Gå til innhold

Hentet gratis mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pga kronisk migrene tåler jeg ikke sukker holdig mat.Eller E-stoffer.  Det er derfor jeg holder meg til mat uten tilsatt sukker. Som : frukt, (med måte) grønnsaker, havre/bygg grøt, egg, fløte og av og til litt fisk og en sjelden gang kjøtt kan jeg spise uten å bli syk. Sånn mat er det lite av på matutdeling. Mest usunn mat og masse godterier.

Anonymkode: cd9aa...a36

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde en annen tråd om gratis mat delt ut av Matsentralen som jeg ikke finner igjen..

Jeg skulle hente for første gang og lurte på hva jeg ville få. Og noen lurte på om jeg kunne dele hva jeg fikk.

Jeg fikk tre bæreposer til meg og mine tre tenåringer. En del bra; to sekker med poteter, gulrøtter, tomater og agurk, et stort brett med egg, ketchup, to pakker spekepålegg, ketchup, frossen fisk. 

Så en del bob-bob; 2 kg maiskorn (en pakke) gått ut på dato for to måneder siden, en frossen gräddost, (også utgått, men ja, frossen), to pakker knekkebrød utgått på dato for lenge siden, en muffins kakemiks utgått for to uker siden, 2 kg frosne reker (ingen spiser det her pga allergi), mange porsjonpakker med smør, et lite glass hjemmelaget syltetøy (umerket..).

Skulle helst hatt noe mer middagsmat og litt mindre gammel mat, men er greit fornøyd totalt sett.

Så at de med bleiebarn kunne få bleier i tillegg til mat, så det var jo også fint.

Anonymkode: 1fc82...042

De varene du nevner at var utgått på dato holder seg jo lenge over datoen.

Jeg har selv god råd, men handler mye på Holdbart og kjøper ofte ting som har gått ut for lenge siden. Det er da ikke noe som helst problem. Maiskorn har jo tilnærmet ubegrenset holdbarhet og er supert snacks. Bruk littegrann olje og popp det i en kjele. Knekkebrød også er jo supert å ha liggende fordi det holder seg "uendelig". Kakemiks har jeg liggende i skapet som gikk ut for måneder siden og lager kaker når vi får lyst på noe godt. De er i hvert fall helt som nye fortsatt.

Anonymkode: 5d61b...aa1

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en annen tråd om gratis mat delt ut av Matsentralen som jeg ikke finner igjen..

Jeg skulle hente for første gang og lurte på hva jeg ville få. Og noen lurte på om jeg kunne dele hva jeg fikk.

Jeg fikk tre bæreposer til meg og mine tre tenåringer. En del bra; to sekker med poteter, gulrøtter, tomater og agurk, et stort brett med egg, ketchup, to pakker spekepålegg, ketchup, frossen fisk. 

Så en del bob-bob; 2 kg maiskorn (en pakke) gått ut på dato for to måneder siden, en frossen gräddost, (også utgått, men ja, frossen), to pakker knekkebrød utgått på dato for lenge siden, en muffins kakemiks utgått for to uker siden, 2 kg frosne reker (ingen spiser det her pga allergi), mange porsjonpakker med smør, et lite glass hjemmelaget syltetøy (umerket..).

Skulle helst hatt noe mer middagsmat og litt mindre gammel mat, men er greit fornøyd totalt sett.

Så at de med bleiebarn kunne få bleier i tillegg til mat, så det var jo også fint.

Takk for at du delte, TS. :)

Anonymkode: fea08...953

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Må ikke, men synes varmmat metter mer og lengre enn knekkebrød og brød.

Har alltid hatt middag til barna, håper å fortsette med det.

Omeletter, ostesmørbrød, pytt i panne. Det hender vi kjøper kjøtt som er på tilbud pga dato og har i supper eller gryter. Men hvis man er helt blakk eller må prioritere annerledes så er det naturligvis ikke så enkelt å "bare kjøpe noe på tilbud"...

Anonymkode: ca2b8...90f

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er lite eller ingen frukt på mat utdeling. Lite av grønnsaker men litt mer enn frukt. Mest brød med gluten og sukker, evt pasta, pålegg av kjøtt, leverpostei, sauser og slikt jeg ikke spiser fordi jeg ikke tåler sukker og Kjemikaliene med de ulike e-stoffene for lang holdbarhet i kjøtt og industrimaten. Tåler bare ren mat uten sukker og estoffer. Og slik mat er det lita av. Brød må jeg bake selv eller jeg lever på knekkebrød eller grøt av havre og bygg. All slik mat er det lite av. Knekkebrød har jeg ikke fått på matutdeling.

Hva slags mat er uten e-stoffer? 

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Pga kronisk migrene tåler jeg ikke sukker holdig mat.Eller E-stoffer.  Det er derfor jeg holder meg til mat uten tilsatt sukker. Som : frukt, (med måte) grønnsaker, havre/bygg grøt, egg, fløte og av og til litt fisk og en sjelden gang kjøtt kan jeg spise uten å bli syk. Sånn mat er det lite av på matutdeling. Mest usunn mat og masse godterier.

Skal du holde deg unna e-stoffer er det ikke lett å leve

Hvordan ville det sett ut om banan, blåbær og egg hadde ingredienslister? - Fitnessbloggen

Det er E-merking på mange helt naturlige stoffer.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så ingen middagsmat? Bortsett fra reker da.. hvor lenge er det tenkt at dette skal holde for dere?

Anonymkode: e1836...6d3

Fisk, egg og grønnsaker kan jo brukes til 0 lage middag.  Hadde de ikke vært allergiske er reker og god middagsmat med å kjøpe en loff, sitron og billig Majones. Jeg synes det er bra det. Bare jo gjennom neste gang og gi tilbake det dere ikke tåler. Noen andre blir kjempeglade

Anonymkode: 0ed9c...246

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo da. Osten var frossen, så tenker jeg kan rive den til pizza el l. Maisen er nok egentlig til storkjøkken. Ikke i boks, men pose. Jeg tenker vel egentlig at vi ikke får brukt all maisen, når posen er åpnet må den nok brukes umiddelbart. 

Lag maissuppe! Det er faktisk veldig godt!! Og billig mat! 😍

Ellers mais stekt i smør! 
(Ser du fikk masse smørpakker)

Anonymkode: f350b...85c

• Liker 4
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Hva slags mat er uten e-stoffer? 

Rene grønnsaker er uten e stoffer og sukker. Både frosne og ikke frosne. Frukt ,bær, nøtter, ris, ren kjøtt og fisk, egg, mel, fløte, melkeprodukter grøt eller brød du baker selv osv. Det er bare sånn mat jeg tåler uten å bli syk. All industrimat med lange ingrendienser av e stoffer og tilsatt sukker er "gift" for kroppen og trigger hodepine anfall...

Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

Jeg lagde brownies fra toro her som gikk ut for et og et halvt år siden ikke noe å si på den, liggi kaldt i matboda. Og tørrvare poser, typisk tomatsuppe, betasuppe, ertersuppe også langt etter dato. Men potetmos i pose varer ikke så lenge. Prøvde en maggi her, som har gått ut av produksjon og den var bare å kaste. Også kålrabbistappe i pose er heller ikke holdbart i flere år. Men ellers er det ganske mye spisbart som holder leeeenge etter dato 

Endret av Keikolina
Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Skal du holde deg unna e-stoffer er det ikke lett å leve

Hvordan ville det sett ut om banan, blåbær og egg hadde ingredienslister? - Fitnessbloggen

Det er E-merking på mange helt naturlige stoffer.

Ja vet det. Men det går faktisk an å lage mat uten skadelige stoffer. Det er masse e stoffer som er skadelige og forårsaker kreft over tid. Frukt kan jeg spise i begrenset mengde (om jeg klarer det)  En liten bit mørk sjokolade 70 %  og en liten skive hjemmebakt kake u/sukker til kaffe tåler jeg godt , mens kjeks og kjøp kaker m mye sukker og estoffer i utløser hodepine. 

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rene grønnsaker er uten e stoffer og sukker. Både frosne og ikke frosne. Frukt ,bær, nøtter, ris, ren kjøtt og fisk, egg, mel, fløte, melkeprodukter grøt eller brød du baker selv osv. Det er bare sånn mat jeg tåler uten å bli syk. All industrimat med lange ingrendienser av e stoffer og tilsatt sukker er "gift" for kroppen og trigger hodepine anfall...

Nei, ingenting av det du ramser opp er uten e-stoff. De er uten tilsetningsstoff, men ikke uten e-stoff. 

Se innlegg #46.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Knekkebrød holder lenge etter Best før-dato. Det samme gjør kakemix. Osten blir bedre med lagring (hvis den ikke er frosset).

Hermetiske maiskorn (hvis det var det var) holder seg lenge, lenge etter Best før-dato.

Anonymkode: b0e90...78e

Ja, alle disse tingene holder seg lenge. Jeg har ingen problemer med å spise det. Jeg er 

fæl til å kjøpe tørre matvarer som jeg glemmer, så type 1 år etter utgått dato kommer jeg på at jeg har liggende en vaffelmiks og spiser det uten problemer :)

Har spist spaghettipasta (tørrvare) som gikk ut i 2017 - null problem, hehe. 

Anonymkode: d4092...375

• Liker 1
Skrevet

Tørrvarer er jo generelt holdbare i mange år, bare de blir lagret tørt.  Knekkebrød, flatbrød, diverse typer mel og sånt noe... 

• Liker 4
Skrevet
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Mon tro om de  nye 35 000 som kommer neste år også skal gå på matsentralene ? :( 

Antagelig. De får sikkert ikke noe mer penger de heller. Det er håpløst vet du. Ta inn flere når det er så mange som ikke klarer seg i Norge som det er.

Anonymkode: 4354a...70b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne sykdommen er merkelig og rammer oss alle forskjellig. Jeg kan ikke spise/drikke ting med kunstig søtning, men ellers tåler jeg alt. Så lenge det er naturlig. 

Hvilke e-stoffer er det du reagerer på? 

Anonymkode: 4354a...70b

Skrevet

Jeg stusser litt over en del av svarene i hovedinnlegget mitt her. Jeg var kun ute etter å dele hva jeg faktisk fikk, siden noen lurte, ikke få oppskriftstips, belæring i best før-merking og kritikk fordi dere tolker i vei om at jeg er misfornøyd. Jeg er 42 år, ikke en uvitende 18-åring. Jeg kan både lage mat og google oppskrifter selv. Dette var min første matutlevering noensinne, derfor ble jeg faktisk overrasket over at det var såpass mye "gammel" mat. Uten at jeg er utakknemlig av den grunn.

Stusset faktisk også litt over at det deles ut delvis frossen mat, som er halvveis tint, for da er jo ikke dette eget til å fryses inn igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg stusser litt over en del av svarene i hovedinnlegget mitt her. Jeg var kun ute etter å dele hva jeg faktisk fikk, siden noen lurte, ikke få oppskriftstips, belæring i best før-merking og kritikk fordi dere tolker i vei om at jeg er misfornøyd. Jeg er 42 år, ikke en uvitende 18-åring. Jeg kan både lage mat og google oppskrifter selv. Dette var min første matutlevering noensinne, derfor ble jeg faktisk overrasket over at det var såpass mye "gammel" mat. Uten at jeg er utakknemlig av den grunn.

Stusset faktisk også litt over at det deles ut delvis frossen mat, som er halvveis tint, for da er jo ikke dette eget til å fryses inn igjen.

Synes det var flott at du delte hva du fikk. Da får jo de som kan trenge det en liten pekepinn på hva en kan få.

Anonymkode: 10a78...cbd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke at det var overraskende at det er mest datovarer?

Trodde folk var klar over at de frivillige organisasjonene får hente det meste de deler ut hos matsentralen, som er et sammarbeide der ulike bedrifter/butikker leverer inn overskuddsmat i stedet for at det kastes. Maten blir distribuert rundt til ulike som deler ut til sluttbrukere.

Derfor blir også det som deles ut litt rare kombinasjoner noen ganger, fordi organisasjonene vet ikke på forhånd hva de får.

Og det er vanskelig å få til utdeling av spesialkost, rene råvarer osv som enkeltpersoner måtte ønske seg.

Dette er hovedsaklig overskuddsmat som sagt, og organisasjonene supplerer nå endel med innkjøp for egne midler, fordi behovet er så stort.

Men det som deles ut er stort sett prisgitt hva slags mat matsentralene får donert.

Anonymkode: fa525...1a5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor tok du imot 2 kg reker når ingen i familien spiser det? Håper du ga det bort istedenfor å kaste det. 

Anonymkode: 9b40a...ab5

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...