Gå til innhold

missforståelser.....


Gjest Gjest_maiia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maiia_*

Pleier og snike meg inn på disse sidene og lese litt i ny og ne. Synes det er kjempekoselig å lese om hvordan andre har det i julen både med mat, gaver og tradisjoner....

Men så mange missforståelser det kommer ut av gavediskusjonene mange ganger.

Selv om ingen helt vil innrømme det er vi vel alle ganske så optatt av at ikke ungene skal forskjelsbehandlet?!

At det ikke spiller noen rolle hvor mye en gave koster for det er tanken som teller og greier?!

Men det viser seg gang på gang her inne at det har noe og si... og spesielt såre er vi når det kommer til barna våre.

jeg personlig synes ikke det er noe kult og gi gaver til mine nevøer for 300kr og mine får en shampo i retur!

noen år er det mindre penger i kassa og det er helt greit for det ER faktisk tanken som teller.. men jeg blir så uendelig skuffet på mine barns vegne når det skjer år etter år... eller? tror faktisk ikke ungene tenker så mye over det før jeg sarkastisk forteller hva de fikk av den og den... bla bla bla..

For sånn kan jeg være... sladrete og kvalm... for MINE forventninger ble ikke møtt i forhold til hva jeg regnet med skulle være i pakkene i retur...

tror ikke jeg er den eneste som tenker sånn... det nekter jeg og tro rett og slett.

Mange her inne bærer jo over seg når det blir snakk om og avtale en ca summ på gavene med dem vi gir til, men er det så dumt i grunnen?

Tror mange får det lettere med gavekjøp om summen er avtalt.

For blir man enig om 50kr feks så blir mye av presset om og finne den og den gaven lettere..... det gjorde det hos meg ivertfall...

Vi gir 200kr til våre nevøer og nieser og 100kr til barn utenfor familien.

Våre søsken med barn får en liten oppmerksomhet til max 100kr og de uten barn får rundt 300kr og foreldre tar vi i litt ekstra og legger oss på ca 1000kr (spleiser ofte på noe de virkelig ønsker seg)

Dette satte vi søsken oss ned og ble enige om for og rett og slett lette på presset.

Nå vet vi hva vi kan forvente på en måte...

og du kan få uendelig mye flott for 100kr om du legger sjelen i det.....

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

absolutt enig!! :enig_anim:

jeg synes ihvertfall ikke det er morsomt å få igjen dyrere gaver enn jeg har gitt, og heller ikke spesielt moro å gi dyrere gaver enn jeg får, for å være helt ærlig.

vi har avtalt pris i vår familie, og det tror jeg alle synes er greit.

det heter jo at det er tanken som teller, men det er nok ikke det. da kunne man vel gitt hverandre et fint julekort man har laget selv og ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å bytte ting til lik verdi? Kan man ikke likegodt gå å kjøpe seg noe selv da eller bruke pengene til å finne på noe hyggelig sammen? Barn har selvfølgelig et annet forhold til gavene, men voksne stresser og blir sure og egentlig så har de fleste alt de trenger. Jeg tror julen hadde blitt like hyggelig om det kun var barna som fikk gaver. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er julemenneske.....Det er moro og gleder meg til hver ul.

tanteunger sender ønskeliste. Snakker med foreldre om ønsker og hva de trenger mest. Bruker goood tid på hver enkel gave.

Søsken får ting jeg vet intreserer. Kjenner alle godt og jeg vet de er ekstra spente på gavene fra oss.

Jul er jul, enten man er barn eller voksen.

Det undrer meg hvert år...der kommer de vervegavene i form av julepresanger. Har sett reklamen i blader igjennom året. jeg skjems på deres vegne.

Mine ban som er blitt "voksen2 nå i deres øyne blir ikke tiltenkt en tlfsamtale heller.

Så finner de et medfulgt julekort i Donald duck som de legger ved pakkene. Dyrt med frimerke..

Og de har slett ikke dårlig råd, bare veldig glad i penger.

jeg forventer ikke noe igjen. De vet hvilke hjem vi har. Så kan de finne på å gi bort en vase kjøpt på ica til 10 kr. Kunne de ikke spart den tieren heller.

Den andre siden av fam tar et spleiselag. De er så gniene at det er en gru.

i fjor spleiset 5 stykker på en ildfast form kjøpt på Rimi til 79 kr. jo takk, var kjekk den, men ler av hele greien. For hun som samler inn penger er veldig flink til å ringe å fortelle hva hver enkelt ønsker seg til jul.

Kom med et forholdsvis dyrt ønske til sin egen søster, men da sa jeg: kan vi ikke spleise på den da+ å, nei vi kjøper egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg tror julen hadde blitt like hyggelig om det kun var barna som fikk gaver. :sjenert:

det tror ikke jeg. vi trenger gaver vi også, en påskjønnelse/oppmerksomhet.

hvor ofte får du gaver i voksen alder?

julen hos oss hadde da ihvertfall blitt dørgende kjedelig; vi er nemlig 13 voksne som feirer sammen!

tenk så fælt med et juletre uten en eneste gave under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror ikke jeg. vi trenger gaver vi også, en påskjønnelse/oppmerksomhet.

hvor ofte får du gaver i voksen alder?

julen hos oss hadde da ihvertfall blitt dørgende kjedelig; vi er nemlig 13 voksne som feirer sammen!

tenk så fælt med et juletre uten en eneste gave under...

Selvfølgelig trenger også voksne oppmerksomhet og å bli vist at de blir satt pris på, men viser egentlig en gave som kjøpes mest på grunn av at det er en slags plikt og der til og med pris er avtalt på forhånd virkelig at man setter pris på personen? Jeg synes oppmerksomheter og gaver utenom slike "pliktdager" er langt hyggeligere. Det går fint ann å hygge seg med god mat, drikke, samtaler, sang, musikk, spill eller hva nå enn det måtte være. Kansje gavene mer tar vekk oppmerksomheten enn forsterker den? Jeg synes det blir litt trist hvis det matrielle blir hovedfokuset. Ikke alle har like god råd og jeg synes det er trist når prisen på gavene fører til uvennskap. Når mennesker tar opp lån for å kjøpe julepresanger så synes jeg det har gått for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...