Gå til innhold

Hjelp til å endre "mindset" rundt økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

takinova skrev (27 minutter siden):

Klipp kortene. 

Før regnskap og lag budsjett.

Bruk snøballmetoden på forbruksgjelda.

Prøv konvoluttmetoden til handling.

Fortell de rundt deg om det du skrev her - det er utrolig hvordan folks forventninger til ditt pengeforbruk endrer seg, og samtidig er det gjerne flere som sliter med det samme og blir veldig glad over din åpenhet.

Hva er konvoluttmetoden? :)
Ja, du det skal jeg gjøre. Jeg må uansett ta en runde med familie angående julegaver og lignende så kan like gjerne gjøre det med venner også, og si ifra at jeg ikke har råd til å være med på alle sosiale kvelder ute. Jeg må prioritere gjelden og få orden på økonomien min. Jeg har ikke lyst at 2023 skal bli like stressende som 2022 

Anonymkode: 6432d...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta ut de pengene du har tenkt å bruke den neste måneden(i følge budsjettet) i kontanter. En konvolutt til mat, en til klær og en til kos. Da er det veldig lett å følge med på hvor mye du har brukt og hva du har igjen. Og om du er flink på den ene posten kan du låne litt av deg selv til den andre. Og om du har noe igjen kan du velge å betale tilsvarende ekstra inn på lånet neste måned, eller ha ekstra til forbruk. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva er konvoluttmetoden? :)
Ja, du det skal jeg gjøre. Jeg må uansett ta en runde med familie angående julegaver og lignende så kan like gjerne gjøre det med venner også, og si ifra at jeg ikke har råd til å være med på alle sosiale kvelder ute. Jeg må prioritere gjelden og få orden på økonomien min. Jeg har ikke lyst at 2023 skal bli like stressende som 2022 

Anonymkode: 6432d...c91

 

Sol forklarer det bra. Jeg vil legge til at man blir mye gjerrigere når pengene er i cash i konvolutten, mye mer håndfast. Fælt å gi dem fra seg 🙂

Du vil bli overrasket over de fine reaksjonene du kommer til å få når du er ærlig om din situasjon. Og skulle noen være drittsekker, så er ikke det folk man trenger i livet sitt.

Endret av takinova
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt, har ADHD. Er kjempesmart og egentlig veldig fornuftig på det meste, men helt idiot med min egen økonomi.

Hvis du trenger litt trøst når du føler deg dum kan jeg røpe at jeg de siste månedene har lånt av boliglånet mitt (rammelån) for å betale… boliglånet mitt. Må seriøst endre på det lånet, det går jo bare oppover i stedet for nedover.

For meg er det mye lettere å forholde meg til kontanter, for «usynlige penger» i form av impulsiv netthandling og dum gjeld jeg skaffer meg verken fins eller er det særlig nøye med for hjernen min. Men kontanter kan jeg se og da er det mye lettere for meg å ha kontroll.

 

Anonymkode: 8fd83...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow! 
Det her var jo litt av et opplegg! Kan jeg spørre hvilken app du bruker? 
Ble litt motivert av denne posten, da det virker kanskje mer engasjerende? 

Anonymkode: 6432d...c91

Jeg bruker Moneylover🙂. Den er gratis og enkel å bruke.

I starten var det litt vanskelig å henge med, da jeg ofte glemte å føre inn innkjøp. Men nå synes jeg det er så gøy at jeg fører inn kjøp hver eneste gang jeg har dratt kortet. Fører også inn alle inntekter, som finn-salg, gaver etc.

Det skal sies at jeg bruker kredittkort, for å få Norwegian-cashpoints, men jeg har så god oversikt at jeg alltid betaler regningen i tide. Jeg bruker Moneylover-appen for å se hvor mye penger jeg har igjen å bruke, og ikke bank-appen (for der står pengene som skal brukes til å betale kredittkortregningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant. Det er jo kjernen i hele tankegangen min "jeg vil unne meg noe fordi  a og b" 
Det rare er at jeg vet det er sånn det fungerer, man må ofre noe for å få noe annet. Og jeg er utrolig nok flink til det når det gjelder andre ting, men akkurat egen økonomi er jeg håpløs. 

