AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #21 Skrevet 25. november 2022 Vi leier To barn Anonymkode: d1a7b...6de
ToveM Skrevet 25. november 2022 #22 Skrevet 25. november 2022 Hvorfor ikke kjøpe en andels leilighet. Billigere innskudd. Og selv med fellesutgifter er det ikke sikkert det blir dyrere enn å leie.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #23 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Noen ganger føler jeg vi er eneste familien i hele Norge som leier bolig . Hvorfor? Vi har ikke 600 000 kroner på konto som man jo må ha for å kjøpe seg noe. Inntektene våre er jo gjennomsnittlige , men å spare opp så mye penger vil jo ta minst ti år. Fikk barn i studietiden (ikke planlagt men ville heller ikke ta abort). Men selv uten barn tror jeg vi skulle slitt litt med å spare opp så mye penger. De laveste leieprisene er ganske høye. Strøm er dyrt, mat er dyrt. Er vi de eneste i hele Norge som ikke har råd til å kjøpe noe? Og hvor får folk alle pengene fra? Foreldrene mine er alkoholikere og sliter med psykisk sykdom så der er det ikke mye å hente for å si det sånn. Har absolutt alle foreldre som kan hjelpe en bortsett fra oss? Anonymkode: 8a6f6...ae8 Det var nok det som veltet det. Om dere ikke hadde gjort det kunne dere jo ha kjøpt en liten ettroms og så kjøpt dere oppover. Vi hadde heller aldri greid å spare opp ek til en hel familiebolig uten å først ha gått gradene på boligstigen. vi var to voksne uten barn og å spare opp rundt 400 000 til vår første knøttlille leilighet gikk greit da vi leide billig i kollektiv etter endt utdannelse. Anonymkode: 924ed...d25 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #24 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dere kan søke om startlån via kommunen 😊 Anbefaler å sende søknad på nyåret sånn at den blir behandlet tidlig på året ift hva de har å låne ut. Anonymkode: c7c26...cf3 Skal prøve det, takk for tips! Anonymkode: 8a6f6...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #25 Skrevet 25. november 2022 ToveM skrev (5 minutter siden): Hvorfor ikke kjøpe en andels leilighet. Billigere innskudd. Og selv med fellesutgifter er det ikke sikkert det blir dyrere enn å leie. Hvis vi finner noe der vi bor. Føler alt av leie til eie og lignende opplegg som har vært lyst ut har vært så borti natta dyre priser på. Fordi alt er flunkende nytt liksom. Da må man ha to høye inntekter ikke gjennomsnittlig. Anonymkode: 8a6f6...ae8 1
mitch92 Skrevet 25. november 2022 #26 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var nok det som veltet det. Om dere ikke hadde gjort det kunne dere jo ha kjøpt en liten ettroms og så kjøpt dere oppover. Vi hadde heller aldri greid å spare opp ek til en hel familiebolig uten å først ha gått gradene på boligstigen. vi var to voksne uten barn og å spare opp rundt 400 000 til vår første knøttlille leilighet gikk greit da vi leide billig i kollektiv etter endt utdannelse. Anonymkode: 924ed...d25 Ikke rart folk ikke får nok barn her i Norge når man først må "ha alt på plass". Før i tiden gikk det jo å kjøpe seg en relativt stor bolig som førstegangskjøper, sånn på 90 tallet altså. Boligmarkedet har gått fullstendig av skaftet. 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #27 Skrevet 25. november 2022 Vi kjøpte da barna var blitt ganske store. Spinket og sparte alt vi kunne. Fikk ikke husbanklån pga «for god inntekt». Anonymkode: d7688...c72
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #28 Skrevet 25. november 2022 mitch92 skrev (1 minutt siden): Ikke rart folk ikke får nok barn her i Norge når man først må "ha alt på plass". Før i tiden gikk det jo å kjøpe seg en relativt stor bolig som førstegangskjøper, sånn på 90 tallet altså. Boligmarkedet har gått fullstendig av skaftet. Det kan vi være enige om, men det er ingenting galt i å vente til alt er på stell. Tenker mer det er rart å velge å få barn i studietiden, og så lure på hvorfor man ikke får de samme økonomiske godene som andre, det er et valg. TS og mannen hadde kunnet leve som en DINK familie i noen år og sikkert kommet seg innpå, de har som hun sier "normale inntekter" og de er to stykker. Vi valgte å bo i kollektiv til vi var 29 år, det er derfor vi greide det. Anonymkode: 924ed...d25 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #29 Skrevet 25. november 2022 Kjøpte med eksen for 1.8 og solgte for 3 mill. Hans foreldre var kausjonist. Vet ikke hva jeg skal si ts. Men Kansje dere kan kjøpe noe med bare to sov, og så dele av stua. Puss opp. Jeg kjøpte billig selv og pussa opp men hadde Ek. Fikk hjelp ja. Anonymkode: 1a5a4...fb8
Tomas77 Skrevet 25. november 2022 #30 Skrevet 25. november 2022 Dritflaks. Enebarn med foreldre med god økonomi. Absolutt ikke fair, jeg er klar over det. Hadde ikke hatt sjans uten. 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #31 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle monner drar! Jeg begynte å spare i bsu da jeg var 18, kjøpte hus når jeg var 32. Da hadde jeg vel nærmere 250 000 oppspart på bsu. Hadde også spart litt i fond ved siden av. Samboer hadde også spart jevnt og trutt. Vi var også studenter i mange år, uten særlig inntekt, men hadde jo sommerjobber. Da fikk vi spart litt. Dere må bare begynne ett sted, og spare fast. Så vokser pengene. For har dere ikke råd til å spare, vil dere nok ikke ha råd til bolig. Husforsikring, internett og kommunale avgifter blir fort noen tusen per måned. I tillegg kommer jo huslånet. Anonymkode: 7dd46...4d1 Dette var jo langt enklere tidligere, men i dag kommer man ikke langt med 250 000,- i egenkapital når det er krav om minimum 15% EK. Da har man til maks drøye 1,6 mill inkl. omkostninger, altså en sum man får null nada niks for mange steder. De siste årene har boligprisene steget raskere enn mange har klart å spare egenkapital. Dersom man f. eks. manglet 100 000,- i egenkapital for å kjøpe en bolig, så manglet man enda mer for å kjøpe en tilsvarende bolig innen man hadde spart opp de 100 000,-. Anonymkode: e6f63...c61 8
mitch92 Skrevet 25. november 2022 #32 Skrevet 25. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan vi være enige om, men det er ingenting galt i å vente til alt er på stell. Tenker mer det er rart å velge å få barn i studietiden, og så lure på hvorfor man ikke får de samme økonomiske godene som andre, det er et valg. TS og mannen hadde kunnet leve som en DINK familie i noen år og sikkert kommet seg innpå, de har som hun sier "normale inntekter" og de er to stykker. Vi valgte å bo i kollektiv til vi var 29 år, det er derfor vi greide det. Anonymkode: 924ed...d25 er rimelig mange som har hjelp fra foreldre og så har mer med økonomisk priviligerte foreldre å gjøre i mange tilfeller. Mange kan flytte hjem å spare opp midler en periode, det kunne nok ikke TS med alkoholiserte foreldre... Man får mange goder av stabile gode oppvekstforhold, selv om foreldrene ikke gir penger direkte. Dette går vel de som ts glipp av. Syns det er litt arrogant og bare synes at de med ting 100% på stell fortjener bolig. Men for all del, i Norge er det "rart" å få barn når man er ung. Tragisk at det er blitt sånn. Man må vente til langt oppi 30 årene med å stifte familie, er jo i 20 årene det er lettest å bli gravid, og er da det er flest aborter og. At man skal tvinges til abort fordi boligmarkedet er på trynet er en trist utvikling i samfunnet vårt . Sier ikke at det er galt i seg selv å ta abort, men tror økonomiske grunner er en stor del av hvorfor folk føler seg presset til å ta det Endret 25. november 2022 av mitch92 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #33 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette var jo langt enklere tidligere, men i dag kommer man ikke langt med 250 000,- i egenkapital når det er krav om minimum 15% EK. Da har man til maks drøye 1,6 mill inkl. omkostninger, altså en sum man får null nada niks for mange steder. De siste årene har boligprisene steget raskere enn mange har klart å spare egenkapital. Dersom man f. eks. manglet 100 000,- i egenkapital for å kjøpe en bolig, så manglet man enda mer for å kjøpe en tilsvarende bolig innen man hadde spart opp de 100 000,-. Anonymkode: e6f63...c61 amen! Endelig noen som har forstått det, man sparer og sparer men prisene galopperer avgårde. Man rekker aldri å ta igjen, med mindre man har foreldre som kan stille som kausjonist. Mener jeg leste noe statistikk å at omlag 50% får hjelp av foreldrene sine. Anonymkode: 8a6f6...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #34 Skrevet 25. november 2022 Her satt vi fint i det. Eide hver sin leilighet, kjøpte oss enebolig og levde livet. Så ble samboer sykemeldt, gikk lang lang tid før sykepengene kom. (6 mndr). På den tiden hadde vi da klart å skaffet oss en dyr kreditt-kort gjeld. Så ble jeg utsatt for en ulykke noen år etterpå, og havnet på AAP. Gjelden ballet på seg, og vi valgte å selge huset før det ble tvangssolgt. Nå sitter vi med 2 barn, i en leid leilighet. Anonymkode: 5b763...3a0 1 6
Trøndere1 Skrevet 25. november 2022 #35 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen ganger føler jeg vi er eneste familien i hele Norge som leier bolig . Hvorfor? Vi har ikke 600 000 kroner på konto som man jo må ha for å kjøpe seg noe. Inntektene våre er jo gjennomsnittlige , men å spare opp så mye penger vil jo ta minst ti år. Fikk barn i studietiden (ikke planlagt men ville heller ikke ta abort). Men selv uten barn tror jeg vi skulle slitt litt med å spare opp så mye penger. De laveste leieprisene er ganske høye. Strøm er dyrt, mat er dyrt. Er vi de eneste i hele Norge som ikke har råd til å kjøpe noe? Og hvor får folk alle pengene fra? Foreldrene mine er alkoholikere og sliter med psykisk sykdom så der er det ikke mye å hente for å si det sånn. Har absolutt alle foreldre som kan hjelpe en bortsett fra oss? Anonymkode: 8a6f6...ae8 Dere begynte livet galt. Først bolig og 6-700 tusen på bok. Så kan man tenke på barn. Absolutt krav hos meg var egen bolig med utleie pluss sekundærbolig. Minimum 500 tusen på konto. Så kunne jeg føle nok trygghet til at jeg brakte barn inn i verden. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #36 Skrevet 25. november 2022 Vi leier, har to barn i tenårene. Kommer nok aldri til å få kjøpt egen bolig, om ikke vi vinner i lotto eller noe. Jeg har én forelder som kanskje kunne hatt mulighet til å hjelpe, men det ville nok ikke vært noe som var aktuelt for henne. Min far er død og var fattig, og min mann har også mistet begge foreldrene, som for øvrig var enda fattigere (fra et u-land). Kjenner mange som leier og som er familie med barn. Av mine nærmeste eier 5/8egen bolig, mens 3/8 leier. Anonymkode: aed20...9a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #37 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For har dere ikke råd til å spare, vil dere nok ikke ha råd til bolig. Husforsikring, internett og kommunale avgifter blir fort noen tusen per måned. I tillegg kommer jo huslånet. Anonymkode: 7dd46...4d1 Dette! Hvorfor trenger dere så mye som 600.000 kr? Hvor bor dere? Selv i Oslo er det mulig å finne en 2-roms til under 4 mill dersom dere pendler litt. Anonymkode: f9e4a...290 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #38 Skrevet 25. november 2022 mitch92 skrev (4 minutter siden): er rimelig mange som har hjelp fra foreldre og så har mer med økonomisk priviligerte foreldre å gjøre i mange tilfeller. Mange kan flytte hjem å spare opp midler en periode, det kunne nok ikke TS med alkoholiserte foreldre... Man får mange goder av stabile gode oppvekstforhold, selv om foreldrene ikke gir penger direkte. Dette går vel de som ts glipp av. Syns det er litt arrogant og bare synes at de med ting 100% på stell fortjener bolig. Men for all del, i Norge er det "rart" å få barn når man er ung. Tragisk at det er blitt sånn. Man må vente til langt oppi 30 årene med å stifte familie, er jo i 20 årene det er lettest å bli gravid, og er da det er flest aborter og. At man skal tvinges til abort fordi boligmarkedet er på trynet er en trist utvikling i samfunnet vårt . Sier ikke at det er galt i seg selv å ta abort, men tror økonomiske grunner er en stor del av hvorfor folk føler seg presset til å ta det Det er det absolutt, og om noen år er det kanskje ikke mulig å komme "innpå" i storbyer uten foreldrehjelp, men i dag og ti år tilbake har dette vært mulig med god planlegging. Ts, derimot, visste at de ikke hadde foreldre som kunne hjelpe, likevel valgte de å få barn før de var inne på boligmarkedet. Det er jo et helt ok valg, men da velger man samtidig at det skal bli beinhardt for de å komme innpå. Man får ikke i pose og sekk. Hva i all verden er tragisk med det? Det er helt supert å få barn i begynnelsen av 30 årene! Anonymkode: 924ed...d25 3
mitch92 Skrevet 25. november 2022 #39 Skrevet 25. november 2022 Trøndere1 skrev (4 minutter siden): Dere begynte livet galt. Først bolig og 6-700 tusen på bok. Så kan man tenke på barn. Absolutt krav hos meg var egen bolig med utleie pluss sekundærbolig. Minimum 500 tusen på konto. Så kunne jeg føle nok trygghet til at jeg brakte barn inn i verden. Så man skal ta abort bare for å kunne kjøpe bolig ? Kynisk. Man kan vel heller spørre seg hvorfor samfunnet er lagt opp slik at man ikke kan stifte familier lengre slik man gjorde før. Man kan forsåvidt sitte fint i det med boliglån og nå som renta stiger, se bare på en post lengre oppe her med noen som havnet på aap og måtte selge leiligheten ... Ingenting i livet er sikkert. Men dette er vel noe av grunnen til at nordmenn får så få barn. Alle skal vente til alt er på stell, men da er man langt oppi 30 åra og så får man kanske 1-2 barn max. Når mine foreldre fikk barn som studenter gikk det helt fint å kjøpe seg i etterkant. Er noe fundamental galt med boligmarkedet og samfunnet slik som det er nå. 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #40 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): amen! Endelig noen som har forstått det, man sparer og sparer men prisene galopperer avgårde. Man rekker aldri å ta igjen, med mindre man har foreldre som kan stille som kausjonist. Mener jeg leste noe statistikk å at omlag 50% får hjelp av foreldrene sine. Anonymkode: 8a6f6...ae8 Hvis de ikke hadde fått barn kunne de bodd i et litt shabby kollektiv til 5000kr., la oss si de har 30 000 utbetalt etter endt studie, så kunne de ha spart masse! "feilen" de gjorde var å få barn tidlig. Det er et helt ok valg og jeg skjønner godt at noen tar det valget, men da kan man ikke bli sjokkert når det valget får økonomiske konsekvenser. Anonymkode: 924ed...d25 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå