AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #21 Skrevet 3. desember 2022 Synes ikke dette høres unormalt ut. Anonymkode: bae30...40a 2
Paulinetta Skrevet 3. desember 2022 #22 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har ingen grunn til å tro at han er dun ut i fra det du skriver, men husk at helsesykepleier ser utallige barn, og her har hun reagert. Så han er/var på kontrollen under snittet. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #23 Skrevet 3. desember 2022 Jeg synes han høres over snitt vimsete og sen i utviklingen ut. De to barna jeg kjenner som snakket dårlig ved 4-år har begge nå fått diagnose. Den ene er forøvrig flink å tegne for alderen selv om han har læringsvansker og en del issues. Jeg kan ikke svare på om 4-åringen din er dum, og jeg vet ikke hvilken IQ-grense du ander som dum heller. Begge barna jeg kjenner scorer godt under 100 men godt over 70, som er grensen for utviklingshemning. Anonymkode: 7e5d0...718 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #24 Skrevet 3. desember 2022 Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker. Anonymkode: b0c1c...502 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #25 Skrevet 3. desember 2022 Gutten din høres helt normal ut. Det vil alltid være litt ulikt hvor fort de modnes i den alderen og det at han ligger litt lavt nå trenger ikke bety noe særlig. Jeg ville tatt det helt med ro. Anonymkode: f9183...547 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #26 Skrevet 3. desember 2022 Min gutt er snart 13 og har aldri villet tegne, leke med leire og har heller ikke hatt interesse av andre ting som krever pusling og ro, feks Lego. Han var veldig bil båt traktor gravemaskin. Men, han var relativt rolig da skal sies, han bare hadde ingen interesse av sånne sitte stille-aktiviteter selv om han fint kunne sitte stille og leke med biler. Han var også pittelitt treg med språk mtp uttale av enkelte lyder osv, R kom senere men likevel helt normalt. Han er en fin og normal gutt i dag, henger ikke etter på noe 😊 Anonymkode: 63d21...886
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #27 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker. Anonymkode: b0c1c...502 Det finnes ingen fasit. Jeg har en rolig gutt og en jente som gir meg grå hår. Anonymkode: bae30...40a 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #28 Skrevet 3. desember 2022 Jeg ville bedr om et møte med barnehagen. Hvis de over hodet ikke er bekymret for språk så ville jeg slappet av. Det er dere og barnehagen som kjenner barnets språknivåer best. Ellers ville jeg ikke nølt med å ta i mor ekstra hjelp, det er jo bare positivt. Hvis det viser seg at det er unødvendig, så er jo ingen skade skjedd. mulig barnet har språkvansker/DLD hvis det kun er språket det går på, og det er jo lurt å få det avklart før skolestart. Anonymkode: 980fa...272 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #29 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min gutt er to år og snart 6 mnd. Føler han og din sønn er på likt «nivå» Anonymkode: 42ab6...5bb Gratulerer! Og dette er du helt sikker på🤣 Anonymkode: fb54f...187 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #30 Skrevet 3. desember 2022 Mooza skrev (12 timer siden): Vår datter snakket ikke ordentlig før hun var 4-5. De trodde at hun lå litt bak, men jeg var aldri redd for det. Jeg så det i humoren og blikket hennes at hun var smart. Hun lærte merkelig nok å lese omtrent samtidig som hun kunne snakke. Vi skulle hjem fra barnehagen, og måtte ta buss. Da vi kom på busstoppet, så stavet hun seg gjennom et ord. Jeg holdt på å dette i bakken av sjokk. Jeg var også uoppmerksom og litt fjern, og snakket sent- Det har aldri vært noe feil med intelligensen min. Det kan jo være at helsesøster virket totalt uinteressant, og at hun derfor ble oversett. Han høres jo bare ut som en typisk gutt som er litt opptatt av andre ting enn å snakke med helsesøster. Haha. Sånn var ene datteren min og. Bhg var bekymret for språket, men jeg så det og i blikket og oppsynet på ungen at det kom. Hun ventet til hun var litt over 3, så kom det lange setninger. Snakket helt rent gjorde hun også. Første gang hun skrev noe var det en snorrett linje med hele navnet hennes. Snål unge. 💙 Nå er hun stor, og har fått gode karakterer og klarer seg bra. Anonymkode: f1087...09d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #31 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker. Anonymkode: b0c1c...502 Har en sønn og en datter og datteren er virkelig i en egen liga når det kommer til attitude og energi hvis man sammenligner med gutten 🥲 Han var alltid på lag med meg, hun har stort sett en mening om at det motsatte av hva jeg sier er riktig veg å gå og er villig til å gå i grava med den holdningen 😅 Nå er det en til jente på veg og jeg er rett og slett litt bekymret for hvordan det skal ende opp 🤪 Håper hun får mer av broren enn søstra si. Anonymkode: 63d21...886 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #32 Skrevet 3. desember 2022 Barnet ditt var på et fremmed sted med et fremmed menneske. Det er helt normalt å ikke prestere på topp i en slik situasjon. Jeg synes du skal ta en prat med barnehagen. Spør om de kan ta kartlegging av språk (TRAS) og kartlegging av alle utviklingsområder (Alle med). Da vil dere raskt se om det er hull i utviklingen. Anonymkode: 56411...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #33 Skrevet 3. desember 2022 Leste nettopp noe om at veldig mange som er født sent på året har fått diagnosen AD HD. Noe som egentlig betydde at de ble sammenlignet med klassekamerater som var født tidlig på året, og var umodne i forhold, men som endte opp med diagnoser og medisiner. Helsestasjon er en god ting, der fanger de opp tidlig om det skulle være noe, men også blir de for opptatt av grafene sine heller enn å følge sunn fornuft i mange tilfeller. Barnet ditt høres ut som en helt normal gutt, helsestasjon skulle holdt tankene for seg selv. Anonymkode: d1831...7de 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #34 Skrevet 3. desember 2022 Paulinetta skrev (4 timer siden): Jeg har ingen grunn til å tro at han er dun ut i fra det du skriver, men husk at helsesykepleier ser utallige barn, og her har hun reagert. Så han er/var på kontrollen under snittet. Hjelper ikke om helsesykepleiere ser utallige barn, når hun ser de såpass sjelden. Da skal det være noe helt konkret å reagere på og da har gjerne feks barnehagen eller foreldrene selv reagert for lengst. Gode helsesykepleiere er derfor mer opptatt av hva feks de i barnehagen observerer enn kun sine egne observasjoner denne timen. Ikke alle fireåringer er spesielt samarbeidsvillige, noen vil ikke svare eller prate, noen synes det er mye mer spennende med lekene enn hva helsesykepleier ber dem om osv. Anonymkode: 1b846...616 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #35 Skrevet 3. desember 2022 Noen må jo ligge i det lavere skiktet også Anonymkode: 56c0a...241 3
Drizzt Skrevet 3. desember 2022 #36 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hørsel ble sjekker under kontrollen. Den var helt fin. Samme med syn. Hun nevnte som sagt ingen diagnoser. Kjenner til et barn som har mild autisme, og det er fortsatt annerledes enn det gutten min er. Min virker rett og slett diskré innimellom. - TS Anonymkode: 6378d...469 Autisme kommer i mange former. Bare så det er sagt. Jeg synes det er innenfor normalen det du beskriver. Gutter er ofte mer ''fysiske'' enn jenter, mer aktive og noe mindre lydige. Så er han 4 år som også er en vanlig alder for det du beskriver. I tillegg utvikler gutter seg annerledes enn jenter og henger en del etter. Gutter født sent på året er ofte ikke klare for skolestart sammenlignet med gutter født tidlig på året. Jenter født sent på året sliter mindre på skolen enn gutter født sent på året. Bare for å illustrere med eksempler. Jeg synes helsesøster har rett at det er lurt å observere ham neste år og se hvordan utviklingen blir. Samtidig mener jeg at dere bør kartlegge sammen med barnehagen hvilke områder han sliter med mest og fokusere på dem med tilrettelegging i barnehagen og hjemme. Trenger han å øve på å være fokusert på 1 ting og sitte i ro i en periode? Da øver dere på det. Trenger han å øve i språk, da får dere hjelp av logoped som kan vurdere og kartlegge hva han trenger. Det blir litt feil å hoppe over til ADHD og autisme diagnoser med en gang når han er 4. Men er han ikke blitt bedre tross tiltak og innsats fra fagfolk og dere før skolestart, da vil det peke mer i den retning.
Paulinetta Skrevet 3. desember 2022 #37 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet ditt var på et fremmed sted med et fremmed menneske. Det er helt normalt å ikke prestere på topp i en slik situasjon. Jeg synes du skal ta en prat med barnehagen. Spør om de kan ta kartlegging av språk (TRAS) og kartlegging av alle utviklingsområder (Alle med). Da vil dere raskt se om det er hull i utviklingen. Anonymkode: 56411...e0c Det er alle barn når de er på helsestasjonen, ergo er det ikke vanskelig å sammenlikne dem. Noen takler det selvsagt bedre enn andre, men hvordan de håndterer opplevelsen gir allikevel verdifull informasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #38 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sjekk syn og hørsel før noe annet. Så vurder hyperaktivitet/oppmerksomhet, muligens mild autisme? Anonymkode: d37e8...a0e Eh hæ?🙄 Anonymkode: 12869...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #39 Skrevet 3. desember 2022 Høres hekt normalt ut og gutten er nok helt normal også Anonymkode: 12869...ee5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #40 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sånn dere beskriver barna deres er grunnen til at jeg har ønsket meg døtre og heldigvis fått det. Jeg hadde vært en dårlig guttemamma, flinke dere som orker. Anonymkode: b0c1c...502 For et teit innlegg Anonymkode: 12869...ee5 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå