Gå til innhold

Skillsmisse store barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Hvorfor snakker du med han hvis du har flyttet ut? Dette er det absolutt ingen grunn til med så store barn.

Han er jo far til barna og jeg vet jo barna er glad i oss begge, samtidig såre. Man er alltid barn i forhold til sine foreldre og alle barn ønsker å bli sett av sine foreldre uavhengig av hvor gamle barna er. Jeg ønsker det beste for mine barn nå og på lang sikt. Kjenner jeg må stå opp for de nå, men ønsker de skal få det de trenger fra sin far, men kjenner jo at jeg overhode ikke er i nærheten av å forstå at han tenker det beste for (de store, men sårbare barna akkurat nå). Men tenke langsiktig hva som er best for barna gjennom et livsløp fremover. 

Men akkurat nå kjenner jeg at jeg hører på barna og ikke han, men redd for om jeg gjør feil på sikt for barna, siden han mener jeg gjør det.

Anonymkode: f33ed...dd7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er jo far til barna og jeg vet jo barna er glad i oss begge, samtidig såre. Man er alltid barn i forhold til sine foreldre og alle barn ønsker å bli sett av sine foreldre uavhengig av hvor gamle barna er. Jeg ønsker det beste for mine barn nå og på lang sikt. Kjenner jeg må stå opp for de nå, men ønsker de skal få det de trenger fra sin far, men kjenner jo at jeg overhode ikke er i nærheten av å forstå at han tenker det beste for (de store, men sårbare barna akkurat nå). Men tenke langsiktig hva som er best for barna gjennom et livsløp fremover. 

Men akkurat nå kjenner jeg at jeg hører på barna og ikke han, men redd for om jeg gjør feil på sikt for barna, siden han mener jeg gjør det.

Hør ikke på han. Er selv skillsmissebarn og ville aldri i verden tilgitt noen av foreldrene mine om de tvang meg til å bo en plass jeg ikke ville bo.

HALLO liksom, hva forventer han? De er jo selvfølgelig ikke interessert i å bo i familiehjemmet deres sammen med nydama hans og hennes barn? De ser jo tydelig at faren bare har prioritert seg selv i denne saken her? Har han i det hele tatt spurt de hva de tenker og føler om att huset deres blir invadert av fremmede? Kanskje han skal se seg selv i speilet å se hvem i alle dager det er som er grunnen til at han står i denne situasjonen nå...

Blir faktisk sint kjenner meg. Tydelig hvem som er senter i hans liv ja. 

Anonymkode: 0389e...f69

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo. 

Da må du være like tydelig på at du er loddrett uenig, mener det skal være barnas avgjørelse og nekter å presse dem til noe.  

Anonymkode: 6c803...4bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at de ikke har lyst til å bo i huset sitt å se at "fremmede" tar plassen til mor. Mine foreldre ble skilt da jeg var 23, og det var helt grusomt å føle at grunnmuren ble revet bort under føttene mine. Det kan sikkert være enklere jo yngre barna er, men disse ungdommene er jo store og må få sørge på sin måte. Fortsett å gi dem støtte og frihet❤️

Anonymkode: d0ba4...688

• Liker 3
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo. Det kjennes helt feil ut for meg når de ikke kjenner dama og ikke vil bo der og ønsker å møte pappaen innimellom og overnatte av og til. Vil barna bo der er det jo ok, men de sier de ikke er lysten på det, de kjenner lite til henne og hennes barn og føler det hele er rart og de har ikke lyst til å bo i bag og flytte stadig da de er opptatt med venner, skole, kjærester og jobb, samt tilpasse seg ny situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør pushe på. Barna er lojale og skikkelige og jeg vet om jeg sa til de at de MÅ bo 50/50. Hadde de gjort det, men de har jo vært tydelig på at de helst vil slippe.

Det er sant det som far sier at  barna bør slippe å velge mellom foreldrene.

Men når de er så voksne som de er så bør deres ønsker gå foran. 

De fleste ungdommer i den alderen er heller ikke interessert i å få en ny og ukjent mamma inn i hus, så det er fullt forståelig at de ikke har lyst til å bo like mye hos han.

Kanskje ikke så dumt å ta en prat med familievernkontoret likevel, hvis du og far er uenige. De kan hjelpe ham til å forstå at det er barnas ønsker som må gå foran.

(Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke har manipulert dem på noen måte, og at det er barnas ønsker,  og ikke dine som kommer fram her).

Skrevet
dreamstar skrev (36 minutter siden):

Det er sant det som far sier at  barna bør slippe å velge mellom foreldrene.

Men når de er så voksne som de er så bør deres ønsker gå foran. 

De fleste ungdommer i den alderen er heller ikke interessert i å få en ny og ukjent mamma inn i hus, så det er fullt forståelig at de ikke har lyst til å bo like mye hos han.

Kanskje ikke så dumt å ta en prat med familievernkontoret likevel, hvis du og far er uenige. De kan hjelpe ham til å forstå at det er barnas ønsker som må gå foran.

(Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke har manipulert dem på noen måte, og at det er barnas ønsker,  og ikke dine som kommer fram her).

Jeg ønsker barnas behov vil bli hørt. Tar familievern meklere imot mor, far og barn på 16 og 19? Jeg vil at barna blir hørt. Trenger ingen avtale selv om barna skulle valgt far og kjæresten hans, da går jeg for det, vil bare at de får det riktig for seg før de etterhvert skal ut alene i voksenlivet. Jeg er ganske sikker på at jeg alltid vil ha godt forhold til mine barn og far betaler ikke noe økonomisk inn, så jeg vil jo tjene mer økonomisk om barna bor hos de... Men det er ikke fokus uansett, jeg ønsker bare å støtte barna i det de tenker er riktig valg for de nå.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir skilsmisse. Barna på 16 og 19 år ønsker å bo hos meg fast og besøke far innimellom. Han har fått ny kjæreste hun har flyttet inn med han med sine store barn. Barna mine har ikke særlig forhold til henne og hennes barn ennå. Han vil de skal bo 50/50 hos han og kjæresten. Jeg forholder meg til det barna ønsker og har kjøpt nytt sted i samme by der han overtar huset vårt. Hvor stor medbestemmelse har barna våre? Kan han kreve at barna må bo hos de 50/50? De er jo egentlig voksne? Vil tro han ikke kan bestemme over 19åringen (skal bo hjemme ett år eller to for å ta opp fag),  men kan han kreve av 16 åringen at barnet må bo hos de 50/50?

Barna bestemmer selv. 

Anonymkode: f536a...3af

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker barnas behov vil bli hørt. Tar familievern meklere imot mor, far og barn på 16 og 19? Jeg vil at barna blir hørt. Trenger ingen avtale selv om barna skulle valgt far og kjæresten hans, da går jeg for det, vil bare at de får det riktig for seg før de etterhvert skal ut alene i voksenlivet. Jeg er ganske sikker på at jeg alltid vil ha godt forhold til mine barn og far betaler ikke noe økonomisk inn, så jeg vil jo tjene mer økonomisk om barna bor hos de... Men det er ikke fokus uansett, jeg ønsker bare å støtte barna i det de tenker er riktig valg for de nå.

Jeg vet ikke hvor prioritert dere vil bli siden barna er såpass store. Men familievernkontorene er der ikke bare for mekling. Tenker det dere trenger er råd om hvordan gå fram videre. Det skader uansett ikke å ta en tlf til nærmeste familievernkontor. Du kan ha samtale alene med dem hvis du vil, det samme kan barna og far. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, de tar imot dere alle. For det første så er ikke dette barn. En 19-åring kommer ikke til å få noen såkalt «samværsavtale» - hen er myndig og bestemmer over seg selv. 16-åringen kan få samværsavtale, men her skal 16-åringen få bestemme selv siden hen praktisk talt er myndig. Ingen store ungdommer skal tvinges til å dra noen steder. Hvis far har problemer med å forstå, bestill time til mekling og ta med ungdommene dit - eller bestill time for bare deg og ungdommene, hvis de ikke vil snakke med far direkte, da kan de snakke med deg og en mekler på FVK. Og mekler kan videreføre budskapet til far. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er ikke barn, TS - dette er store ungdommer som bestemmer over seg selv og sitt eget liv. 16-åringen er ikke myndig enda, men er såpass stor - ikke kall disse for barn, de er ikke barn og skal ikke bli behandlet som barn. 

• Liker 2
Skrevet

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo.

Her må du klare å bli litt sint og sette foten ned. Dette er totalt feil tankegang og handlingsmåte av far, dette er ikke to barn som man bestemmer over. Dette er en 19-åring som er myndig og bestemmer 100% selv, og en 16-åring som skal bli lyttet til, respektert og bestemme selv hvor hen vil oppholde seg. Dette er ikke to små barn på 9 år, som man skal bestemme over. Helt latterlig at far tenker og mener dette, han virker relativt inkompetent og helt uegnet som omsorgsperson - han setter tydelig sine egne ønsker og behov før alle andre. På tide med en real virkelighetssjekk, sett hardt mot hardt og si det som det er. 

Eventuelt kan jo ungdommene sende en melding til far selv begge to, hvor de forklarer at de vil bli boende hos deg - og dette må far respektere. Det er også en måte de kan lære seg å sette sunne grenser for seg selv, de er tross alt (nesten) voksne. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt far til mekling og barna har uttalt seg to ganger til mekling. De ville ikke bo fast hos han, men komme på besøk. Jeg krevde mekling begge gangene. Han er ikke enig og jeg har sagt han må evt denne gangen bestille selv ny mekling, da det kjennes utrolig feil ut for de store, snart voksne barna vi har. 16 og 19!

Skrevet

Blir litt oppgitt når han ynskjer 50/50-fordeling på "barna" 🙈 Dei er jo praktisk talt snart vaksne begge to. La ungdomen få bu der dei vil. Heldigvis har han lite han skulle sagt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her må du klare å bli litt sint og sette foten ned. Dette er totalt feil tankegang og handlingsmåte av far, dette er ikke to barn som man bestemmer over. Dette er en 19-åring som er myndig og bestemmer 100% selv, og en 16-åring som skal bli lyttet til, respektert og bestemme selv hvor hen vil oppholde seg. Dette er ikke to små barn på 9 år, som man skal bestemme over. Helt latterlig at far tenker og mener dette, han virker relativt inkompetent og helt uegnet som omsorgsperson - han setter tydelig sine egne ønsker og behov før alle andre. På tide med en real virkelighetssjekk, sett hardt mot hardt og si det som det er. 

Eventuelt kan jo ungdommene sende en melding til far selv begge to, hvor de forklarer at de vil bli boende hos deg - og dette må far respektere. Det er også en måte de kan lære seg å sette sunne grenser for seg selv, de er tross alt (nesten) voksne. 

Jeg tenker du har helt rett. Jeg har vært for...satt ut?... Men dette er jo det jeg tenker, selv om jeg har prøvd å ta ALLE hensyn. Jeg bør stå opp for hva de store barna mine mener og heller ta ansvar senere om jeg burde valgt annerledes for de?

Skrevet

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo. Det kjennes helt feil ut for meg når de ikke kjenner dama og ikke vil bo der og ønsker å møte pappaen innimellom og overnatte av og til. Vil barna bo der er det jo ok, men de sier de ikke er lysten på det, de kjenner lite til henne og hennes barn og føler det hele er rart og de har ikke lyst til å bo i bag og flytte stadig da de er opptatt med venner, skole, kjærester og jobb, samt tilpasse seg ny situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør pushe på. Barna er lojale og skikkelige og jeg vet om jeg sa til de at de MÅ bo 50/50. Hadde de gjort det, men de har jo vært tydelig på at de helst vil slippe.

Send han link til lovdata og barneloven. Det spiller ingen rolle at faren synes dere voksne skal bestemme hvor barna skal bo. Loven sier at barna bestemmer dette selv. Her må du stå opp for barna dine. Gi far beskjed om at dette er ungenes valg, og de vil bo fast hos deg fordi det er mye fremmedfolk hos ham. De er i en alder hvor de vil drive med sitt, venner, skole, trening. Ikke henge med foreldre, steforeldre, stesøsken.

Skilsmissen er dere foreldres valg. La det påvirke store barns hverdag minst mulig.

Anonymkode: 0697b...c8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker du har helt rett. Jeg har vært for...satt ut?... Men dette er jo det jeg tenker, selv om jeg har prøvd å ta ALLE hensyn. Jeg bør stå opp for hva de store barna mine mener og heller ta ansvar senere om jeg burde valgt annerledes for de?

Stå opp for de, ja 😊

Ingenting du trenger å stå til ansvar for senere, eller noe du kunne gjort annerledes. Du har nok gjort som alle andre mødre - gjøre det beste for barna. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt far til mekling og barna har uttalt seg to ganger til mekling. De ville ikke bo fast hos han, men komme på besøk. Jeg krevde mekling begge gangene. Han er ikke enig og jeg har sagt han må evt denne gangen bestille selv ny mekling, da det kjennes utrolig feil ut for de store, snart voksne barna vi har. 16 og 19!

Dukket han aldri opp? Da var det kanskje ikke så viktig for han like vel? 🤨. Mon tro barnefar ytrer dette bare for å irritere og holde en jernhånd om deg og livet ditt. Makt er farlig. 

Skrevet

Virker som om du er litt bitter for at faren har ny dame. Du nevner den nye dama flere ganger og prøver å overbevise deg selv om at det er et godt argument at barna deres ikke kjenner henne. 

Anonymkode: 9eb39...1e6

Ingen 16 åring er interessert i å flytte inn sammen med fars nye kjæreste og hennes barn rett etter foreldrenes skilsmisse, så det er et særdeles godt argument. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dukket han aldri opp? Da var det kanskje ikke så viktig for han like vel? 🤨. Mon tro barnefar ytrer dette bare for å irritere og holde en jernhånd om deg og livet ditt. Makt er farlig. 

Han møtte opp. Ville barna skulle bo hos han og henne. De ønsket ikke det. Han mente jeg burde pålegge de å være 50/50. Da han var deres far. Mekler sa nei, fordi barna sa nei, men han gir seg ikke ennå, men jeg har lyst til å legge dette dødt og si til barna at de kan bo der de vil, men far sier at de da velger meg og det blir feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han møtte opp. Ville barna skulle bo hos han og henne. De ønsket ikke det. Han mente jeg burde pålegge de å være 50/50. Da han var deres far. Mekler sa nei, fordi barna sa nei, men han gir seg ikke ennå, men jeg har lyst til å legge dette dødt og si til barna at de kan bo der de vil, men far sier at de da velger meg og det blir feil.

Det er ikke feil. Det er en direkte konsekvens av hans handlinger. 

Hadde dere hatt en skilsmisse som ikke involverte ny partner og nye stesøsken så hadde de kanskje valgt annerledes.

Mine foreldres skilsmisse var lik, fars nye dame og hennes barn flyttet inn omtrent i det min mor lukket døren bak seg. Jeg hadde heldigvis allerede flyttet hjemmefra, men to av mine yngre søsken bodde fortsatt hjemme. Den ene valgte mor og den andre flyttet for seg selv. 

Alle vi søsknene har tyve år etter lite kontakt med vår far. Hadde han satt oss først og ikke hatt sånt hastverk med å «leke lykkelig ny familie» hadde nok ting stilt seg annerledes.

Anonymkode: f247f...215

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...