Gå til innhold

Presset rundt gavekalender

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en miks av pakke- og aktivitetskalender. I går fikk de hver sin badekule (fra en 10-pk på Normal), så ca 2 kr i kostnad. Idag skal vi henge opp julelys og imorgen er det utekino med popcorn. 

Anonymkode: d8426...5fe

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil alltid være press og det ligger i menneskets natur å ønske seg mer. Man speiler seg mot andre og vil ha de "alle" andre har. Barn er greie sånn, de speiler mot det som passer dem selv best i øyeblikket. Det er jo aldri sånn at alle andre har.

Når det gjelder pakkekalender, har jeg sluttet med det. Jeg legger mer penger i julegaven, fremfor å spre gavene ut i hele desember. Men hvordan man gjør dette, får være opp det hver enkelt. Det viktigste er at vi foreldre er trygge i egne valg og står i de kampene vi selv har bestemt. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har hoppet av gavekalenderkjøret. Det ble både dyrt og tidkrevende. Og hvis det ikke skal koste skjorta så blir det mange ubrukelige småting. 

Fra i fjor fikk våre barn velge seg en sjokoladekalender, i år ble det Kinder. Begge er strålende fornøyde og de savner ikke pakkekalender. 

Dette handler mye om hva man venner barna sine til. Hvis de er vant til å få dyre gaver hele desember legges liste veldig høyt og forventningene deretter. 

Anonymkode: 2bb31...3b1

• Liker 2
Skrevet

6 år, og allerede så kravstor? Ikke la deg presse, TS! Da skaper du et monster.

Anonymkode: 1fe60...368

• Liker 1
Skrevet

Har du jenter? Har et inntrykk av at jenter er mer interessert i dill dall og små plastindingser i kalender. Gutta mine er 8 og 10 og er fornøyde med en kalender med snop i..null press her

Anonymkode: 35385...533

• Liker 2
Skrevet

Hva med "ferdig" kalender med leker? Det har kommet så mange gøye kalendere med perler, Lego, barbie, figurer osv. Kan det være noe? I år har vi barbie kalender, det er gøy med klær og dyr til dukkene, og den blir billigere enn å skulle kjøpe egne kalendergaver hver dag. 

Anonymkode: 45fa2...955

Skrevet

Mine to har alltid bare hatt vanlig sjokoladekalender. Ho eldste er 11 nå og for første gang ble det kjøpt en litt "dyrere" kalender, med forskjellig godteri. 
Det falt ikke så veldig i smak og hun lurte på om hun heller kunne få en vanlig sjokoladekalender. 

Anonymkode: 024e4...3aa

Skrevet

Mine på 13 og 10 har aldri fått pakkekalender og de vet det ikke er et alternativ. De får heller være med å bestemme hva slags adventskalender de får. Stort sett har de valgt Fifa eller Harribo😊. Prøvd oss på en av Lego kalenderne, men den falt ikke i smak. 

Anonymkode: f7d4c...053

Skrevet

Hvis du ikke takler å stå i mot dette presser, ja da skal det bli tøft fremover. Her har barna hver sin Haribokalender. En liten godteriting hver dag. De er kjempefornøyd (valgte den selv) 5 og 10 år gamle. Jente og gutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene.

Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller.

Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk.

Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔

Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd.

Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt  fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå?

Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere.

Anonymkode: 85a29...fd8

Dette er grunnen til at mine ikke har fått pakkekalender. Mine får kinder kalender. Og eldste gutten  på 14 år gleder seg hver dag til den. 

Anonymkode: 2d4db...98e

• Liker 1
Skrevet

Ikke bli med på diskusjonen en gang. Altfor mange er opptatt av at ting skal være "rettferdig" osv rundt barn. Livet er ikke rettferdig, lær de å leve med det. Enten kan de få kalenderen dere har, eller så kan de droppe å få kalender, det er eneste valget du skal gi de. Barn ljuger og overdriver også alltid, så hva de sier om alle andre viser seg i 9/10 tilfeller å være mer nyansert enn de gir uttrykk for. 

Har en søster hvor barna er helt sykelig opptatt av rettferdig/urettferdig, ordene går igjen nesten samme hva som er tema og det er utrolig slitsomt. Foreldre må ikke fyre opp under den tematikken og bli med på de diskusjonene.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine har sjokoladekalender, bok (ett kapittel hver kveld), og aktivitetskalender i helgene hvor de trekker en lapp fra en krukke lørdag og søndag med noe vi skal gjøre den dagen. Tror mange foreldre ubevisst går for pakkekalender fordi "alle" gjør det. Uten å tenke over hvilket fokus de lærer barna å ha på jul og adventstid. Er det pakker som er viktig, eller å finne litt ro og bruke tid på hverandre?

Anonymkode: 9558f...f68

• Liker 1
Skrevet

Vi har pakkekalender, men bruker max 4-500kr på alle gavene. Barna bor her 50%, så får de dagene de er her.

Anonymkode: 65ad5...fad

Skrevet

Jeg syns pakkekalender er tull, ingen trenger å lade opp med gaver hver dag før julaften. For øvrig bor jeg i det du kaller "finere strøk", det gjør også flere i familien og mange av mine kolleger. Det er verdt å merke seg at ingen av disse bruker masse penger på pakkekalender til ungene, de syns det er bortkastede penger som skaper bortskjemte barn. Det vanligste her er kalender der man pakker inn f.eks to bamsemums en dag, aktivitet som pepperkakebaking (som man gjerne gjør uansett) en annen dag, og innimellom ting som "i dag velger Sara lørdagsmiddag/dessert" eller "Jonas bestemmer  turmålet på søndag", noen ganger får de ett eller annet de kan ta med med til lunsj på skolen ect. Mitt inntrykk er at de som gir dyre pakkekalendere er de som enten vil vise at de har penger, evt vise at de i alle fall ikke ha problemer med økonomien, eller de som ikke tørr å si nei til barna. 

Og som en digresjon kan jeg jo si at jeg liker godt en form for adventskalender selv, men som voksen syns jeg faktisk det er litt kvalmt med folk som kjøper kosmetikk-kalendere til seg selv til tusenvis av kroner. Hva er vitsen med å få masse produkter som de færreste bruker opp? Fryktelig bruk og kast mentalitet.

Anonymkode: cf770...667

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og noen lurer på hvorfor ungene blir bortskjemte og alltid vil forhandle? I tillegg mener jeg at klima nå gjør at vi må legge ‘24 gaver før jul’ greia bak oss. 

Anonymkode: f0fef...049

Ja for det er nok kalender som gjør det😂

Anonymkode: e682a...cdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får høre av mitt barn på 4 at flere i barnehagen får «julegaver hver dag», så vi er allerede inne på følelsen av urettferdighet. Fikk høre at de tar en runde på hva barna fikk i kalenderne om morgenen, synes det er en uting - litt barn får sjokoladekalender kjøpt på matbutikken og er strålende fornøyd…enn så lenge. Men har startet tidlig med å snakke om at ikke alle barn får hverken kalender eller julegaver og at man må være glad for det man får, og melder oss på frivillighet (gi bort julegaver) hvert år.

Har flere venner som sluttet med pakkekalender fordi barna deres ble noen utakknemlige beist (deres ord) og lagde sur stemning på julaften fordi de hadde så høye forventninger etter pakken hver dag i desember.

Rampenissen kommer heller aldri inn her, men så lengde det ikke spammer ned i sosiale medier med «morsomheter» denne har funnet på synes jeg det er et mye bedre alternativ enn pakkekalender.

Anonymkode: c8b18...710

Da er det jo dårlig oppdragelse. Mine harakdti vært utakknemlig hverken med kalender eller julegaver 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine på 13 og 10 har aldri fått pakkekalender og de vet det ikke er et alternativ. De får heller være med å bestemme hva slags adventskalender de får. Stort sett har de valgt Fifa eller Harribo😊. Prøvd oss på en av Lego kalenderne, men den falt ikke i smak. 

Anonymkode: f7d4c...053

Men hvorfor skal de kalenderne bære bedre enn pakkekalender??

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg syns pakkekalender er tull, ingen trenger å lade opp med gaver hver dag før julaften. For øvrig bor jeg i det du kaller "finere strøk", det gjør også flere i familien og mange av mine kolleger. Det er verdt å merke seg at ingen av disse bruker masse penger på pakkekalender til ungene, de syns det er bortkastede penger som skaper bortskjemte barn. Det vanligste her er kalender der man pakker inn f.eks to bamsemums en dag, aktivitet som pepperkakebaking (som man gjerne gjør uansett) en annen dag, og innimellom ting som "i dag velger Sara lørdagsmiddag/dessert" eller "Jonas bestemmer  turmålet på søndag", noen ganger får de ett eller annet de kan ta med med til lunsj på skolen ect. Mitt inntrykk er at de som gir dyre pakkekalendere er de som enten vil vise at de har penger, evt vise at de i alle fall ikke ha problemer med økonomien, eller de som ikke tørr å si nei til barna. 

Og som en digresjon kan jeg jo si at jeg liker godt en form for adventskalender selv, men som voksen syns jeg faktisk det er litt kvalmt med folk som kjøper kosmetikk-kalendere til seg selv til tusenvis av kroner. Hva er vitsen med å få masse produkter som de færreste bruker opp? Fryktelig bruk og kast mentalitet.

Anonymkode: cf770...667

Dor et merkelig inlegg. Forøvrig har keg brukt alle produktene i min kalender fra i fjor😱

å ikke flasher vi at vi har pakkekalender , så nei vi fir ikke kalender av de grunnene du nevner🙄

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine har sjokoladekalender, bok (ett kapittel hver kveld), og aktivitetskalender i helgene hvor de trekker en lapp fra en krukke lørdag og søndag med noe vi skal gjøre den dagen. Tror mange foreldre ubevisst går for pakkekalender fordi "alle" gjør det. Uten å tenke over hvilket fokus de lærer barna å ha på jul og adventstid. Er det pakker som er viktig, eller å finne litt ro og bruke tid på hverandre?

Anonymkode: 9558f...f68

Å for noen er aktivitetskalender ikke mulig,kalender er kalender om det er aktiviteter eller pakker i

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er også født og oppvokst på 80-tallet, og har alltid hatt pakkekalender. Syns det er koselig, og har videreført det til egne barn.

Men om mine barn hadde vært så misfornøyde som dine barn, hadde det blitt slutt. Det hadde jeg faktisk ikke funnet meg i. 

Forøvrig bør du som voksen ikke lengre føle på press ut i fra hva andre får/gjør. Viktig å lære barna at alle er forskjellig, man trenger ikke å gjøre alt likt og det er heller ikke viktig å ha de dyreste tingene hele tiden. Men når vi som voksne føler press på sånt, så er det jo ikke rart at barna våre føler enda mer på det presset.

Anonymkode: 20d8e...723

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...