AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Noen ganger føler jeg vi er eneste familien i hele Norge som leier bolig . Hvorfor? Vi har ikke 600 000 kroner på konto som man jo må ha for å kjøpe seg noe. Inntektene våre er jo gjennomsnittlige , men å spare opp så mye penger vil jo ta minst ti år. Fikk barn i studietiden (ikke planlagt men ville heller ikke ta abort). Men selv uten barn tror jeg vi skulle slitt litt med å spare opp så mye penger. De laveste leieprisene er ganske høye. Strøm er dyrt, mat er dyrt. Er vi de eneste i hele Norge som ikke har råd til å kjøpe noe? Og hvor får folk alle pengene fra? Foreldrene mine er alkoholikere og sliter med psykisk sykdom så der er det ikke mye å hente for å si det sånn. Har absolutt alle foreldre som kan hjelpe en bortsett fra oss? Anonymkode: 8a6f6...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Bsu. Startet med tidlig sparing og kjøpte en liten billig leilighet som steg i verdi. Hadde en periode 2 jobber for å øke kapitalen. Anonymkode: f3eeb...ded 8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bsu. Startet med tidlig sparing og kjøpte en liten billig leilighet som steg i verdi. Hadde en periode 2 jobber for å øke kapitalen. Anonymkode: f3eeb...ded Har bsu men hjelper jo ikke så mye. Vil jo fortsatt ta veeeldig lang tid før vi får kjøpt noe. Barnet rekker jo å bli tenåring liksom 😅 Anonymkode: 8a6f6...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Vi kjøpte det første huset vårt for 1.6 da jobbet bare mannen min. Vi fikk avslag på 2 banker om lån..3 banken sa ja ol noen ble kausjonister. Svigers ble det. Så solgt vi det, og kjøpe neste hus til 1.9 Og der bor vi nå Anonymkode: c59b5...453 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 Har man ikke råd til å eie egen bolig, har man ikke råd til å ha barn. Anonymkode: 722a1...a57 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 Man begynner veldig smått. Vi kjøpte vår første bolig før barna for 900 000 og så har vi kjøpt og solgt og for overskuddet hatt nok egenkapital til større bolig. Første egenkapital var BSU og oppspart studielån. Anonymkode: c242e...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Det må nesten bare ta tid. Jeg har stått i samme situasjon som deg. Pappa døde når jeg var barn og en mor som er alkoholiker. Ingen har hjulpet meg med kapital. Jeg fikk barn i studietiden med en fyr som gikk på aap i årevis. Når jeg var ferdig med mastergraden, var det jeg som forsørget oss i hovedsak. Jeg kom meg inn på boligmarkedet i høst. Nå er sønnen min straks 11 år og det er 5 år siden jeg var ferdig med studiene. Jeg har bodd ute på bygda i Finnmark og arbeidet på et sted som for mange bettaktes som uattraktivt. Jeg har fått nedskrevet studielånet med 225.000 kr, jeg har fått utbetalt 200.000 over tariff i lønn og jeg har betalt adskillig mindre skatt etc.. For meg var dette kjempe lurt I år hadde jeg nok egenkapital til at jeg kunne kjøpe bolig sammen med den nye samboeren min i et annet fylke. Om man ønsker å eie egen bolig, må man bare være hard på prioriteringene. Når det er sagt, så er det ingenting galt i å leie. Det har absolutt sine fordeler det også. Anonymkode: 5d70d...33d 17 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi kjøpte det første huset vårt for 1.6 da jobbet bare mannen min. Vi fikk avslag på 2 banker om lån..3 banken sa ja ol noen ble kausjonister. Svigers ble det. Så solgt vi det, og kjøpe neste hus til 1.9 Og der bor vi nå Anonymkode: c59b5...453 Hus til 1,9 ja 😭 det kan vi bare drømme om. Fint dere hadde nettverk, er litt der det stopper opp for oss. Har ingen jeg føler jeg kan spørre om å være kausjonist for oss. Foreldrene mine er ganske håpløse, de eier dog hus og leilighet men vi har et dårlig forhold til hverandre pga. Vanskelig oppvekst. Mannen min sine foreldre er fattige. Anonymkode: 8a6f6...ae8 4
tussi84 Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 vi leier vi også. Ikke snakk om at vi kommer til å kjøpe noen bolig med det første og i alle fall ikke i denne byen eller i nabo byer som er like dyrt. Leiligheter koster minst 5,5 - 6 millioner med 2 soverom her (det vi minimum må ha), selv om ønsker 3. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Noen ganger føler jeg vi er eneste familien i hele Norge som leier bolig . Hvorfor? Vi har ikke 600 000 kroner på konto som man jo må ha for å kjøpe seg noe. Inntektene våre er jo gjennomsnittlige , men å spare opp så mye penger vil jo ta minst ti år. Fikk barn i studietiden (ikke planlagt men ville heller ikke ta abort). Men selv uten barn tror jeg vi skulle slitt litt med å spare opp så mye penger. De laveste leieprisene er ganske høye. Strøm er dyrt, mat er dyrt. Er vi de eneste i hele Norge som ikke har råd til å kjøpe noe? Og hvor får folk alle pengene fra? Foreldrene mine er alkoholikere og sliter med psykisk sykdom så der er det ikke mye å hente for å si det sånn. Har absolutt alle foreldre som kan hjelpe en bortsett fra oss? Anonymkode: 8a6f6...ae8 Jeg kjenner to familier som leier. I begge situasjonene så er det dårlig økonomisk styring som har skylden. Jeg fikk mitt barn som 21 år alene. Jeg sparte, alene. Hver eneste krone jeg kunne avse. Ingen luksus. Ingen kafe. Ingen restaurant. Ingen klær. Ingen byturer. Ingenting. Nada niks. Jeg betale regningene, kjøpte mat til oss og puttet resten på sparekonto. Anonymkode: dd6a4...4eb 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det må nesten bare ta tid. Jeg har stått i samme situasjon som deg. Pappa døde når jeg var barn og en mor som er alkoholiker. Ingen har hjulpet meg med kapital. Jeg fikk barn i studietiden med en fyr som gikk på aap i årevis. Når jeg var ferdig med mastergraden, var det jeg som forsørget oss i hovedsak. Jeg kom meg inn på boligmarkedet i høst. Nå er sønnen min straks 11 år og det er 5 år siden jeg var ferdig med studiene. Jeg har bodd ute på bygda i Finnmark og arbeidet på et sted som for mange bettaktes som uattraktivt. Jeg har fått nedskrevet studielånet med 225.000 kr, jeg har fått utbetalt 200.000 over tariff i lønn og jeg har betalt adskillig mindre skatt etc.. For meg var dette kjempe lurt I år hadde jeg nok egenkapital til at jeg kunne kjøpe bolig sammen med den nye samboeren min i et annet fylke. Om man ønsker å eie egen bolig, må man bare være hard på prioriteringene. Når det er sagt, så er det ingenting galt i å leie. Det har absolutt sine fordeler det også. Anonymkode: 5d70d...33d På en måte godt å høre vi ikke er alene, men trist å høre at du mistet din far og har mor som er alkoholiker. Er litt sårt når en ser at alle rundt en har foreldre som både er med å kjøpe leilighet, sponser bil, ferier og hva enn det måtte være. Familien min kan jeg ikke ta med barna mine og besøke en gang. Anonymkode: 8a6f6...ae8 3 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 Vi kjøpte leilighet i stor by til 1.6 i 2010. Da var ikke kravet til egenkapital så strengt, tror vi hadde 100.000. Pluss at svigers hadde sikkerhet i deres bolig. Vi solgte i 2015 til rett under 2 mill og kjøpte hus til 3 mill. Bor der enda, huset er verdt ca 4 mill, har ikke mulighet til å kjøpe noe stort og flott nytt hus nå. Skal vi ha oppgradert standard og mer plass må vi opp i nesten 6 mill her vi bor, blir uaktuelt med så mye lån slik som samfunnet er nå. Anonymkode: 0da06...6c5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 Vi kjøpte i studietiden. Var heldige som hadde foreldre som kunne stille som medlåntaker/kausjonist. Nå har vi ikke lenger behov for det, men skjønner det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet når man ikke har det. Vi startet med å kjøpe vår første bolig til 1.8. Den vi bor i nå kjøpte vi for 7.5. Har tjent kanskje 3 mill på kjøp og salg opp igjennom. Anonymkode: 14d4a...4ac
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #14 Skrevet 25. november 2022 Søk om husbanklån. Anonymkode: 17a86...f91 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 Kan trygt si at dere er ikke alene om å leie og ikke ha foreldre. Jeg ble foreldreløs da jeg var 33 år, har bare barnet mitt igjen. Jeg vant en rettsak og fikk mulighet til å kjøpe leilighet. Kjenner mange som leier som har barn og eldre også. Anonymkode: 2fde2...3c3 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søk om husbanklån. Anonymkode: 17a86...f91 Får avslag. Selv om vi har barn med kronisk sykdom. Anonymkode: 8a6f6...ae8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 Dere kan søke om startlån via kommunen 😊 Anbefaler å sende søknad på nyåret sånn at den blir behandlet tidlig på året ift hva de har å låne ut. Anonymkode: c7c26...cf3 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 Søk Husbanklån! Anonymkode: b232d...11e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 Jeg kjøpte første gangen jeg var 40... Alkoholiker-forelder og dårlig oppvekst her også. Anonymkode: b232d...11e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #20 Skrevet 25. november 2022 Alle monner drar! Jeg begynte å spare i bsu da jeg var 18, kjøpte hus når jeg var 32. Da hadde jeg vel nærmere 250 000 oppspart på bsu. Hadde også spart litt i fond ved siden av. Samboer hadde også spart jevnt og trutt. Vi var også studenter i mange år, uten særlig inntekt, men hadde jo sommerjobber. Da fikk vi spart litt. Dere må bare begynne ett sted, og spare fast. Så vokser pengene. For har dere ikke råd til å spare, vil dere nok ikke ha råd til bolig. Husforsikring, internett og kommunale avgifter blir fort noen tusen per måned. I tillegg kommer jo huslånet. Anonymkode: 7dd46...4d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå