Gå til innhold

Er 4-åringen min dum?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker.

Anonymkode: b0c1c...502

Synes jentene virker mest slitsomme jeg, skravler i et sett og bare drama og mas dagen lang. De guttene jeg kjenner er rolige og harmoniske. Jentene veldig slitsome. 

Dessuten har jentene veldig hjernedøde og kjedelige leker som Barbi, neglelakk og Elsa kjoler, guttene bygger lego, kan navn på alle dinosaurene, sykler lange turer og mekker både det ene og det andre. Mye mer nyttig og stimulerende. 

Anonymkode: d29d9...3bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 0.01):

Min gutt er to år og snart 6 mnd. Føler han og din sønn er på likt «nivå» 

Anonymkode: 42ab6...5bb

Da er din  2,6 åring nokså tidlig ute igjen, bare så det er sagt.

Ts det du beskriver høre normalt ut og syns det var rart hs reagerte så sterkt allerede på 4-årskontroll. Barn utvikler seg jo så ujevnt i 3-5 års alderen. Det triste er at dette sikkert handler om den tidlige skolestarten v har i dag der mange barn begynner på skolen når de bare er 5 år😢

Slik jeg tolker din sønn ut i fra opplysningene så er han helt normal, men skiller seg ut etter A4 boka til helsesøster. Vet mange foreldre gjør grundig research før 4-årskontrollen slik at de kan forberede barne litt på hva som skal foregå der. Nå skulle han plutselig sitte rolig på en stol med en fremmed dame og svare denne ukjent damen på spørsmål og gjøre helt nye oppgaver for henne som han sikkert ikke hadde gjort før. De fleste har ikke erfaring med lignende situasjoner. Så de bet ganske enkelt ikke helt hvordan de skal håndtere det. 

Mitt råd er derfor å trene litt forsiktig med ham hjemme. Farger, litt tall&bokastaver, begreper, ‘under,over, bak, rundt’ osv Snakk videre om følelser og om hva som gjør ham lei, sint og glad. Dette er hs veldig opptatt av for tiden som forebyggende psykisk helsearbeid;)

Dette går seg til, det er jeg sikker på!

4 år er ALTFOR ungt til å vurder hvorvidt barnet er under snittet i evner.

Anonymkode: 447f0...992

• Liker 1
Skrevet

En fireåring er da ikke dum uansett hvor det ligger i utviklingen❤️

• Liker 2
Skrevet

Det kan være et veldig stort sprik mellom 4 åringer. Hør med barnehagen og spør hva de tenker. Ppt kan komme å observere i barnehagen hvis barnehagen er bekymret. 

Anonymkode: fda75...cc7

Skrevet

IQ er jo normalfordelt, så klart det finnes dumme 4-åringer. 15% vil ha en IQ under 85.

Sier ikke at din har det, men klart de finns, og klart tegn kan vise seg på sånne kontroller. Helsesykepleier kan ikke tie stilt om avvik kun for å skåne foreldrene. 

Anonymkode: a3f15...e24

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg konkret om sønnen din, men på generell basis bekymrer vi oss nok fort. Barn utvikler seg veldig forskjellig. Ta tiden litt til hjelp, og pust med magen. Du kjenner barnet ditt best. Men når det er sagt: er du bekymret for utviklingen hans, så ikke vær redd for å be om hjelp/utredning. Nå forsto jeg det slik som at du ikke var bekymret før du var hos helsesøster, og da tenker jeg det ikke er blitt påpekt (så konkret) tidligere, så da fungerer han jo fint i andre settinger, vil jeg tro.

Skrevet

Ikke alle helsesøstre er helt på nett. Hva mener hun med at dere må følge han opp til han blir «bedre?». Han høres ut som de fleste 4-åringer jeg har møtt, og om hun ikke mener han har en spesiell diagnose og spesifikke trekk som må følges opp er det ikke mye å se etter. Sosiale og motoriske ferdigheter varierer enormt i den alderen der, helsesøsteren deres er jo på bærtur. Høres nesten ut som helsesøsteren vår, som anbefalte meg å slutte å amme barnet på 8 måneder så mye (hver tredje time) fordi det kunne være skadelig for tennene🙃

Anonymkode: 894d6...de8

Skrevet

4-års kontrollen er veldig omfattende og avhengig av at helsesykepleier klarer å skape god kontakt med barnet. Ene barnet her følte seg ikke trygg i situasjonen og oppførte seg som en apekatt, var urolig og klarte ikke svare på så mange av spørsmålene. Nektet synsprøven, men svarte vel på preposisjonene (skulle svare på om noe var over/under/foran/bak på et bilde) 😅 Vi måtte faktisk komme tilbake da helsesykepleier ikke klarte å gjøre en vurdering og såg han var stresset. 

Nå er han en veltilpasset, rolig ungdom med mange venner som er scorer best faglig i sin klasse. Men følsom og vàr for stemninger og liker ikke situasjoner det han føler at han blir observert/vurdert.

Vi snakket med barnehagen etter første kontroll og de var ikke bekymret for han. Men om det er noe så er det fint å finne det ut mens de er såpass små slik at tiltak kan settes inn. Men som vår historie viser trenger ikke denne kontrollen bety så mye.

Anonymkode: 94a80...532

Skrevet

Ene ungen min var i skikkelig AHAHAHA BÆSJ humør på 4-års kontrollen og alle spørsmål ble besvart med bæsj, hysterisk latterkrampe og tøys. Hen klarte ikke å komme over latteranfallene. 

Helsesøster imponerte stort. "Bæsjefirkanten er riktig svar, ja, du lager jammen fine og lange ord også."

Jeg var skikkelig oppgitt og hadde ikke klart å vurdere ungen. Liten bygd da, helsesøster har møtt barnet før og vet at hen snakket rent og i lange setninger på daværende tidspunkt.

Dagsform er festlig. Bæsjete dagsform er mindre festlig. 

Anonymkode: 4c70e...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 23.57):

Min 4 år gamle gutt har akkurat vært på kontroll hos helsestasjonen. Jeg er bekymret for at han er på det lavere sjiktet. Han er typisk gutt. Mye energi, mye gaping og roping, vil lekesloss med faren, herjer og tuter høyt når han leker med bil. Ingenting av dette syns jeg var negativt. Slitsomt til tider, ja. Men ikke slik at jeg trodde noe var galt. Helt til det ble poengtert av helsesøster at han kanskje var i det lavere sjiktet sammenlignet med andre 4-åringer.

Vi har hatt utfordringer med språk. Snakker fortsatt urent, og når han blir ivrig kan det bli uforståelig. Ellers prater han bra, kan forklare alt generelt sett. Vi slet med pottetrening. Ble ikke "tørr" før sensommeren. Helsesøster reagerte på at han ikke svarte på spørsmål hun stilte. Hun spurte om han kunne forklare følelser til barnet i boken. Han begynte å gjøre andre ting, klarte ikke å sitte stille. Svarte ikke på noen spørsmål hun stilte.

Vil poengtere at han sa i bilen på vei hjem at jenta i boka var lei seg. Han pleier også å være urolig i nye settinger, blir ofte høymeldt og ganske hyper når han treffer nye folk. Det roer seg ned. Han klarer å sitte stille ved bordet og i sofaen når vi ser på film. Er ikke bekymret for ADHD. Helsesøster nevnte heller ikke diagnoser. Hun sa rett og slett at han må følges opp i løpet av året for å se om han blir "bedre".

Han er flink til å tegne. Farger alltid innenfor linjer og klarer å herme etter figurer jeg tegner. Han er helt tørr nå. Får beskjed i bhg at han er omsorgsfull og leker bra med andre. Vil sjeldent tegne, bare leke med bil. Blir sjeldent med på andre ting, og bhg er usikker på om det er fordi han ikke vil eller ikke kan.

Er det normalt for gutter på den alderen å være litt høyt og lavt, kanskje ikke være interessert i småting som tegne og male? Føler meg litt fortvilet. Ser andre barn er mer rolige og prater bedre. Bør jeg være bekymret? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?

Anonymkode: 6378d...469

Jeg har to gutter på 2.5 og 4.5 år. De har begge denne uroligheten og energinivået som din har. Samtidig er de langt fremme språklig, motorisk, sosialt og er ikke sjenert rundt helsesøster. 

2.5 åringen forstår over, under, foran, bak, inni. Bruker lengre setninger, bytter ut R med J i blant. Forstår andres følelser godt, i blant hører jeg baki bilen "mamma, går det bra? Mamma trøtt?" Bare fordi jeg gjespet. 

Energien er ekstrem til tider, hoppe, løpe, hoppe på meg, sjeldent trygt å sitte i sofaen for han hopper på meg. Han er i hundre hele dagen, men sover godt til natta. 

4.5 åringen snakker helt rent med R og alt, gjort dette lenge. Samme energinivå som 2.5 åring, ganske røff lek når de er sammen om ting. 

De leker med det meste og jeg ble overrasket over hvor flink 2.5 åringen allerede er i rollelek. 4.5 åringen farger i blant innenfor linjene, hvis han gidder. Han skriver flere navn og kan lese litt. 

Det spørs kanskje litt hva man øver på? 

Anonymkode: 814ac...7e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 10.16):

Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker.

Jøss, kanskje bra du ikke fikk gutter - for ungenes skyld - med sånne fordommer. 

Anonymkode: f0f75...720

• Liker 1
Skrevet

halo man kaller da ikke unge sine for dumme

Anonymkode: f924e...2ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 10.16):

Jeg liker barn som oppfører seg som barn og syns, det er veldig mye mer gøy. Jeg har jobbet i barnehage der det var flest jenter på en 4 års avdeling og tro meg, de var ikke roligere enn guttene. 

Anonymkode: 814ac...7e0

Skrevet

For noe år siden var det ikke sjeldent at vi i barnehagen der jeg jobber må berolige foreldre som har vært på helsekontroll.  Hun ene som jobbet der var helt besatt av å finne ut av hvor barna hang litt etter eller var litt anderledes. 

Jeg ville bett om å få byttet person på helsestasjonen.  

Man skal selvfølgelig følge med. Men her har foreldrene og barnehagen større kontroll på hva barnet kan eller ikke enn helsestasjon som ikke kjenner barnet. Det er en merkelig setting og normalt at noen synes det er utfordrende.

Veldig mange dyktige mennesker som jobber på.helsestasjoner rundt om og vi trenger absolutt helsestasjonene. Men de der som skremmer vettet av foreldrene ødelegger mye.

Det finnes selvfølgelig barnehagepersonale som oppfører seg sånn også. Å er like ille om ikke verre da.

Anonymkode: 656c8...55e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 23.57):

Min 4 år gamle gutt har akkurat vært på kontroll hos helsestasjonen. Jeg er bekymret for at han er på det lavere sjiktet. Han er typisk gutt. Mye energi, mye gaping og roping, vil lekesloss med faren, herjer og tuter høyt når han leker med bil. Ingenting av dette syns jeg var negativt. Slitsomt til tider, ja. Men ikke slik at jeg trodde noe var galt. Helt til det ble poengtert av helsesøster at han kanskje var i det lavere sjiktet sammenlignet med andre 4-åringer.

Vi har hatt utfordringer med språk. Snakker fortsatt urent, og når han blir ivrig kan det bli uforståelig. Ellers prater han bra, kan forklare alt generelt sett. Vi slet med pottetrening. Ble ikke "tørr" før sensommeren. Helsesøster reagerte på at han ikke svarte på spørsmål hun stilte. Hun spurte om han kunne forklare følelser til barnet i boken. Han begynte å gjøre andre ting, klarte ikke å sitte stille. Svarte ikke på noen spørsmål hun stilte.

Vil poengtere at han sa i bilen på vei hjem at jenta i boka var lei seg. Han pleier også å være urolig i nye settinger, blir ofte høymeldt og ganske hyper når han treffer nye folk. Det roer seg ned. Han klarer å sitte stille ved bordet og i sofaen når vi ser på film. Er ikke bekymret for ADHD. Helsesøster nevnte heller ikke diagnoser. Hun sa rett og slett at han må følges opp i løpet av året for å se om han blir "bedre".

Han er flink til å tegne. Farger alltid innenfor linjer og klarer å herme etter figurer jeg tegner. Han er helt tørr nå. Får beskjed i bhg at han er omsorgsfull og leker bra med andre. Vil sjeldent tegne, bare leke med bil. Blir sjeldent med på andre ting, og bhg er usikker på om det er fordi han ikke vil eller ikke kan.

Er det normalt for gutter på den alderen å være litt høyt og lavt, kanskje ikke være interessert i småting som tegne og male? Føler meg litt fortvilet. Ser andre barn er mer rolige og prater bedre. Bør jeg være bekymret? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?

Anonymkode: 6378d...469

Be om henvisning til PPT det kan være medisinske årsaker, men noe dum nei det er han ikke.

Anonymkode: 6da53...076

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 16.24):

Synes jentene virker mest slitsomme jeg, skravler i et sett og bare drama og mas dagen lang. De guttene jeg kjenner er rolige og harmoniske. Jentene veldig slitsome. 

Dessuten har jentene veldig hjernedøde og kjedelige leker som Barbi, neglelakk og Elsa kjoler, guttene bygger lego, kan navn på alle dinosaurene, sykler lange turer og mekker både det ene og det andre. Mye mer nyttig og stimulerende. 

Alle jentene du kjenner høres helt jævlige ut 😵💫Helt unormalt, til info. Ingen av min datters venninner leker med barbie eller dukker, sminke, Elsa, kjoler, prinsesser eller neglelakk. Det er imidlertid mye katt, hund og hest, og mye fantasy, som kattekrigerne, Harry Potter, Ringenes Herre etc, og noen av dem liker godt å tegne og male, i tillegg til å bygge og snekre, klatre, stå på skateboard og rollerblades, trampoline, sykling, bade, turer i skogen, NERF-kriger, og min datter kan navnet på de fleste dinosaurer og periodene de levde, selv om hun var bedre på det i barnehagen enn nå i femte klasse.

De barna som skravler hele tiden og helst med de voksne i stedet for med de andre barna er jo jævlig irriterende, men de er ganske jevnt fordelt på gutter og jenter her. De to guttene som laget mest drama har heldigvis sluttet i klassen.

Anonymkode: 7e5d0...718

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 13.47):

Leste nettopp noe om at veldig mange som er født sent på året har fått diagnosen AD HD. Noe som egentlig betydde at de ble sammenlignet med klassekamerater som var født tidlig på året, og var umodne i forhold, men som endte opp med diagnoser og medisiner.

Helsestasjon er en god ting, der fanger de opp tidlig om det skulle være noe, men også blir de for opptatt av grafene sine heller enn å følge sunn fornuft i mange tilfeller.

Barnet ditt høres ut som en helt normal gutt, helsestasjon skulle holdt tankene for seg selv.

Anonymkode: d1831...7de

Dette tror jeg det er mye fornuftig i. Husker da sønnen begynte i første klasse, han er født tidlig på året og var overmoden for skole. Men flere av guttene i klassen var født sent på året, og det var gråt og tenners gnissel, for noen av de var ikke skolemodne i det hele tatt. Gjaldt sikkert noen jenter også. Burde helt klart fått vente et år.

Når det er sagt da så er de 16-17 år idag, og det jevnet seg ut etterhvert. Og de fleste uten diagnoser. Denne 4-åringen har tid til å modnes, det skjer masse de siste årene i barnehagen.

Anonymkode: 5f250...323

Skrevet

Skjønner ikke hva noe av det du skriver har med å være dum å gjøre? 

Det høres veldig likt ut som min på snart 5. Og nei, han er ikke dum, og overhodet ikke unormal ;) Om du ser på de andre ungene i bhg, så ser du nok at det er ganske vanlig. 

Anonymkode: 03bd4...a5e

Skrevet
On 12/3/2022 at 4:24 PM, AnonymBruker said:

Oi, dette sklei jo helt ut! Ble guttemammaen litt trigga eller? 😃

Anonymkode: 1a1ae...b26

Skrevet

Nå skal jeg ikke kritisere kollegaen min, men helsesykepleiere er like ulike som barna de møter. Spesielt nyutdannede kan være megagira på å finne ”avvik”. I de tilfellene hvor det faktisk er noe galt så er ofte foreldre, bhg OG helsestasjon enige om at det er noe der. Følg tettere opp som anbefalt og prøv å slappe av.

Anonymkode: 3d654...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...