AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #21 Del Skrevet 14. desember 2022 Her var det mange sure damer, eller på godt gammeldags norks, kjærringer. Anonymkode: 7bf41...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 14. desember 2022 #22 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nettopp. Jeg er 45 år, og har fryktelig lyst til å tenke at det er dårlig norsk. Dessverre vet jeg at det bare vil plassere meg i kategorien "gammel, bitter, henger ikke med", så jeg jobber med å omfavne det. Anonymkode: 23c41...e3d Jeg er litt der jeg også. Men jeg liker ikke den uendelige toleransen for elendig språk. Noen må ta vare på originalspråket. Men å justere språket er normalt, det er utvikling. I dag er det ikke justering, det er likegyldighet, det er dårlig opplæring fordi lærere og journalister ikke selv har godt nok språk, og det er et mylder av utlendinger som ikke kan språket og lydene. En kan kalle det utvikling, men er nok heller en utfordring. Dersom vi lener oss tilbake og kaller det naturlig grammatisk utvikling, vil vi falle på ryggen med et brak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #23 Del Skrevet 14. desember 2022 Kom til å tenke på at sønnen på snart fire faktisk snakker vesentlig bedre norsk enn mange som er både opp mot og over tjue. Selv om han ikke snakker 100% perfekt enda er han mye nærmere enn mange ungdommer. Det sier lite om ham, men desto mer om de som burde hatt en bedre utvikling. Han kan finne på å spørre hvorfor noen ungdommer snakker feil og rart, og det burde gjøre enhver ungdomsforelder flau. Anonymkode: 5fb11...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #24 Del Skrevet 14. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Her var det mange sure damer, eller på godt gammeldags norks, kjærringer. Anonymkode: 7bf41...208 Det er ikke bare språket man har problemer med, ser jeg, men også argumentasjonsevnen. Anonymkode: 93a2d...e07 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #25 Del Skrevet 14. desember 2022 Noen her synes å mene at all endring av språket er noe vi burde applaudere og kaller dette naturlig utvikling. Det er det ikke. Jeg har selv hørt språkprofessorer kalle dette for dårlig norsk. Selv om det virker skrekkelig uintelligent så vil jeg likevel ikke skylde på intelligensen, men snarere språklig latskap. Vi har et rikt mangefasettert språk som kan utrykke absolutt det vi ønsker. Det er synd å ødelegge det pga nettopp sløvhet. Anonymkode: 9a7c5...c28 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 14. desember 2022 #26 Del Skrevet 14. desember 2022 Drizzt skrev (På 12.12.2022 den 9.40): Dette her er mine observasjoner og min erfaring. Jeg har bodd her lenge nok nå for å se en veldig uheldig utvikling. De siste årene har elever på videregående skole endret veldig på språket sitt og bruker en heftig blanding av norske og engelske ord i en og samme setning. De engelske ordene er helst med kunstig engelsk uttale og er ord som det finnes veldig gode norske ord for og ikke noen spesielle ord det ikke finnes en god oversettelse eller et alternativ på norsk for. Hva skjer på norske skoler oppover i klassene? Er det veldig lite fokus på norsk? Svikter lærerne helt? Er det samfunnet som utvikler seg i feil retning og lærerne ikke klarer å bremse det? For det er ufattelig stygt å høre det fra unge som er norske og garantert kan de norske ordene også. Jeg kan forstå utlendinger som er tidlig i læringen av norsk og lager setninger med blanding av norske og engelske ord, men det er uakseptabelt fra folk som kan norsk og mest sannsynlig har det som morsmål. Just å gi et eksempel på what jeg snakker om here og hvor bad det høres ut. Det er et helt naturlig fenomen som blant annet kommer av språkkontakt og språkutvikling. Det er heller ikke noe nytt at ungdomsspråk skiller seg fra voksenspråk. I norsk skole undervises det ikke i normer for talespråk fordi talespråket ikke er normert. Det er ikke slik at disse ungdommene ikke kan norsk, de kan både norsk og engelsk, og velger aktivt å bruke begge deler. Å forklare dem at dette er "feil" vil nok ga liten effekt, eller gi dem lyst til å gjøre det mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #27 Del Skrevet 14. desember 2022 Fordi absolutt alt av underholdning de ser og hører på er fremmedspråklig. Sånn er det for meg også, og jeg er 36 år gammel. Jeg ser og hører på 90% engelsk, 1% norsk, 9% "andre" språk. Ofte glemmer jeg hva forskjellige ting heter på norsk, og må rett og slett si det på engelsk. Anonymkode: a52a7...f3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 14. desember 2022 #28 Del Skrevet 14. desember 2022 Fordi det er så kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult å blande inn amerikanske ord i hver setning. De høres ut som en gammel oldefar som har bodd i Amerika det meste av sitt liv, men som husker litt norsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #29 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi absolutt alt av underholdning de ser og hører på er fremmedspråklig. Sånn er det for meg også, og jeg er 36 år gammel. Jeg ser og hører på 90% engelsk, 1% norsk, 9% "andre" språk. Ofte glemmer jeg hva forskjellige ting heter på norsk, og må rett og slett si det på engelsk. Anonymkode: a52a7...f3d Støtter denne. Det er jo også en kraftig nedgang i hvor mange nordmenn (kanskje spesielt ungdom) som leser bøker, noe som jo er en viktig kilde til godt språk. Nå er bøker, aviser og radio byttet ut med Netflix, TikTok, og Spotify - og da blir det sånn. Anonymkode: 82ae3...cde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 14. desember 2022 Forfatter #30 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Preposisjoner, kasus og pronomen er i fritt fall om dagen og skriftspråket radbrekkes. Eks: Hvordan parkett skal jeg velge? Han snakket til hun. Jeg gremmes og tenker med en gang at dette henger sammen med å ikke være skarpeste kniven i skuffen. Men så merker jeg selv at det er merkbart bare å høre på et program fra 90-tallet og forskjellene er tydelige. Leste nettopp en mastergrad med topp karakter. Skriftspråket var helt elendig til tross. Så jeg gir opp og ønsker ikke å bli en tante Sofie. Klarer likevel ikke å korrigere mine voksne barn som pusher 30-årene og sier «basicly» i annenhver setning. Da renner det blod ut av ørene mine pga påkjenningen…. Anonymkode: d79c5...4c7 Kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg som utlending gremmes selv og tenker også at et slikt språk henger sammen med å ikke være skarpeste kniven i skuffen. Eventuelt at det er en mote som unge henger seg på fordi de mangler evnene å tenke selvstendig og ta riktig beslutning. Basicly? For et ord. Jeg sier også av og til ''basic'' når jeg mener ''grunnleggende'', men prøver å tenke på det og bruke riktig ord, nemlig grunnleggende. Kanskje må det skrives ordbok for unge hvor de kan finne det norske ordet for de engelske de bruker. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ikke cap. De har omtrent hvert fall ett ord i hver setning på another language. De jet'er, chatter, slider og syns at norske ord er gammeldagse. Jeg retter konsekvent på mine unger. Så lenge det finnes et norsk ord så er det det som skal være førstevalget. Men så er jeg sykt gammal da. Født på 1900-tallet liksom, så langt tilbake at jeg ikke svarer med fødselsåret mitt når noen spør hvor gammel jeg er. Det er visst ikke like kult å være en 86'er som en 03'er 🤷🏼♀️ Anonymkode: 3ba14...844 Det er synd og trist at de synes deres eget morsmål er gammeldags. Norsk er ikke akkurat et språk mange i verden snakker og hvis de unge skal slutte med det, er det ikke mange generasjoner før språket forsvinner helt. Det er bra at du retter dem. Mine er fortsatt små, men de snakker rent norsk og jeg er også konsekvent å lære dem det norske ordet. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er ikke dette et typisk oslo-fenomen? Høre svært få som snakker slik andre steder. Så vil tro det er en blanding av pakkisnorsk og gramatisk-sleng. Anonymkode: eb1b5...e52 Jeg vet ikke, bor ikke i Oslo selv, men hører dette her hvor jeg bor. Det er ikke pakkisnorsk, men engelske ord som erstatter norske ord. Det er heller ikke snakk om spesifikke engelske ord som ikke har et norsk alternativ, men helt vanlige engelske ord som har et norsk alternativ. Da burde det norske ordet vært førstevalget. For meg vitner denne utviklingen til svært fattig vokabular på eget morsmål hos de unge og her feiler både skole og foreldre å lære barna norsk. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 14. desember 2022 Forfatter #31 Del Skrevet 14. desember 2022 Paramount skrev (3 timer siden): Jeg er litt der jeg også. Men jeg liker ikke den uendelige toleransen for elendig språk. Noen må ta vare på originalspråket. Men å justere språket er normalt, det er utvikling. I dag er det ikke justering, det er likegyldighet, det er dårlig opplæring fordi lærere og journalister ikke selv har godt nok språk, og det er et mylder av utlendinger som ikke kan språket og lydene. En kan kalle det utvikling, men er nok heller en utfordring. Dersom vi lener oss tilbake og kaller det naturlig grammatisk utvikling, vil vi falle på ryggen med et brak. Jeg har null problemer med at noen mener jeg er ''gammel'' når jeg fortsatt har et stykke til jeg bikker 40 og mener dagens unge snakker elendig sitt eget morsmål. Igjen, det er ikke snakk om utlendinger som lærer språket og