Gå til innhold

Virker som mange innvandrere innerst inne hater Norge og nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (12 minutter siden):

Hæ? Ingen nordmann vil snakke norsk med deg når du vil snakke norsk med dem? Hvor i landet?

Etter et tosifret antall år i Norge har jeg ikke møtt en eneste nordmann som ikke vil snakke norsk med meg når jeg snakker norsk. Selv i starten da jeg var nybegynner og gjorde mange feil, svarte de på norsk og høflig rettet språkfeilene.

Det er ikke drittvanskelig å integrere seg i Norge, men det krever innsats fra alle som ikke kommer fra andre skandinaviske land. Nordmenn er mer reserverte og mer opptatt av seg selv og sin nærmeste omkrets. Vennskap dannes hovedsakelig i barneårene, så vi som kommer hit som voksne må være mer tålmodige og starter med en ulempe. Man starter med å finne folk som deler samme interesser - hobby for eksempel eller annet. Da har man naturlige arenaer å bli bedre kjent med hverandre. Eller barselgruppe for kvinner hvor babyprat med andre mødre i samme situasjon er en felles arena. 

Det er ikke nordmenns ansvar å integrere innvandrerne, men selvfølgelig skal nordmenn ikke lage hinder for integreringen. Mange innvandrere kommer fra kulturer hvor ''private space'' er omtrent ukjent begrep og det blir litt kulturkræsj når de møter nordmenn som vil ha sin ''private space'' respektert. 

Enig der, litt minus at nordmenn er flinke i engelsk for de ønsker ofte fort å bytte vekk min i sin tid elendige norsk mot engelsk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trur du dei ukrainske nykomarane er noko betre? 

Anonymkode: 6c489...f8e

De jeg har møtt har vært klare på at de ønsket å lære norsk og prøver seg ofte forsiktig på norsk og norske ord

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innrykket har jeg også fått etter å fulgt en som heter Shurika Hansen på Facebook 😫

Anonymkode: 4351c...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

En klarer det fint om en må. Du aner ikke hvor mye barne-TV jeg måtte se for å lære det mest grunnleggende, så var det å lese mye norsk før jeg startet å prøve å snakke utenfor husets 4 vegger

Det har vi alle innvandrere gjort men språket er lettest å lære når en faktisk snakker språket med andre.

Uansett,jeg har aldri møtt noen som har sagt at de hater Norge eller at de ser ned på kvinner her. De fleste innvandrere vil nok si at været er litt kjipt.

Anonymkode: ad3f1...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

De jeg har møtt har vært klare på at de ønsket å lære norsk og prøver seg ofte forsiktig på norsk og norske ord

Da har du møtt et fåtall av de. Her i Stavanger har ihvertfall de jeg har truffet ingen ønske om å lære seg språket. På lik linje som de som kommer fra Polen og Litauen.

Anonymkode: ad3f1...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

Enig der, litt minus at nordmenn er flinke i engelsk for de ønsker ofte fort å bytte vekk min i sin tid elendige norsk mot engelsk 

I den grad dette forekommer, så synes jeg det handler mer om en feilplassert ønske om å gjøre det lettere for innvandreren :)  La oss være ærlige - jeg har også bedt noen bytte til engelsk da de begynte å snakke en dialekt jeg ikke kunne forstå. Det er vanskelig nok også uten dialektene. Nå går det som regel bra og det er sjeldent jeg hører dialekt jeg bruker for mange kalorier å forstå 🤣

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke blande alle innvandrer inn i samme suppe...  Noen setter veldig pris på Norge/nordmenn, imens andre (som stort sett er her av pga. økonomi og velferdsgoder) ikke har fatteevne nok til å se at sammenhengen i at skandinaviske/nordeuropeiske land er  veldig allright steder å leve er nettopp pga. "kulturen", i sterkeste motsetning til landene de kommer. 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det har vi alle innvandrere gjort men språket er lettest å lære når en faktisk snakker språket med andre.

Uansett,jeg har aldri møtt noen som har sagt at de hater Norge eller at de ser ned på kvinner her. De fleste innvandrere vil nok si at været er litt kjipt.

Anonymkode: ad3f1...c55

Jeg har fått spørsmål fra andre om hvorfor jeg gidder å jobbe jeg kan jo bare få penger av nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (24 minutter siden):

I den grad dette forekommer, så synes jeg det handler mer om en feilplassert ønske om å gjøre det lettere for innvandreren :)  La oss være ærlige - jeg har også bedt noen bytte til engelsk da de begynte å snakke en dialekt jeg ikke kunne forstå. Det er vanskelig nok også uten dialektene. Nå går det som regel bra og det er sjeldent jeg hører dialekt jeg bruker for mange kalorier å forstå 🤣

Regner med det, og vet jeg ikke er den eneste som er utsatt for dette. Men jo det bunner vel i en godhet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått spørsmål fra andre om hvorfor jeg gidder å jobbe jeg kan jo bare få penger av nav

Det spm har f eks jeg aldri fått. Jeg kjenner ganske mange innvandrere som kommer fra forskjellige steder og ingen av dem har nevnt Norge i negativ forstand. Når det gjelder nordmenn så har det kun vært at det er vanskelig å komme i kontakt med dem. Noe som de fleste vil si seg enig. Det sier etnisk norske selv. De som kommer fra Afrika eller midtøsten snakker som regel norsk,litt dårlig men allikvel. De som nyter av velferdsgoder er dem som kommer fra Polen og Litauen. Dette vet jeg siden jeg jobber med det.

Anonymkode: ad3f1...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det spm har f eks jeg aldri fått. Jeg kjenner ganske mange innvandrere som kommer fra forskjellige steder og ingen av dem har nevnt Norge i negativ forstand. Når det gjelder nordmenn så har det kun vært at det er vanskelig å komme i kontakt med dem. Noe som de fleste vil si seg enig. Det sier etnisk norske selv. De som kommer fra Afrika eller midtøsten snakker som regel norsk,litt dårlig men allikvel. De som nyter av velferdsgoder er dem som kommer fra Polen og Litauen. Dette vet jeg siden jeg jobber med det.

Anonymkode: ad3f1...c55

Er helst de fra Midtøsten som maser om at jeg bør gå på nav istedenfor å jobbe. De jeg kjenner fra tidligere østblokkland er arbeidshester. Men jo etniske norske er vanskelige å komme i kontakt med men om en er litt sosial og oppsøker nye ting så går det bra 🙂

Endret av Fru Uperfekt
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omgås mange innvandrere i forbindelse med jobben min.  Det de forteller meg er at Norge er rent og vakkert, at skolen og barnehagen er flott.  De synes de norske kollegaer på jobb er fine. 

Det eneste negative som nevnes er at nordmenn er så tilbakeholdne og reserverte.  Mange innvandrere kommer fra kulturer hvor storfamilien er viktigst.  De er vant til å samles, spise god mat og danse.  De er sosiale, og forstår ikke hvorfor nordmenn ikke omgås hverandre mer.  Her tror jeg at vi nordmenn har mye å lære.   

Anonymkode: 28d3e...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg omgås mange innvandrere i forbindelse med jobben min.  Det de forteller meg er at Norge er rent og vakkert, at skolen og barnehagen er flott.  De synes de norske kollegaer på jobb er fine. 

Det eneste negative som nevnes er at nordmenn er så tilbakeholdne og reserverte.  Mange innvandrere kommer fra kulturer hvor storfamilien er viktigst.  De er vant til å samles, spise god mat og danse.  De er sosiale, og forstår ikke hvorfor nordmenn ikke omgås hverandre mer.  Her tror jeg at vi nordmenn har mye å lære.   

Anonymkode: 28d3e...5d1

Var mer slikt i Norge om du går tilbake noen generasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er så mange som hater Norge, men ikke så mange som elsker Norge heller.

har i alle fall ikke opplevd så mye takknemlighet i alle fall fra dem, de gangene jeg har hatt kontakt med dem forventer de i alle fall en snill og dum idiot som setter dem i sentrum hvert våkne øyeblikk, og de hatet at jeg hadde egen vilje. tror de ser på nordmenn som tjenere. :P

 

Anonymkode: 36d20...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Bare jeg som får det inntrykket?

Anonymkode: ebd47...b91

Er det da kun innvandrere som er mørke i huden du dømmer, eller inkluderer du også de som kommer litt mere fra "nabolaget" vårt også?

Anonymkode: 5e74e...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en innvandrer og hater absolutt ikke nordmenn. Er glad for at jeg vokste opp her og kan tenke litt utenfor boksen. Ser at slektninger i hjemlandet har så gammeldags innstilling og holdning til alt. Samtidig så er det slik at jeg har opplevd mye negativitet da jeg som et barn ble tatt med hit. Mye mobbing og rasisme. Det er noe jeg sliter med i dag og noe som har preget forholdet mitt til andre. Har en slags «dem og oss» holdning mot nordmenn. 

Anonymkode: d01b7...598

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...