Gå til innhold

Jeg tror min søster hater meg 🤨


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 9.06):

Da jeg sa at det var legen som anbefalte influensavaksinen pga at jeg hadde havnet i risikogruppe i løpet av året pga long covid, hisset hun seg opp og mente at alle tok vaksinen på apoteket nå uavhengig av risikogruppe, dessuten var det kun de som hadde kreft, diabetes, fedme og kols som var i risikogruppene.

Ts

Anonymkode: d4938...bcb

Ikke diskuter sånt med henne . Hun er en bedreviter . Sikkert ikke så godt likt generelt . Bare svar litt svevende : alt som angår min helse / vaksinering , tar jeg med min fastlege .  La oss heller prate om noe hyggelig . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 12.55):

Det merkelige er at hun selv mener at hun har rett i det hun sier.

Lyset er på men det er ingen hjemme...

Ts

Anonymkode: d4938...bcb

La hun få tro at hun har rett . Hele hennes eksistens går ut på å ha rett / vite best . Diskutere med sånne er som å pisse i motvind . Ikke bruk energi på det. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om hun bare snakker ut hos deg? Si ifra til henne at du ikke orker å høre på greiene hennes så slipper du det. Hver gang hun forsøker så be henne om å finne noen andre å prate med. 

Anonymkode: ad4bb...9aa

Jo jeg tror hun ventilerer til meg for å få ut all edder og galle hun har inni seg, men hun blir veldig provosert over at jeg ikke er frisk, for det virker som om hun mener at jeg da tar opp konkurransen med henne om å være syk.

Det er helt tullete men da hun var helt frisk/ ikke hadde noe plager  var hun veldig mye hyggeligere mot meg, men når hun fikk plager da begynte hun å slenge dritt.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo jeg tror hun ventilerer til meg for å få ut all edder og galle hun har inni seg, men hun blir veldig provosert over at jeg ikke er frisk, for det virker som om hun mener at jeg da tar opp konkurransen med henne om å være syk.

Det er helt tullete men da hun var helt frisk/ ikke hadde noe plager  var hun veldig mye hyggeligere mot meg, men når hun fikk plager da begynte hun å slenge dritt.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Stol på at folk som har det bra med seg selv , vil andre vel . Hun har det definitivt ikke godt med seg selv . Å noe kjedeligere enn å diskutere sykdom finnes vel ikke . Så si det til henne , at du ikke orker diskutere sykdom / plager . Hverken dine eller hennes . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at når hun har gjort seg opp en idé om hvordan noe er så er det sånn, og når du opplever noe som strider mot hvordan hun tror det er så må det være du som tar feil eller overdriver. Du trenger ikke å finne deg i slik oppførsel. Du har veldig gode grunner for de valgene du tar. Det er din kropp og din helse.

Anonymkode: 5c5e5...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo jeg tror hun ventilerer til meg for å få ut all edder og galle hun har inni seg, men hun blir veldig provosert over at jeg ikke er frisk, for det virker som om hun mener at jeg da tar opp konkurransen med henne om å være syk.

Det er helt tullete men da hun var helt frisk/ ikke hadde noe plager  var hun veldig mye hyggeligere mot meg, men når hun fikk plager da begynte hun å slenge dritt.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Du har et ansvar for å kommunisere. Du kan ikke bare lene deg tilbake og ikke gjøre noe. Du må snakke med henne!

Anonymkode: 7f2cb...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du har et ansvar for å kommunisere. Du kan ikke bare lene deg tilbake og ikke gjøre noe. Du må snakke med henne!

Anonymkode: 7f2cb...af8

Hvis du har lest det jeg har skrevet i denne tråden så kommuniserer jeg med henne, men det er ikke så lett for hun blir sint og begynner å slenge dritt til meg.

Det er vanskelig for meg å være saklig for jeg blir så provosert når hun koker i hop dritt om meg og kritiserer meg.

Hun har gjort seg opp en mening om meg og andre hun ikke liker, da går det ikke an å forandre den meningen.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster hater meg også, joine klubben av folk med søstre som hater dem... sånn kan søstre være.

Anonymkode: cd561...a0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du har lest det jeg har skrevet i denne tråden så kommuniserer jeg med henne, men det er ikke så lett for hun blir sint og begynner å slenge dritt til meg.

Det er vanskelig for meg å være saklig for jeg blir så provosert når hun koker i hop dritt om meg og kritiserer meg.

Hun har gjort seg opp en mening om meg og andre hun ikke liker, da går det ikke an å forandre den meningen.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Hold deg unna. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: ad4bb...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor forteller du henne alt dette? Slutt.

Jeg forteller mamma at jeg sliter helsemessig, og siden jeg er sykemeldt fra jobb så er det jo litt vanskelig å skjule.

Hvorfor skal jeg skjule for min familie at jeg ikke er frisk?

Ts

Anonymkode: d4938...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forteller mamma at jeg sliter helsemessig, og siden jeg er sykemeldt fra jobb så er det jo litt vanskelig å skjule.

Hvorfor skal jeg skjule for min familie at jeg ikke er frisk?

 

Jeg spurte vel hvorfor du deler dette med din søster? Jeg ser ikke hva din mor hat med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte vel hvorfor du deler dette med din søster? Jeg ser ikke hva din mor hat med saken å gjøre?

Mamma og min søster har veldig mye kontakt og min søster ringer henne én til flere ganger daglig for å klage, siden hun bruker min mor som psykolog.

Mamma forteller henne da hvordan jeg har det.

I en familie er det naturlig at man snakker sammen og vet hvordan de forskjellige familiemedlemmene har det, men med min søster går tydeligvis ikke dette an.