TS

Anonymkode: 6432d...c91

Du vil unne deg noe, helt greit, du vil unne deg mer gjeld! Du vil unne deg stresset med gjelden! Du føler du har fortjent enda litt mer gjeld! 

Det du har lyst på, det er absolutt verdt å øke gjelden din!
Kvelden ute på byen er verdt noen måneder ekstra med gjeld. 
Den billige kaffe latte'n er deg vel fortjent, for du kan jo fint klare en stund ekstra med gjelden. 
Du fortjener spise bra, så en biff til 30kr hjemme er for kjipt, en biff til en måned med renter er bedre! 
Den fine jakka, den er helt klart verdt tre måneder ekstra med avdrag og renter. 
Eller? 

Der har du tankegangen du må begynne med. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man skjule kontoer i S banken? Det hadde vært veldig greit! Jeg har dreams appen for å betale ned på gjeld og har en sparekonto der inne. Merker det hjelper veldig da jeg ikke ser den daglig og den er ikke i nettbanken min. 

Jeg er inne i nettbanken flere ganger i uken, har noen abonnement som trekkes på kredittkortet (men har en egen konto for dem: regninger, årlige abonnement osv).  men det har ikke hjulpet. Men kanskje jeg må inn og se mer aktivt på hvor pengene mine går og så få tallene på den måten, som du sier: se på svart hvitt hvor pengene mine går. 

TS

Anonymkode: 6432d...c91

Ja, du må aktivt inn å se hvor pengene går. 
Jeg har ikke hatt gjeldsproblemer, men hadde en lengre periode hvor jeg alltid gikk tom, og aldri klarte spare noe. 
Det ble en realitetsorientering når jeg så at jeg som enslig brukte 8000,- i måneden på matbutikker, og 4000,- på sosialt/bytur. 
Og hvor mye bruker du abonnementene? Jeg kutta f.eks Netflix når jeg hadde dårlig økonomi, for jeg så jo bare på det 1-2 timer i måneden... 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er konvoluttmetoden? :)
Ja, du det skal jeg gjøre. Jeg må uansett ta en runde med familie angående julegaver og lignende så kan like gjerne gjøre det med venner også, og si ifra at jeg ikke har råd til å være med på alle sosiale kvelder ute. Jeg må prioritere gjelden og få orden på økonomien min. Jeg har ikke lyst at 2023 skal bli like stressende som 2022 

Anonymkode: 6432d...c91

Det er mye lettere når man er ærlig.
"beklager, jeg må kutte ned på utgiftene, og kan ikke være med på alt. Kan vi ikke heller ta en vin-kveld hjemme?" 

Og som andre sier, klipp kredittkortet. 

 

Anonymkode: f6368...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Resultatet blir jo at jeg da alltid skylder noe på kredittkortet, alltid må kave med å finne ut hva jeg skal betale først og så er jeg blakk igjen to uker før neste lønning. På en side føles det ut som om jeg har prøvd alt, kutte ut abonnenter, kjøre på med det ekstreme: ikke bruke penger på noe, men da blir jeg deprimert fordi livet føles utrolig tomt. Jeg følger Pengesnakk, gjeldsfri etc. og likevel...klarer jeg ikke å endre tankemønsteret. Og jeg ser jo at jeg har arva det fra mine foreldre som alltid stresser litt med kredittkort, men kjører på med: "jaja men jeg må jo unne meg litt ting her og der." 

Hvorfor føles livet tomt hvis du ikke bruker penger? Jeg tror at hvis du setter deg inn i tankegangen til de som ikke driver slik du gjør, så finner du ut at det er alt annet enn forbruk som gir livet deres mening. Du er på ingen måte uvanlig på dette punktet, det virker som om samfunnet er lagt opp sånn at meninga med livet er å maksimere forbruket.

Enn om du lager ei liste over ting du har glede av som ikke koster noe (eller svært lite)? En telefonsamtale med noen du setter pris på som bor langt unna. Vaffelsteking med et barn i familien. Varmt bad med badeskum og favorittboka.

Guruen på dette med sparing er Mr. MoneyMustache (han skriver på engelsk). Han har ikke oppdatert bloggen så mye i det siste så du kan begynne med klassikerne hans.

Jeg tror det er ideen om at du frarøver deg noe med å kutte ut det meningsløse forbruket, som du må til livs. Kanskje du blir like ekstrem til slutt som de av oss som får mye mer glede av å sette inn 300kr ekstra i indeksfondet enn å kjøpe noe tull.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Når du står i butikken og vurderer kjøpe noe, gi deg selv en håndfik og si at det har du ikke råd til akkurat nå.

Anonymkode: 362ec...5a8

Enda bedre - ikke gå inn i den butikken i det hele tatt. Si til deg selv "i dag skal jeg faktisk ikke kjøpe noe" og så går du rett forbi butikken. Eller kafeen, eller hva det måtte være. 

Ikke sitt og kikk på nettbutikker heller, for da er det lett å falle for fristelsen. 

Dersom det er noe du TRENGER - du vet feks. at det er helt tomt for tannkrem, eller de siste 3 trusene dine har hull, eller noe sånt - så skriver du en handleliste og holder deg til den. Vent gjerne med handleturen til lista er lang, for da får du "shoppinggleden" uten å kjøpe noe unødvendig.

 

Men det viktigste er å ikke gå inn i butikken for å kikke i det hele tatt. Jeg elsker å gå og kikke selv, men jeg VET jo at det alltid blir med et eller annet hjem igjen... Har spart mye penger de siste månedene på å holde meg unna favorittbutikkene. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som jeg rundt kosthold tenker at "nothing tastes as good as skinny feels", så tenker jeg om penger at "absolutt null handling tastes as good as full sparekonto feels" 😀 

Anonymkode: a2e73...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

På samme måte som jeg rundt kosthold tenker at "nothing tastes as good as skinny feels", så tenker jeg om penger at "absolutt null handling tastes as good as full sparekonto feels" 😀 

Anonymkode: a2e73...62c

Yess, det er genialt😊👍

Jeg kan godt gå igjennom et kjøpesenter og kikke på ting jeg har lyst på, og så klappe meg selv på skuldra når jeg kommer tomhendt ut. Det gir faktisk litt mestringsfølelse.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her tenker jeg at er kjernen i tankegangen din. Fordi normale mennesker ser på helheten når de bestemmer seg for å bruke penger. "Fordi bilen skal på verksted så kan ikke jeg handle klær denne måneden eller neste ". Altså MÅ du ofre ting hele tiden for å få noe annet. Man drar ikke på storshopping når man har forbruksgjeld, da handler man brukt eller klarer seg med det man har allerede. 

Anonymkode: dc133...6d8

Glad jeg har løftebukk så slipper jeg og gå på verkstedet med bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er budsjett, men fører du faktisk regnskap i etterkant, og jevnlig, så du ser svart på hvitt hvordan forbruket ditt og økonomien faktisk er? Da blir det vanskeligere å lure seg selv hele tiden. 

Anonymkode: 8bc12...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært som deg i mange mange år, brukt over evne og tenkt at det ordner seg. Har sett alle luksusfellen episoder, kan all teorien. Skuffa meg selv gang på gang når jeg har prøve å ordne opp. Jeg trodde det handlet om dårlig gjennomføringsevne og selvdisiplin. 
Jeg er ressurssterk på så mange måter, god utdanning og jobb innen helsevesenet, ingen skulle tro økonomien min var håpløs. Flink pike utad. 
Men, etter et jobb bytte var behovet for å bruke penger borte på noe som virket som et blunk. Jeg har jo visst at psyken kan påvirke forbruk, men jeg trodde ikke det gjalt meg i særlig stor grad. Kanskje litt trøsteshopping tenkte jeg. 
Nå i etterkant har jeg funnet ut at triggerne mine handlet om å føle å ikke strekke til som omsorgsperson hjemme når omsorgen var brukt opp på jobb. Omsorgstretthet kan det kalles, etter mange år med krevende pasienter med alvorlige utfordringer. Kombinert med egne barn med ekstra behov når man endelig kom hjem. 

Så mitt råd til deg må være å prøve å gå inn i deg selv å identifisere triggere og bli bevisst på disse. Lykke til 😊

Anonymkode: a7d94...195

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...