AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 I kveld var vi i kirken på en julekonsert med den lokale kulturskolen og et Barne og ungdomskor. Flere ungdommer skulle fremføre rolige soliststykker. I ett område av kirken satt det en familie med to yngre barn som satt gjennom hele konserten og bråket. De lekte høylytt med medbrakte leker, kranglet og pratet. Ting ble kastet i gulvet og det var herjing. De ødela store deler av konserten for mange av oss rundt. Er det innafor å sette på plass ungene eller foreldrene i slike tilfelle? Man skulle jo tro foreldre selv forstår at den type oppførsel ikke går? Og hvorfor tar man med små barn på konsert i det hele tatt når de ikke er interessert? Anonymkode: c99d5...1a6 17 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I kveld var vi i kirken på en julekonsert med den lokale kulturskolen og et Barne og ungdomskor. Flere ungdommer skulle fremføre rolige soliststykker. I ett område av kirken satt det en familie med to yngre barn som satt gjennom hele konserten og bråket. De lekte høylytt med medbrakte leker, kranglet og pratet. Ting ble kastet i gulvet og det var herjing. De ødela store deler av konserten for mange av oss rundt. Er det innafor å sette på plass ungene eller foreldrene i slike tilfelle? Man skulle jo tro foreldre selv forstår at den type oppførsel ikke går? Og hvorfor tar man med små barn på konsert i det hele tatt når de ikke er interessert? Anonymkode: c99d5...1a6 De var selvfølgelig med foreldrene som nok var veldig interessert, men ikke hadde barnevakt. Anonymkode: 1826c...b92
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Hvordan ødela barnaprat og litt leker en barne/ungdoms-kor? Det var ikke Oslo gospel choir liksom. Syntes du virker vel sart. Anonymkode: fe17a...691 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 I et sånt tilfelle så syns jeg det er innafor å signalisere til foreldrene at de må ta med barna ut og hvis foreldrene absolutt ikke reagerer så irettesette barna og si hysj selv og plukke opp leken de kaster rundt og holde på den til konserten er over Anonymkode: a639d...9ca 27 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Selvfølgelig kan du si ifra! Hysj!! Anonymkode: f16ca...55f 17 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Hva slags type foreldre var dette? Var de norske? Anonymkode: b7985...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags type foreldre var dette? Var de norske? Anonymkode: b7985...a0e Hva har det med saken å gjøre? Innvandrere har mer folkeskikk enn nordmenn. Anonymkode: b9207...afc 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Innvandrere har mer folkeskikk enn nordmenn. Anonymkode: b9207...afc Du er ikke spor bedre med den kommentaren din om du tror det selv. Mitt inntrykk er at utlendinger ofte er ganske høylytte Anonymkode: 9ee87...64c 18 3
Mezzosoprena Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Det er helt utrolig at foreldrene selv ikke tok ansvar for dette. Jeg har alltid lært mine barn hvordan de skal oppføre seg i forskjellige settinger. Jeg hadde nok hatt lyst til å si fra i et slikt tilfelle, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde turt. 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvordan ødela barnaprat og litt leker en barne/ungdoms-kor? Det var ikke Oslo gospel choir liksom. Syntes du virker vel sart. Anonymkode: fe17a...691 Skrevet av en forelder som lar barna herje fritt og ikke lærer dem å ta hensyn til andre mennesker?? Anonymkode: 8b6f9...aeb 37 2 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 Ettersom foreldrene tydeligvis aldri var interessert i å ta noe som helst ansvar, så er de sannsynligvis ikke interessert i at andre folk forsøker å gripe inn i situasjonen deres heller. Anonymkode: 8f940...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er ikke spor bedre med den kommentaren din om du tror det selv. Mitt inntrykk er at utlendinger ofte er ganske høylytte Anonymkode: 9ee87...64c Er vel ikke jeg som lager bråk på en konsert? Vi vet vel begge at i visse kulturer er det helt andre normer for hvor mye støy man kan lage på et offentlig sted. Anonymkode: b7985...a0e 4
Mezzosoprena Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan ødela barnaprat og litt leker en barne/ungdoms-kor? Det var ikke Oslo gospel choir liksom. Syntes du virker vel sart. Anonymkode: fe17a...691 Fordi man skal lære seg å oppføre seg ut fra hva slags setting man befinner seg i. Tenk på de som står på scena da, og synger sine rolige, sarte solistsanger - barn og ungdom som er kjempestolte over hva de får til, så sitter det drittunger i salen som ikke kan å oppføre seg, og foreldre som ikke klarer å lære dem det! 23 2 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er vel ikke jeg som lager bråk på en konsert? Vi vet vel begge at i visse kulturer er det helt andre normer for hvor mye støy man kan lage på et offentlig sted. Anonymkode: b7985...a0e Ok, men visst det er utlendinger du refererer til så mener jeg de skal følge de normer og regler vi har her til lands om de velger å bosette seg her. Anonymkode: 9ee87...64c 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skrevet av en forelder som lar barna herje fritt og ikke lærer dem å ta hensyn til andre mennesker?? Anonymkode: 8b6f9...aeb Eh, nei, jeg har ikke barn. Tenkte bare at nan må regne med at småsøsken er med på eldre søskens fritidsaktiviteter. Anonymkode: fe17a...691 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du er ikke spor bedre med den kommentaren din om du tror det selv. Mitt inntrykk er at utlendinger ofte er ganske høylytte Anonymkode: 9ee87...64c Vel,mitt inntrykk er motsatt😉 Anonymkode: b9207...afc 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 Teatrica skrev (4 minutter siden): Fordi man skal lære seg å oppføre seg ut fra hva slags setting man befinner seg i. Tenk på de som står på scena da, og synger sine rolige, sarte solistsanger - barn og ungdom som er kjempestolte over hva de får til, så sitter det drittunger i salen som ikke kan å oppføre seg, og foreldre som ikke klarer å lære dem det! Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er vel ikke jeg som lager bråk på en konsert? Vi vet vel begge at i visse kulturer er det helt andre normer for hvor mye støy man kan lage på et offentlig sted. Anonymkode: b7985...a0e Visse kulturer? Å gi muslimer(det er jo alltid de som er «visse kulturer» på dette forumet) skylda for å bråke på julekonserter i kirka må jo bare være det ypperste av norsk rasisme 🤣 Anonymkode: e2de1...bf7 12 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva slags type foreldre var dette? Var de norske? Anonymkode: b7985...a0e Ja, de var norske. Helt vanlig par i 30 års alderen. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvordan ødela barnaprat og litt leker en barne/ungdoms-kor? Det var ikke Oslo gospel choir liksom. Syntes du virker vel sart. Anonymkode: fe17a...691 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh, nei, jeg har ikke barn. Tenkte bare at nan må regne med at småsøsken er med på eldre søskens fritidsaktiviteter. Anonymkode: fe17a...691 Jeg forstår at man noen ganger har med barn på arrangement. Men når de ikke klarer å oppføre seg blir jeg provosert. Burde ikke unger lære seg at man oppfører seg ulikt på en lekeplass i frilek og i en kirke under en konsert? Anonymkode: c99d5...1a6 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det må man lære seg, men å lære det tar tid (mange år). Det er ikke gjort i en håndvending å oppdra empatiske, hensynsfulle individer. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Isolere seg inne? Skal aleneforeldre aldri kunne møte op på eldstes koravsluttning fordi minstemann er ett år og ikke forstår alle kodene enda? Anonymkode: fe17a...691 Jeg gjetter disse var 4-6 år. Anonymkode: c99d5...1a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå