Drizzt Skrevet 12. desember 2022 #1 Del Skrevet 12. desember 2022 Dette her er mine observasjoner og min erfaring. Jeg har bodd her lenge nok nå for å se en veldig uheldig utvikling. De siste årene har elever på videregående skole endret veldig på språket sitt og bruker en heftig blanding av norske og engelske ord i en og samme setning. De engelske ordene er helst med kunstig engelsk uttale og er ord som det finnes veldig gode norske ord for og ikke noen spesielle ord det ikke finnes en god oversettelse eller et alternativ på norsk for. Hva skjer på norske skoler oppover i klassene? Er det veldig lite fokus på norsk? Svikter lærerne helt? Er det samfunnet som utvikler seg i feil retning og lærerne ikke klarer å bremse det? For det er ufattelig stygt å høre det fra unge som er norske og garantert kan de norske ordene også. Jeg kan forstå utlendinger som er tidlig i læringen av norsk og lager setninger med blanding av norske og engelske ord, men det er uakseptabelt fra folk som kan norsk og mest sannsynlig har det som morsmål. Just å gi et eksempel på what jeg snakker om here og hvor bad det høres ut. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er ikke dårlig norsk, det er språkutvikling og gir ofte fullstendig mening innenfor grammatiske rammer. Språk er i konstant utvikling, og akkurat nå låner vi mye fra engelsk. Anonymkode: 10193...79b 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke dårlig norsk, det er språkutvikling og gir ofte fullstendig mening innenfor grammatiske rammer. Språk er i konstant utvikling, og akkurat nå låner vi mye fra engelsk. Anonymkode: 10193...79b Nettopp. Jeg er 45 år, og har fryktelig lyst til å tenke at det er dårlig norsk. Dessverre vet jeg at det bare vil plassere meg i kategorien "gammel, bitter, henger ikke med", så jeg jobber med å omfavne det. Anonymkode: 23c41...e3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Del Skrevet 13. desember 2022 Fordi NRK vil ha SE som deres forbilde og hun kommuniserer jo mest med rumpa si Anonymkode: 8beef...c91 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 13. desember 2022 #5 Del Skrevet 13. desember 2022 Jeg er lykkelig så lenge vi ikke henter svenske lånord. "Svorsk" er noe av det aller jævligste jeg hører. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er bare du som holder på å bli gammel Akkurat slik du syntes eldre snakket "gammeldags" den gang du var tenåring. Anonymkode: ea78c...afd 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Del Skrevet 13. desember 2022 Preposisjoner, kasus og pronomen er i fritt fall om dagen og skriftspråket radbrekkes. Eks: Hvordan parkett skal jeg velge? Han snakket til hun. Jeg gremmes og tenker med en gang at dette henger sammen med å ikke være skarpeste kniven i skuffen. Men så merker jeg selv at det er merkbart bare å høre på et program fra 90-tallet og forskjellene er tydelige. Leste nettopp en mastergrad med topp karakter. Skriftspråket var helt elendig til tross. Så jeg gir opp og ønsker ikke å bli en tante Sofie. Klarer likevel ikke å korrigere mine voksne barn som pusher 30-årene og sier «basicly» i annenhver setning. Da renner det blod ut av ørene mine pga påkjenningen…. Anonymkode: d79c5...4c7 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er ikke cap. De har omtrent hvert fall ett ord i hver setning på another language. De jet'er, chatter, slider og syns at norske ord er gammeldagse. Jeg retter konsekvent på mine unger. Så lenge det finnes et norsk ord så er det det som skal være førstevalget. Men så er jeg sykt gammal da. Født på 1900-tallet liksom, så langt tilbake at jeg ikke svarer med fødselsåret mitt når noen spør hvor gammel jeg er. Det er visst ikke like kult å være en 86'er som en 03'er 🤷🏼♀️ Anonymkode: 3ba14...844 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Del Skrevet 13. desember 2022 Haha, minner meg om en episode jeg hadde med min mor for en tid tilbake. Hun er i 60-årene, jeg er i 40-årene og min sønn er 16. Vi hadde en samtale, og jeg fortalte noe og sa noe ala ..."og så kom det en random fyr forbi...". Min mor reagerte sterkt og begynte å komme med disse argumentene som i HI, og hun hadde hørt på Språkrådet, og dessuten visste hun ikke hva det betydde. For noen år tilbake, måtte jeg forklare henne hva å chille betyr... Altså, de vokste opp på 60-tallet, og hadde