Ts

Anonymkode: d4938...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mamma og min søster har veldig mye kontakt og min søster ringer henne én til flere ganger daglig for å klage, siden hun bruker min mor som psykolog.

Mamma forteller henne da hvordan jeg har det.

I en familie er det naturlig at man snakker sammen og vet hvordan de forskjellige familiemedlemmene har det, men med min søster går tydeligvis ikke dette an.

Ts

Anonymkode: d4938...bcb

Sånn ja. Du får bare snakke bort at hun spør deg direkte. Si noe vas og bytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 8.56):

Min søster er ute etter å ta meg hver gang vi møtes.

Hun er veldig selvopptatt og mener alltid at hun tar de beste valgene, og har liten forståelse for at andre hun ikke er venn med/ ikke liker  opplever livet anderledes enn henne.

Feks:

I fjor maste hun mye om Coronavaksinering, og rakket ned på de som ikke vaksinerte seg av forskjellige grunner.

Hun mente at man ikke fikk korona hvis man var trippelvaksinert!

Jeg sliter mye med det autonome nervesystemet etter en hodeskade, og var skeptisk til å vaksinere meg fordi jeg var redd for at jeg kunne bli mer utmattet enn hva jeg allerede var.

Vaksinerte meg til slutt, men litt senere enn min aldersgruppe.

Rakk 2 vaksiner før jeg ble syk og da klarte jeg å smitte henne også.

Fikk ekstremt mye kjeft fordi jeg fikk Corona og smittet henne, og hun mente jeg ikke hadde tatt nok hensyn men det hadde jeg siden jeg bor sammen med en mann som får cellegiftbehandling, så jeg levde ganske isolert og hadde bare uflaks.

Jeg endte opp med long covid og har dette året vært veldig syk med utmattelse og konstant luftveisinfeksjoner men hun mener det er bare tull og at jeg må slutte å kjenne etter på symptomer.men fastlege anbefalte meg å ta influensavaksinen og dum og det gjorde jeg og fikk voldsom hodepine som bivirkning da Jeg fortalte til min søster noen hånlig og sa at det var det dumme stund hadde hørt at jeg måtte slutte å dramatisere. Jeg sa at min lege fortalte at hodepine var Den vanligste bivirkninger og at det står i Felleskatalogen og at det kan ha en sammenheng med at jeg har long covid i kroppen som har gitt meg dette når influensavaksine hadde det vært noen andre eller noen likte som hadde fortalt henne det samme som jeg gjorde så hadde hun reagert på en hyggelig måte og vart empatisk.

Planen min var å ta den siste Corona vaksinen, men legen min har sagt at jeg ikke skal gjøre det så lenge jeg sliter med hodepine etter influensavaksinen.

I julen kommer jeg til å bli kryssforhørt av min søster hvilke vaksiner jeg har tatt, og da må jeg bare lyve å si at jeg har tatt den siste Coronavaksinen. nokså kan legge til at Hun er min storesøster og har alltid vært dominerende mot meg.

Er dette vanlig oppførsel av storesøstre?

Anonymkode: d4938...bcb

Må dere diskutere sykdom når dere treffes? Kan du ikke si at du ikke vil snakke om sykdom når familien treffes. 

Anonymkode: e1122...61c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldste i flokken har dessverre en lei tendens til å bli litt «bedrevitere» De har jo naturlig nok vært det i oppveksten, og de forstår ikke alltid at resten av flokken og blir voksne. De vet alltid best, og vil alltid ha rollen som storesøster eller bror. 
 

Min tror alltid hen vet best, men jeg elsker hen på tross av det. 
som minst i flokken har jeg mine ting jeg og. Vi blir ikke upåvirket over hvem vi er i flokken 😊

Anonymkode: deab7...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor i huleste gidder du å ha kontakt med henne egentlig? Ja, hun er søsteren din, men hva så? Familiebånd er ikke ensbetydende med at man må ha kontakt!

Og om du absolutt vil fortsette å ha kontakt med henne, så slutt å fortell henne ting! Bare vær helt overfladisk og jatt med! Og ikke fortell mammaen din ting du ikke vil skal komme videre!

Anonymkode: c8dc7...ba8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må dere diskutere sykdom når dere treffes? Kan du ikke si at du ikke vil snakke om sykdom når familien treffes. 

Anonymkode: e1122...61c

Hun begynner å fortelle med en gang hvor mye hun sliter, og at hun går på arbeid og står på til tross for hennes plager, og så bagatelliserer hun det som jeg sliter med. Merker godt at venninnene hennes kan feile alt mulig og hun har full empati, men når det gjelder meg eller noen av de "feite suggene på jobb" som hun omtaler de som, så er det ingen nåde.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor i huleste gidder du å ha kontakt med henne egentlig? Ja, hun er søsteren din, men hva så? Familiebånd er ikke ensbetydende med at man må ha kontakt!

Og om du absolutt vil fortsette å ha kontakt med henne, så slutt å fortell henne ting! Bare vær helt overfladisk og jatt med! Og ikke fortell mammaen din ting du ikke vil skal komme videre!

Anonymkode: c8dc7...ba8

Jeg ser henne kun når jeg er på besøk hos mine foreldre siden hun bor i nærheten, ellers har jeg null kontakt med henne. Hvis hun ringer en sjelden gang eller sender en melding, så svarer jeg kort og høflig.

Ts 

Anonymkode: d4938...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik person i familien og vet at det ikke er lett.

Det beste rådet jeg har er å si til henne "Jeg har ikke lyst å snakke om helsa mi nå som det er jul og vi skal ha det hyggelig. Nå vil jeg høre om den nye naboen til mamma." Allier deg gjerne med noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...