Gå til innhold

Hentet gratis mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om borgere i andre land diskuterer ingrediensene i suppa de får utdelt i suppekøen? Mener GRATIS mat må tilpasses preferanser innen mattoleranse? 

Anonymkode: 038fb...fe2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne sykdommen er merkelig og rammer oss alle forskjellig. Jeg kan ikke spise/drikke ting med kunstig søtning, men ellers tåler jeg alt. Så lenge det er naturlig. 

Hvilke e-stoffer er det du reagerer på? 

Anonymkode: 4354a...70b

Det er tilsetningstoffer og konseverings stoffer som finnes i feks i Martas salat, Italiensk salat og andre typer salater og kjøtt pålegg og leverpostei pålegger. Tåler heller ikke saft med kunstig søtning ( sukralose og apartam) som også utløser hødepine. ( men tåler stevia i små mengder) Alle disse ting prøver jeg unngå. For mye brød gir også mageplager da brød også inneholder masse tilsetningstoffer..tåler bedre knkkebrød med minst mulig tilsetning som feks rug knekkebrød. .er veldig desv sensitiv for alt mat, men tåler best den mat som  lages fra bunnen av råvarer som alle typer grønnsaker, ren kjøtt, ren fisk, poteter, ris, egg, . 

Anonymkode: cd9aa...a36

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (6 timer siden):

Nei, ingenting av det du ramser opp er uten e-stoff. De er uten tilsetningsstoff, men ikke uten e-stoff. 

Se innlegg #46.

Ja mente kunstige tilsetningstoffer som jeg regnet med er under ulike E-stoffer. Båder naturlig og ikke naturlig. Jeg reagerer på de kjemiske tilsetningstoffene og kunstige søtningstoffene. Untatt stevia og sukkrin som er naturlige og de tåler jeg litt av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ok, hvordan ordner du middager fremover da? Sånn bortsett fra to fiskemiddager.

Anonymkode: e1836...6d3

Nå er vel matutdeling ment som et supplement og ikke en hovedkilde? Tror ikke at man kan belage seg på at dette er eneste matkilden. Men for enkelte så er det kanskje det?

• Liker 8
Skrevet

Last ned too good to go appen. Finn nettopp 7 brød fra bakeren min for 40kr. Innimellom finner man noen skikkelige kupp

Anonymkode: ba964...ac4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er tilsetningstoffer og konseverings stoffer som finnes i feks i Martas salat, Italiensk salat og andre typer salater og kjøtt pålegg og leverpostei pålegger. Tåler heller ikke saft med kunstig søtning ( sukralose og apartam) som også utløser hødepine. ( men tåler stevia i små mengder) Alle disse ting prøver jeg unngå. For mye brød gir også mageplager da brød også inneholder masse tilsetningstoffer..tåler bedre knkkebrød med minst mulig tilsetning som feks rug knekkebrød. .er veldig desv sensitiv for alt mat, men tåler best den mat som  lages fra bunnen av råvarer som alle typer grønnsaker, ren kjøtt, ren fisk, poteter, ris, egg, . 

Sukralose og aspartam tåler ikke jeg heller. Kunstige søtningsstoffer er blant de få "matvarene" som faktisk er bevist å trigge migreneanfall. 

Hvilket tilsetningstoff er det som er i de salatene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tok du imot 2 kg reker når ingen i familien spiser det? Håper du ga det bort istedenfor å kaste det. 

Anonymkode: 9b40a...ab5

Maten var fordelt i poser da jeg kom, det var travelt og jeg ble nesten dyttet ut døren. Tittet ikke oppi posene før jeg kom hjem og så heller ingen andre der som gikk gjennom sine. Var som sagt første gangen jeg var der, falt meg overhode ikke inn å gå gjennom innholdet som var klargjort. Ville følt det uhøflig faktisk. Og du kan ta det HELT med ro, rekene er gitt bort.

Anonymkode: 1fc82...042

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke at det var overraskende at det er mest datovarer?

Trodde folk var klar over at de frivillige organisasjonene får hente det meste de deler ut hos matsentralen, som er et sammarbeide der ulike bedrifter/butikker leverer inn overskuddsmat i stedet for at det kastes. Maten blir distribuert rundt til ulike som deler ut til sluttbrukere.

Derfor blir også det som deles ut litt rare kombinasjoner noen ganger, fordi organisasjonene vet ikke på forhånd hva de får.

Og det er vanskelig å få til utdeling av spesialkost, rene råvarer osv som enkeltpersoner måtte ønske seg.

Dette er hovedsaklig overskuddsmat som sagt, og organisasjonene supplerer nå endel med innkjøp for egne midler, fordi behovet er så stort.

Men det som deles ut er stort sett prisgitt hva slags mat matsentralene får donert.

Anonymkode: fa525...1a5

Mulig det var overraskende fordi jeg aldri har hatt behov for denne hjelpen før og derfor ikke har sart meg inn i hvordan det egentlig foregår. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Last ned too good to go appen. Finn nettopp 7 brød fra bakeren min for 40kr. Innimellom finner man noen skikkelige kupp

Anonymkode: ba964...ac4

Her i nærheten er det nesten bare bensinstasjoner som er med og de deler ut masse boller, wienerbrød og sånne produkter, så gidder ikke lenger. 🙈

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer på om borgere i andre land diskuterer ingrediensene i suppa de får utdelt i suppekøen? Mener GRATIS mat må tilpasses preferanser innen mattoleranse? 

Anonymkode: 038fb...fe2

Har vel neppe noe annet valg enn å stå over dersom man faktisk blir syk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Antagelig. De får sikkert ikke noe mer penger de heller. Det er håpløst vet du. Ta inn flere når det er så mange som ikke klarer seg i Norge som det er.

(Håper det var ironi ;)  ) Jeg tipper de slipper å trappe opp på matsentralen de kommer nok til ferdig dekket bord med gode og oppvarmede boliger alt som følger med de som er her koster jo allerede 250 milliarder i året så  godt vi fikk 1,5 milliarder mindre i drivstoffavgifter :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk må bruke smak- og luktsansen sin. Hvis du har en muggen joghurt som har ei uke igjen på best-før dato, spiser du den eller kaster du? Nei, du kaster den fordi du ser at den er bedervet. Datomerkingen har lite å si. Jeg spiser joghurt som har gått ut for en måned siden når den lukter og smaker ok.

Anonymkode: 09964...7df

Ja det må bruke luktesansen nå har jeg god inntekt heldigvis men støtter de fattige i deres kamp for rettferdighet nå heller jeg evt sur Yoghurt i kaffen så slipper jeg og kaste den vanilje riktig nok  :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tja. Tenker når de som mottar maten har anledning til å kritisere innholdet og supplere med annen mat selv så er det er tegn på at det i allefall ikke står SÅ dårlig til i Norge.  Hvis dette hadde vært i usa hadde det sikkert vært folk som mottok maten som hadde hatt dette som eneste mat i mange uker. Og som hadde måttet spise knekkebrødene som middag. 

Anonymkode: 5433e...2fb

Ja de hadde nok det i USA jakter de stort sett også egne skytebaner i skogen til og med forbudt her hytter i skogen har de også :) preppere :) 

Skrevet

Høres ut som du ikke tåler ultraprosessert mat. Alt det du nevner som du ikke tåler, er som regel ultraprosessert når man kjøper det i butikken. Når du skriver at du ikke tåler brød  mener du da kjøpebrød (som regel ultraprosessert) eller hjemmebakt?

Noe helt annet. Er det egentlig vanlig å spise kjøtt til middag hver dag? Vi spiser flere middager i uka uten kjøtt eller fisk. Trodde det var ganske vanlig, men kanskje jeg har misforstått?

Anonymkode: 514ad...0b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 10.22):

Det er lite eller ingen frukt på mat utdeling. Lite av grønnsaker men litt mer enn frukt. Mest brød med gluten og sukker, evt pasta, pålegg av kjøtt, leverpostei, sauser og slikt jeg ikke spiser fordi jeg ikke tåler sukker og Kjemikaliene med de ulike e-stoffene for lang holdbarhet i kjøtt og industrimaten. Tåler bare ren mat uten sukker og estoffer. Og slik mat er det lita av. Brød må jeg bake selv eller jeg lever på knekkebrød eller grøt av havre og bygg. All slik mat er det lite av. Knekkebrød har jeg ikke fått på matutdeling.

Men hva hindrer deg i å kjøpe frukt og grønnsaker selv? Det er det billigste du får kjøpt i butikken og nekter å tro at du har eller får ingen stønad til mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...