stereoanlegg, allerede da het det jo f.eks rewind, play, record, osv.... Vi lever i en globalisert verden i dag. På tide å prøve å henge litt med i utviklingen, tenker jeg. Anonymkode: d2d66...f2a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er pinlig å høre på, og ikke bare litt. Det er så mye som er galt. Både ordvalg, grammatikk og uttale er på feil jorde. Anonymkode: 5fb11...f82 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Del Skrevet 14. desember 2022 Er ikke dette et typisk oslo-fenomen? Høre svært få som snakker slik andre steder. Så vil tro det er en blanding av pakkisnorsk og gramatisk-sleng. Anonymkode: eb1b5...e52 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Del Skrevet 14. desember 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke dårlig norsk, det er språkutvikling og gir ofte fullstendig mening innenfor grammatiske rammer. Språk er i konstant utvikling, og akkurat nå låner vi mye fra engelsk. Anonymkode: 10193...79b Jeg er så ufattelig lei «språkutvikling». Man høres tilbakestående og dum ut med for mye innblanding av engelske ord i norsk. Jeg er amerikansk statsborger. JEG bruker ikke mange engelske ord på norsk når jeg er i Norge. 10 hours ago, AnonymBruker said: Leste nettopp en mastergrad med topp karakter. Skriftspråket var helt elendig til tross. Anonymkode: d79c5...4c7 Tiden er forbi da skriftspråket telte inn i karakteren. Det hadde sikkert blitt stryk, eller dårlig karakter ellers. Anonymkode: 8426b...2d5 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Del Skrevet 14. desember 2022 Ikke bare bruker de mange engelske ord. De bruker de engelsken ordene ofte feil, gir dem feil betydning enn de opprinnelig har. Anonymkode: 01e2c...22b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sonit Skrevet 14. desember 2022 #14 Del Skrevet 14. desember 2022 Språk er hele tiden i utvikling. Og vi er er flerkulturelt samfunn me låneord og aksenter derfra. Synes det er spennende jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er ikke dårlig norsk, det er språkutvikling og gir ofte fullstendig mening innenfor grammatiske rammer. Språk er i konstant utvikling, og akkurat nå låner vi mye fra engelsk. Anonymkode: 10193...79b Fordi man i Norge helst skal være så dårlige som mulig. 🥹 Anonymkode: 28f19...929 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg må si jeg syns det er vittig. Min datter på 12 sier «jeg finner det dumt at…» og spør meg om devastated er norsk. Så fornorsker hun det og sier «devastert». Hun sier også at hun navnet bamsen, i stedet for å gi bamsen navn. Anonymkode: 88e71...ddb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #17 Del Skrevet 14. desember 2022 Enda en ting som er skolen/lærernes feil? Å styre hvordan elever snakker er ikke lærernes jobb. Dette har de heller ikke lært på skolen, sosiale medier har nok stor påvirkning. Anonymkode: 4ea3b...c89 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #18 Del Skrevet 14. desember 2022 Man kan kalle det "språkutvikling", men det er i så fall en utvikling jeg ikke liker. Jeg forstår at ting endrer seg og at ting ikke kan forbli slik det var når jeg var liten. Men for meg er det ikke en god utvikling når språket blir fordummet og forenklet. Anonymkode: 93a2d...e07 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #19 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er ikke dårlig norsk, det er språkutvikling og gir ofte fullstendig mening innenfor grammatiske rammer. Språk er i konstant utvikling, og akkurat nå låner vi mye fra engelsk. Anonymkode: 10193...79b Sånn bortsett fra at mange språk forsvinner fordi de ikke blir tatt vare på? Anonymkode: ab72c...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
forumskvinnen Skrevet 14. desember 2022 #20 Del Skrevet 14. desember 2022 det er morsomt, de fleste koser seg med det og syns det er gøy, ungdommer lærer fortsatt nye ord, de har engelsk faget fortsatt og syns det er artig å bruke engelsk også. det har også blitt en liten vanesak med tanke på at mange kommuniserer med folk fra andre land og blir da påvirket i språket, teknologien har bare kommet så langt at det er enkelt for oss alle å snakke med flere, jeg syns det er en fin ting at ungdommer er så kloke at de kan flere språk like godt som morsmålet, det krever mye trening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå