Gå til innhold

Hva skjer om man bruker niacinamide og syrer samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at man kanskje ikke bør blande niacinamide og syrer (som AHA, BHA, PHA). Men hvorfor?

Jeg er klar over at å blande noen typer aktive stoffer kan gi hudreaksjoner, og at noen mixer kan gjøre at den ene "kansellerer" den andre.

Hva med niacinaimde og AHA/BHA/PHA-syrer? Nøyaktig hvorfor er man frarådet å bruke disse samtidig?

Anonymkode: a59fa...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sånn at du ikke kan blande syrer og niacinamide, men tror folk er forsiktige med å anbefale det da det er effektive ingredienser, noe som kan føre til skadet eller irritert hudbarriere. Eneste man overhodet ikke skal blande med niacinamide er vitamin c såvidt jeg vet, fordi de ikke er kompatible. 

Brukte f.eks. The Ordinary AHA + BHA maske her om dagen, etterfulgt av COSRX rice overnight mask (som inneholder niacinamide). Kjente litt prikking i huden, det var det. Og våknet med fin hud dagen derpå :) Spørs hva man er vant til. Worst case kan huden få litt panikk og begynne å overkompensere, da kan hudteksturen bli grov, man kan få kviser og hudormer, bli rød, sår, huden blir oljete. Tar man det i et fornuftig tempo skal det nok gå fint. Har fått huden til å klikke flere ganger fordi jeg blir for ivrig 😅 Men har aldri gjort noe som ikke er reversibelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niacinamide og syrer har ulike pH-verdier. Syrer generelt har lav pH-verdi (lavere enn hudens egen), og det er disse egenskapene som gjør at syrer i utgangspunktet er etsende. De syrene som benyttes i hudpleie, brukes i konsentrasjoner som med korrekt bruk ikke skal være skadelige, men syrer er likevel potensielt hudirriterende, spesielt dersom man har sensitiv hud og/eller eksfolierer for ofte og/eller bruker produkter med for høy konsentrasjon. Syrer eksfolierer huden ved at de løser opp "limet" (dvs. keratinet" som binder sammen de døde hudcellene i det ytre hudlaget. 

Hvis du blander niacinamide og syrer, vil den høye pH-verdien i niacinamide øke pH-verdien i syren, slik at den mister sin effekt. Og det er alltid en økt risiko for irritasjoner ved å blande aktive ingredienser. Du risikerer altså en ineffektiv kombinasjon som i verste fall kan irritere eller skade huden din.

Det du kan gjøre hvis du ønsker  bruke syrer og niacinamide samtidig, er å påføre det mest tyntflytende produktet først, vente i minst 10 minutter men helst 20-30 minutter før du påfører det neste. Da vil huden ha absorbert produktet slik at pH-verdien er stabilisert og huden kan nyttiggjøre seg ingrediensene.

Et annet alternativ er å finne et produkt som kombinerer syre og niacinamide, da det vil være formulert slik at begge ingrediensene beholder egenskapene sine og ikke irriterer huden 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...