Gå til innhold

Fioras mammadagbok med det rare i


Fiora

Anbefalte innlegg

Er mammadagbok en greie? Jeg vet ikke, men pr i dag går livet mitt stort sett ut på å være mamma så det er stort sett mammatemaer det går i. 

Hadde aldri trodd at jeg skulle bli «en sånn en» som er opptatt av bleier, gulpekluter, babykino og hvilke kafeer som er best tilrettelagt for barseltreff. Jeg sa vel tilogmed før jeg ble mamma at jeg ikke skulle bli sånn. Det er kanskje litt uunngåelig her man sitter i permisjon og det altoppslukende som fyller hverdagen er amming og mamming 🥰

Litt om meg:

Jeg er 34 år og bor sammen med mann, babygutt (født september 2022) og hund et sted på det sentrale østland. Vi har enebolig og stasjonsvogn. Jeg jobber innen økonomi og er ivrig syerske på hobbybasis.

Gurimalla, for hvert ord jeg skriver innser jeg hvor vanvittig A4 jeg er! Dette må krydres litt:

Jeg var gother en gang i tiden. Anser meg selv som paganist og spillelistene på spotify innholder store mengder metal.

Å skrive dagbok synes jeg gjør godt for hodet. En del ting hoper seg litt opp i hodet og et sted må det frem i lyset 😅 Har vært ivrig dagbokskriver her på kg fra før. Her er både prøvedagboken og graviditetsdagboken min.

Jeg setter veldig pris på besøk i bøkene mine, så bare å legge igjen et spor dersom noen er innom og har lyst til å være med på skribleriene :yvonne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for mammadagbok 😍 Jeg skal iallefall følge deg på veien videre! Kjekt at du har opprettet ny dagbok 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du vil følge med videre @Angeleye! 🥰 Håper du også vil fortsette å skrive, hadde vært så fint å følge med videre på deg og veslejenta! 😍

————————

Kjære dagbok

I dag satte lille H ny rekord i legging! Vi brukte hele 3 timer før mini syntes det var greit å legge seg. For en kamp altså! Dyna hans går i alle himmelretninger, jeg er ut og inn med puppen og bæreselen er av og på både mammaen og pappaen :ler:

Jeg kan le nå, men jeg ler ikke mye mens det står på altså! Hadde egentlig ikke forestilt meg at jeg skulle drive å legge så liten baby for kvelden og at det skulle være en kamp. På den annen side vet jeg ikke helt hva jeg så for meg. De aller første ukene var jo alt bare kaos og kjærlighet - nå har alvoret begynt!

Det fine med alvoret er at i dag fikk jeg for første gang kjenne på den følelsen inni meg som sa «ja, jeg er faktisk en mamma! Jeg er hans mamma og hans store trygghet i denne verden». Det var et utrolig fint øyeblikk 🥰 Jeg har slitt litt med å finne akkurat den følelsen. Har en fødselsdepresjon som henger over og forkludrer tilliten til egen mamming litt. Driver til stadighet og «sender» baby til pappaen når jeg føler baby trenger trygghet da jeg ikke tror på at jeg er tilstrekkelig.

I dag fortalte lille H selv at jeg er det han trenger da babycallen begynte å suse en time etter vi hadde lagt han. Jeg går inn på rommet og han lå halvvåken og småsutret i bedsidecriben. Jeg la meg rolig ved siden av han, ga han smokk og la hånden trygt på brystet hans. Laget rolige hysje-lyder og lukket øynene. Ganske med en gang kjente jeg en liten hånd legge seg oppå min i det lille snur ansiktet sitt mot meg før jeg hører tung sovepust. Han trengte bare mammaen sin han ❤️

Det øyeblikket gjorde opp for tre timers slit også skjønner man hvorfor man gjør dette ❤️

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne følge deg videre 🤩

Du skriver vanvittig bra og har vært en fornøyelse å følge deg i de andre dagbøkene. Det er og ganske fint siden vi har to relativt tette 🙂

Her må jeg jobbe hardt for å snakke om andre ting enn babyting hvis ikke blir mannen rimelig lei :ler: hadde heller ikke trodd jeg skulle bli en sånn! 

Kjenner igjen følelsene! Her den ene dagen min hadde han en skikkelig gråtetokt før natta, sikkert overstimulert til 1000 og puppen skulle han hvertfall ikke ha! prøvd å roe ned lenge, men tilslutt sovna han i bedside med meg liggende vsa og hånda si i min hånd. Mamma hjertet smeltet ❤️

Endret av stAre
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dagbok :popcorn: 

Her vil jeg henge. Har vurdert selv og starte ny dagbok. Vurderte det senest i går, men ble avbrutt av den lille dragen min som lå i vogna og sov :ler: 

Legging kan være et mareritt til tider. Jeg sliter hardt med tålmodigheten på kvelden kjenner jeg :bond: 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, stAre said:

Jeg vil gjerne følge deg videre 🤩

Du skriver vanvittig bra og har vært en fornøyelse å følge deg i de andre dagbøkene. Det er og ganske fint siden vi har to relativt tette 🙂

Her må jeg jobbe hardt for å snakke om andre ting enn babyting hvis ikke blir mannen rimelig lei :ler: hadde heller ikke trodd jeg skulle bli en sånn! 

Kjenner igjen følelsene! Her den ene dagen min hadde han en skikkelig gråtetokt før natta, sikkert overstimulert til 1000 og puppen skulle han hvertfall ikke ha! prøvd å roe ned lenge, men tilslutt sovna han i bedside med meg liggende vsa og hånda si i min hånd. Mamma hjertet smeltet ❤️

Så koselig å se deg her inne @stAre! 🥰 Utrolig hyggelig å høre at du setter pris på skribleriene mine! 🥰 Ja, disse småttingene våre er ikke langt unna hverandre, vi får nok oppleve utviklingstrinn osv omtrent samtidig! 

Haha, godt vi er fler. Det er jo virkelig bare babyen man ser og holder på med hele dagen, så da blir det jo et voldsomt engasjement rundt den lille da. Blir stadig litt skuffet når pappaen ikke lar seg engasjere like mye som meg når jeg f.eks forteller med stor glede at «i dag tror jeg nesten han lo!» eller «i dag klarte han å holde en leke litt» :fnise:

Ååå, så herlig! For et fantastisk øyeblikk for mammahjertet ❤️

 

3 hours ago, Kakaoen said:

Ny dagbok :popcorn: 

Her vil jeg henge. Har vurdert selv og starte ny dagbok. Vurderte det senest i går, men ble avbrutt av den lille dragen min som lå i vogna og sov :ler: 

Legging kan være et mareritt til tider. Jeg sliter hardt med tålmodigheten på kvelden kjenner jeg :bond: 

Så hyggelig at du hoppet innom @Kakaoen! 🥰 Husker du nevnte det, og stemmer definitivt fir at du gjør det. Mammatiden etter at dragen er lagt er jo perfekt for dagbokskriving 😉

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære dagbok

I dag har jeg og lille H vært på utflukt og besøkt pappaen på jobben! Det var et skikkelig hyggelig besøk. Lille var en liten solstråle og sjarmerte alle som ville hilse på 🥰 Bonus for mammaen var at min mann jobber i et sånn fancy kontorbygg med fancy kantine så det ble en veldig god lunsj på meg!

Bussturen til jobben var forøvrig også en drøm. Tror lillegutt liker seg godt oppi vogna på offentlig transport. Han våknet tilogmed underveis, men lå bare i vogna og så seg rundt. Da vi skulle hjem igjen hadde han derimot fått nok av hele utflukten og hylte utrøstelig, så da ble jeg å forlange å få bruke bilen til mannen hjem igjen. Ikke noe stas med hylskrikende, illsint baby på bussen i 30 min 😅

Resten av dagen har bestått av mye kos. Han var nok sliten og da er ingenting bedre enn å få ligge på mammafanget ❤️ Selv om jeg alltid er litt misunnelig rundt middagsbordet - da er det visst bare pappaen som er gøy. Og det er liksom ikke måte på hvor gøy han er heller! Pappaen trenger nesten ikke gjøre mer enn å se på han og lage en liten grimase og lille ler så han skratter :ler: Den latteren er det bare pappaen som får til!

21:30 var det natta etter et godt bad. Leste tips på nettet om å putte morsmelk i badevannet, og siden vi hadde «rester» etter at pappaen var hjemme alene og skulle mate med flaske i går, tenkte jeg teste det ut. Putter det heller i badevannet enn å slå det ut. Fikk inntrykk av at det var populært! Lille var så avslappet oppi der og leggingen etterpå var en veldig fin en. En times tid amming og kos, og lille sov som en liten stein ❤️

I morgen skal vi på trilletur sammen med min far og tante med destinasjon kaffe og kaker. På ettermiddagen kommer svigermor på besøk. Ingen skal komme å si at lillemann ikke får oppmerksomhet hvertfall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dagbok

Disse mammaøyeblikkene altså 🥰 Lille sovnet for en halvtimes tid siden etter at jeg måtte inn igjen til han hele to ganger for å roe siden han våkner til like etter jeg går ut av rommet.

Siste runden inn tok jeg han opp og bysset forsiktig. Kjente at han slappet av i kroppen og sovnet nesten med en gang. Sto der og vugget litt en stund bare for å være sikker på at han sovnet igjen. Mens jeg sto der tenkte jeg på hvor heldig jeg er som får lov til å være akkurat mammaen hans 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2022 at 10:28 AM, gyngestolen said:

Så koselig med en mammadagbok! Her vil jeg selvfølgelig følge med ❤️ 

Så hyggelig å se deg innom @gyngestolen🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dagbok

Nå er jeg så sliten at det er like før jeg ser mannen med ljåen! Hadde egentlig tenkt å skrive et hyggelig innlegg for to dager siden om at det var akkurat ett år siden lille H ble unnfanget, men har ikke hatt sjans.

Tror jeg har hatt toppen 1 time til egne ting siden tirsdag. Han fikk tilsammen tre vaksiner på tirsdag og har hatt feber og magevondt de siste dagene.

I tillegg har han av en eller annen grunn fått for seg at han ikke skal legge seg på kvelden. Jeg vet han er stuptrøtt for han gnir seg i øynene og sutrer over absolutt alt man prøver seg på når leggetid nærmer seg i 19-20 tiden, men i det jeg tar han med på soverommet begynner han å hylskrike helt panisk! 

Nå etter to timer hylskriking skrek han seg utslitt og sovnet stakkars.. og mammaen sitter igjen med dårlig samvittighet. Selvfølgelig brøt jeg også sammen i gråt under hyleseansen og det hjelper jo hvertfall ikke lille med å finne roen! Det er på dager som denne fødselsdepresjonen slår til litt ekstra også. Styggen på ryggen hvisker meg i øret: du er ikke bra nok til å være mammaen hans, han liker deg ikke, du greier ikke trygge han, han hadde hatt det bedre med noen andre.

La meg være dønn ærlig, jeg tror det nærmer seg en uke siden jeg dusjet og jeg lever på sjokolade. Mhm, føler meg lite fresh for tiden.

Men herregud så høyt jeg elsker den ungen ❤️

(om noen lurer; ja, jeg får hjelp med depresjonen)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️

Å det er så irriterende når babyene er stuptrøtte og det er som at senga gir masse energi! Min ligger gjerne å speller i vildens sky. når jeg tenker at "du kommer jo aldri til å sove du.." blir det plutselig stille og han har sovnet. Siste uke har vi hatt mer hysterisk grining til natta, særlig når vi går inn på rommet.. Men da  klarer han ikke å sovne alene før han har roet seg ned og sovnet litt i armene mine først (blitt ordentlig trøtt), for så å bli flyttet over til senga for ny innsvoving. ikke lett det der 😅 noen ganger tror jeg og at babyen min har lengre våkenvindu på kvelden som gjør at han egentlig er sur fordi han skal jo ikke sove nå!  igår var han hysterisk, vi gikk tilbake i stua og venta 15 min og han sovna da med 0 protester og sutring. 

tror det er noe når de blir 3 måneder så er de mer bevisst hvordan de sovner og de husker tilbake. Så de har liksom lært at når vi går inn der så skal jeg sove uten mamma. Det er ikke lett ❤️

I morra skal han ta vaksine så nå er jeg spent på de neste nettene!

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...