Gå til innhold

Matkøene doblet !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nattens rytter skrev (9 minutter siden):

Flest alle studentar som ikkje jobbar har det trongt. 

Helt sikkert men disse guttene stod ute på gaten etterpå og fortalte til noen de møtte, at de var så fyllesyke så de gadd ikke å handle på butikken.

Min venninne stod ved vinduet like innenfor og hørte alt de snakket om, fordi vinduet var åpent.

Den ene unge mannen hadde en gang morgenkåpe og flip flop på seg.😄

Dette var for 2-3 år siden da prisene var lavere.

Anonymkode: a258e...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min venninne jobber i Frelsesarmeen og er med på å dele ut mat, og hun fortalte meg for et par år siden da prisene og rentene var på et annet nivå enn nå, at de la merke til studenter som kom og hentet mat fordi de ikke gadd å gå på butikken og handle.

De hadde overhørt to gutter som hentet seg mat hver uke, hadde sagt til noen ute på gaten etterpå at de var så fyllesyke så det var stress å gå på butikken, derfor var det mer behagelig å stikke ned til Frelsesarmeen som lå tvers over gaten for kollektivet.

Anonymkode: a258e...c9d

Og du tror ikke studenter gjerne har dårlig råd? Og at noe slikt kunne hvem som helst ha funnet på å si dersom de ble ferska i matkø av en bekjent? 🤷‍♀️
«Ja, nei, jeg trenger det egentlig ikke, altså… Jeg har god råd jeg! Men…altså så var jeg så sliten i dag at jeg orket ikke gå på butikken. Praktisk med Frelsesarmeen rett over gata da, he he…»

Det er ikke sikkert dette er realiteten for akkurat disse guttene, men selv hadde jeg nok funnet på mange «morsomme» forklaringer dersom noen hadde sett meg i matkø, ja…

Anonymkode: d3453...976

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De står på tv og i fullt alvor mener det er et bra med 300 kr ekstra i mnd. Det verste er at de ikke finner det skamfullt heller.

Anonymkode: b204e...89d

Ja jeg fikk med meg det dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (13 timer siden):

Ikke på gøy, men at noen er så frekk at de stiller seg i matkø uten å trenge det har jeg ikke problem med å tro.

Tviler. En bekjent i en mindre by stod 3 timer for å få varer tilsvarende ca 250 kr. 

Ingen gjør det for gøy. 

Til alke andre i tråden. Landet er faktisk gått inn i en krise som rammer folket. Med tiden kan det forverre seg. Da er det plutselig de som nå har penger som ikke lenger har nok til å klare seg. 

Hvor mye av din livskvalitet og hverdagsluksus er DU villig til å gi opp for å ikke måtte selge hus og bil. 

Det blir spørsmålet. 

Anonymkode: 6a2a7...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tviler. En bekjent i en mindre by stod 3 timer for å få varer tilsvarende ca 250 kr. 

Ingen gjør det for gøy. 

Til alke andre i tråden. Landet er faktisk gått inn i en krise som rammer folket. Med tiden kan det forverre seg. Da er det plutselig de som nå har penger som ikke lenger har nok til å klare seg. 

Hvor mye av din livskvalitet og hverdagsluksus er DU villig til å gi opp for å ikke måtte selge hus og bil. 

Det blir spørsmålet. 

Anonymkode: 6a2a7...bc1

Det var jo akkurat det jeg skrev 🤷‍♀️

Jeg tviler ikke på at det finnes folk som er så frekke at de stiller seg i matkø uten at de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattens rytter skrev (På 28.11.2022 den 23.11):

Me har aldri nytta oss av tilbodet, men eg skjønar at folk som slit med tunge straumrekningar og galopperande matprisar no lyt krypa til krossen og be om hjelp. Veldig mykje godt kjekjøt vert diverre destruert, skal tru om det heller kan donerast til matutdelarane?

Matutdelar: 'Ja, Palma, det vert kjekjøt til tacoen dykkar denne fredagen òg'

 

https://www.nrk.no/innlandet/ma-kaste-geitekjott-rett-pa-dynga-1.12184830

Hva er greia med denne besettelsen på geitekjøtt? 

Anonymkode: c4329...ee9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er greia med denne besettelsen på geitekjøtt? 

Anonymkode: c4329...ee9

Det var no det forfedrene våre levde på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (28 minutter siden):

Det var no det forfedrene våre levde på. 

Forfedrene, ja, nettopp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Forfedrene, ja, nettopp!

Eg trudde du var litt open for multikurelle impulsar. 
 

Goat is the most extensively consumed red meat on the planet.

Goat meat is consumed by around 63 percent of the world’s population, and it is notably popular in South Asia, the Middle East, and Latin America.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (2 minutter siden):

Eg trudde du var litt open for multikurelle impulsar. 

Tro kan du gjøre i kjerka! ;)

Du argumenterte med at geit var det forfedrene våre spiste. Jeg vet godt at geit brukes i store deler av verden, og det beste geitekjøttet jeg har spist ble jeg servert på Vestbredden. Jeg liker geitekjøtt, men ikke fordi forfedrene mine spiste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Tro kan du gjøre i kjerka! ;)

Du argumenterte med at geit var det forfedrene våre spiste. Jeg vet godt at geit brukes i store deler av verden, og det beste geitekjøttet jeg har spist ble jeg servert på Vestbredden. Jeg liker geitekjøtt, men ikke fordi forfedrene mine spiste det.

Eg trur nok at norske geitebønder lyt ha meir fokus på våre nye landsmenn enn dei har hatt fram til no. T.d. kan dei samarbeida med kebabrestaurantar om kjebab. 

 

https://www.renmat.no/oppskrift/kjebab-med-harissa

Endret av Nattens rytter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de stedene det ikke finnes noen form for organisert matutdeling…?

Frivillighet er et fint supplement, men det er ikke tilgjengelig for alle i landet som ikke har nok til å få økonomien til å gå rundt nå.

Matsentralene finnes bare i noen av de større byene.

De fleste frivillige organisasjonene som driver med matutdeling er basert på religion. Ikke alle er velkomne alle steder.

At regjeringen gir noe økt tilskudd til matsentralene, er bare å kjøpe seg god samvittighet. Det hjelper ikke hoveddelen av alle de som nå har for lite penger til å leve av.

Grunnbeløpet må opp.

Folk bør få slippe å stå med lua i hånden for å berge seg.

 

Anonymkode: 3774d...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattens rytter skrev (7 timer siden):

Det var no det forfedrene våre levde på. 

Og så?

Anonymkode: c4329...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man helt sikker på at alle som går der virkelig har behov for det. Når jeg ser frekkheten til folk andre steder så lurer jeg virkelig på det. Det verste er hvis folk benytter seg og går dit uten å trenge det. Det vil jo tilslutt bli oppdaget og ødelegge for de som må ha en sånn ordning. 
Jeg håper virkelig at det ikke er sånn

Anonymkode: da6cb...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (21 timer siden):

Står ukrainarane òg i matkø eller får dei alt av staten? 

Det står mange ukrainere i matkø, sa de på NRK nyheter  i går.  Flyktninger på mottak i Norge får 70 kr dagen til å kjøpe mat og andre artikler hvis de bor på et sted med kjøkken.  Bor de på mottak med servering, får de fire måltider, som skal inkludere ett varmt måltid.  Til å dekke andre behov, f.eks. hygieneartikler, trikk/buss, sigaretter, får de 15 kr dagen.  

Mange ukrainere klager på maten.  Den er uvant for dem, og de synes de får for lite.  

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amossa skrev (39 minutter siden):

Det står mange ukrainere i matkø, sa de på NRK nyheter  i går.  Flyktninger på mottak i Norge får 70 kr dagen til å kjøpe mat og andre artikler hvis de bor på et sted med kjøkken.  Bor de på mottak med servering, får de fire måltider, som skal inkludere ett varmt måltid.  Til å dekke andre behov, f.eks. hygieneartikler, trikk/buss, sigaretter, får de 15 kr dagen.  

Mange ukrainere klager på maten.  Den er uvant for dem, og de synes de får for lite.  

 

Ja, de er flinke til å klage dessverre. 

Anonymkode: faa00...9fe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, de er flinke til å klage dessverre. 

Anonymkode: faa00...9fe

Kanskje det er noe i klagen deres?  Er maten for norsk?    Det tar tid å venne seg til et annet lands mat.  

Det jeg reagerer mest på et beløpet på 70 kr per dag for de som har tilgang til kjøkken.  Det blir 2.100 kr per måned til mat.  Er ikke det veldig lite for èn voksen?  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (3 timer siden):

Kanskje det er noe i klagen deres?  Er maten for norsk?    Det tar tid å venne seg til et annet lands mat.  

Det jeg reagerer mest på et beløpet på 70 kr per dag for de som har tilgang til kjøkken.  Det blir 2.100 kr per måned til mat.  Er ikke det veldig lite for èn voksen?  

 

De blir aldri fornøyde med noe som helst, det er det som er problemet. Oppfører seg som om hele verden skylder dem noe. 

Anonymkode: faa00...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (16 timer siden):

Kanskje det er noe i klagen deres?  Er maten for norsk?    Det tar tid å venne seg til et annet lands mat.  

Det jeg reagerer mest på et beløpet på 70 kr per dag for de som har tilgang til kjøkken.  Det blir 2.100 kr per måned til mat.  Er ikke det veldig lite for èn voksen?  

 

Det er fullt mulig å leve på den summen for en voksen, har gjort det selv flere ganger. Men det forutsetter jo at man har litt peiling på hvilke varer som er billige, og har litt kunnskap om hvordan man kan bruke disse. 

Anonymkode: e310a...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...