Gå til innhold

Hentet gratis mat

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før pandemien hadde jeg en nabo som var med på å dele ut mat. Hun sa at flere innvandrerbarn nærmest vokser opp på brød og kaker, for det var mest bakevarer de fikk fra butikkene til utdeling. Så i forhold til dem var du heldig.

Anonymkode: 9e18c...f09

Ha,ha. Ikke skyld på matutdeling for at innvandrerne spiser mye sukker. Det har de alltid gjort. 

Anonymkode: 57a7a...261

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blanding, på knekkebrødene og kakemiksen var det best før. På maisen sto det to datoer, ingen tekst. Den ene datoen var sikkert produksjonsdato,  over to år siden. Uvisst da hva siste dato er, best før eller siste forbruksdag.

Anonymkode: 1fc82...042

Jeg tipper det er best før. Du kan lese all tekst i forpakningen om det står forklaring på hva den siste datoen er.

Men siden det er mais ... vil jeg tippe best før.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Maisen er nok egentlig til storkjøkken. Ikke i boks, men pose. Jeg tenker vel egentlig at vi ikke får brukt all maisen, når posen er åpnet må den nok brukes umiddelbart. 

Anonymkode: 1fc82...042

Her er noen forslag til oppskrifter:

Maisstuing

Kremet maisdip

Maissuppe

Kremet maissuppe med bacon

Cowboygryte

Lag store porsjoner og frys ned hvis dere ikke klarer å spise det før det blir dårlig, Men med tre tenåringer i hus er vel det sjeldent et problem.

Anonymkode: 3f2a1...da0

• Liker 8
  • Nyttig 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ingen middagsmat? Bortsett fra reker da.. hvor lenge er det tenkt at dette skal holde for dere?

Anonymkode: e1836...6d3

Det er vel ment å være et supplement, ikke fullkost. Poteter og gulrøtter er godt tilbehør, så kan man bruke de pengene man har på rimelige hovedretter, billigmerker, datovarer osv. Jeg hadde også laget spansk tortilla med eggene og potet, med tomat/agurk-salat til. Dette er rimelig varm-mat som metter. 

Anonymkode: 93fa7...f90

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ha,ha. Ikke skyld på matutdeling for at innvandrerne spiser mye sukker. Det har de alltid gjort. 

Anonymkode: 57a7a...261

Hvem er innvandrerne? Svensker, irakere, polakken, grekere, amerikanere..??

Anonymkode: f31c3...f99

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor (pensjonist) hjelper til med pakking og utdeling av mat. Hun sier at de ofte får svinekjøtt, og det spiser ikke muslimene, så de har ofte endel kjøtt igjen. Det er visst flest muslimer som er og får mat. Hun sier at de får masse bra mat, men det blir mye grønnsaker. 

Anonymkode: 91fef...5a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Maisstuing

Kremet maisdip

Maissuppe

Cowboygryte

Lag store porsjoner og frys ned hvis dere ikke klarer å spise det før det blir dårlig, Men med tre tenåringer i hus er vel det sjeldent et problem.

Gode forslag! 

Anonymkode: ac4db...33e

• Liker 2
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Det triste er jo at stadig flere av oss må be om hjelp i 2022. Det er trist og uverdig.

Men dessverre så er det mange som misbruker ordningen også. Det går utover de som virkelig trenger det.

Anonymkode: b54ac...df6

• Liker 6
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dessverre så er det mange som misbruker ordningen også. Det går utover de som virkelig trenger det.

Anonymkode: b54ac...df6

Jeg kan ikke forstå at noen vil ønske å be om slike almisser uten grunn. Noen mener vel at den ene er mer trengende enn den andre ut fra fordommer eller rykter. Det er sikkert ille nok fra før.

Skrevet

Dette er vel for å supplere, ikke erstatte hele kostholdet deres.

Dere fikk gratis mat, altså penger spart. Dere har vel ikke et matbudsjett på 0 kroner?

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Maisstuing

Kremet maisdip

Maissuppe

Cowboygryte

Legger til - mais er godt bare varmet også, med en smørklatt og litt salt og pepper.

Har det som snacks/kveldskos som metter innimellom. Varmer ei lita skål i mikroen og spiser med skje. :) 

Føles mer luksus enn skive/knekkebrød som fattig student. Skal ikke se bort fra at TS sine tenåringer vil elske å få lov å frotse i mais.

Anonymkode: fa525...1a5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Forferdelig at vi i ett av verdens rikeste land må ha matsentraler 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

At tørrvarer som har gått forbi best før-datoen er «gammel mat» er bare tull. Det er fullverdige matvarer som kan spises på lik linje med «ny mat», og ikke noe «bob-bob» som du kaller det.

Anonymkode: 59bcb...8d6

• Liker 17
Skrevet
Maskinfører skrev (56 minutter siden):

Forferdelig at vi i ett av verdens rikeste land må ha matsentraler 

Tja. Tenker når de som mottar maten har anledning til å kritisere innholdet og supplere med annen mat selv så er det er tegn på at det i allefall ikke står SÅ dårlig til i Norge.  Hvis dette hadde vært i usa hadde det sikkert vært folk som mottok maten som hadde hatt dette som eneste mat i mange uker. Og som hadde måttet spise knekkebrødene som middag. 

Anonymkode: 5433e...2fb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Knekkebrød holder lenge etter Best før-dato. Det samme gjør kakemix. Osten blir bedre med lagring (hvis den ikke er frosset).

Hermetiske maiskorn (hvis det var det var) holder seg lenge, lenge etter Best før-dato.

Anonymkode: b0e90...78e

Best før ofte god etter er ordet nå :nikke:

Skrevet (endret)
Anonym Brukar0 skrev (5 timer siden):

Det var nok Best før-dato. Siste forbruksdag brukes på matvarer som blir fordervet.

Bedervet mat er ikke noe særlig :(  

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Skrevet

Mon tro om de  nye 35 000 som kommer neste år også skal gå på matsentralene ? :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Før pandemien hadde jeg en nabo som var med på å dele ut mat. Hun sa at flere innvandrerbarn nærmest vokser opp på brød og kaker, for det var mest bakevarer de fikk fra butikkene til utdeling. Så i forhold til dem var du heldig.

Anonymkode: 9e18c...f09

Ikke rart det er mye fedme blant barn da ettersom jeg har hørt :( 

Skrevet
Maskinfører skrev (5 timer siden):

Bedervet mat er ikke noe særlig :(  

Folk må bruke smak- og luktsansen sin. Hvis du har en muggen joghurt som har ei uke igjen på best-før dato, spiser du den eller kaster du? Nei, du kaster den fordi du ser at den er bedervet. Datomerkingen har lite å si. Jeg spiser joghurt som har gått ut for en måned siden når den lukter og smaker ok.

Anonymkode: 09964...7df

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er lite eller ingen frukt på mat utdeling. Lite av grønnsaker men litt mer enn frukt. Mest brød med gluten og sukker, evt pasta, pålegg av kjøtt, leverpostei, sauser og slikt jeg ikke spiser fordi jeg ikke tåler sukker og Kjemikaliene med de ulike e-stoffene for lang holdbarhet i kjøtt og industrimaten. Tåler bare ren mat uten sukker og estoffer. Og slik mat er det lita av. Brød må jeg bake selv eller jeg lever på knekkebrød eller grøt av havre og bygg. All slik mat er det lite av. Knekkebrød har jeg ikke fått på matutdeling.

Anonymkode: cd9aa...a36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...