke bør befinne seg på offentlige steder, og folk som klager på at barn ikke greier å oppføre seg på offentlige steder er en sirkel🙄 Anonymkode: fe17a...691 Men hvordan lærer de og trener når de ikke får beskjed om uønsket atferd? Det er jo ingen læring i det som skjedde her hvor de oppførte seg upassende og ikke fikk beskjed. Det de lærte er jo at oppføreselen de hadde er helt ok! Anonymkode: c99d5...1a6 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #40 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du overdriver ekstremt. Som foreldre må man kunne bruke skjønn, når passer det å ta med småbarn og når passer det ikke. Det er forskjell på å ta med småbarn på barneteater og å ta dem med på julekonsert i kirken for eksempel. I noen settinger kan man ikke ta med småbarn hvis de lager bråk og ødelegger for alle andre. Jeg har hatt småbarn i mange år, og dette har aldri vært noe problem. Ikke har vi isolert oss inne, og ikke har vi ødelagt konserter med bråk og skrål. Tar du utgangspunkt i vanlig folkeskikk så kommer du langt. Anonymkode: 8b6f9...aeb Den tankegangen er jo en luksus enslige foreldre bare kan drømme om. ja hvis man er et «vi» så slipper man jo å ta det hjerteskjærende valget i mellom at andre foreldre skal bli bittelitt forstyrret eller at aldere skal være den eneste uten en forelder til stede. Anonymkode: fe17a...691
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå