Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Jeg ser folk nevner at man sjekker dybden før man hopper uti, og drar fram badehaller etc. Jeg har aldri vært i en badehall som _ikke_ har hatt skilting overalt om hvor man kan stupe, hoppe og hvor dybt vannet er.

Jeg mener å ha lest at Oslo kommune har fiksa skilting på dette området hvor han stupte ut fra, men at disse ikke var synlige fordi det lå folk oppå de. Da er skiltingen faktisk for dårlig. I svømmehaller står skiltingen på påler godt opp fra bakken, sånn at ingen kan slenge ett håndkle over skiltinga.

Så om det er sånn at skiltinga på den brygga er som den er, skjønner jeg hvorfor han går til sak. Og at Oslo kommune bør ta grep for å sikre at alle som kommer dit blir gjort klar over at dybden er liten og at betongrøret ligger der.

Her er bildet fra overvåkning tror jeg kanskje det er. Jag kan tydelig se to av skiltene herfra…

Den røde pilen peker på han Geir Kåre. Og jeg tror dette er et stillbilde fra videoen.

IMG_2728.jpeg

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruLine skrev (46 minutter siden):

Jeg tenker det samme, det har skjedd såpass mange episoder der nå. Det er kjetting/rør og andre ting i vannet der.

Alt dette kan merkes mye bedre, betongrøret bør også få skilt i vannet oppå.

Herlighet. Hvem skal sjekke havbunn overalt der er risiko at noen stuper uti, også da fra båt. Havbunn forandrer seg vel litt fra tid til annen for å gjøre den jobben helt umulig. 
Nei, man går uti vannet og svømmer og dykker på stedet man planerer å stupe uti. Hadde han i tillegg beskyttet hodet sitt med armene slik man bør når man stuper(!), hadde han kanskje ikke blitt så hardt skadd.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her går han uti med armene til sidene. Jeg ser tydelig et skilt fortsatt, en dama skjuler det andre skiltet men hun står opp og det er ingen som sitter på skiltene.

IMG_2729.webp

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Så om det er sånn at skiltinga på den brygga er som den er, skjønner jeg hvorfor han går til sak.

Du kan lese om dette herfra og utover.
Skiltene er synlig fra verdensrommet og de var der i 2021. Se historiske kart på finn.

Endret av Bymus
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (56 minutter siden):

Herlighet. Hvem skal sjekke havbunn overalt der er risiko at noen stuper uti, også da fra båt. Havbunn forandrer seg vel litt fra tid til annen for å gjøre den jobben helt umulig. 
Nei, man går uti vannet og svømmer og dykker på stedet man planerer å stupe uti. Hadde han i tillegg beskyttet hodet sitt med armene slik man bør når man stuper(!), hadde han kanskje ikke blitt så hardt skadd.

Herlighet ja.

Jeg snakker om det enkelt tilfellet.

Tenker tonen din hadde vært en helt annen om det var et av dine barn som var i Geir Kåre sin situasjon.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (1 time siden):

Tenker tonen din hadde vært en helt annen om det var et av dine barn som var i Geir Kåre sin situasjon.

Hvorfor sier du dette? Argumentet ditt er ikke helt dårlig, men å dra det så langt? Vi har antagelig alle barn som har gjort mye dumt. Det gjør ikke at disse dumme tingene blir mindre dumt.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

Endret av The Kavorka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (2 timer siden):

Tenker tonen din hadde vært en helt annen om det var et av dine barn som var i Geir Kåre sin situasjon

Nei. Lite trolig siden de eier sjøvett. 6 barn og hadde noen av de som er voksne gjort noe så hodeløst hadde de fått stå sitt kast. I tillegg har en bekjent av meg brukket nakken på en lignende måte ved å stupe i fra en ukjent brygge nattetid på en fest for å tøffe seg for en dame han datet. Har fortalt den triste historien mange ganger. Han ble ikke lam men har nakken fiksert i en krage for livet nå, kvinnen forlot han like etterpå ulykken.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (2 timer siden):

Du kan lese om dette herfra og utover.
Skiltene er synlig fra verdensrommet og de var der i 2021. Se historiske kart på finn.

Takk!

Da ser jeg at jeg husker feil, tydeligvis, mener å ha lest at ingen så skiltene fordi folk lå oppå de, men da stemmer ikke det.

Og videoen som jeg så også, i en artikkel som ble linka til viser tydelig at skiltingen var synlig og ble oversett.

Takk for at du leita opp og fant fram informasjon for meg. :)

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange folk glemmer er at hele sjøsiden i Bjørvika/Sørenga er tidligere industriområde med dertil bunnforhold. Det samme gjelder etterlatenskaper fra bygging av nye boliger i Sørenga. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (2 timer siden):

Hvorfor sier du dette? Argumentet ditt er ikke helt dårlig, men å dra det så langt? Vi har antagelig alle barn som har gjort mye dumt. Det gjør ikke at disse dumme tingene blir mindre dumt.

Det har noe med å vise empati å gjøre. Det er en norsk mann som har blitt lam pga. en tabbe, men også for dårlig merking (ja, han har vunnet i retten), og folk skriver at skulle tøffe seg, er dum og Gud vet hva. Og pårørende kan sitte og lese hva de lirer av seg. Synes en del av oppførselen her inne er ti ganger verre enn å ikke tenke seg om et lite sekund.

For ja, det er faktisk forskjell på å stupe ut i sjøen fra et svaberg eller gå på Prekestolen (som man vet er risikofylt), og å stupe fra en brygge som ser ut som en badeplass. Jeg ville trodd det var til å stupe der, når jeg ser på bildene, for jeg er ikke derfra. Det er ikke han heller, han er fra et helt annet fylke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Det har noe med å vise empati å gjøre. Det er en norsk mann som har blitt lam pga. en tabbe, men også for dårlig merking (ja, han har vunnet i retten), og folk skriver at skulle tøffe seg, er dum og Gud vet hva. Og pårørende kan sitte og lese hva de lirer av seg. Synes en del av oppførselen her inne er ti ganger verre enn å ikke tenke seg om et lite sekund.

For ja, det er faktisk forskjell på å stupe ut i sjøen fra et svaberg eller gå på Prekestolen (som man vet er risikofylt), og å stupe fra en brygge som ser ut som en badeplass. Jeg ville trodd det var til å stupe der, når jeg ser på bildene, for jeg er ikke derfra. Det er ikke han heller, han er fra et helt annet fylke.

Bildene i media viser ikke at det er et elveleie. Slik vinkelen er ser det ut som om han stuper ut i åpent hav. Jeg har lagt ut eget bilde fra stedet hvor man ser hvor dumristig det er å hoppe/stupe fra kanten. 

i tillegg: flere av kompisene hans er fra Oslo, så de kunne kommet med innvendinger.  Rart at ingen av de tenkte på å sjekke dybden.

Endret av Pipaluk
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Jeg skal ikke forsvare at noen velger å latterliggjøre ham. Men det går bare ikke an å komme unna at han ignorerte flere skilt, vanlig skikk og vett før han hoppet. Det er jo det som er så hårreisende. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Rosa Dartle said:

Man skal aldri stupe uten å sjekke bunnforholdene først. Det er kun dersom det er satt opp stupebrett at det kan anses som trygt. En badeplass er ikke nødvendigvis et sted egnet for stuping. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (11 timer siden):

ja, det er en vanskelig sak. Det handler ikke bare om at han stupte uten å sjekke dybdeforholdene,men også om at det lå et stort betongrør under der som ikke er merket noe vis. Det er noe ekstraordinært som nok gjorde skadeomfanget større enn om han bare traff bunnen. 

Hvis han bare traff bunnen uten at det var noe rør som stakk opp, så ville kanskje saken stilt seg annerledes. Men de følger Culpa-ansvaret. Hvis noe kan forveksles med en badeplass så er det den som eier anlegget som må ta byrden. Også hvis skiltingen er for dårlig. 

Erstatning etter stupeulykke? - Erstatning.no®

Siden Oslo kommune tapte i både tingretten og langmannsretten så ser jeg vanskelig for meg at de vinner i høyesterett. Hvis saken kommer helt dit. Likevel havner nok saken der for endelig utmåling av erstatning. Dette skaper også presedens for andre saker, så de må vite hvor langt ansvaret deres strekker seg. 

Men det er bra at langmannsretten også legger vekt på at man selv har et ansvar når man stuper. Selv om det skulle være et godkjent badested så kan det være ting i vannet og i bunnen som gjør at stuping er farlig.

Det er ikke umulig at høyesterett ender med motsatt konklusjon av både tingretten og lagmannsretten. Det skjedde senest i dag, i musefellesaken.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke derfra jeg heller, men jeg har vært der. Det ser ikke ut som en badeplass, og jeg ville aldri funnet på å bade der, for ikke å snakke om å stupe der med hodet først!

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Det var ekstremt dumdristig, det er nok både pårørende og han selv fullstendig klar over. Merkingen er ikke dårlig. Jeg tror han så fareskiltene men valgte å ignorere dem, det er og en eller flere større plakat i begynnelsen av «havnepromenaden» som opplyser om dette. Hva skjer så, skal alle som har trynet i telefonen og faller i trapper eller fortauskanter. Skal de og gå til sak å få vinne fram. Skal samfunnet betale erstatning til de som tydelig ikke har hodet med seg og oppsøker farlige situasjoner. Jeg syns ikke det.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forøvrig vært litt interessant å vite hvilken rute Nyland og kameratgjengen gikk. Kan tildels skjønne de ble litt lurt om de gikk ved Operaen, forbi Operastranda (en liten badestrand) og over Odas bro til Munch museet. Som da blir første kaiområde og potensielt stupested på en varm sommerdag. Kanskje det var derfor han stupte der. At han ikke greide å vente, tok sjansen på det første (og dårligste kaiområde). 
Som lokalkjent synes jeg området ikke er innbydende å bade i overhodet. Det er mørkt, det er veldig høyt fra kaikant ned til sjøen og all dritten (spesielt fra eldre dager) fra Akerselva renner ut der. 
Kan mer skjønne det innbyder til bading og stuping om du går havnepromenaden over til Sørenga og nærmer deg Sørenga Sjøbad. 
Men merke slike kaiområder? Oslo er jo fulle av de. Kaien utenfor Munch Museet er omtrent like lite innbydende for bading som feks kaia nedenfor Akershus festning. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roffelars skrev (7 minutter siden):

Hadde forøvrig vært litt interessant å vite hvilken rute Nyland og kameratgjengen gikk. Kan tildels skjønne de ble litt lurt om de gikk ved Operaen, forbi Operastranda (en liten badestrand) og over Odas bro til Munch museet. Som da blir første kaiområde og potensielt stupested på en varm sommerdag. Kanskje det var derfor han stupte der. At han ikke greide å vente, tok sjansen på det første (og dårligste kaiområde). 
Som lokalkjent synes jeg området ikke er innbydende å bade i overhodet. Det er mørkt, det er veldig høyt fra kaikant ned til sjøen og all dritten (spesielt fra eldre dager) fra Akerselva renner ut der. 
Kan mer skjønne det innbyder til bading og stuping om du går havnepromenaden over til Sørenga og nærmer deg Sørenga Sjøbad. 
Men merke slike kaiområder? Oslo er jo fulle av de. Kaien utenfor Munch Museet er omtrent like lite innbydende for bading som feks kaia nedenfor Akershus festning. 

Hvis han kom over den lille flyte brua fra Sukkerbiten har han sett i hvert fall 4-5 skilt. Han har 2 skilt i sin umiddelbare nærhet slik man ser på bildene. Han har sett dem og ignorert dem. Kommet fra Odas bro/Munch eller innerst på Sørenga har han sett sikkert 100(!) skilt. Det er tett som hagl. Er ikke helt sikker hvor på Sørenga de er men jeg tipper litt vekk fra den flyte brua. Så, 20-50 skilt kanskje ble ignorert. Tenk så stilig Norge blir med gjerder og skilt overalt.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (34 minutter siden):

Det er ikke umulig at høyesterett ender med motsatt konklusjon av både tingretten og lagmannsretten. Det skjedde senest i dag, i musefellesaken.

Nå tapte oslo kommune den andre saken på Sørenga. Det ble frikjennelse i tingretten men enstemmig dom i lagmannsretten. 

Så de må nok belage seg på å punge kraftig ut for disse sakene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...