Gå til innhold

Når får man smakssansen tilbake?


EtFo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

EtFo skrev (34 minutter siden):

Har hatt covid, og smakssansen er helt borte. Hvor lang tid tok det for dere andre før den kom tilbake? Kjedelig å spise nå…

Ja, det er kjedelig å ikke kunne smake. 
 

Det er svært individuelt, men for de fleste er dette kortvarig. For min del var smak og lukt totalt fraværende en ukes tid, før det gradvis kom tilbake. Etter et par uker påvirket det ikke lengre matgleden og jeg tenkte lite over det i det daglige. Selvom lukten av surt var totalt fraværende i 7 måneder. Jeg har fremdeles, etter snart 2 år, noe redusert lukt og smakssans. Jeg påvirkes ikke av det, annet en at noen smaker kan være dominante og at jeg ikke kjenner lukter, andre bemerker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (4 timer siden):

Ja, det er kjedelig å ikke kunne smake. 
 

Det er svært individuelt, men for de fleste er dette kortvarig. For min del var smak og lukt totalt fraværende en ukes tid, før det gradvis kom tilbake. Etter et par uker påvirket det ikke lengre matgleden og jeg tenkte lite over det i det daglige. Selvom lukten av surt var totalt fraværende i 7 måneder. Jeg har fremdeles, etter snart 2 år, noe redusert lukt og smakssans. Jeg påvirkes ikke av det, annet en at noen smaker kan være dominante og at jeg ikke kjenner lukter, andre bemerker. 

Takk for svar☺️ Satser på at den er tilbake snart, da👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen var den borte i en dag. Den andre gangen var den borte i en uke. Uten noen særlig andre symptomer og nesa var ikke tett en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet den totalt i juni. Kom tilbake etter ca 1 uke, men bare litt. I hele juli så var smaksansen rar. F.eks så kunne jeg ikke kjenne smaken på ost. Norvegia og babybell smakte ingenting. Jeg måtte spise skarpere oster for å kunne kjenne smak (noe jeg aldri før har gjordt).

I høst har den blitt mye bedre, men føler jeg har mistet ca 30% av både smak og lukt.

Endret av Sermina
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet smak-og luktesansen helt i nesten 5 uker før den begynte å komme gradvis tilbake. Etter 2 måneder var den ca tilbake 50 %, og nå 9 måneder etter så er den fortsatt bare rundt 50 % og mange smaker og lukter er helt forvridde. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VG-TV har et intervju med en norsk spesialist om akkurat dette. Her blir tap av lukt og smak forklart med sinkmangel. Legen har en anbefaling.

https://tv.vg.no/video/230983/slik-faar-du-smakssansen-tilbake-etter-corona

Hvis dette stemmer, hvorfor får ikke alle med tapt lukt/smak samme råd? Eller er dette bare VG som sprer fake news og kjerringråd?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde korona for over ett år siden. Har vel mistet 70% av lukt/smak, og det er liten sjans for at det kommer tilbake etter så lang tid. Har i tillegg problemer med fantomlukter.

Bare en forkjølelse my ass, jeg har mistet mye livskvalitet pga dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...