gjør feil, men om helnorske elever på videregående som snakker feil og bryter flere språkregler. Men det er blitt verre de siste årene, jeg hører det mye mer nå enn for noen år siden. Så utviklingen i den grad den kan kalles for utvikling er egentlig regresjon - det motsatte av progresjon. Svartfugl skrev (58 minutter siden): Det er et helt naturlig fenomen som blant annet kommer av språkkontakt og språkutvikling. Det er heller ikke noe nytt at ungdomsspråk skiller seg fra voksenspråk. I norsk skole undervises det ikke i normer for talespråk fordi talespråket ikke er normert. Det er ikke slik at disse ungdommene ikke kan norsk, de kan både norsk og engelsk, og velger aktivt å bruke begge deler. Å forklare dem at dette er "feil" vil nok ga liten effekt, eller gi dem lyst til å gjøre det mer. Har det vært vanlig for norsk ungdom å snakke 50-50 norske og engelske ord i samme setning i flere tiår? Det har jeg ikke fått med meg siden jeg ikke har vokst opp her. Da jeg kom hit snakket norsk ungdom fortsatt norsk med noen ''egne'' moderne ord ''gamlingene'' ikke forsto, men dette med å bruke engelske ord istedet for helt vanlige norske ord i en kontekst hvor det er naturlig å bruke de norske ordene - det er nytt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. desember 2022 #32 Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må si jeg syns det er vittig. Min datter på 12 sier «jeg finner det dumt at…» og spør meg om devastated er norsk. Så fornorsker hun det og sier «devastert». Hun sier også at hun navnet bamsen, i stedet for å gi bamsen navn. Anonymkode: 88e71...ddb Lignende ting gjør min sønn i tjueårene også, når han prater. Han snakker amerikansk hver dag på nett, og har plukket opp ekstra mange ord og uttrykk. Noen ganger når han skal snakke med meg, så oversetter han amerikanske uttrykk og grammatikk direkte, i stedet for å bruke de norske begrepene og ordene for dette. Noe som kan gi temmelig rare setninger på "norsk". Jeg blir litt småsprø av det noen ganger...! Jeg sier i fra da, at "det heter ikke det på norsk, på norsk bruker vi uttrykket blablabla, ikke en direkte oversettelse fra engelsk". Han kommer ikke med noen klager, da. Endret 14. desember 2022 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #33 Del Skrevet 14. desember 2022 Dette er smuuuudd / wacked, for eksempel. Jeg skjemmes hver gang. Men det er vel sånne ting som er kult eller "trendy" for tiden... Anonymkode: 34cfc...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #34 Del Skrevet 14. desember 2022 Skolene bygges ned og kullene blir dummere for hvert år Anonymkode: 8a05b...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 14. desember 2022 #35 Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) Er ikke bare ungdom. Jeg jobber med folk som har såvidt tippet 40 og noen som snart er 40. Det snakkes veldig mye engelske ord i helt vanlige setninger som kan feks omhandle julegaver, problemer med bilen etc. Da settes det engelske ord inn og til dags dato har jeg ikke forstått hvorfor de må blande inn engelsk. Veldig ofte kan de si setninger fra filmer frem og tilbake, så ler de seg omtrent skakke etterpå. Jeg skjønner jo hva de sier, men skjønner ikke hva poenget med å slenge ut hele setninger på engelsk frem og tilbake. Jeg kjenner jeg bare ikke gidder å involvere meg med det de snakker om, det er ikke jobbrelatert. De fleste som snakker sånn gamer mye og ser på serier ala «Game of thrones», jeg for min del trudde Game of thrones var ett dataspill når jeg fikk spørsmål om hva jeg syntes om det. Jeg bare svarte at jeg ikke gamer 😂 Jeg reagerer også på setninger her inne feks: Kan jeg si til hun at middagen er ferdig? Jeg ville brukt henne i denne setningen. Også er det disse som sier sjosk, sjylling, sjole osv, ærlig talt dette hørte aldri jeg når jeg vokste opp, dette har kommet i nyere tid. Hadde mine barn snakket sånn så hadde jeg korrigert de hver bidige gang helt til de snakket ordentlig. Endret 14. desember 2022 av Eva-Lena 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #36 Del Skrevet 14. desember 2022 Drizzt skrev (På 12.12.2022 den 9.40): Dette her er mine observasjoner og min erfaring. Jeg har bodd her lenge nok nå for å se en veldig uheldig utvikling. De siste årene har elever på videregående skole endret veldig på språket sitt og bruker en heftig blanding av norske og engelske ord i en og samme setning. De engelske ordene er helst med kunstig engelsk uttale og er ord som det finnes veldig gode norske ord for og ikke noen spesielle ord det ikke finnes en god oversettelse eller et alternativ på norsk for. Hva skjer på norske skoler oppover i klassene? Er det veldig lite fokus på norsk? Svikter lærerne helt? Er det samfunnet som