Gå til innhold

Hentet gratis mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en annen tråd om gratis mat delt ut av Matsentralen som jeg ikke finner igjen..

Jeg skulle hente for første gang og lurte på hva jeg ville få. Og noen lurte på om jeg kunne dele hva jeg fikk.

Jeg fikk tre bæreposer til meg og mine tre tenåringer. En del bra; to sekker med poteter, gulrøtter, tomater og agurk, et stort brett med egg, ketchup, to pakker spekepålegg, ketchup, frossen fisk. 

Så en del bob-bob; 2 kg maiskorn (en pakke) gått ut på dato for to måneder siden, en frossen gräddost, (også utgått, men ja, frossen), to pakker knekkebrød utgått på dato for lenge siden, en muffins kakemiks utgått for to uker siden, 2 kg frosne reker (ingen spiser det her pga allergi), mange porsjonpakker med smør, et lite glass hjemmelaget syltetøy (umerket..).

Skulle helst hatt noe mer middagsmat og litt mindre gammel mat, men er greit fornøyd totalt sett.

Så at de med bleiebarn kunne få bleier i tillegg til mat, så det var jo også fint.

Anonymkode: 1fc82...042

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ingen middagsmat? Bortsett fra reker da.. hvor lenge er det tenkt at dette skal holde for dere?

Anonymkode: e1836...6d3

• Liker 2
Skrevet

Før pandemien hadde jeg en nabo som var med på å dele ut mat. Hun sa at flere innvandrerbarn nærmest vokser opp på brød og kaker, for det var mest bakevarer de fikk fra butikkene til utdeling. Så i forhold til dem var du heldig.

Anonymkode: 9e18c...f09

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Knekkebrød holder lenge etter Best før-dato. Det samme gjør kakemix. Osten blir bedre med lagring (hvis den ikke er frosset).

Hermetiske maiskorn (hvis det var det var) holder seg lenge, lenge etter Best før-dato.

Anonymkode: b0e90...78e

• Liker 33
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så ingen middagsmat? Bortsett fra reker da.. hvor lenge er det tenkt at dette skal holde for dere?

Frossen fisk til to middager, ellers ingen middagsretter med kjøtt nei.

Jeg vet faktisk ikke når neste utdeling er. Det var travelt der, så ikke noe tid til prat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Knekkebrød holder lenge etter Best før-dato. Det samme gjør kakemix. Osten blir bedre med lagring (hvis den ikke er frosset).

Hermetiske maiskorn (hvis det var det var) holder seg lenge, lenge etter Best før-dato.

Jo da. Osten var frossen, så tenker jeg kan rive den til pizza el l. Maisen er nok egentlig til storkjøkken. Ikke i boks, men pose. Jeg tenker vel egentlig at vi ikke får brukt all maisen, når posen er åpnet må den nok brukes umiddelbart. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Frossen fisk til to middager, ellers ingen middagsretter med kjøtt nei.

Jeg vet faktisk ikke når neste utdeling er. Det var travelt der, så ikke noe tid til prat.

Ok, hvordan ordner du middager fremover da? Sånn bortsett fra to fiskemiddager.

Skrevet

Synes uansett det er bra 😊 var bedre før da , mamma hentet noen ganger får 10 år siden å da var det mye middag å kjøtt. Alt var utgått men vi luktet å smakte 😁

Anonymkode: 2043b...505

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, hvordan ordner du middager fremover da? Sånn bortsett fra to fiskemiddager.

Fant både First Price medisterkaker og koteletter til 50% hos Kiwi i dag. Har tomatsuppeposer. Godt mulig det ikke blir middagsmat hver dag. Dropper det selvfølgelig når barna er hos faren.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes du fikk mye bra jeg. Man må jo ikke ha middag.

Anonymkode: 106e2...fe8

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Herlighet, glemte en ting, fordi jeg gjemte dem unna for ungene; vi fikk også sjokolade! 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo da. Osten var frossen, så tenker jeg kan rive den til pizza el l. Maisen er nok egentlig til storkjøkken. Ikke i boks, men pose. Jeg tenker vel egentlig at vi ikke får brukt all maisen, når posen er åpnet må den nok brukes umiddelbart. 

Maisen kan du fryse.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja ikke mye middags mat nei. 

Anonymkode: d6e01...591

Gjest Adobyen
Skrevet

Dette hadde jeg kunnet lage flere middager av, men smaken er jo så forskjellig.  Poteter er gull verd, og kan bli grønnsakslapskaus, suppe, ovnsrett med grønnsaker, ketchup og revet ost.  Pytt i panne med egg. Fisk og poteter. Fiskegrateng.

Jeg ville gjerne ha byttet bort noe av mitt og fått reker.  Maisen kan fryses i mindre porsjoner.

Det triste er jo at stadig flere av oss må be om hjelp i 2022. Det er trist og uverdig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde en annen tråd om gratis mat delt ut av Matsentralen som jeg ikke finner igjen..

Jeg skulle hente for første gang og lurte på hva jeg ville få. Og noen lurte på om jeg kunne dele hva jeg fikk.

Jeg fikk tre bæreposer til meg og mine tre tenåringer. En del bra; to sekker med poteter, gulrøtter, tomater og agurk, et stort brett med egg, ketchup, to pakker spekepålegg, ketchup, frossen fisk. 

Så en del bob-bob; 2 kg maiskorn (en pakke) gått ut på dato for to måneder siden, en frossen gräddost, (også utgått, men ja, frossen), to pakker knekkebrød utgått på dato for lenge siden, en muffins kakemiks utgått for to uker siden, 2 kg frosne reker (ingen spiser det her pga allergi), mange porsjonpakker med smør, et lite glass hjemmelaget syltetøy (umerket..).

Skulle helst hatt noe mer middagsmat og litt mindre gammel mat, men er greit fornøyd totalt sett.

Så at de med bleiebarn kunne få bleier i tillegg til mat, så det var jo også fint.

Frossen fisk er jo middag, men ja. Bra det var så mange grønnsaker da. 

Når du skriver gått på dato er det Siste forbruksdag eller best før? Det er en veldig stor forskjell.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synes du fikk mye bra jeg. Man må jo ikke ha middag.

Anonymkode: 106e2...fe8

Må ikke, men synes varmmat metter mer og lengre enn knekkebrød og brød.

Har alltid hatt middag til barna, håper å fortsette med det.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fant både First Price medisterkaker og koteletter til 50% hos Kiwi i dag. Har tomatsuppeposer. Godt mulig det ikke blir middagsmat hver dag. Dropper det selvfølgelig når barna er hos faren.

Håper det ordner seg :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Drizzt skrev (17 minutter siden):

Frossen fisk er jo middag, men ja. Bra det var så mange grønnsaker da. 

Når du skriver gått på dato er det Siste forbruksdag eller best før? Det er en veldig stor forskjell.

Blanding, på knekkebrødene og kakemiksen var det best før. På maisen sto det to datoer, ingen tekst. Den ene datoen var sikkert produksjonsdato,  over to år siden. Uvisst da hva siste dato er, best før eller siste forbruksdag.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blanding, på knekkebrødene og kakemiksen var det best før. På maisen sto det to datoer, ingen tekst. Den ene datoen var sikkert produksjonsdato,  over to år siden. Uvisst da hva siste dato er, best før eller siste forbruksdag.

Det var nok Best før-dato. Siste forbruksdag brukes på matvarer som blir fordervet.

Skrevet

Jeg jobbet på blåkors og der delte vi ut matprose. Vi hentet varer på matsentralen hver mandag også delte vi ut marposer på tirsdager. Veldig ymse. Elsker konseptet. Men enkelte ting ble gitt ut som om menneskene var uverdige. Jeg kastet myyyyye mat som andre ville gi ut. Der delte vi opp posene for de som ikke spiser svin. Men var endel middager. Alltid 2-3 middager i hver pose. Mye pålegg, brød, drikke, kjøtt/fisk. Lite grønnsaker men av og til var det svært mye frukt.

Anonymkode: f3a32...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...