AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Del Skrevet 6. desember 2022 jeg har et spørsmål som kanskje er dumt, men greia er at jeg bor i en by på kysten der vi svært sjelden har skikkelige vinterveier, men ganske ofte underkjølt regn. De dagene det er sånn lar jeg bilen stå, for jeg var i en ulykke på vinterføre på fjellet for noen år siden, og har blitt veldig redd for å kjøre på glatta etter det. Og fordi jeg bor i en by, så kan jeg stort sett slippe, men dermed mangler jeg erfaring og. Problemet er at neste uke skal jeg til en by, og en liten bygd, også på kysten, og det er mest praktisk med bil, men jeg er så redd for glatte veier. Jeg skal stort sett kjøre på E39, men også noen mil på smale, bratte, svingete veier til den bygda. Jeg studerer Yr.no, og ser at det er meldt temperaturer rundt null/minus1/minus2, men ingen nedbør, i flere dager før jeg skal kjøre. Kan jeg da regne med at veiene er tørre og bare, eller kan veien bli underkjølt og glatte av - eh - dogg? luftfuktighet? Anonymkode: cfd2c...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Del Skrevet 6. desember 2022 Mest trolig er det bart/tørt, men ved væromslag kan veien «slå seg» og du kan risikere glatte partier uten at du kan se at det har kommet nedbør. Kjør med innsiden av hodet, så går det mest sannsynlig veldig bra! og du får mer erfaring og blir tryggere på deg selv. 😊 Anonymkode: 0d7c7...9e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mest trolig er det bart/tørt, men ved væromslag kan veien «slå seg» og du kan risikere glatte partier uten at du kan se at det har kommet nedbør. Kjør med innsiden av hodet, så går det mest sannsynlig veldig bra! og du får mer erfaring og blir tryggere på deg selv. 😊 Anonymkode: 0d7c7...9e1 takk for svar. Jeg må jo ta meg sammen og komme over denne skrekken - folk kjører jo masse på vinterføre her i landet, så det kan jo ikke være så umulig som min hjerne vil ha meg til å tro!! Jeg antar jo at E39 uansett vil bli saltet hvis jeg kjører på dagtid,så akkurat den er nok grei, men jeg lurer veldig på hvor raske de er på mindre steder i distriktet med å salte eller strø veiene. Det er en bratt bakke med hårnålsvinger ned dit, huff som jeg gruer meg!!! Det er jo ikke en hovedvei, så i min kommune ville en slik vei blitt prioritert sent, men denne bygda ligger slik til at den vil bli helt isolert hvis de ikke holder veien kjørbar, og det er ikke en liten bygd. Jeg vet jo at min egen kommune har en prioriteringsliste de følger når de salter og strør, men jeg aner ikke hvordan dette funker på landet. Kanskje de som bor der ordner opp selv, for de må jo på jobb.... Anonymkode: cfd2c...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå