AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1261 Del Skrevet 15. august 2023 Noen som har fått behandling på Risken nylig? Vi har forsamtale i sept, lurer på hvor lang tid etter det før vi kan starte med forsøk. Anonymkode: d0d1b...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 15. august 2023 #1262 Del Skrevet 15. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen som har fått behandling på Risken nylig? Vi har forsamtale i sept, lurer på hvor lang tid etter det før vi kan starte med forsøk. Anonymkode: d0d1b...75f Vi hadde forsamtale i midten av desember og fikk starte i uke 17 Dvs i slutten av April, så det var ca 4-5 måneders venting til oppstart av medisiner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1263 Del Skrevet 15. august 2023 18 minutter siden, sommerfugl154 said: Vi hadde forsamtale i midten av desember og fikk starte i uke 17 Dvs i slutten av April, så det var ca 4-5 måneders venting til oppstart av medisiner! Takk for svar, får håpe det ikke blir så mye lenger. Anonymkode: d0d1b...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monella Skrevet 17. august 2023 #1264 Del Skrevet 17. august 2023 Hei, jeg vil gjerne melde meg på her😊 Jeg og sambo starter prøverør nå. Tok blodprøver i går(dag 2) og skal til samtale hos fertilitetssenteret i neste uke😊. Noen som har noen erfaringer med de? Litt om meg: Jeg er 42 og har ikke barn fra før. Ble gravid i mai i fjor på første forsøk😳, men mistet i uke 8. Etter det har vi ikke blitt gravide. Så nå er håpet at IVF skal kunne hjelp oss. Mannen har fine spermier og jeg hadde gode verdier på blodprøver/hormoner i fjor, men det kan jo ha endret seg nå. Noen andre her i som har opplevd drastiske endringer på kort tid? Eller at de har fine verdier, men at f.eks alderen gjør at kvaliteten er for dårlig likevel? Er bekymret for alderen min og at håpet kan være ute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1265 Del Skrevet 17. august 2023 Nede i en skikkelig knekk om dagen. Pleier å lese en del her på denne siden, men det verste er at sjalusimonsteret finner meg her også... Er så misunnelig på dere som "bare" kan ta IVF, får flere forsøk i året osv. Jeg prøver å fortelle meg selv at noen sikkert er misunnelig på meg også, men noen dager er tyngre enn andre og i dag er en sånn dag. PGT er en litt annen reise, men som har mye likt med IVF. Hovedforskjellen for oss er kun at alt tar uendelig mye lenger tid. Sist jeg var på hormoner var i januar. Kanskje rekker vi ett forsøk til mot slutten av året, men det ser dårlig ut. Jeg maser og maser, men årene går og snart blir det geriatrisk fødsel. 4 år siden oppstart, det første 1,5 året kastet bort på møter og samtaler med sykehuset. Nå har lillesøsteren min blitt gravid med nummer tre og til helgen står nok en babyshower på trappene. Noen som kan hjelpe meg med å takle sjalusimonsteret? Liker ikke personen det får meg til å bli 😞 Tips? Anonymkode: 02d97...9f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1266 Del Skrevet 17. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nede i en skikkelig knekk om dagen. Pleier å lese en del her på denne siden, men det verste er at sjalusimonsteret finner meg her også... Er så misunnelig på dere som "bare" kan ta IVF, får flere forsøk i året osv. Jeg prøver å fortelle meg selv at noen sikkert er misunnelig på meg også, men noen dager er tyngre enn andre og i dag er en sånn dag. PGT er en litt annen reise, men som har mye likt med IVF. Hovedforskjellen for oss er kun at alt tar uendelig mye lenger tid. Sist jeg var på hormoner var i januar. Kanskje rekker vi ett forsøk til mot slutten av året, men det ser dårlig ut. Jeg maser og maser, men årene går og snart blir det geriatrisk fødsel. 