AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #41 Skrevet 29. november 2022 Datter her på 16 år, har bodd 50/50 i mange år, men plutselig fikk hun nok av å bo hos far og familien der, uten at jeg skal gå inn på det her. Så hun har bodd fast her i snart et år nå, da det var rundt juletider at samværet ble endret. Jeg støttet henne 100% og far ble ganske irritert, men han kom ingen vei. Her hadde vi støtte fra bup også. Nå drar hun til far innimellom, men nå er det mer enn en måned siden sist. Fordi far pusher, maser, blir sint, og det gidder hun ikke lengre. Anonymkode: 62b83...eed 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #42 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja. Han flyttet sammen med dama før vi ble skilt, jeg fant ut om de. Jeg har kjøpt ny leilighet og hun og hennes barn flyttet inn i huset jeg bodde med min mann. Vi tok ut skilsmisse nå når hun flyttet inn og jeg flyttet ut. Anonymkode: f33ed...dd7 Så han hadde en elskerinne og da du fant det ut, så flyttet du ut? Og i desperasjonen over å bli forlatt flyttet han elskerinnen inn, slik at hun kunne ta din plass? De høres jo rare ut begge to! Hun også, som flytter inn omtrent før senga du ble kald... Jeg skjønner godt at ungene ikke vil bo der, disse menneskene oppfører seg som barn selv. Det hele er veldig rotete og bærer preg av desperasjon, og ungene trenger stabilitet akkurat nå. Du har fått mange svar på barnas rettigheter her, så jeg kan bare bekrefte at barna bestemmer selv. Men jeg kan fortelle hvordan dette sannsynligvis vil gå, da jeg har opplevd det selv. Moren min var denne elskerinnen. Da ekskona til faren min fant det ut, kastet hun han ut, og siden faren min ikke takler å være alene, så flyttet han rett inn til moren min. Barna hans var 16 og 18, og nektet å bli med på dette. Faren min var en av disse uselvstendige mennene som måtte ha en familie, så jeg kom til som en trøstepremie. Faren min var selvfølgelig jevnlig utro mot moren min også. Hun nektet å ta det inn over seg, for det var flaut. Ungene hans fikk aldri et godt forhold til han igjen. De er godt voksne nå og ser fremdeles bare han veike dusten som byttet de ut. Jeg har heldigvis et godt forhold til halvsøsknene mine. Anonymkode: eefec...9fd 2 2
Mooza Skrevet 29. november 2022 #43 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men dette er jo det jeg tenker, selv om jeg har prøvd å ta ALLE hensyn. Jeg bør stå opp for hva de store barna mine mener og heller ta ansvar senere om jeg burde valgt annerledes for de? Det er ikke du som velger! Det er dem. Konsekvensen ved at du hadde presset dem til far kunne i verste fall blitt at de droppet ut av skole, begynte med rus osv. Du skal gi dem stabilitet og ro. De kan velge selv. De skal selvsagt ha kontakt med far, men de må jo få bli kjent med den nye situasjonen. ...og far skal betale! Du skal ikke betale for ungdommene dine selv. Der skal han punge ut. Sett foten ned, krev betaling for ungdommene. Fungerer ikek det, så kontakt NAV. Dere er ikke en stor lykkelig kjernefamilie, og det har han sørget for., Nå skal du sørge for å skjerme ungdommene dine mot far og hans galskap, slik at de får tid til å være ungdommer og ha det greit. 5
Hmmmmmm Skrevet 29. november 2022 #44 Skrevet 29. november 2022 Mooza skrev (2 timer siden): Det er ikke du som velger! Det er dem. Konsekvensen ved at du hadde presset dem til far kunne i verste fall blitt at de droppet ut av skole, begynte med rus osv. Du skal gi dem stabilitet og ro. De kan velge selv. De skal selvsagt ha kontakt med far, men de må jo få bli kjent med den nye situasjonen. ...og far skal betale! Du skal ikke betale for ungdommene dine selv. Der skal han punge ut. Sett foten ned, krev betaling for ungdommene. Fungerer ikek det, så kontakt NAV. Dere er ikke en stor lykkelig kjernefamilie, og det har han sørget for., Nå skal du sørge for å skjerme ungdommene dine mot far og hans galskap, slik at de får tid til å være ungdommer og ha det greit. Så enig. TS du må kreve barnebidrag av han for 16 åringen. Pluss at du skal ha utvidet barnetrygd. Det får du etterbetalt fra datoen på meklingsattesten ble gitt. Om du ikke trenger de pengene, så sett de inn på en konto som går til barnet når hun skal kjøpe seg bolig eller førerkort 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #45 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tenker du har helt rett. Jeg har vært for...satt ut?... Men dette er jo det jeg tenker, selv om jeg har prøvd å ta ALLE hensyn. Jeg bør stå opp for hva de store barna mine mener og heller ta ansvar senere om jeg burde valgt annerledes for de? Anonymkode: f33ed...dd7 Hei, jeg tenker at du bør være veldig tydelig i ditt fokus på tenåringene. Jeg ville mistenkt far for å kreve 50/50 for at han skal fremstå pen og pyntelig, og minimere fokuset på at han har dratt inn ny dame med barn i deres felles hus FØR det i det hele tatt er tatt ut skilsmisse! Anonymkode: be0ae...1a2 2
Hmmmmmm Skrevet 29. november 2022 #46 Skrevet 29. november 2022 Jeg er i litt samme situasjon med mitt barn på 16 år. Far krever også her at jeg skal nekte barnet å være hos meg 14 dager i mnd, slik at barnet blir nødt til å være hos han. Rett å slett syk i hodet. Jeg har nektet. Dilemmaet blir når barnet må fortelle at hun ikke trives hos han, føler på ubehaget av å såre han. Hva gjør man med det?! Det er pokker så vanskelig. I stede så finner hun på mange unnskyldninger og bortforklaringer. Men de kommer tilbake å biter hun på stompen, for å si det sånn. 1
LillaGorilla<3 Skrevet 29. november 2022 #47 Skrevet 29. november 2022 Hverken du eller far kan bestemme for nittenåringen, da denne er voksen. Så er det ikke vits å styre i det hele tatt. 16-åringen skal høres, og dennes ønsker tillegges stor vekt. Dette er ikke en diskusjon du trenger å ta med far i det hele tatt. Så slutt med det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #48 Skrevet 29. november 2022 17 minutter siden, Hmmmmmm said: Jeg er i litt samme situasjon med mitt barn på 16 år. Far krever også her at jeg skal nekte barnet å være hos meg 14 dager i mnd, slik at barnet blir nødt til å være hos han. Rett å slett syk i hodet. Jeg har nektet. Dilemmaet blir når barnet må fortelle at hun ikke trives hos han, føler på ubehaget av å såre han. Hva gjør man med det?! Det er pokker så vanskelig. I stede så finner hun på mange unnskyldninger og bortforklaringer. Men de kommer tilbake å biter hun på stompen, for å si det sånn. Jeg vil si det er ikke bare en god anledning, men en nødvendig anledning å tale med din datter om psykisk vold. Og i tillegg lære henne at det er lov å si 'nei'. Hjelp henne tørre ha ryggrad. Anonymkode: 6c803...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #49 Skrevet 29. november 2022 Hmmmmmm skrev (31 minutter siden): Jeg er i litt samme situasjon med mitt barn på 16 år. Far krever også her at jeg skal nekte barnet å være hos meg 14 dager i mnd, slik at barnet blir nødt til å være hos han. Rett å slett syk i hodet. Jeg har nektet. Dilemmaet blir når barnet må fortelle at hun ikke trives hos han, føler på ubehaget av å såre han. Hva gjør man med det?! Det er pokker så vanskelig. I stede så finner hun på mange unnskyldninger og bortforklaringer. Men de kommer tilbake å biter hun på stompen, for å si det sånn. Min datter holdt på på samme måte i flere år, hun "presset" seg gjennom samvær hos far fordi hun var redd for å såre han, eller at han skulle bli sint. Jeg prøvde å snakke med far mange, mange ganger oppigjennom årene, men han nektet å høre på meg. Til slutt satte jeg ned foten og sa at nå blir hun her hos meg. Far er sint på meg fordi han mener at det er jeg som styrer datter, han klarer bare ikke å innse at det er han (og spesielt stemor) som har "skylden". Jeg står i det for å dempe trykket mot datter, og han kan være så sint som han vil, det bryr ikke meg i det hele tatt. Så jeg tok den rollen for min datter, og snakket for henne når hun ikke klarte det selv. Hun har alltid vært redd for å såre eller irritere han. Her har det gått så langt at datter sliter med bla sosial angst, og er under videre utredning hos bup, og skal starte behandling der når utredning er ferdig. Jeg er sint på meg selv som har latt det gå så langt, men jeg vet ikke hva mer jeg skulle gjort. For datter var ærlig mot meg og ville ikke til far, men når jeg fortalte far dette, så var han på henne med en gang og spilte på samvittigheten hennes, truet henne med å miste kontakten med søsken der osv. Så da sa hun jo ja til å dra dit. Det ble en vond og vanskelig sirkel, så jeg vil anbefale deg å hjelpe din så godt du kan. Min bor her fast nå, og ser faren sjeldent, for hun orker ikke presset hans, og det at hun opplevder dem ofte som sinte når hun er der. Hun prøver å finne på unnskyldninger til at det ikke passer å komme til dem når far spør, men jeg har sagt at hun bør være ærlig. Ja, han kan bli irritert der og da, men det er kun ærlighet som kommer til å hjelpe dem videre. For jeg vil veldig gjerne at de skal ha et forhold, hun trenger den siden av familien sin også, men så lenge far er sint og hun unnvikende, så blir det vanskelig. Her har hun en stefar som er som en far for henne på alle måter, han stiller mye mer opp enn far og de har en nær og god kontakt. Det er stefar hun går til når det er noe. Dette ble himla langt🙊 Anonymkode: 62b83...eed 3 2
Ulla Ullsokk Skrevet 29. november 2022 #50 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Virker som om du er litt bitter for at faren har ny dame. Du nevner den nye dama flere ganger og prøver å overbevise deg selv om at det er et godt argument at barna deres ikke kjenner henne. Anonymkode: 9eb39...1e6 Hallo! De har såvidt brutt og fyren har flyttet inn med ny dame og hennes barn! Selvsagt synes hun det er idiotisk! Hvis hun legger all sjalusi til sides, så er det ikke noe mindre idiotisk! Se dette fra barnas side, det gjør mor! Skal de liksom bo med tre helt nye personer??? Det hadde ikke jeg giddet i deres situasjon! Hadde du? 3 1
Ulla Ullsokk Skrevet 29. november 2022 #51 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han er jo far til barna og jeg vet jo barna er glad i oss begge, samtidig såre. Man er alltid barn i forhold til sine foreldre og alle barn ønsker å bli sett av sine foreldre uavhengig av hvor gamle barna er. Jeg ønsker det beste for mine barn nå og på lang sikt. Kjenner jeg må stå opp for de nå, men ønsker de skal få det de trenger fra sin far, men kjenner jo at jeg overhode ikke er i nærheten av å forstå at han tenker det beste for (de store, men sårbare barna akkurat nå). Men tenke langsiktig hva som er best for barna gjennom et livsløp fremover. Men akkurat nå kjenner jeg at jeg hører på barna og ikke han, men redd for om jeg gjør feil på sikt for barna, siden han mener jeg gjør det. Anonymkode: f33ed...dd7 Han lever i en eventyrverden hvis han tror tenåringer bare flytter inn med fremmede folk helt uten videre. Til og med en dame han var utro med. La nå barna få velge selv! Du virker raus og omtenksom og barna kan få et godt forhold til sin nye bonusfamilie helt uten at de trenger å bo sammen. Mannen satte dama foran barna sine, ellers hadde han bodd alene en stund til. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #52 Skrevet 29. november 2022 Dette er det bare å slutte å diskutere med far. Du er ikke en del av denne problemstillingen i det hele tatt, han får ta saken med sine ungdommer. Anonymkode: d480d...32a 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #53 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er det bare å slutte å diskutere med far. Du er ikke en del av denne problemstillingen i det hele tatt, han får ta saken med sine ungdommer. Anonymkode: d480d...32a Men noen ganger trenger ungdommen hjelp. Anonymkode: 62b83...eed 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #54 Skrevet 30. november 2022 Takker for alle svar. Må ta en runde til med meg selv og barna. Vil de skal ha det bra og at de skal ha en far. Men ikke at de slik nå kjenner på de må please oss voksne. De er tydelige på hva de ønsker, men jeg må tenke langsiktig for de og far er veldig opptatt av at de skal være der. Jeg tenker jeg skal høre mest mulig på barna og ikke han, men være balansert i mine uttalelser overfor barna. Søren ikke lett dette! Ts Anonymkode: f33ed...dd7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå