Gå til innhold

Manglende p-plass i borettslaget pga "uvedkommende" tar plassene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne er på riktig underforum, men jeg prøver!

Er det noen som har noen forslag til hvordan dette kan løses?  Jeg bor i et borettslag hvor vi har x antall biloppstillingsplasser tilgjengelig. I ukedagene er det stort sett ingen problem, men når helgen kommer, så fylles p-plassene opp av biler som ikke hører hjemme der. Det vil si, eierne av bilene har ingen tilknytning til vårt borettslag.  Det står et skilt ved innkjøringen om at det er privat plass og at overtredelse kan føre til borttauing på eiers regning, men dette har vist seg å være vanskelig å få til.  Nå har det blitt så ille at man nesten ikke tør å kjøre ut i helgene, i fare for å ikke finne p-plass når man kommer hjem igjen. 

Noen som har vært borti noe liknende og som har noen gode råd/idéer?  

Anonymkode: b0af2...a17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bodd i noen borettslags igjennom mine år, har sett litt forskjellig, de første jeg kom på nå er sånn: 

Ett borettslag som gjorde det slik:
Borettslaget leier ett parkeringsselskap til å føre kontroll, borettslaget gir ut parkeringstillatelse-kort til beboere (kort merket med reg nr på bilen), og dette må ligge i ruta på bilen, hvis ikke får man bot. 

Gjesteparkeringskort ble også gitt ut til beboere, men max tillatelse av å stå på plassen i 48 timer. 

Depositum på gjesteparkeringskort: 500 kr
Eget parkeringskort pris: 500 kr.

__

Ett annet borettslag gjorde det slik:
ETT parkeringskort per boenhet, førstemann til mølla prinsipp.
Også ett parkeringsselskap som førte kontroll i ny og ne. 

__

Ett tredje gjorde det slik:
Parkeringsplassene ble tilknyttet boenheter og merkert med reg.nr til boenheten. Det ble totalt 2 gjesteparkeringsplasser igjen. Konsekvens av at mange "lånte" borettslaget sin parkeringsplass.

Anonymkode: 79d74...8be

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har bodd i noen borettslags igjennom mine år, har sett litt forskjellig, de første jeg kom på nå er sånn: 

Ett borettslag som gjorde det slik:
Borettslaget leier ett parkeringsselskap til å føre kontroll, borettslaget gir ut parkeringstillatelse-kort til beboere (kort merket med reg nr på bilen), og dette må ligge i ruta på bilen, hvis ikke får man bot. 

Gjesteparkeringskort ble også gitt ut til beboere, men max tillatelse av å stå på plassen i 48 timer. 

Depositum på gjesteparkeringskort: 500 kr
Eget parkeringskort pris: 500 kr.

__

Ett annet borettslag gjorde det slik:
ETT parkeringskort per boenhet, førstemann til mølla prinsipp.
Også ett parkeringsselskap som førte kontroll i ny og ne. 

__

Ett tredje gjorde det slik:
Parkeringsplassene ble tilknyttet boenheter og merkert med reg.nr til boenheten. Det ble totalt 2 gjesteparkeringsplasser igjen. Konsekvens av at mange "lånte" borettslaget sin parkeringsplass.

Anonymkode: 79d74...8be

Takk for svar! 
Vet du prisene for å leie inn selskaper til å føre slik kontroll? Eventuelt hvor jeg kan finne ut av det? Jeg tror det er noe av det som hindrer oss, nemlig at slike tjenester gjerne koster ganske mye :( Jævlig dumt at vi skal svi økonomisk for at andre driter i skiltingen og bare gjør som de selv vil...  

Hadde imidlertid bøtene som ble gitt, gått som betaling til selskapet, så hadde det kanskje vært noe, men ser for meg at det neppe er tilfellet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt om det er mulig å utforme små skilt som står på hver p-plass, hvor det står f.eks "reservert boligenhet 1A" osv, men igjen, jeg vet ikke hva slike skilt koster, og hvor man kan henvende seg.  Evnt som du skriver, skilt med "reservert *regnr*". Jeg vil tro at terskelen for å parkere på en reservert plass er høyere enn slik det er nå.. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumme med "reservert *regnr*" vil jo være at skilt må byttes ut hver gang noen får seg ny bil, da 😅 Det tenkte jeg ikke på!  Er nok eventuelt bedre med plass tilknyttet boenheten da, kanskje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde imidlertid bøtene som ble gitt, gått som betaling til selskapet, så hadde det kanskje vært noe, men ser for meg at det neppe er tilfellet... 

Joda, det kan være tilfelle.

Googlet litt og leste på et tilfeldig borettslag. Les et ganske langt stykke nedover:

https://vibbo.no/al-bolerskogen-ii/tema/parkering

Anonymkode: 08e61...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde i blokk i byen med litt av det samme problemet.

Det var en blokk med mange små enheter, så det var ikke parkeringsplass til halvparten engang. Man sto på venteliste, også leide man en nummerert plass. Det var med andre ord ingen gjesteparkeringer der, men det var massevis av gratis gateparkering utenfor i tillegg til en stor parkeringsplass mot betaling.

Uansett, vi hadde også skilter om at plassene var private, borttauing på eget ansvar osv, men jeg opplevde hvert fall at dette ikke ble brukt. Første gangen det skjedde så ringte jeg vaktmesteren som liksom skulle ta seg av det, men han sa det ikke var "bare bare" å få den tauet vekk osv.

Endte med at jeg som regel bare parkerte utenpå den andre bilen slik at de var innestengt, også gikk jeg inn i leiligheten min. Hadde vindu ut i bakgården, så kunne se når den "skyldige" kom tilbake, også kunne jeg gå ut og påpeke at dette var en privat plass jeg betalte for.

Det er selvsagt litt annerledes hvis dere ikke har faste plasser, og for alt du vet da så kan en nabo ha lånt en annen bil.

Anonymkode: d18ce...a4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det dumme med "reservert *regnr*" vil jo være at skilt må byttes ut hver gang noen får seg ny bil, da 😅 Det tenkte jeg ikke på!  Er nok eventuelt bedre med plass tilknyttet boenheten da, kanskje.. 

Hver plass har et nummer. Fks plass nr 20 er din og registert på deg. Hvilken bil du har spiller ingen rolle.

Anonymkode: 14dd2...e5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en jævla uting og det er nesten umulig å få borttauet noe som helst som man ikke eier. Jeg hadde et problem med at naboene parkerte meg inne i innkjørselen min så jeg ikke kom meg til jobb, jeg ringte tauebil for å få de vekk, men de kunne ikke uten videre bare gjøre det, selv om de stod på min vei på min tomt. 

Anonymkode: 91a85...a58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Joda, det kan være tilfelle.

Googlet litt og leste på et tilfeldig borettslag. Les et ganske langt stykke nedover:

https://vibbo.no/al-bolerskogen-ii/tema/parkering

Anonymkode: 08e61...af9

Takk!  Det skal jeg prøve å undersøke nærmere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det der er en jævla uting og det er nesten umulig å få borttauet noe som helst som man ikke eier. Jeg hadde et problem med at naboene parkerte meg inne i innkjørselen min så jeg ikke kom meg til jobb, jeg ringte tauebil for å få de vekk, men de kunne ikke uten videre bare gjøre det, selv om de stod på min vei på min tomt. 

Ja, jeg forstod det slik at det ikke var verdens enkleste sak å få noen borttauet...  Dessverre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker et parkeringsselskap. Har en nettside hvor alle biler som høres til borettslaget registreres, og i tillegg skal gjester registrere seg på samme nettside når de parkerer og aktivisere parkering for enten seks timer eller tre døgn. For å logge inn bruker de en kode som tilhører boenheten de besøker, slik at man har en viss oversikt over hvilke biler som tilhører hvem i borettslaget. De som ikke registrerer får bot. Funker fint. 

Ulempen med denne løsningen er at det kan være litt stress hvis man har gjester over lengre tid, men er annen parkering i området som da kan brukes. 

Anonymkode: ef440...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for svar! 
Vet du prisene for å leie inn selskaper til å føre slik kontroll? […] Hadde imidlertid bøtene som ble gitt, gått som betaling til selskapet, så hadde det kanskje vært noe, men ser for meg at det neppe er tilfellet... 

Det er ganske vanlig at man ikke betaler noe for selve avtalen med det private parkeringsselskapet. Min erfaring er fra mange år som leder for et kommunalt tjenestested i Oslo, der vi hadde avtale med privat selskap om håndheving av parkeringsreglementet vårt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde også parkeringsselskap i et tidligere borettslag. De var ganske aktive så det ble kjapt bot og problemet med "tjuvparkering" forsvant. Skulle de mot formodning gi bot til noen som bare hadde glemt oblatet var det en smal sak å få den slettet, poenget var jo ikke å gi bøter til de som hadde lov å stå der. Hver leilighet hadde ett parkeringsoblat så vidt jeg husker. Slik kunne jeg gi det til min far når han var på besøk (hadde ikke bil selv). Hvis det nå har blitt digitalisert er det jo enda enklere å administrere. Mener å huske de primært fikk betalt gjennom bøtene, derfor var de så "på". Ellers kunne de jo bare tatt seg betalt og sende en vakt et par ganger i mnd.

Anonymkode: c6c04...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart. Hvis det er riktig skiltet så skal det vel ikke være noe problem å få det borttauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få styret til å sette kontrakt om P-selskap på anbud. Sørg for at P-selskapet dere velger har en digital løsning for P-oblater.

Eneste løsningen som fungerer.

jabx skrev (På 9.12.2022 den 11.17):

Så rart. Hvis det er riktig skiltet så skal det vel ikke være noe problem å få det borttauet.

Det er kjempevanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, Reign said:

Få styret til å sette kontrakt om P-selskap på anbud. Sørg for at P-selskapet dere velger har en digital løsning for P-oblater.

Eneste løsningen som fungerer.

Det er kjempevanskelig.

Bare å ringe inntauings selskapet de har avtale med det

Anonymkode: 8f01f...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare å ringe inntauings selskapet de har avtale med det

Anonymkode: 8f01f...99a

Med hvilken hjemmel? Det er bare politiet som kan beordre tauing, og det bruker de ikke tid på når det er snakk om private P-plasser, og det ikke er til hinder for trafikken.

Endret av Reign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (9 minutter siden):

Med hvilken hjemmel? Det er bare politiet som kan beordre tauing, og det bruker de ikke tid på når det er snakk om private P-plasser, og det ikke er til hinder for trafikken.

Parkeringsforskiften paragraf 42.

Anonymkode: 9309d...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem da vi bodde i boretslag. Spesielt da det var fortballkamp eller arangement på stadioen rett over veien. Vi flyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...