4 år siden oppstart, det første 1,5 året kastet bort på møter og samtaler med sykehuset. Nå har lillesøsteren min blitt gravid med nummer tre og til helgen står nok en babyshower på trappene. Noen som kan hjelpe meg med å takle sjalusimonsteret? Liker ikke personen det får meg til å bli 😞 Tips? Anonymkode: 02d97...9f7 Hei, leit å høre at du sliter med sjalusi, men også fullt forståelig. Jeg forstod ikke alt hva som gjør at din reise er annerledes, vil du forklare litt mer? Når det gjelder baby showers så er det helt ok å ikke dra, mener jeg. Men hvis du ønsker å dra så syns jeg du skal være raus med deg selv om at det er lov å ikke sitte der også være helt "ååå, så koselig" til alt og alle. Stikk litt inn på badet når du trenger det og husk at det er lov å dra tidlig. Anonymkode: d0d1b...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 17. august 2023 #1267 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nede i en skikkelig knekk om dagen. Pleier å lese en del her på denne siden, men det verste er at sjalusimonsteret finner meg her også... Er så misunnelig på dere som "bare" kan ta IVF, får flere forsøk i året osv. Jeg prøver å fortelle meg selv at noen sikkert er misunnelig på meg også, men noen dager er tyngre enn andre og i dag er en sånn dag. PGT er en litt annen reise, men som har mye likt med IVF. Hovedforskjellen for oss er kun at alt tar uendelig mye lenger tid. Sist jeg var på hormoner var i januar. Kanskje rekker vi ett forsøk til mot slutten av året, men det ser dårlig ut. Jeg maser og maser, men årene går og snart blir det geriatrisk fødsel. 4 år siden oppstart, det første 1,5 året kastet bort på møter og samtaler med sykehuset. Nå har lillesøsteren min blitt gravid med nummer tre og til helgen står nok en babyshower på trappene. Noen som kan hjelpe meg med å takle sjalusimonsteret? Liker ikke personen det får meg til å bli 😞 Tips? Anonymkode: 02d97...9f7 Jeg har ingen gode tips, ville bare si at du imponerer meg 🤗 for en styrke og tålmodighet du tross alt har! Det er ille at det skal måtte gå så sakte 😔 Synes du skal være litt raus med deg selv og anerkjenne at du er sjalu og at så langdryge prosesser koster MYE psykisk! Jeg tror ikke jeg hadde klart det, født utålmodig til tusen som jeg er. Det er lov å både ikke dra i babyshower- og lov å dra tidlig hjem. Enig med forrige taler der. God klem og 🤞 for deg og at det snart ordner seg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1268 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nede i en skikkelig knekk om dagen. Pleier å lese en del her på denne siden, men det verste er at sjalusimonsteret finner meg her også... Er så misunnelig på dere som "bare" kan ta IVF, får flere forsøk i året osv. Jeg prøver å fortelle meg selv at noen sikkert er misunnelig på meg også, men noen dager er tyngre enn andre og i dag er en sånn dag. PGT er en litt annen reise, men som har mye likt med IVF. Hovedforskjellen for oss er kun at alt tar uendelig mye lenger tid. Sist jeg var på hormoner var i januar. Kanskje rekker vi ett forsøk til mot slutten av året, men det ser dårlig ut. Jeg maser og maser, men årene går og snart blir det geriatrisk fødsel. 4 år siden oppstart, det første 1,5 året kastet bort på møter og samtaler med sykehuset. Nå har lillesøsteren min blitt gravid med nummer tre og til helgen står nok en babyshower på trappene. Noen som kan hjelpe meg med å takle sjalusimonsteret? Liker ikke personen det får meg til å bli 😞 Tips? Anonymkode: 02d97...9f7 Jeg tror sjalusimonsteret tar oss alle av og til ❤️ Jeg innrømmer lett at det til tider kryper frem her. 4 år med prøving/venting. 7 mnd forsvant pga exu, venninner popper ut unger som aldri før. Midt i min egen exu endte jeg som støtteperson for venninne som tok en abort. Livet føles urettferdig fra tid til annen. Og det er helt normalt ❤️ Jeg prøver å snu tankegangen så godt jeg kan, men ikke alltid lett. Jeg har latt være å gå i babyshower. Det er også helt greit. Av og til må man verne en selv, selv om man gjerne føler det er smålig. Men jeg verdsetter min egen psyke mer enn hva jeg orker å tenke på hva andre tenker og mener om mine måter å gjøre det på. Det viktigste tenker jeg er å erkjenne sjalusimonsteret for hva det er. Erkjenne at det er lov å føle på sjalusi og eventuelle andre følelser. Enkelte dager tenker jeg at det aldri blir vår tur. Andre dager tenker jeg at det nærmer seg for hver uke som går. Men største delen av tiden kjenner jeg på tvil, fortvilelse, skuffelse og sorg over alt jeg føler jeg går glipp av. Nærmeste nabo har poppet ut 3 barn på samme tid som vi har brukt på å prøve. Venninner popper ut unger, snakker om neste mann mens jeg enda står på stedet hvil. Mitt beste råd: tillat deg å føle. Finn ett lyspunkt hver gang sjalusimonsteret kommer frem. Skriv gjerne en egen dagbok for alt som har med prøving å gjøre. Finn gleder utenfor det med barn. Bruk kroppen. Anonymkode: 106aa...b8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråla Skrevet 17. august 2023 #1269 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 17. august 2023 #1270 Del Skrevet 17. august 2023 Månestråla skrev (1 time siden): Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 Så spennende! Sender gode tanker og lykkeønskninger din vei🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1271 Del Skrevet 17. august 2023 Hva er pga? 😊 Anonymkode: d5eb4...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1272 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er pga? 😊 Anonymkode: d5eb4...7c0 Pgt Anonymkode: d5eb4...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 17. august 2023 #1273 Del Skrevet 17. august 2023 Månestråla skrev (1 time siden): Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 🤞🤞🤞 Jeg ventet til testdag, men hjelpes det var vanskelig. Var sambo som var stri på at vi skulle følge klinikkens anbefalinger. De neste ukene er det umulig å skille graviditetssymptomer, medisinsymptomer og typisk "pms" fra hverandre 🤯 alt du kjenner kan være hvilkensomhelst av de tre mulighetene. Er til å bli gal av 😅 så ja, mange har symptomer før test, men det trenger ikke å være at du faktisk gravid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Newbee Skrevet 17. august 2023 #1274 Del Skrevet 17. august 2023 Månestråla skrev (2 timer siden): Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 Jeg satt inn blastocyst en mandag, fikk testetrang lørdag kveld så røk på en test da hvor jeg skimtet svaaaaaaak strek, tok ny test søndag morgen som da var positiv🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 17. august 2023 #1275 Del Skrevet 17. august 2023 Månestråla skrev (2 timer siden): Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 Jeg tester ikke før test dag selv om det føles som en evighet 🙈 Men nei er vel så og si umulig å skille eventuelle symptomer fra bivirkningene 😂🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1276 Del Skrevet 17. august 2023 Månestråla skrev (4 timer siden): Jeg hadde innsett av en blastocyst i går og lurte på når folk begynte å teste? Jeg har fått testdato lørdag 26. men ja, det føles lenge til! Var det noen her som hadde graviditetssymptomer før positiv test? Går det an å skille de fra medisinbivirkninger?😄 Jeg hadde festeblødning et par dager etter innsett, ble ekstremt kald, og svimmel av ingenting. Dette var før testdag. Jeg hadde bestemt meg for å ikke teste før testdag, men dagen før sto jeg opp klokken 3 om natten og tok en test 🙈 jeg hadde da ikke sovet på en uke og var så redd og nervøs at jeg taklet ikke mer 😅 Anonymkode: a19ab...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråla Skrevet 17. august 2023 #1277 Del Skrevet 17. august 2023 Takk for svar alle sammen😍 og gratulerer til «Neewbee» som testet positiv!! jeg er så spent men prøver å ha lave forventninger. Tror jeg skal se om jeg klarer å vente til testdag:p Og det er tydeligvis best å ikke overanalysere kroppen for det kan være hva som helst. Haha vanskelig. Men vi fikk telefon i dag om at det andre embryoet var av god kvalitet og ble fryst ned😄 god følelse å vite at vi har et forsøk til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1278 Del Skrevet 18. august 2023 Tusen takk for så gode tilbakemeldinger fra dere! Ble helt våt i øyekroken her🥲❤️ PGT er noe vi gjør grunnet mannens arvelige genfeil. Ved PGT er det ett ekstra steg med testing av stamcelle som gjør at man kan luke ut de (i teorien) 50% av barna som fødes med denne genfeilen. Det ene ekstra steget skaper dessverre en hel masse ekstra forsinkelser og omveier. Vi har prøvd flere ganger, men enda ikke fått noen til innsett eller på frys. For oss har det gått rundt 10-11 mnd i ventetid mellom hvert forsøk. I tillegg til den lange ventetiden i starten. Det er til å bli sprø av. Siste nå er at jeg fikk beskjed i går om at de ikke har kapasitet de neste mnd ved Riksen, så vi må bare vente videre... Ønsket om barn er så ufattelig sterkt, vi vurderer også å adoptere. Det tar riktignok 3-4 år og en hel del ytterligere kostnader, så det er ikke lett å vite hva man skal gjøre.. Fint forslag om å kunne dra litt tidlig fra babyshower, tror jeg gjør det❤️ Skal prøve å skrive litt også, kanskje det hjelper❤️ Lykke til til alle dere flotte damene her inne🥰 Anonymkode: 02d97...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1279 Del Skrevet 18. august 2023 Monella skrev (På 17.8.2023 den 12.45): Hei, jeg vil gjerne melde meg på her😊 Jeg og sambo starter prøverør nå. Tok blodprøver i går(dag 2) og skal til samtale hos fertilitetssenteret i neste uke😊. Noen som har noen erfaringer med de? Litt om meg: Jeg er 42 og har ikke barn fra før. Ble gravid i mai i fjor på første forsøk😳, men mistet i uke 8. Etter det har vi ikke blitt gravide. Så nå er håpet at IVF skal kunne hjelp oss. Mannen har fine spermier og jeg hadde gode verdier på blodprøver/hormoner i fjor, men det kan jo ha endret seg nå. Noen andre her i som har opplevd drastiske endringer på kort tid? Eller at de har fine verdier, men at f.eks alderen gjør at kvaliteten er for dårlig likevel? Er bekymret for alderen min og at håpet kan være ute. Hei, har ikke vært hos dem for IVF. Men mannen min tok TESA test der som ble brukt som bakgrunn for offentlig ivf. De skrev rapport på at det var funn av spermier og var ok for ivf. Fikk oss en overraskelse på uttaksdagen da Riksen ikke fant noe, og på videre undersøkelser viste det seg at han er født steril. Anonymkode: 509ce...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 18. august 2023 #1280 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for så gode tilbakemeldinger fra dere! Ble helt våt i øyekroken her🥲❤️ PGT er noe vi gjør grunnet mannens arvelige genfeil. Ved PGT er det ett ekstra steg med testing av stamcelle som gjør at man kan luke ut de (i teorien) 50% av barna som fødes med denne genfeilen. Det ene ekstra steget skaper dessverre en hel masse ekstra forsinkelser og omveier. Vi har prøvd flere ganger, men enda ikke fått noen til innsett eller på frys. For oss har det gått rundt 10-11 mnd i ventetid mellom hvert forsøk. I tillegg til den lange ventetiden i starten. Det er til å bli sprø av. Siste nå er at jeg fikk beskjed i går om at de ikke har kapasitet de neste mnd ved Riksen, så vi må bare vente videre... Ønsket om barn er så ufattelig sterkt, vi vurderer også å adoptere. Det tar riktignok 3-4 år og en hel del ytterligere kostnader, så det er ikke lett å vite hva man skal gjøre.. Fint forslag om å kunne dra litt tidlig fra babyshower, tror jeg gjør det❤️ Skal prøve å skrive litt også, kanskje det hjelper❤️ Lykke til til alle dere flotte damene her inne🥰 Anonymkode: 02d97...9f7 All medfølelse i denne vanskelige veien ❤️ det å bestemme seg for å ønske barn og så går det bare ikke og så tar det enormt lang tid å få hjelp underveis - det er virkelig belastende. Har selv vært ufrivillig barnløs siden 2018 og sett "alle" begynne etter oss og bli ferdig før oss gjør veldig vondt. Følelsen av utenforskap er stor. Siden dere vurderer adopsjon: har dere vurdert sæddonasjon også? Antar dere har vurdert alle muligheter, er bare generelt nysgjerrig på hva andre tenker og dertil hvorfor dere kanskje ikke ser på det som en mulighet? siden det er "mindre bry" enn adopsjon, som tar lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå