AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Det er lenge siden jeg var singel sist, ca 12 år. Skal nå ut i datingverden igjen. Greit å vite hva som har endret seg siden sist så man er litt forberedt, mistenker at det er en god del. Da jeg datet sist ble jeg bedt ut på mange middager og opplevelser. Det var ikke snakk om å skulle betale for seg selv. Dersom jeg foreslo å dele, fikk jeg alltid til svar at «nei, denne tar jeg», «Vil du bli med til Køben, jeg betaler selvsagt siden jeg inviterer». Kan ikke huske en eneste gang at noen har foreslått å dele på regningen? Men har forstått det slik at det er vanlig nå? Jeg er 37 og har fast jobb og god økonomi så det er ikke slik at jeg ikke har råd til å betale for meg selv bare så det er sagt. Tidligere alltid pleid å date menn med god jobb og solid økonomi. Vet ikke om det har noe å si når det kommer til spørsmålet om å splitte regningen eller ikke. Anonymkode: 165f0...c81 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Utgangspunktet er at man betaler for det man selv har spist eller deltatt på. Hvis daten sier "nei, jeg tar regningen" så betaler man neste gang. Hvis det blir noen neste gang. Det viser selvstendighet. Anonymkode: f7065...f31 6
Brunello Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er lenge siden jeg var singel sist, ca 12 år. Skal nå ut i datingverden igjen. Greit å vite hva som har endret seg siden sist så man er litt forberedt, mistenker at det er en god del. Da jeg datet sist ble jeg bedt ut på mange middager og opplevelser. Det var ikke snakk om å skulle betale for seg selv. Dersom jeg foreslo å dele, fikk jeg alltid til svar at «nei, denne tar jeg», «Vil du bli med til Køben, jeg betaler selvsagt siden jeg inviterer». Kan ikke huske en eneste gang at noen har foreslått å dele på regningen? Men har forstått det slik at det er vanlig nå? Jeg er 37 og har fast jobb og god økonomi så det er ikke slik at jeg ikke har råd til å betale for meg selv bare så det er sagt. Tidligere alltid pleid å date menn med god jobb og solid økonomi. Vet ikke om det har noe å si når det kommer til spørsmålet om å splitte regningen eller ikke. Anonymkode: 165f0...c81 Da kommer du sikkert til å fortsette med det. Og menn med god økonomi spanderer gjerne (i alle fall er det mitt inntrykk). Spørsmålet må være om du synes det er greit å bli spandert på. Mange damer liker jo å være likestilte, og at mannen betaler er gammeldags. Henger igjen fra den tiden det var helt naturlig at mannen var den som tjente mest (i mange tilfeller var den som tjente noe). Selv er jeg i den gruppen mange forventer at spanderer. Og det ville jeg antakelig også gjort dersom jeg skulle på date (teoretisk, da jeg er godt gift). Men jeg ville tenkt mitt om en eventuell date forventet at jeg skulle betalt alt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Jeg vil ha en mann som spanderer på date. Etterhvert kan vi bytte på det, men i starten kan han vise interesse på denne måten. Anonymkode: 653de...bef 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utgangspunktet er at man betaler for det man selv har spist eller deltatt på. Hvis daten sier "nei, jeg tar regningen" så betaler man neste gang. Hvis det blir noen neste gang. Det viser selvstendighet. Anonymkode: f7065...f31 Ok. Jeg er nok litt gammeldags av meg. Synes det er hyggelig med en mann som leder an og gjør litt stas på meg. Synes mannen fremstår litt gjerrig om han skal dele på alt. Jeg har så klart ingenting i mot å betale en gang i blant, men synes mannen har hovedansvaret for å ta kvinnen med ut på gode middager og opplevelser. Mulig dette er vanligst på vestkanten, og blant menn som er eldre enn 40 år. Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Har alltid pleid å betale annenhver gang. Mannen spanderer første date om han vil møte meg igjen, jeg sier tusen takk og lar han betale og sier at da tar jeg neste om jeg vil møte han igjen. Hvis jeg kaster meg frempå for å betale min andel før han har tilbudt seg å ta hele regningen så betyr det at jeg ikke vil på noen date nr 2. Anonymkode: 5090a...c7f
Blått Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Utgangspunktet er at man betaler for det man selv har spist eller deltatt på. Hvis daten sier "nei, jeg tar regningen" så betaler man neste gang. Hvis det blir noen neste gang. Det viser selvstendighet. Anonymkode: f7065...f31 Enig med dette de gangene jeg har blitt invitert med på tur så har han f.eks betalt hotell også har jeg betalt transport. Middag spleiser vi på eller tar annenhver. Teller ikke kroner. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ha en mann som spanderer på date. Etterhvert kan vi bytte på det, men i starten kan han vise interesse på denne måten. Anonymkode: 653de...bef Jeg er i utgangspunktet veldig enig! Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ha en mann som spanderer på date. Etterhvert kan vi bytte på det, men i starten kan han vise interesse på denne måten. Anonymkode: 653de...bef AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Jeg er nok litt gammeldags av meg. Synes det er hyggelig med en mann som leder an og gjør litt stas på meg. Synes mannen fremstår litt gjerrig om han skal dele på alt. Jeg har så klart ingenting i mot å betale en gang i blant, men synes mannen har hovedansvaret for å ta kvinnen med ut på gode middager og opplevelser. Mulig dette er vanligst på vestkanten, og blant menn som er eldre enn 40 år. Anonymkode: 165f0...c81 Dette er jo patriarkalske holdninger! Dere ønsker at mannen er den som styrer og bestemmer. Slikt hører forrige århundre til. Anonymkode: 3324c...3f0 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 Blått skrev (Akkurat nå): Enig med dette de gangene jeg har blitt invitert med på tur så har han f.eks betalt hotell også har jeg betalt transport. Middag spleiser vi på eller tar annenhver. Teller ikke kroner. Hvor gammel er du? Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 Enten 50-50 eller den som inviterte til daten (da blir det gjerne annenhver gang om man møtes flere ganger). Pleier å kjøre 50-50 selv. Anonymkode: 72c60...48d 4
Blått Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvor gammel er du? Anonymkode: 165f0...c81 Jeg er på din alder.
saltyliquorice Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 Jeg tenker at mannen kan betale hvis det er han som har invitert med ut. Så kan jeg heller betale neste gang.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er jo patriarkalske holdninger! Dere ønsker at mannen er den som styrer og bestemmer. Slikt hører forrige århundre til. Anonymkode: 3324c...3f0 Styrer og bestemmer? Det gjelder jo ikke alt i et samliv! Men ja, jeg foretrekker at en mann styrer og «bestemmer», eller som jeg ville sagt «inviterer» til datene de første gangene. Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Blått skrev (1 minutt siden): Jeg er på din alder. Ting har endret seg ja! Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Jeg liker ikke å dele, vipse og slik. Foretrekker annenhver gang, slik at det blir ca likt over tid. Og om man tar et-par glass etter mat så er det den som ikke tok maten som betaler. Den som tar initativet første gangen, eller velger sted, tar første. Er uansett uaktuelt med dyr/eksklusiv middag første møte, det ville for meg vært rødt flagg i seg selv. Anonymkode: 089d5...316 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 Jeg har vel vært på ca 40 ulike dater det siste året, og kvinnene har latt betale på alle - med unntak av èn. Jeg betaler selvfølgelig fordi jeg selv vil - og det virker som det er veldig liten motstand mot det. De fleste virker å sette pris på det - men uten å ta det som en selvfølge. Verden har ikke forandret seg så mye, ser det ut til. Så jeg tror du stort sett kan regne med å fortsette som før - selv om kanskje de som insisterer på å dele kanskje vil hive seg på og svare her Anonymkode: 8b05d...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 Brunello skrev (7 minutter siden): Mange damer liker jo å være likestilte, og at mannen betaler er gammeldags. Henger igjen fra den tiden det var helt naturlig at mannen var den som tjente mest (i mange tilfeller var den som tjente noe). Å gjøre noe hyggelig og vise at man verdsetter daten har ingenting med likestilling å gjøre. Og hvis du absolutt skal dra likestilling inn i dette og snakke om økonomi så tjener fortsatt kvinner bare 80 kroner for hver hundrelapp menn i norge tjener så uansett om man skal følge likestillingsteorien din så er det da direkte likestillingsgrunn til at mannen spanderer oftere , ut over det at det også er en hyggelig gest som viser at han verdsetter henne Anonymkode: 5090a...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å gjøre noe hyggelig og vise at man verdsetter daten har ingenting med likestilling å gjøre. Og hvis du absolutt skal dra likestilling inn i dette og snakke om økonomi så tjener fortsatt kvinner bare 80 kroner for hver hundrelapp menn i norge tjener så uansett om man skal følge likestillingsteorien din så er det da direkte likestillingsgrunn til at mannen spanderer oftere , ut over det at det også er en hyggelig gest som viser at han verdsetter henne Anonymkode: 5090a...c7f Så enig! Anonymkode: 165f0...c81
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo patriarkalske holdninger! Dere ønsker at mannen er den som styrer og bestemmer. Slikt hører forrige århundre til. Anonymkode: 3324c...3f0 Å være snill, vise interesse, gjøre en hyggelig gest som å spandere er ikke å "styre og bestemme". Anonymkode: 5090a...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå