Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Gulvplanke skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker kommunen ikke har et ansvar når dette faktisk ikke er en badeplass. Ja, det er en brygge, men det er ingen badestige og det er et smalt område med forurenset utløpsvann fra Akerselva. Oslo er en fjordby, skal vi markere hver eneste bryggekant fra Sørenga til Bygdøy? Nei, folk må utvise sunn fornuft og ikke bade på områder hvor man ikke er godt kjent. 

I tillegg syns jeg det er viktig å huske at det ble utført et militærstup. Det er enda enda høyere risiko som jeg mener kommunen ikke kan klandres for.

Enig med deg. Og om det bare var vanlig bading, hadde aldri den katastrofale ulykken skjedd. Det skyldes et militærstup, og da må man jo sjekke at det er dypt nok. Å ikke gjøre det er ren dumskap.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/26/2024 at 7:07 PM, Gulvplanke said:

I tillegg syns jeg det er viktig å huske at det ble utført et militærstup. Det er enda enda høyere risiko som jeg mener kommunen ikke kan klandres for.

Ja, det har det vært for lite fokus på! Han hadde sikkert skadet seg med et vanlig stup også, men å stupe med KUN hodet først er mye verre. Hender og armer ville tatt noe av støyten hvis han hadde stupt på vanlig måte.

On 5/25/2024 at 10:34 PM, mirenena said:

Jeg syns det er spesielt at han fortsetter å kalle det en badeplass. Det er en brygge, med null tilrettelegging for bading/svømming/stuping. Enda mer spesielt er at man ser andre bader og automatisk tenker at det er helt greit å stupe der også, det finnes mange plasser der det er greit å bade men ikke å stupe. Når man velger å bruke en plass til noe som er ikke tiltenkt det, man må nesten ta konsekvensene selv. 

Samtidig så skjønner at det er en tragisk opplevelse for han, og traumatiserende å tenke på at man har satt seg selv i denne situasjon, jeg tror han ønsker veldig at noen andre skal ha skyld for at han er der han er idag så han slipper å leve med skylden selv. Og dette kan jeg ha sympati for. Ønsker veldig at han skal ha det fint i livet, til tross for skadene, og håper veldig at han får hjelpen han tranger fra NAV, kommunen og helsevesenet, men syns kommunen burde ikke ha erstatningsanvar her. 

Du har allerede fått mange likes her men er veldig enig i dette. Det er IKKE en badeplass, og vi har et personlig ansvar for vår egen sikkerhet. Og ja, tviler ikke på at det har vært fryktelig vanskelig. Han har selv uttalt at han allerede som liten gutt sa til moren sin at han var ekstremt redd for å bli lam. Og likevel har han levd ganske risikofylt - og stuping er jo absolutt høyrisiko. Mener jeg har lest at etter bilulykker så er det den vanligste årsaken til ryggmargsskader hos menn. '

I tillegg har jeg irritert meg ganske mye over hans ekstreme uvilje til å gå videre i livet (og hans holdning til andre funksjonshemmede), ha gode opplevelser osv. men det virker litt som det har endret seg. Han fikk jo EKSTREMT mye oppmerksomhet da han og kjæresten dro til Karibien og hun blant annet bar ham på ryggen ut i vannet på en strand; da ble de joint account på instagram og masse deling og views.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (På 26.5.2024 den 18.07):

Selve stupemetoden  ble ikke vektlagt i dommen fra Oslo Tingrett.  Stuping uten å kjenne bunnforholdene er farlig og dumristig uansett hvordan det utføres. Man kan se for seg at man ved å strekke armene frem vil ta for støtet med å treffe bunnen, som her er betong.  Det er ikke alltid tilfelle. Ved et vanlig stup så kan man på den måten treffe bunnen enda fortere, pga akselerasjon og friksjon i vannet. Da er sjansen stor for å bli lam fra nakken og ned. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rettssaken pågående nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2024 at 5:06 PM, Samfunnsengasjert said:

Er rettssaken pågående nå? 

Ferdig i går tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Nutz skrev (På 1.6.2024 den 12.53):

Ferdig i går tror jeg

Når kommer dommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (På 24.5.2024 den 18.28):

Jeg tenker at Geir Kåre hadde kostet den norske stat 30-40 millioner kroner mindre i alt fra utrykning, nevrokirurgi, sykehus- samt rehabiliteringsopphold samt tilrettelagte hjelpemidler/bolig livet ut, dersom det hadde vært noen tydelige skilt. Han er tross alt tredjemann som har skadet seg stygt der (inkludert han som dessverre døde). Tenk også tapte skattepenger da GK neppe er arbeidsdyktig lenger. 

Ja, det kan føles dumt å måtte sette opp skilt, men her er det altså et menneskeskapt område svært likt et badeområde i nærheten, som har små varselplaketter skrudd fast liggende på gulvet, helt åpenbart fordi stedet ser penere ut uten tydelige varselskilt.

Jeg er så enig. Denne tragiske ulykken kunne vært unngått. Det er jo skilting der av en grunn, bare veldig dårlig skiltet. Det ville jo ikke nødvendigvis hatt noe for seg å sjekke vanndybde, når det i tillegg var dette betongelementet.

Klart man ikke skal merke alle vann, men man bør merke der det er konstruerte badeplasser, eller det som ser ut som badeplasser. Risikotankegangen til oss mennesker er gjerne slik at om vi synes det der utrygt ut, sjekker vi. Ser det trygt ut, regner vi med at det er det. Altså sjekker vi før vi stuper fra et berg, men ikke nødvendigvis fra noe som ser ut som en badeplass. Vi er ekstra forsiktige om vi klatrer i trær, mens risikotankegangen i et klatrestativ er annerledes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Jeg er så enig. Denne tragiske ulykken kunne vært unngått. Det er jo skilting der av en grunn, bare veldig dårlig skiltet. Det ville jo ikke nødvendigvis hatt noe for seg å sjekke vanndybde, når det i tillegg var dette betongelementet.

Klart man ikke skal merke alle vann, men man bør merke der det er konstruerte badeplasser, eller det som ser ut som badeplasser. Risikotankegangen til oss mennesker er gjerne slik at om vi synes det der utrygt ut, sjekker vi. Ser det trygt ut, regner vi med at det er det. Altså sjekker vi før vi stuper fra et berg, men ikke nødvendigvis fra noe som ser ut som en badeplass. Vi er ekstra forsiktige om vi klatrer i trær, mens risikotankegangen i et klatrestativ er annerledes. 

Jeg våger å påstå at hvis du ikke ser ned for å sjekke "bakken" under bena dine og du ikke ser et skilt typ en meter fra bena dine, da har du rett og slett ikke sjekket noe som helst. Og ja, ulykken kunne vært unngått hvis folk sjekket forholdene før de stuper. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kan ikke begripe det. Fra NRK:

Sitat

NRK snakket med Geir Kåre i forbindelse med ankesaken. Han opplevde han at livet hans var satt på pause.

– Jeg kan bli økonomisk ruinert om jeg må betale tilbake alt for saksomkostningene og så videre slik Oslo kommune ønsker.

Den gang sa han at hvis han vinner og får erstatning, kan han leve et bedre liv.

– Det har jo alt å si for framtiden.

Og ikke bare det.

– Jeg håper også at Oslo kommune tar seg sammen og faktisk sjekker badestedene sine og sikrer det, sa Geir Kåre Nyland før ankesaken startet i Borgarting lagmannsrett.

Økonomisk ruin er jo fordi han valgte å gå til sak. Bryggen er ikke et "badested". Han unnlot å sjekke vannet utenfor bryggen før han stupte ut i, akkurat slik foreldre har varslet barn i alle tider man ikke skal gjøre. Hele den saken er ubegripelig. Og for å toppe det hele:

Sitat

Geir Kåres advokat Christian Lundin har tidligere sagt at erstatningskravet kan havne på et tosifret millionbeløp.

GK ignorerer skilt, ignorerer faktiske forhold, ignorerer det mest grunnleggende rådet om bading også han har vokst opp med...for så å kreve en kommune om å bli mangemillionær? Det er så absurd at jeg opplever det som direkte opprørende. Vi kan ikke la rettssystemet vårt forvitre til å bli slik.

Endret av catman
  • Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kommune kommer til å anke til Høyesterett. Saken er ikke over ennå..

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roffelars skrev (17 minutter siden):

Jeg håper du har rett. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på, Oslo kommune! 

Noen liker bare ikke å ta ansvar for egne handlinger...

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (34 minutter siden):

Jepp, jeg kan ikke begripe det. Fra NRK:

Økonomisk ruin er jo fordi han valgte å gå til sak. Bryggen er ikke et "badested". Han unnlot å sjekke vannet utenfor bryggen før han stupte ut i, akkurat slik foreldre har varslet barn i alle tider man ikke skal gjøre. Hele den saken er ubegripelig. Og for å toppe det hele:

GK ignorerer skilt, ignorerer faktiske forhold, ignorerer det mest grunnleggende rådet om bading også han har vokst opp med...for så å kreve en kommune om å bli mangemillionær? Det er så absurd at jeg opplever det som direkte opprørende. Vi kan ikke la rettssystemet vårt forvitre til å bli slik.

Ikke bare er han trygdet for resten av livet (pga egen dumhet og behovet for å tøffe seg) betalt av staten. Han vil ha mer

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (2 timer siden):

Jeg håper du har rett. 

Det ville være rart hvis ikke. Siden Oslo kommune allerede har anket til Høyesterett den første saken (2018-ulykken) som har versert i rettssystemet. Hvor de også tapte i lagmannsretten. 
Begge sakene omhandler jo prinsipielle sider ved merking av farer på kommunal grunn. Skulle saksøkerne også få gjennomslag i Høyesterett vil det åpne for uante konsekvenser for alle kommuner i Norge når det kommer til skilting av farer. I ytterste konsekvens kan vi se for oss en skiltjungel av fareskilt i det offentlige rom, noe man før kanskje  anså som et ansvar forbeholdt den enkeltes sunne fornuft.  

Endret av Roffelars
.
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Roffelars said:

Skulle saksøkerne også få gjennomslag i Høyesterett vil det åpne for uante konsekvenser for alle kommuner i Norge når det kommer til skilting av farer. I ytterste konsekvens kan vi se for oss en skiltjungel av fareskilt i det offentlige rom, noe man før kanskje  anså som et ansvar forbeholdt den enkeltes sunne fornuft.  

Dette er jeg også redd for. Ansvarsfraskrivelse av publikum i det offentlige rom er til fare både for enkeltpersoner og andre. Hvis kommuner blir pålagt å skilte bedre er jeg redd det blir enda mer hodeløs oppførsel fordi folk slutter å tenke selv og gjøre egne sikkerhetsvurderinger. 

Jeg ser det hver dag i trafikken, folk følger ikke med og gjør farlige passeringer på rødt lys. Konsekvenstenkningen er skremmende fraværende. Jeg må si jeg syns folk har rett og slett blir mer egoistiske og utålmodige. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Roffelars said:

Det håper jeg virkelig de gjør!

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (3 timer siden):

«Lagmannsretten mener samtidig at Nyland var klart uaktsom da han stupte, og at han dermed har en større skyld i det som skjedde enn det tingretten la til grunn.

Derfor har de landet på at erstatningen bør avkortes med en tredel, slik at kommunen er ansvarlig for to tredeler av hans tap.»

Her mener jeg han burde vært ansvarlig for størstedelen selv, at erstatningen burde avkortes med 2/3. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (8 minutter siden):

«Lagmannsretten mener samtidig at Nyland var klart uaktsom da han stupte, og at han dermed har en større skyld i det som skjedde enn det tingretten la til grunn.

Derfor har de landet på at erstatningen bør avkortes med en tredel, slik at kommunen er ansvarlig for to tredeler av hans tap.»

Her mener jeg han burde vært ansvarlig for størstedelen selv, at erstatningen burde avkortes med 2/3. 

Det er jo i alle fall bra lagmannsretten legger vekt på det.
Jeg håper dommen blir anket - det hadde jeg i og for seg tenkt uansett, det er en prinsipielt viktig sak. 
Hvis han får millionerstatning, er det millioner som ellers kunne gått til andre funksjonshemmedes behov, AKS, ungdomsklubber, forebyggende arbeid og hundre andre ting. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...