Gå til innhold

Er det ok/lurt å kjøpe brukt EL-bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor/hvorfor ikke? Er noen merker bedre enn andre mtp bruktbil? Maks årsmodell? 

Vil gjerne ha en EL-bil av grei størrelse som familiebil, men har ikke råd til ny. Er det ofte store utgifter knyttet til brukte EL-biler?

Anonymkode: 3bc67...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor/hvorfor ikke? Er noen merker bedre enn andre mtp bruktbil? Maks årsmodell? 

Vil gjerne ha en EL-bil av grei størrelse som familiebil, men har ikke råd til ny. Er det ofte store utgifter knyttet til brukte EL-biler?

Anonymkode: 3bc67...aab

Batteriet konker jo da. Ville heller gått for en driftssikker fossilbil

Anonymkode: 49c15...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det helt klart. De fleste brukte elbilene er trygge, gode kjøp. Det er to biler som er litt annerledes:

* Renault Zoe har litt underlig strømopplegg som begrenser hurtiglademulighetene og du trenger et spesielt opplegg for hjemmelading.

* Nissan Leaf er den eneste viktige bilen i markedet der batteriet ikke har kjøling. I varme klima kan dette føre til raske tap av ladekapasitet ("state of health", SOH), men vi er heldige i Norge at det ikke er varmt. Vår 2012 model har fortsatt 80% SOH.

Ellers er elbiler betydelig rimeligere å eie og drive enn fossilbiler. Det er færre ting som kan gå i stykker, og bortimot ingenting trengs å vedlikeholdes. Tut og kjør! Og ignorér dieseltrolla her på forumet som AB#1...

Anonymkode: 7fc8d...80f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Batteriet konker jo da. Ville heller gått for en driftssikker fossilbil

Anonymkode: 49c15...a05

Og det gjør ikke EGR, turbo, kamaksel, clutch, dieselfilter, partikkelfilter? Eller en av de andre tingene i en fossil motor? 

Lurer på hvor mange defekte motorsystemer det er for hvert defekt batteri i landet...  

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 15.11):

Batteriet konker jo da. Ville heller gått for en driftssikker fossilbil

Anonymkode: 49c15...a05

Bilene får dårligere batteri over tid. Men fossilbilene for også problemer over tid.. 

Og om man er ute etter en bil å kjøre til/fra jobb med, trenger man gjerne ikke den mest elleville rekkevidden. 

Vi har kjøpt en brukt el-bil som kjøre-til-jobben-og-småturer-bil. Og sparer mye penger på det, kontra å kjøre fossilbil gjennom bomringen med rush-avgift både til og fra jobb... Rekkevidden er rævva, men holder i massevis til den småkjøringen bilen blir brukt til.

Anonymkode: 6cd47...9b3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 15.11):

Batteriet konker jo da. Ville heller gått for en driftssikker fossilbil

Anonymkode: 49c15...a05

Vel, vel. Da kan du sikkert komme med litt dokumentasjon for det?

Har selv en Ioniq som er gått 135000 km og er 2017 modell. Den har mistet veldig lite på den tiden.

Elbil er både billig å drifte og det er mindre som kan gå galt med den enn fossilbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde lest meg opp om fallgruvene først i hvert fall: 

https://www.smp.no/forbruker/motor/i/gEdRO0/kjoep-av-brukt-elbil-advarer-mot-faren-for-overpris

Anonymkode: 7187d...2a5

Overpris er noe helt annet enn tekniske utfordringer...og det gjelder alle biler akkurat nå.

Anonymkode: 7fc8d...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2022 at 3:08 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor/hvorfor ikke? Er noen merker bedre enn andre mtp bruktbil? Maks årsmodell? 

Vil gjerne ha en EL-bil av grei størrelse som familiebil, men har ikke råd til ny. Er det ofte store utgifter knyttet til brukte EL-biler?

Anonymkode: 3bc67...aab

"El-bil" og "grei størrelse" og "ikke råd til ny" står kanskje litt i motsetning til hverandre? Men jeg ville undersøkt to-tre år gammel Nissan Leaf. Utgift til el-bil er avhengig av hvor du bor, om du har lademulighet hjemme eller på arbeidsplassen og hvis ikke, hvor dyr gatelading er i nærheten og hvor langt du må gå. Gatelading kan du teste ved å prøvekjøre el-bil hos forhandler. Og om du har mye eller lite bompenger rundt deg. Bompenger for el-biler er for tiden maks halvparten av hva tradisjonelle biler betaler, men det kan likevel bli mye om du bor "feil" sted. Noe annet som er billigere for el-biler er de faste servicene, fordi de har færre bevegelige deler det er service på. Jeg synes det er overfokus på hurtigladig i div aviser og fora, antall kW og prisene. Hurtiglading betyr for de fleste bare noe for langturer som de færreste kjører ukentlig. Hvis du enkelt kan lade i egen garasje og nesten bare vil ha "hverdagskjøring" ville jeg tenkt mindre på rekkevidde, 250 km holder det også. Sjekk forbruket. Det er store forskjellene mellom merkene på hvor mye de bruker pr km og det har ikke bare med størrelse/vekt å gjøre.

Anonymkode: 1b474...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte veldig å kjøpe el bil. Dessverre har ikke borettslaget lader for el bil. Så det ble bensin bil. Kunne ikke kjøpe bil som jeg ikke fikk ladet. Borettslaget jobber med saken, neste bil blir El. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helene said:

Tenkte veldig å kjøpe el bil. Dessverre har ikke borettslaget lader for el bil. Så det ble bensin bil. Kunne ikke kjøpe bil som jeg ikke fikk ladet. Borettslaget jobber med saken, neste bil blir El. 

Kan ta sjansen likevel. Jeg kjøpte tross tregt/vrangt brl uten lader. Positivt overrasket over gateladingen i min by, ikke alt for dyrt vs bensinbil da el-bilen har lavt km-forbruk. Fant også en butikk som tillater gratis lading for kunder i en time. Kanskje kun midlertidig, og ofte opptatt der.

Anonymkode: 1b474...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at vi har en bil, kjøpte den ny for 7 år siden...batteri er forsatt 100%. Du kan få mange Kia Soul nå til 70.000 og oppover. Flotte biler og vi har spart mye på strøm vs bensin 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig klar for El bil. Men må ha lademuligheter. Kjører bare sånn lokalt. Tenker, neste bil må bli El. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker min Zoe fra 2016, hvertfall.  Ingen problemer med den. Som AB over sier må man ha en boks som konverterer strømmen, men den fikk jeg ned på kjøpet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bilkyndig og vet ikke hva vedlikeholdskostnader er ved el eller hybrid. Men min fossilbil fra 2016 koster i snitt 15000kr i året i reperasjoner og vedlikehold. Synes det er mye jeg. Men har ingen mulighet for lading hjemme, og i verste/beste fall kunne jeg gått for hybrid i dag. Men innbiller meg at to motorere som skal stelles med blir verre😂

Anonymkode: b3ffc...826

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 17.34):

Kan ta sjansen likevel. Jeg kjøpte tross tregt/vrangt brl uten lader. Positivt overrasket over gateladingen i min by, ikke alt for dyrt vs bensinbil da el-bilen har lavt km-forbruk. Fant også en butikk som tillater gratis lading for kunder i en time. Kanskje kun midlertidig, og ofte opptatt der.

Anonymkode: 1b474...1e3

Må si jeg forstår den du quotet. Jeg hadde ikke kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme, det blir for mye styr. Og jeg liker elbilen min veldig godt, altså. 

Anonymkode: bde80...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...