utvikler seg i feil retning og lærerne ikke klarer å bremse det? For det er ufattelig stygt å høre det fra unge som er norske og garantert kan de norske ordene også. Jeg kan forstå utlendinger som er tidlig i læringen av norsk og lager setninger med blanding av norske og engelske ord, men det er uakseptabelt fra folk som kan norsk og mest sannsynlig har det som morsmål. Just å gi et eksempel på what jeg snakker om here og hvor bad det høres ut. Jeg tror det er stor forskjell på miljøer her. Min opplevelse er at det ikke er særlig utbredt å snakke 50-50, slik som du beskriver her. Det er kun enkelte som gjør dette, og de gjør det for å fremstå som ekstra "internasjonale". Mens det de oppnår for det meste er å fremstå som litt dumme eller dårlige i norsk. Min erfaring med dagens ungdom, særlig i ungdomsskole/VGS alder er derimot at de generelt sett snakker norsk når de snakker norsk. Og at de snakker engelsk når de snakker engelsk. For de kan gjerne begge deler omtrent like godt. Dette gjør at de også får flere utfordringer med at de blander ord mellom språkene, eller at de ikke husker/vet hva noe heter på det andre språket. Det er jo sånn at dagens unge har vokst opp med at youtube er på engelsk, og at mye informasjon de skal finne finnes på internett, på engelsk. De lærer engelsk tidligere, og bruker det hyppigere. Når de spiller dataspill sammen f.eks. Dermed "roter de mer med" setningsoppbygging enn det vi "voksne" kanskje gjør. Jeg er uenig i at dette er en uheldig utvikling. Men jeg ser ikke helt hvordan man skal endre på noe for å få barn og unge til å fokusere mer på å bruke norsk. Det er jo ikke en utelukkende dårlig ting at de er gode i engelsk. Anonymkode: 35fb1...a8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 14. desember 2022 #37 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 16.03): Klarer likevel ikke å korrigere mine voksne barn som pusher 30-årene og sier «basicly» i annenhver setning. Ha ha, ja du kan spøke, du. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #38 Del Skrevet 14. desember 2022 forumskvinnen skrev (4 timer siden): det er morsomt, de fleste koser seg med det og syns det er gøy, ungdommer lærer fortsatt nye ord, de har engelsk faget fortsatt og syns det er artig å bruke engelsk også. det har også blitt en liten vanesak med tanke på at mange kommuniserer med folk fra andre land og blir da påvirket i språket, teknologien har bare kommet så langt at det er enkelt for oss alle å snakke med flere, jeg syns det er en fin ting at ungdommer er så kloke at de kan flere språk like godt som morsmålet, det krever mye trening Problemet er jo at de faktisk ikke kan sitt eget morsmål engang. Selv når de bruker norske ord, bruker de ofte uttrykk som ikke gir mening på norsk. "Jeg hadde den beste tiden av livet mitt" hørte jeg en innvandrerungdom si i et intervju. Dette gir jo egentlig ingen mening på norsk. "Care" er noe de sier i motsatt betydning. De rasserer både engelsk og eget språk, og gudene vet hvor mange andre språk de eventuelt tror de kan. Anonymkode: 34520...7f9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #39 Del Skrevet 14. desember 2022 Har mindre problemer med engelske ord enn generell svak uttale. Anonymkode: f57df...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 14. desember 2022 #40 Del Skrevet 14. desember 2022 Drizzt skrev (På 12.12.2022 den 9.40): Dette her er mine observasjoner og min erfaring. Jeg har bodd her lenge nok nå for å se en veldig uheldig utvikling. De siste årene har elever på videregående skole endret veldig på språket sitt og bruker en heftig blanding av norske og engelske ord i en og samme setning. De engelske ordene er helst med kunstig engelsk uttale og er ord som det finnes veldig gode norske ord for og ikke noen spesielle ord det ikke finnes en god oversettelse eller et alternativ på norsk for. Hva skjer på norske skoler oppover i klassene? Er det veldig lite fokus på norsk? Svikter lærerne helt? Er det samfunnet som utvikler seg i feil retning og lærerne ikke klarer å bremse det? For det er ufattelig stygt å høre det fra unge som er norske og garantert kan de norske ordene også. Jeg kan forstå utlendinger som er tidlig i læringen av norsk og lager setninger med blanding av norske og engelske ord, men det er uakseptabelt fra folk som kan norsk og mest sannsynlig har det som morsmål. Just å gi et eksempel på what jeg snakker om here og hvor bad det høres ut. Du vet at dette er et tema som har en tendens til å dukke opp når en selv har nådd et visst stadium i livet? Der det "de unge" gjør er gæernt i forhold til hva dere pleide å gjøre da du var i samme alder 😊 Du er helt normal, og det er de også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå