Gå til innhold

Kjøpte bil som 2019 mod, nå selges den som 2018 hos forhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den er registrert sent 2018, men er en 19 modell. dette fikk jeg også opplyst når jeg kjøpte at den er 2019. 

nå skal en forhandler selge den og har lagt den ut som 2018 modell, noe som vil si at jeg taper flere tusen. De sier at de må skrive når den er førstegangsregistrert og det er det de må gå ut i fra. I forhold til chassisnummeret er dette en 2019 modell. Så hvem har rett? 
Eller må jeg nå klage til forhandleren som solgte meg denne 2019 modellen som egentlig er 2018? 

skjønner ingenting av dette, men dette gjør at jeg går flere tusen i minus og syns det er rart opplegg fra forhandler. 

Anonymkode: 719b0...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lureri som bilselgere & fabrikanter har drevet på med i årevis. På høsten selger de modellen som er for den vinteren med årsmodell for neste året.
I stedet for årsmodell, burde biler ha samme system som skoleår, f.eks modell 2020/21 2021/22 osv.
Ville jo ha foreslått den betgnelsen til selgern. Modell 2018/19

Endret av Peters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det året den registreres som skal stå, så 2018 er rett

Anonymkode: 16b26...84e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da har jo jeg blitt lurt og betalt ALT for mye når jeg kjøpte bilen. Kan jeg klage på dette da? Det utgjør et ganske stort tap for meg.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (2 minutter siden):

Det er lureri som bilselgere & fabrikanter har drevet på med i årevis. På høsten selger de modellen som er for den vinteren med årsmodell for neste året.
I stedet for årsmodell, burde biler ha samme system som skoleår, f.eks modell 2020/21 2021/22 osv.

Det et fordi fabrikanten lager den etter spesifikasjon som er oppdatert til modellen etter. Ergo, ikke lureri, men jeg aksepterer at det er forvirrende om man ikke kjenner til utviklingen for den spesifikke bilen. 

Min 1996 S90 står registrert første gang i Tyskland første uken i desember 1996, da heter bilen 960. Men den er badged som en S90, som den da heter fra 1997 til 1998 før den forsvinner fra markedet, og har dessuten alle forskjellene som er gjort interiørmessig og motormessig fra og med 1997 chassisnummer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som annonserte bilen sa at de må føre opp reg år. Men ser fortsatt at på andre biler så står det reg 2019, men modell 2020. Hos samme forhandler. Så er rart at de da sa at de MÅ føre reg nr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden):

Det et fordi fabrikanten lager den etter spesifikasjon som er oppdatert til modellen etter. Ergo, ikke lureri, men jeg aksepterer at det er forvirrende om man ikke kjenner til utviklingen for den spesifikke bilen. 

Min 1996 S90 står registrert første gang i Tyskland første uken i desember 1996, da heter bilen 960. Men den er badged som en S90, som den da heter fra 1997 til 1998 før den forsvinner fra markedet, og har dessuten alle forskjellene som er gjort interiørmessig og motormessig fra og med 1997 chassisnummer.

Skjønner. Men samtidig forvirrende. Kan jeg klage hos de jeg kjøpte bilen av da? Inntektsgapet utgjør en ganske stor forskjell og da skulle jeg ikke betalt så mye som jeg gjorde for den bare fordi den var en "2019" modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med garantien å gjøre. Den begynner å løpe fra den datoen bilen registres- derfor er det den datoen/året som benyttes. Nybilgaranti

Anonymkode: 58f31...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (9 minutter siden):

Tesla har aldri fulgt dette systemet, der er en bil som er førstegangsregistrert i desember 2018 en 2018-modell. Det er ikke noe fast skifte av årsmodell med nye funksjoner, slik kommer fortløpende og gjerne midt i modellårene. 

Foretrekker klart det fremfor systemet der neste årsmodell produseres etter sommeren slik at man fort kan få en "2019"-modell i september 2018. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner. Men samtidig forvirrende. Kan jeg klage hos de jeg kjøpte bilen av da? Inntektsgapet utgjør en ganske stor forskjell og da skulle jeg ikke betalt så mye som jeg gjorde for den bare fordi den var en "2019" modell. 

Selve kjøpesummen har svært lite å si med mindre antall kW eller mengde utstyr er særlig forskjellig, eller modellen har gjennomgått et generasjonsskifte 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (12 minutter siden):

Selve kjøpesummen har svært lite å si med mindre antall kW eller mengde utstyr er særlig forskjellig, eller modellen har gjennomgått et generasjonsskifte 

Kjøpesummen har jo noe å si om det skiller 50.000 fra 2018 modell til 2019 modell? 
Når jeg kjøpte bilen kunne jeg jo valgt en der det stod 2018, og dermed spart penger, også viser det seg å være samme årstall. de har jo også da feilinformert meg når de sier 2019, istedenfor 2018 mtp garanti og pris. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men da har jo jeg blitt lurt og betalt ALT for mye når jeg kjøpte bilen. Kan jeg klage på dette da? Det utgjør et ganske stort tap for meg.. :( 

Men dette er jo på deg. Du skulle ha prutet den ned da du kjøpte den, ikke klage år senere når du selger bilen. Førstegangsregistrering er ikke vanskelig info å tak i.

@TheHairyToothfairy, du har en av de siste skikkelige bilene som har laget? Fantastisk bilvalg! Ikke en Executive fireseter, tilfeldigvis? En liten klipp for de uinnvidde:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei du har ikke blitt lurt, du visste jo at den var registret i 2018?

Anonymkode: 16906...831

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøpesummen har jo noe å si om det skiller 50.000 fra 2018 modell til 2019 modell? 
Når jeg kjøpte bilen kunne jeg jo valgt en der det stod 2018, og dermed spart penger, også viser det seg å være samme årstall. de har jo også da feilinformert meg når de sier 2019, istedenfor 2018 mtp garanti og pris. Eller? 

Nei bilen er registret i 2018 det visste du jo? Men den er den "nye" oppdateringen som de kom med på høsten 2018 og de fleste bilmerker kommer med oppdateringer på høsten og kaller det da får neste års-modell

Anonymkode: 16906...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (41 minutter siden):

Men dette er jo på deg. Du skulle ha prutet den ned da du kjøpte den, ikke klage år senere når du selger bilen. Førstegangsregistrering er ikke vanskelig info å tak i.

@TheHairyToothfairy, du har en av de siste skikkelige bilene som har laget? Fantastisk bilvalg! Ikke en Executive fireseter, tilfeldigvis? En liten klipp for de uinnvidde:

Min er nok ikke en Royal, dessverre, men den har faktisk litt fabelaktig historie fra sine første eiere i Tyskland allikevel. Det har vært noen store navn i baksetet der ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

Min er nok ikke en Royal, dessverre, men den har faktisk litt fabelaktig historie fra sine første eiere i Tyskland allikevel. Det har vært noen store navn i baksetet der ja. 

Dét må nesten utdypes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke så enkelt bestandig.

Har selv en 2017 modell Ioniq men den er registrert i 2016. Det finnes imidlertid ingen 2016 modeller av denne. På Finn er første år 2017 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser innimellom at selger skriver "2019-modell, førstegangs registrert i 2018" Det kunne vært en løsning, kanskje?

Forøvrig kan du ikke klage på prisen dersom du visste at du kjøpte en bil som var registrert i 2018. da burde du heller prutet da du kjøpte den. Og hvis du synes den er priset for lavt nå, så kan du jo forsøke å selge den selv? Husk at biler taper seg fryktelig fort i pris.

Anonymkode: 71b0c...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har grublet litt og jeg kommer ikke på en eneste bil som har så markant forskjell i pris mellom et år, uten at det er snakk om et generasjonsskifte. Sett at bilen har identisk motor, drivverk og utstyrsvariant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...