Gå til innhold

Jeg får besøk av en person jeg ikke vil møte etterpå.😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort besøk. En times tid. Jeg har sagt jeg har vært opptatt så mange ganger, og måtte si ja nå. En person i familien. Gruer meg 😥

Hva pleier dere å gjøre/tenke når dere skal gjøre ting dere ikke vil? (som hjelper litt).

Anonymkode: d594f...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg later som om jeg er ansatt i barnehage, og slektningen er et av barna.

 

Anonymkode: 32d30...e32

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville Pippi gjort? Tenk på det, så klarer du sannsynligvis å smile gjennom hele besøket.

Anonymkode: db55a...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort besøk. En times tid. Jeg har sagt jeg har vært opptatt så mange ganger, og måtte si ja nå. En person i familien. Gruer meg 😥

Hva pleier dere å gjøre/tenke når dere skal gjøre ting dere ikke vil? (som hjelper litt).

Anonymkode: d594f...7fd

Jeg bruker å sette grenser. Som er det ethvert voksent menneske plikter å gjøre. Det er ikke, ts, ditt ansvar å si nei når du ønsker å si ja, bare fordi noen andre foretrekker at du sier ja. Andres beste er ikke ditt ansvar - det er deres ansvar.

Så du sender en melding og sier «det passer ikke med besøk likevel. Beklager misforståelsen.» og så forlater du huset - Finn på noe. 

Neste gang så svarer du «nei, det passer nok ikke for meg.» og så sier du ikke «vi får ta det igjen» eller «en annen gang». Du kan, om du synes det er ålreit, si «vi får holde kontakten via Facebook». Eller «vi får slå av en kort prat når vi treffes tilfeldig» 

Presser de på et mer konkret svar kan du si «jeg ønsker ikke prioritere vårt bekjentskap». 

Anonymkode: a2213...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kort besøk. En times tid. Jeg har sagt jeg har vært opptatt så mange ganger, og måtte si ja nå. En person i familien. Gruer meg 😥

Hva pleier dere å gjøre/tenke når dere skal gjøre ting dere ikke vil? (som hjelper litt).

Anonymkode: d594f...7fd

Jeg biter det i meg som oftest, 1 time klarer du. Tenk på Pippi :) Utsetter du dette vil du tenke på det og problemet forsvinner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner meg selv med å gjøre noe ekstra gøy etterpå. Se en kjekk film, binge TV-serie, lage god middag, ta et glass vin, snacks, spille - hva som helst som er litt ekstra godt og som jeg ikke nødvendigvis unner meg i hverdagen. Så har jeg det å glede meg til når pliktløpet er ferdig.

Anonymkode: 4eb1b...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si neste gang til vedkommende at du ikke ønsker å ha noe kontakt med dem, så har du da  løst det problemet.

Anonymkode: c109d...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times besøk er da null stress.

Du lager kaffe eller te, og setter på bordet litt kake eller rundstykker (eller hva du har i hus), det tar litt tid, så skal dere spise, og dere prater litt sammen. En time går ganske raskt.

Så får du heller i fremtiden unngå besøk av denne personen, hvis det byr deg sånn imot.

 

Anonymkode: 8eb1d...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at familie og samhold betyr mindre og mindre i Norge 😢.

Anonymkode: 680d5...7f0

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Trist å høre at familie og samhold betyr mindre og mindre i Norge 😢.

Anonymkode: 680d5...7f0

Kan tenkes at hun har sine grunner. Det er ikke alltid at familie betyr samhold, mye rare familiekonstellasjoner...

 

Anonymkode: 8eb1d...fbb

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Trist å høre at familie og samhold betyr mindre og mindre i Norge 😢.

Anonymkode: 680d5...7f0

Du aner da ikke årsaken til at hun gruer seg. 
 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kort besøk. En times tid. Jeg har sagt jeg har vært opptatt så mange ganger, og måtte si ja nå. En person i familien. Gruer meg 😥

Hva pleier dere å gjøre/tenke når dere skal gjøre ting dere ikke vil? (som hjelper litt).

Anonymkode: d594f...7fd

Jeg gjør ca det samme som vedkommende som skriver her: 

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg later som om jeg er ansatt i barnehage, og slektningen er et av barna.

 

Anonymkode: 32d30...e32

dvs, jeg later ikke som at jeg er ansatt i barnehage men jeg distanserer meg emosjonelt via å tenke litt som jeg ville gjort på jobb. Jeg kan også tenke at personen er f.eks en sårbar pasient derfor må jeg være den profesjonelle og heve meg over alt som oppleves som ugreit og vanskelig for meg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trist å høre at familie og samhold betyr mindre og mindre i Norge 😢.

Anonymkode: 680d5...7f0

Betyr det så mye andre steder? Ser sånn ut ofte, men ett  steg feil og en er ute av varmen.

Anonymkode: 9dae7...d48

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trist å høre at familie og samhold betyr mindre og mindre i Norge 😢.

Anonymkode: 680d5...7f0

Det handler jo ikke om det. Mennesker kan være vanskelige og ubehagelige å ha med å gjøre selv om de slekt/familie, og da synes jeg ikke man skal føle seg forpliktet til å ha kontakt med dem. De er jo selv også ansvarlige for å oppføre seg på en slik måte at de ikke distanserer seg fra andre fordi de velger å være vanskelige.

Anonymkode: 43f31...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se for deg at du er en Ninjakriger som er klar for alle mentale slag som kommer, du vet hvor de kommer for du har (nok) opplevd det før.

Lykke til! Skjønner godt at du gruer deg. Vær snill med deg selv og tillat deg selv en timeout etter besøket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å si nei, da? Jeg hadde ikke orket å ha besøk av folk jeg ikke liker, bare fordi det er familie. Man er ikke pliktig til å ha kontakt med folk som ikke gjør deg godt, bare fordi man tilfeldigvis deler noen blodslinjer. 

Anonymkode: 7e9c4...64a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at nordmenn er et konfliktsky folkeslag. 
Hvis det er så ille så forklar vedkommende hva som er problemet og ta en avgjørelse derfra. 
Ingenting blir bedre av å være falsk  og uærlig 

Anonymkode: 926f0...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer vel litt an på grunnen til at du egentlig ikke ønsker å møte vedkommende?

Er det noen som har vært stygg eller ubehagelig mot deg, ville jeg sørget for at en annen person var tilstede - eller at dere møtes på et offentlig sted.

En kafé eller kaffebar ville kanskje vært greit uansett?

Ville nok ikke ønsket en person jeg hadde sterke negative assosiasjoner til inn i mitt hjem. Her er min private trygge sone.

 

Anonymkode: a92cd...028

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk en flaske vin etterpå, det hadde jeg gjort😂

Anonymkode: c2f98...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...